24 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

24 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

SALI 24 ŞUBAT 1942 TELGRAF; TAN, TELEFON; 24310, 24318, 24319 “TAN EVİ FTANBUL! Ankara caddesi” No, 102 ISTANBUL YEDİNCİ YIL — No. 2340 SOMLUR. SİYASİ HALK GAZETESİ .Cümhurreisimiz eyv elki gün Ankara Halkevinde yapılan kutlama töreninde Ankara, 23 (A.A.) — İnşaatı tamamlanmış olan | Kayseri, Çankırı ve Trabzonda Yomra Halkevle- Hinin açılış töreni, Halkevleri kuruluşunun onuncu Yıldönümü münasebetiyle dün büyük tezahürlerle Yapılmıştır. Yurdun her tarafından alınan haber. ve kö dığı lerde, Halkevleri hayramının, Halkevi salonların- da mahallin en büyük mülki ve askeri ümerası ile Halk partisi erkânı, Halkevleri mensupları ve halk kütlesi huzuru ile büyük törenle kutlan. İdirilmektedir, Bulgar Radyosunun Falso Neşriyatı Dünya buhranınm birçok İmkân- İara gebe bulunduğu çu sırada, Türk « Bulgar dostluğunun Yekm Şarka temin ettiği sulh ve sükü- Bun kıymeti üzerinde ne kadar dürsk ve bu zulhü bozabilecek yanlış hareketlere karşı ne derece titiz davransek yeridir. Çünkü bu dostluğun devami, iki tarafım da birbirinin aamiyiyetine ve hüznü Biyetine İnanması İle mümkündür, Bu iibarla, Bulgar, radyosunun falso neşriyalını bu Bliktmdan za- rarlı buluyor, ve Bulgar hüküme- inin bu noktaya diickatini çekmi- Ye Mizum görüyoruz, M. Zekeriya SERTEL ürk » Bulgar dostluk an. laşmasının ve bu vesile ile beşredilen müşterek deklârasyo. Mun 17 şubatta üzerinden bir »l geçmesi münasebetiyle bir ç gün evvel iki memleket mü, Masebeletrinin bu anlaşma dak Kesinde dostluklarına devam et- lerini sevinçle kaydetmiştik. Dünya buliranının bir çok im. ânlara gebe bulunduğu şu sıra. da Türk . Bulgar dostluğunun Yakın Şarka temin ettiği sulh Ve sükünun kıymeti üzerinde ne kadar dursak, ve bu sulhü bo- Yabilecek yanlış hareketlere kar. $1 ne derece titiz davransak ye. tidir. Çünkü bu dostluğun deva. #u, iki tarafın da birbirinin sa- Mimiyetine ve hüsnüniyetine 4 Manması ile mümkündür. Halbuki son günlerde Bulgar Tadyosunun türkçe neşriyatının hiç de hoşumuza gitmediğini sak Amağa lüzum görmüyoruz. Bir defa Bulgar radyosunun Kiçin türkçe neşriyat yapmağa gördüğünü anlamıyoruz. Biliyoruz ki radyo bu harbin en büyük ve en müessir propaganda ilâhıdır. Yabancı dilde neşriya- an biricik hedefi o dille konu. Şan memleket halkına bazi fikir. İer ve duygular yaymaktır. Bal Şaristanın dost olduğunu söyle. Giği “Türkiye halkma: hitaben Propaganda yapmak istemesinin mânası nedir? Biz Bulgari iyi niyetler besleldi İçin böyle bir propagandaya lü. Şum görmüyor ve radyomuzda Bulgarca neşriyat yapmıyoruz. ürkçe neşriyat yapan yabancı Fadyoların maksatlarına da vakıf ulunuyoruz. Yine biliyoruz ki, Bulgaristan Tadyosu Alman sansürüne tâbi. dir ve Alman propagandasının bir