25 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

25 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

i g # Çarşanıba 25 ŞUBAT 1942 Anka İSTANBUL: Ankara caddesi No, 102 TELGRAF: TAN, İSTANBUL TELEFON; 24310, 24318, 24219 TAN EVİ YEDİNCİ YIL — Neo, 2341 GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ rada Müessif Bir intilâk V. Papen Ile Refikasının Yakınında Bomba Patladı Bombayı Taşıyan Adam Parçalanarak Öldü - Büyük Elçi İle Refikasına Birşey Olmadı - Zabıta, V. Papen'in Şahsına Müteveccih Bir Suikast İhtimali Üzerinde Ehemmiyetle Durarak Tahkikatı Derinleştiriyor Rİ Roosevelt Ve Stalin'in Nutukları Harbin tam ortasmda ve ilkbahar taarruzlarma bazırlamıldıği bir s- rada söylenen bu nutuklar, Ame- rika Ile Rusyanın önümüzdeki harp yılları hakkında ne düşündüklerini de anlattığı için üzerinde durulmi- ya değer, Her iki devlet adamının sözlerinden çikan müşterek mana, harbin uzun süreceği, fakat zaferin mutlaka müttefikler tarafında ol. duğu merkezindedir, M. Zekeriya SERTEL laşington'un doğduğu günün yıldönümü dolayısiyle Mis ter Roosevelt, Kızılordunun ku - ruluşunun 24 üncü yıldönümü münasebetiyle de Stalin evvelki gün birer nutuk söylediler, Harbin tam ortasında ve #kba har taarruzlarına hazırlanıldığı bir sırada söylenen bu nutuklar, Amerika ile Rusyanın önümüz - deki harp yılları hakkında ne düşündüklerini de anlattığı için Üzerinde durmuya değer, ##* ister Roosevelt'in nutkunu üç kısma ayırabiliriz: Amerika Cümhurreisi hazırlık arı tamam oluncaya ve harp sa. Bayii istihsali âzami haddine va- Tıncaya kadar düşmanı nerede ve me vakit bulursa orada vurmak, bazı arazi kaybı pahasına da ol. 8a, onu yorup yıpratmak lâzım - go ısrar etmiştir. Bunun. da Amörikan sansyiinin he - nüz umulan istihsal derecesini temin etmediğini ve bir müddot daha talihsizliklere, felâketlere ve mağlübiyetlere katlanmak lâ- Eamgeldiğini anlatmıştır, Mister Roosevelt'in temas et. tiği ikinci mühim pokta yollar meselesidir. Mihvercileri mağlüp edebil - #nek için büyük kara kuvvetleri. me sahip olan Sovyet Rusya ve Çine yardım etmek, bunlara harp malzemesi yetiştirmek lâzumdır. Bu malzemenin yetiştirilebilmesi için ise yolların açık olması lâ - Kimdır. Müttefikler Çine Birman ya yoluyla yardım ediyorlardı. Japonlar şimdi bu yolu kapamış bulunuyorlar, Sovyet Rusyaya gönderilen yardım üç yoldan gi. diyordu. Biri şimakde şimal de - nizi yoluyla Arkanjelden, diğeri Basru yoluyla İran üzerinden, ü. çüncüsü Viddivostok yoluyla Ja- ponya üzeri; Bunlardan ü- güncü yol, Japonyanın harbe gir- mesiyle kapanmıştır. Arkanjel Yolunu kapamak için de Alman donanması Brestten şimale çıka. , Almanlar ilkbahara ka- dar Mısırda ve ilkbahardan son. ra Kafkasya üzerine yapacakları hareketlerle Basra yolunu da ka pamıya teşebbüs edeceklerdir. Roosevelt'in dediği gibi düşma - bın hedefi bu yolları kesmek, müttefikleri biribirirlden ayır - mak ve sonra ber birini ayrı ayrı mağlüp edip yok etmektir. Arue. rika Cümhurreisi bu tehlikeyi Şimdiden görmüş, ve bu yolların Açık bulundurulması için tedbir alınması lüzumuna işaret emiş” tir, Mister Roosevelt, neticeden €- mindir. Nutkunun sonunda “har bi biz kazanacağız, sulhü biz ku- Tacağız,,, cümlelefiyle nihat zafer hakkındaki emniyetini tekrar 0t. miştir, MİLLİ SEFİMİZ Ve Refikasının Vakayı