16 Nisan 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

16 Nisan 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

57, sel ser PERŞEMBE 16 NİSAN 1942 TANEVL Talgrat TAN, İST, Telefon: 24310, 24318, 24819 İstanbul Ankara Cad, No, 102 5 KURUŞ e —— > ÇocuklarınIza okutacak en faydalı eser OKUL VE AİLE ANSİKLOPEDİSİ Bir çocuğun aklına gelen her sualin cevabını verir; Tanesi; Mikavva olitil 260, nefis bez ciltli 800 kuruş, AHMET HALİT KİTABEVİ ç YEDİNCİ YıL 2801. Rus Maznunların Tahliye Talepleri Reddedildi İİ — Sulkast davasında adı geçen ve halen Türkiye haricinde bulunmakta olan Stepan Rodoçnik LAVAL GERİ GELDİ Mareşal Petai yol verdiği Lav tekrar manevi bir kalkan kaynağı tedarik etmek meeburiye. tünde: Bu-keynak-ize, ancak Almanya olabilir, Yazan: Burhan BELGE | teslim olup Fransa harbi bittiği gündenberi, Vichy hükümetinin mihver dev Jetleri ile iş ği yapacağı, ba zan de yaptığı söylenir, Yapıla- cak yahut yapılmakta olan işbir İiğinin belli başlı emerelerinden biri de Laval'in sahneye çıkarak kabineye gireceğinin söylenmesi- dir. Fakat bu defasmmda, dışarıya doğru gürültüsüzce yapılan mü- gakereler, iki tarafın kendi arala. rında bir başka şiddette yapıl - mış olacak ki, Mareşal Petsin, nihayet Almanyanin isteğine bo yun eğerek vaktiyle vazifesin - den afletmiye mecbur kaldığı La vale, ayni vazifeyi bugün yeni - den emanet etmek mecburiyetin de kalmıştır. Akla şöyle bir sual gelmekte dir; Nasil oldu da Mareşal, o zaman yanından uzaklaştırabildiği bir adamı bugün yanından uzak tu tamadı? Acaba Mareşal mi, o gürlerde, yani mağlüp Fransa adına müta- Tekeyi imzaladıktan bir müddet sonrâ, bugünkünden daha kuy - vetli; yoksa Pranmdan. istediği ayı istediği gibi almıya - za Bela» tül boksğa Alman ya, o günlerde, bugünkünden dâ ha zayıf idi İşte bir sual ki, harp bitince- ye kadar cevapsız kalacaktır. Çünkü, nasl olur da Rusya har bi ortada yokken ve bütün Al - man ordusu mağlüp Fransanın ya içinde ve yahut yakın civa - rında bulunurken Laval'i bir ec- nebi ajanı gibi uzaklaştıran ve 0- nun böyle bir adam olduğunu &â- deta ilân eden mareşal, yani Alman ordusunun âdeta ta - mami Rusyada meşgul bulunur - ken, ayni Pierre Laval'in önünde yerlere kadar eğilmektedir? ansızdır. künsü EN aval'in tekrar sahneye çık ması yeselesine ik ali bu hususta dolaşan rivayet, Almanyanın, Sovyet el yaya karşı Amansız bir Ga ken, arkasın, yani Km bağlamak iste. sağlama geçenlerde çıkarıp kabul etmekle, arttik ana Vichy'nin yal ie yerinde durabilir, Mareşal bunu yapmazsa, o zaman Laval kendisine bir başka otorite bugün, Bu sebeple, yukarıdaki suale bir cevap bulmak, şimdilik im - Rusyadan Gelen Hukukçunun Kendilerine Müşavir Tayini Yolundaki İstekleri de Kabul Edilmedi Von Papen'in Dosyada Bulunan İki Mektubu İle Zabıt Varakaları Ve Şahitlerden Bir Kısmının Vakaya Dair Olan İfadeleri Okundu - Muhakemeye Bu Sabah Devam Edilecek Ankara, 15 (TAN) — Almanya nın Ankara büyük