âleti olarak çalışmaktadır. Nitekim bir hafta evvel Sofya tadyosu türkçe neşriyatında bir Iman gszetesinde Türkiyenin «6 Alman hâkimiyeti altındaki Yeni Avrupa nizamına girmesi lü Zumundan bahseden yazısını, yay Mak vazifesini üzerine almıştır. n gazetesi, Alman galibiye - tini artık tahakkuk etmiş e “lay gibi göstererek A: yeni nizamın kurulma ve ol. Buğunu, ve Türkiyemim'de bir — Sor, Saz ASU” ASKERİ VAZİYET CAVA NE OLACAK? Hava Kuvvetlerinin Sıkı İşbirliği Temin Edilebilrise, Japonlar Çıkartma Yapsalar Bile, Aylarca Uğraştırmak Mümkündür Yazan: Emekli Deniz Subayı” NECATİ YAŞMUT Lal Gal) Cava'ya Ağır Hava Akınları Başladı Japonlar Bali Adasının Bir Kısmını ve Timur'un Denizini Ele Geçirdi :| Birmanya'da İngiliz Kıtaları Dayanıyor F.HİNDİSTANINDA: Balavin, 23 (A.A) — Resmen haber verildiğine göre, Bali ada sına asker çıkarmağa' muvaffak olan Japon kıtaları, adanın bir kısmını istilâ etmişler ve hava alanını ele geçirmişlerdir. Buna mukabil Japon donanma sina karşı yapılan müttefik deniz ve hava taarruzu o kadar muvaf fakıyetli olmuştur ki, Bali civa . rında bir tek harp gemisi veya taşıt kalmamıştır. Batırılan Japon gemileri Londra, 23 (A.A) — Pazar gü -İnü geç vakite kadar Bali açığın- da cereyan eden büyük deniz mu harebesi hakkında yeni tafsilât Ar Sonu; Sa; 2; Si: 3 Cenubi Doğu Pasifikte Japonların işçal ettikleri yerler ve son günlerde asker çıkarılan Bali, Timor ve Banka adaları Japonlar Gava adasına karşı hare. kete geçmişlerdir. Sumatra adasında Palembang ile tayyare meydanı ele seçirdikten sonra cenuba doğru İler manın karşıma yaklaşırlarka ğer taraftan da Cavanın doğu sahili işik derecede yakm bulunan ve Cavanın doğu tssü Surabaya limanı tehdit eden Bali adasını da, çıkartma yaparak. işgal etmişlerdir, Görüyoruz ki, Japonların, Cava gi Bi çok mühim ve müttefiklerin 4z çok deniz ve hava kuvvetlerinin toplanmış oldukları bir adayı işgal için takip ettikleri usul Borneo ve Celebes ve- sair adalara karşı tatbik ettikleri &- selden biraz başkadır. Japonlar ar mukavemet göreceklerini bildikleri bu adaları, sahillerinin larma doğrudan doğruya çıkartma ya- parak ve bu çıkartma kuvvetlerini ge sun deniz yollarmdan naklederek ve urun deniz yollarından beslemiye aşarak İşgel etmekte bi mediler, Halbuki vemet göreceklerine emin oldukları i- ATT Sonu; Sat 4; Si: 2 taarruzları neticesinde muhtelif mokta-| M. Stalin'in)... Kızılorduya Bir Mesajı "Şimdi Bütün Teşebbüs Bizim Elimizdedir ,, "Hitlerin Harp Ma- kinesi Kızılordunun İleri | Yürüyüşünü Artık Durduramaz,, Stalin "Şimdi Müsavi Kuvvetler Karşı Karşıyadır,. Diyor Moskova, 23 (A.A.) — Kızıler dunun kuruluşunun 24 üncü yil dönümü münasebetiyle Stalin bir gündelik emir neşrederek bil hassa demiştir kiz “Düşmanı Leningrat kapısın - dan kovacağız, Beyaz Rusyayı, Ukraynayı ve Kırımı