Müteakip Hususi Kalem Müdürlerini Göndererek Büyük Elçinin Hatırlarını Sordular Ankara, 24 (A.A) — Bugün, 24 şubat 1942, sabah saat onu on dakika geçerek Ankaranın Em - niyel meydan: ile Kavaklıdere 2- rasında Atatürk bulvarı üzerinde bir bomba patlamış ve bir adam tamamen parçalanmıştır. O saatte bir adamın, kucağın - da kumaş parçası ile sarık bir cisim olduğu halde oradan gittiği görülmüştür. Vücudü parçalana. rak ölen adam budur. Patlayan bombanın da, kendisinin kucağın daki cisim olduğu zunnolunmuk tadır. O sırada, oradan geçmek'e olan iki genç kiz muhtelif yerle- rinden halif surette yaralanmış » lardır Takriben on metre kadar önde refikası ile birlikte gitmek ie olan Alman büyük elçisi Von Papen ile refikaları, sademenin tesiri ile yere düşmüşler ise de kendilerine hiçbir zarar olma - mış ve stfareihaneye gitmişler . dir , Dahiliye Vekili ve Ankara vâ- Hisi ile Adliye ve zabıta memur. ları derhal vak'a yerine giderek tahkikata başlamışlardır. Reistcümhur, hususi kalem müdürlerini göndererek, büyük elçinin ge refikasının hatırlarını sormuşlardır. Başvekil de hususi kalem müdürünü göndefmişler, ve Hariciye Vekili ile hariciye umumi kâtibi selarethaneye ken , Japonlar Cava'yı Kuşatıyor Yeni Britanya Adasın- da Bulunan Japon Üsleri Bombalandı Japonların Gemi Kayıpları Ağır Vaşington 24 (A. — Harbi- ye Nezaretinin tebliğinde bilhas- sa şöyle denilmektedir: Bu sene bir sonkânundanberi Amerikan hava kuvvetlerinin Holande Hindistanında göster - dikleri faaliyet neticesinde en aşağı 9 düşman gemisi batırılmış ve 24 gemi hasara uğratılmıstır. Ayni müddet icinde 48 düşman üşürülmüş veya tah- Hava kuvvetleri- man kayıpları hakkında yapılan tamamlanmamış tahminler sun lardır: Bir zırhlı 12 kruvazör hasara uğratılmıs. iki petrol gemisi ba tırılmış, altı nakliye gemisi ba- tırılmış, 8 naklive gemisi, bir yare gemisi ve İki muhrip hasa- ra uğratılmış bir muhrip batırıl- mıştir. Bundan baska 13 bom - bardiman tavvaresivle 35 tayyaresi tahrip edilmistir. F. HİNDİSTANINDA: av Batavya, 24 (A.A) — Halka b dileri giderek büyük elçinin ba- tırını sormuşlardır ın, Alman büyük elçi. si ile refikasının yakininde pat- iamış olması, zabıtayı bu kölü niyetli Lertibin büyük elçinin şahsına müteveccih olması ihti. mali üzerinde ciddi surette dur » maya sevketmektedir. Tahkikala önemle devam olunuyor. TAN; Bombanin Alman büyük eksisi V, Papen ile refikasının yanında patlamış olması Ankara ve İstanbulda olduğu gibi bütün memlekette de derin bir teessür uyandırmıştır. Büyük elçiye ve refikasına geçmiş olsun, deriz... dilli Rus Kıtaları Dorogobuz Şehrini Aldı Bu Şehir Smolensk'e 80 Km. Mesafededir Moskova, 24 (A.A. — Sovyet tebliği: 23 şubatta | kıtalarımız! düşmanla şiddetle çarpısarak yeniden ilerlemişler ve bir kaç meskün mahalli isgal etmisler - dir. Bunların arasında Smolensk takriben 80 kilometre sarkın- bulunan Dorogobuz şehri de bulunmaktadır. Alınan son haberlere göre 21 şubatta evvelce bildirildiği gibi 16 değil 22 Alman tayvaresi dü- üstür. 