elçisi Von Pa- pene yapılan suikast davasına bu sabahi saat 9,30 da başlandı. Sa". lon, geçen celsedeki kadar kala- balıktı. Suçlulardan evvelâ Koğ- nilof, bir gazeteyi dosya gibi kul Isnarak içerisini tamamen doldur muş, önde içeri girdi. Onu yine koltuklarının altı kâğıt ve det » terlerie dolu olan Pavlof, Abdur. rahman ve Süleyman takip etti Saat 9,30 da hâkimer heyeti başta Sabri Yoldaş olduğu halde Reşat Bayramoğlu, Emin Büke, yerlerini işgal ettiler. Baş müd- delumumi Cemil Altayla muavi. Sırbistanda İsyan Alevleniyor Bosna'nın Şimalinde Yeniden Şiddetli Çarpışmalar Oldu Hükümet Kuvvetleri Bazı Köyleri Geri Aldı Sofia, 15 (A.A) — Oft: Asiler- le Sırp hükümet kuvvetleri ara- sında şiddetli çarpışmalar olmu: tur. Asilerden 860 kişinin öldüğü | söylenmektedir. 60 esir kurşuna dizilmiştir. Hükümet kuvvetleri ni kayıpları ehemmiyetli değil - dir. Bosna şimalinde birçok köy- ler asi kuvvetler tarafından bo - şaltılmıştır. Diğer taraftan, Hırvat tebliği- “İber vermiştir. Bi ni Kemal Bora da yerlerine geç - tiler. Reis Sabri Yoldaş, tercüman - lara yeminlerini hatırlattıktan sonra, celsede hazır bulunan avu kat Ziya Şakire sordu: — Siz Abdurrahmanın müda- fii misiniz? — Evet. — Vekâletnamenizi mi? — Bütün muameleleri Getirmelerini bekliyorum. — O halde vekâletnemenizi getirdiğiniz zaman celseye dahil olursunuz. Bunun üzerine avukat, vekâlet verdiniz bitti. Birmanya Cephesinde Muharebe Japonlar Mandalay'a 225 Km. Mesafede Bir. Şehri. Aldı Corregidor Kalesine Yapılan Bombardımanlar Gittikçe Şiddetleniyor Nevyork, -15'(A. A) — Çung- kingden Amerikan ajanslarına bildirildiğine göre, Çin ordusu sözcüsü | Mandalayın 225 kilo - metre batısında bulunan Tu. ngdwindye) mia Japonlar tarafın- dan işgal edildiğini dtin akşam ha|* rum Japonla ra Sittang ve İrrauaddi nehirleri göre, ikinci Ustaşi alayı, 8, ve esidir. k i is isan günleri Saray Bosna şi. teki e a inn Pin Wi doğusunda birçok köyleri ge w yua Siki İri Timağu muvaffak olmuşlardır. cephelerini müdafaa eden Çin ve İngiliz kuvvetleri arasina sokul. mak imkânını vermektedir. Ar Devamı Sa, 2 St. 6 Suçlulardan Pavlof, mahkemede taleplerin i bildiriyor Reisin Bir ihtarı Zabıtlarda Tahrifat Yapıldığı Yolunda Pavlof'un Öne Sürd İddiayı Müddeiumumi Şiddetle Reddetti. Reis, Tezvir Ve İsnat Yoluna Sapmaması İçin Suçluya İhtarda Bulundu lüğü üğü namesini aramak üzere salonu terkederken reis zabıt kâtibine, naip Hayrünnisadan gelen tez - gereyi okutmıya başladı . Naip bu tezkeresinde, dosya tercümelerinin yapıldığını ve bu na ait listeyi takdim ettiğini bil diriyordu. Bu tezkerenin okunma sini müteakip, söz isteyen Süley man iyi türkçe bilmediğini, zaten mesleği itibariyle kanunların te - ferrüatina vakıf o bulunmadığını e mahkeme roisliğinin kendisi. ne bir avukat tayin etmesini iste- di. Baş müddelumumi söz istiye - rek bu talep hakkında Ştınları söyledi: “ — Geçen celsede arzetmiştim. Mahkeme reisliği kendilerini mü dafaadan