kurtaraca. gız. Ve Kızıl bayrağı evvelce dal galandığı yerlere tekrar dikece- diz, (Devamı 4 üncü sayfada) si la any Denizaltı Faaliyeti Çoğalıyor Karayipler Denizinde Bir Kaç Müttefik Gemi Daha Battı Vaşington, 23 (A.A.) — Bahri ye Nezaretinin tebliği: Alexander Hamilton sahil mu hfaza gemisi İrland adası açık ? larında bir düşman denizaltısı ? rafından torpille batırılmıştır. İn sanca zayint fazla değildir. Karayipler denizinde Curacao, 23 (A.A.) — Panama bndıralı Thalla petrol gemisi Aruba adasına takriben 100 mil mesafede Losmoncos adaları civa rında torpillenmiştir. 5127 tolük “Del Plata, ismindeki A- 'merikan şilebi Cuma günü Karayip denizinin şarkında torpillermiştir. Mü cettebatr © Amerikan o donanmasına mensup tavyareler tarafından keğfe- dildikten sonra bir harp gemisine amaştar, İ ATy Sonu; Sa; 3; S7 tahrip edilmiş Ankara, 23 (TAN) — Cumartı Vekili Sırrı Day'ın nutku ile halinde yapılan dökumacılı! San-Juan (Portorico), 23 (A.A.)—|! muklu el tezgâhı ve dokumacılığı kooperatifle- ri mümessilleri konferansında seçilen encümen. ler bugün de çalışmalarına devam etmiştir, İktisat Vekâleti tarafından “Sanat ve meslek » ve “nile arasında zati ihtiyaçlar için yapılan dokumacılık, miyle iki kısma ayrılan pamuklu dokumacılığı selman ap yeli a ğe buğün bütün menilekette 143706 el tezgâhı Çocuğunuzu Mekfebe Gönderirken Bir de ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Alınız, Çünkü bu Ansiklopedi ona mektep kitabı kadar ve belki ziyade Iğılmdır. Fiyatı Yedi Liradır. TAN müeseesinde ve kitapçılarda bulunur, esi günü İktisat | ılmış olan pa. bit ettiklerine nâ. Nesa sünakliaiirddmiersieei sesi ARK CEPHESİ Berlinin Verdiği Rakamlar Alman Tebliği 1.5 Ayda 56 Bin Esir Alındığını, Bir Sürü Malzeme İle 1189 Rus Tayyaresi Tahrip El Tezgahlarına > İplik Getirtiliyor Yalnız Pamuklu El Tezgâhlarından Bu Suretle Senede 250 Milyon Metre Mamül Mensucat Alınabilecek çalışmaktadır. Bunların 45716 sı tamamen mes- İeki mahiyettedir. 97930 u da aile ihti karşılamaktadır. Ayrıca 15499 halı tezgâhı da faaliyet halindedir. Pamuklu el tez. gâhları senede 75-80 milyon metre arasında ma. mul mensucat vermektedir. Alâkadarların tes. çlarını ve kilim göre bu miktar, en büyük fab- rikamız olan Kayseri kombinasının yıllık pa. muklu istihsalinin üç mislinden fazladır. Sonu Sa: 2; Sü: 1 Edildiğini Bildiriyor Şark cephesindeki barekâtta Almanlara geçen Sovyet malzemesi Berlin, 23 (A.A.) — Alman teb liği: Doğuda düşman cephenin bir çok kesimlerinde kuvvetlerin: hiç esirgemeden ateş hattına sürmek suretiyle faydasız hücümlarına! devam etmiştir. Bu kuvvetler a- ğır kayıplara uğramışlardır. Do. netz havzasına ve doğu cephesi- nin şimal kesimine karşı yapılan hava taarruzları esnasında 26 Bol şevik kıtası ciddi isabetlere ma. Tuz kalmıştır. Düşman doğu cep- hesinde