22 şubatta, hava « İmuharebelerinde 20 ve yerde 8 olmak üzere 28 Alman tavyaresi İngilterede Harp Vaziyeti Görüşüldü Churchili Bir Nutukla Müzakereyi Açtı "İyice Hazırlanmamış Halde Harbe Gi Karşılaşılacak Ani Darbeler Nâhoş Olur,, Londra, 24 (A.A.) — Avam Ka marası, harp vaziyeti etrafındaki müzakerelere bugün başlamıştır. Başvekil Mister Churehill, bu mü nasebetle beyanatta buluharak demiştir kiz “Japonyanın ani hücumu neti. cesinde geçirmek mecburiyetin « de bulunduğumuz yakın talihsiz. liklere dolu büyük devreden öte- ye bakarak geniş bir şekilde har bin başlıca manzarasına gözete - cek olursak, vaziyetimizin son iki sene zarfında değil, son aylar zar fında çok fazla düzeldiğini gayet A7 Sonu; Sa: 2; Sü: 6 Evlerde Yapılacak > İdari Aramalar Ankara, 24 (TAN) — Mill korunma kahununa istinaden ev lerde yapılacak idari araştırma « lar ancak hükümetçe beyanna- meye ve el konmaya tâbi tutu - lan ve istihlâki de tahdit edilmiş bulunan maddelere münhasır 0- lacaktır. Bunların haricinde mesken mâsuniyetinin daima mahfuz kalması esasının göz ö- nünde bulundurulmasını Vekâ- let, hötün idare âmirlerine teb-ini, fakat ivi nisan liğ etmiştir. Ar Sonu; Sa; 3; Si; 2 tahrip edilmiştir. 12 Sovyet tay bassa şöyle demektedir: par Sonu: Su 2; Sa a N Ar Soyu; Sa: 3; 8:4 Yyaresi kayıptır. A Sonuj Sit 2: tarihinde geldi. Gemi, m: rın tamiri bahanesiyle ikametini Struma Vapuru 769 Yahudi Ile Battı 425 Aydanberi Limanımızda Bekliyen Bu Vapur, Evvelki Sabah Tekrar Karadenize Açılmıştı -. Kazazedeleri Kurtarmak İçin Derhal Tahlisiyeler Gönderildi Ankara, 24 (AA) — Ansdolu Ajansının sa-)| ihtimali olan devletlerin Ankaradaki mümessille- lhiyettar menbadan haber aldığına göre, İçinde| rine birkaç defa müracaat edildiği gibi bu yahmdi.. 769 Romanya yahudi bulunan Panama bandıralı | lerin geldikleri memlekete inde etmek “Siruma,, vapuru İstanbul'a 15 Kânunuevvel 1941 inesinde tamiri müş. kül ve hattâ kasten olduğu intibalnı veren arızala- dı, Bir taraftan bu yahndileri kabul edebilmesi Birinci Sınıf SARAY LOKANTASI SAHİBİ: MUSTAFA NEZİH ALBAYRAK Seçme ve eşsiz yemekleri, Fevkalâde Taze Levrekleri ve bilhasst (Levrek Kâğrlta) st ile birinciliği almıştır. Kuzu çevirmeleri Puğ- dingleri ve diğer tatlıları da güzide ziyaretçilerin takdirini celbet- mekledir Karakövde Bebek tramvay durabında Ne 31 Telefon 48008 “e.snekeieeekieasaaseaeeaaaeea imkân olup olmadığı araştırıldı. Diğer taraftan da bu ya- hudilere ya yollarına devam etmeleri veya geri dönmeleri için birkaç kerre tebliğatta bulunuldu, Müracaat edilen devletlerden kimi alâka göster » Ar Sonu Sa: & SE uzatmağa başla. M. Roosevelt'in Dünkü Nutku "Düşmanı Mutlaka Ezeceğiz,, "Muvasala Yollarını Açık Tutmıya, İstihsal Vazifemizi de Tam Yapmıya Mecburuz, Vaşington, 24 (A.A) — George Washinglon'un doğumunun. yıl. dönümü münasebetiyle radyodi söylediği nutkunda M. Roosev demiştir ki: “Eskiden taarruzlara karşı bi- zi müdafaa edeceklerini ilân et. tiğimiz geniş Okyanuslar bize mütemadiyen meydan okunan sonsuz muharebe meydanları ha line gelmiştir. Döşmanlarmıız bü yük mesafelerde bulunduğu için bizde büyük mesafelerde harp Reis Roosevelt bir merasimde r Müttefikler| Macar - Bulg« “Beyannamesi | Genelkurmay İmzalanacak | Görüşmeleri İngiltere İle Amerika İBir Anlaşma Yaptılar | Stokholm, SAA) D. NR. B. Sofyada Yapılan Temaslar İlerliyor Sofya, 4 (A.A) — D.N.B. Kral ediyoruz. Mühimmatımızın oskta | Svenska Dezbiadett gazetesinin rı bize bariz üstünlük temin edin | Londra muhsbiri, Times gazetesi- ciye'kadar düşmanlarımıza, mülfnin bir başmakalesinde Atlantik vakkat