dün 34 tayyare kaybet miştir, Bir Sonkânundan 20 şubat 942 ye kadar 56.806 esir alınmıştır. Düşmanın uğradığı kanlı kayıp » AP Sonu; Se: 3; Si: 6 M. Mussolininin Bir Hitabı "Vatan Mücadeleye Girişmişken Sulhten Bahsetmek Düşmana Yardım Etmektir, Roma, 23 (A.A) — Mussolini, Avrupa üniversiteleri genç muha ripleri mecmuası olan © “Giovani ei Buropa,, mecmuasında şöyle yor: atan bir ölüm ve dirim mü- cadelesine girmiş bulunurken sulhten bahseden düşmana bile - rek veya bilmiyerek yardım edi- yor demektir. #7 Sonu: Sa: $: SE: 8 ve karaya düşmüş bir nakliye gemisi İngilterede 5NazırDaha Değiştirildi İngiliz | Gazeteleri, Vaziyetten Memnun "Mr. Churchill Görü İhtilâflarını Bertaraf Etmek İçin Cüretli Fedakârlıklar Yaptı,. Yeni Harbiye Nazırı M. Grigg Londra, 23 (A.A) — Churchill, kabinede yeni değişiklikler yap - mıştır. Müstemlekât nazırlığına Vivont Cranborne, Harbiye Nazır lığına James Grigk, Ticaret Nazır ğına Hugh Dalton, Nafia Nazır ğına Llewe' İktisadi Harp nazırığına Vikont Wolmer tayin edilmişlerdir. Lort Cranborne ay ini zamanda Lortlar Kamarası li. İderliğini de deruhte edecektir Başvekil, yakında değişikliklere İdair beyanafta bulunacaktır. Ayrılan nazırlar Londra, 23 (A.A) — İngiliz ka binesinde yapıldığı dün sabah bildirilen değişiklik neticesinde Harbiye Nazırı Margesson da da hil olmak üzere 5 nazır açıkta İealmiştir. Yeni Harbiye mabrli - İma Harbiye Nezaretinin dimi sekreteri olan Sir James Grig ge. tirilmiştir. Marigesson'dan ; başka kabineden uzaklaştırılan diğer nazırlar şunlardır: Ar Sonu; Sa: 2; S0: 8 Hindistanın Müdafaası Hazırlıkları kei Bazı Büyük Şehirler Tahliye Ediliyor ş|Hint Merkez Teşrii Meclisi Son Vaziyeti Müzakere İçin Gizli Bir İçtima Yapacak. Bongkok, 23 (AA) — radyosunun yaydığı ebeden g8 gö re, Japon donanmasının hücum. lar yapması ihtimaliyle Hindis » tanda duyulan endişeler, gitgide daha şiddetlenmektedir. Kalküta Kolombo, Madras ve Karaşi şe - hirlerinin tahliyesi içir tedbirler alındıktan sonra Bombay eyaleti valisi 2.000.000 dan fazla nüfusu olan Bombay şehri halkını da, şeh ri kabil olduğu kadar terketmiye davet etmiştir. Mahatma Gandhi, Harijat isim li kendi gündelik gazetesinde bü yük Hint şehirleri “ ahalisinin memleket içindeki kasabalara çe- kilerek taarruzlar esnasında şe « hirlerde'umumi paniğe mâni ol- malarının daha iyi olacağını yaz” maktadır. Yeni Delhideki Hint merkez teşri meclisi harp durümunu mü zakere etmek üzere önümüzdeki cuma günü gizli bir celse aktede cektir. Fakat bu toplantının ta - rihi henüz tesbit edilmemiştir. Zonguldak Bayanları Bundan Böyle İpek Çorap Giymiyecek Zonguldak, 23 (A.A) — Yar - dım sevenler kurumunda münev. ver bayanlar tarafından yapıları bir toplantıda, dünya durumu - nun gerektirdiği tasarruf düşüm. cesine uyarak ipek çorap giyme- miye karar vermişlerdir.