bir zaman için arazi kay-İbeyannamesi nevinden yeni bir (Devamı 4 üncü sayfada) müttefikler beyannamesini bahis Boris, Macar genelkurmay başkaru general Szombathelyi ka bul etmiş ve kendisine harp salibi nişanını vermiştir. Harbiye Nazırı general Dasga” > Kalifornia Sahilinde Bir Denizaltı Bir Pet- rol Tasfiyehanesini 20 Dakika Topa Tuttu Nevyork 24 (A.A.) — Kalifor- niya sahilinde Santa Barbara'nm 50 kilometre kadar cenubünda Japon olduğu tahmin edilen bir denizaltı, bir petrol tasfiyehane- sini hedef tutarak bir bombar- dıman yapmıştır. Ne ölü ne de hasar vardır. Tanrruza şahit olan vali Rown, denizaltı gerisinin sahilden tak- riben bir mil açıkta meydana çıktığım ve 20 dakika kadar 5 - 6 vusluk toplerla ateş ett alamadığ ni Amerika donanmasına mensup bir tayyare ana gemisi © mevzuu ettiğini Londradan haber lot, Macar misafirler şerefine bir vermektedir. Sovyetler Birliği bu akşam ziyafeti vermiş ve ziyafet beyannameye doğrudan doğruya |te söylediği nutukta ezcümle de. i miştir ki: iştirak edecektir. Sonu; ilivri yoğurdiyle yapılmış enfes bir tatar bö- reği yemek için iki haftadanberi pazartesi. yi iple çekiyordum. Zira o gün fırınlardan ekmek yerine halka un verilecekti, Bizim semtte verme- diler; verilmeyince de özlediğim güzel yurt aşinı yiyemedim. Niçin vermediler? Sebebini, ertesi günü gazeteler yazdı: Vilâyetin tebligatı bâzı kaymakamlıklara tam vâklinde yetişememiş de ondan... Şaşıp kaldım ve şaşıp kal, mıya idmanlı olmakla beraber, gösterilen bu sebebe yine de İna- namadım. Kendi kendime dedim ki: “İstanbul vilâyeti ne kadar- cık yer? Kedi ne, budu ne? Bütün kaymakamlıklar birkaç kilo- metre üzerinde, yan yana dizilmiş duruyor, birinden öhhö desen öhüründen duyulur. Neredeyiz Tibet yaylalarında, Amazon ormanlarında, Mozambik vadilerinde mi? Hangi asırdayız? Orta çağda mı? Elbette ki, sai çıkarılacak, tatar koşturulacak, posta kaldırılacak, kervan yürütülecek değildi. Etrafı karda bastır. mamış, yollar ve geçitler de kapanmamış, telgraf ve telefon di- rekleri de yıkılmamıştı, Yerlerin yarıldığı, denizlerin karaya saldırdığı hakkında bir haber de işitilmemişti. Hayır, hamdolsun, hava şartları her zamankinden uygun, iş görmiye daha elveriş. liydi. O halde? O halde bunda bir iş var. Daha doğrusu bir iş bilmemezlik, bir işi benimsememek, bir savsaklık, bir kusur, bir suç, bir kötü memur zihniyeti, bir kirtasiyecilik var. Kimdir acaba o kabahat» li memur? Elbette onu bulmuşlardır, sorguya çekmişlerdir; de. mişlerdir ki: “Aç gözünü! Hiç bir işte, hele iaşe hizmetlerinde baştan savmacalık İstemiyoruz. Sen, şefinden «aldığın tebligatı yalnız kâğıt üzerinden başkalarına çiro etmiye değil, telefon elde, bunun yürüyüp yürümediğini, işleyip işlemediğini kontrol etmi- ye ve akşam üstü valinin karşısına çıkıp tekmil haberini vermi, ye de mecbursun!,, Böyle yapıldı 456 gelecek pazartesiye özledi Him yemeğe kavuşacağıma şüphe etmiyorum. Fekat, şimdi suçlu memur, bunları okuyunca içinden der ki: “Hele bakınız şu aç gözlü, gırtlak düşkünü, obur muharrire! Ta. tar böreğini atıştıramadığı çin bana 'ateş püskürüyor!,, Hayıf; ben o pöreği yiyemediğim için değil, o memur bu naneyi yedi di- ye, memlekette, hiç sebepsiz, bir teşkilât bozukluğu havası yara. tıp münasebetsizlerin ekmeğine yağ çaldı diye ateş: püskürü- yorum!