âciz olanlara müdafi tayin edebilir. Süleymanın Türk ceza mahkemeleri usul kanunu - nun tarif ettiği bir vaziyette bu- bunmadığından kendisine müda. İfi tayinine sebep yoktur. Kendisi arzu ettiği takdirde bir avukat tutabilir.,, Reis de, mahkemenin bu tale- bi reddettiğini bildirdi. Bu mrada dışarıya çıkan Abdur- rahmanını avukatı içeri girdi, Ve meh- İleeme roisliğine vekkletmamesini tak- dim etti. Reis, avukatın yalnır Abdurrahma- wn müdafiliğini yapacağını tesbit et- tikten sonra talebi Üzerine avukata söz verdi, Avukat: — Yalnız bir noktayı teba- rüz ettirmek istiyoruz, dedi. Müekki. len rahi âmiller önünde bir buhran geçirmiştir. Bu meseleye az dahi olsa karışmasındin (dolayı çok nadim ve pişmandır, Bunun bizi asla mazur gös- termiyeceğini bilmekle beraber vata- nın yüksek menfaatleri önünde tekror| itirafı günap ettiğinin. kaydedilmesini eikârı umumiye o buzurunda bir defa daha tekrarlamak isteri Pavlof söz isliyor Avukatın sözleri biter bitmez ayağa kalkan Pavlol Otercüman vasıtasiyle şifahi bir istidamı olduğunu söyledi Parlef sağ eliyle önündeki demiri tu. 477 Devamı Sa,2.Sü.1 Tercüman Eşref, ifadeleri Sovyet tebaası suçlulara naklediyor “ (Zeytinyağı Ve Sabun fiyatları Ticaret # Vekilliği Azami Satış Fiyatlarını Tesbit ve Roosevelt Söylüyor "Mihveri Kırmak İçin 2, Belki de 3 Sene Lâzımdır., "Hep Fedakârlıklara Katlanmalıyız, Sonunda; Galip Çıkacağız., il Vaşington, 15 (A.A “Pan Amerikan günü münssebotyile beyaz evde yapılan kabul resmin deki hitabesinde, Roosevelt, Bir. leşik milletlerin mihveri kirmâ- ları için iki üç seneye ihtiyaç ol- duğunu," bütün lâtin Amerika memleketleri diplomasi mümes - sillerine hatırlatmıştır. Roose - velt, zafere olan mutlak itimadını ifade ederek dem: ki; “Medeniyetimizin yağıyahilece gine emin olmamız İçin Iki, belki de üç sene lâzımdır. Bu medeni- yetin yaşıyacağına, kendim tama. miyle kanilm. Hepimiz fedakâr - lıklar yapmalıyız, fakat sonunda galip çıkacağız. Bu yarım küre - nin herhangi bir kısmı Alman hâkimiyeti altma girdiği takdir. de durumun nasıl olacağını dü - şürdükçe ürperiyoru: yenilmesinden sorra, gelecekte Amerikan medeniye- bine taarruz edilmesine şnâni olmak #7 Devamı Sa. 2 Sü, 6 Ruhr Gene Bombalandı Akdenizde Bir İngiliz Denizaltısı Battı Londra, 15 (A.A) — Hava ne zareti bildiriyor: Dün gece bom ba uçaklarından mürekkep kuv- vetli bir teşkil tekrar Ruhr hav. M. ve 'in Kabinesi İşe Başlıyor Amerika, Vichy'deki Sefirini Geri Çağırdı Laval'in, Almanyanın Harp Faaliyetine İştirak Hususunda Çek İleri Gideceği Zannediliyor Vichy, 15 (A.A) — Oi Ajan sı bügün öğleden sonra şu haber vermiştir: M. Pierre Laval reşal Petain'le yap konus. madanberi birçox defalar Amiral Darlan'la görüşmüştür. Fetain, Amiral Darian ve M. Pi- ere Laval bugün ye: k yeni ess ökümet kurmağa karar verm lerdir. Mareşal Petam, Amiral ve M. Pierre Laval önümüzdeki perşembe günü yeniden görüşe » ceklerdir. İlân Eti Ankara, 15 (A. A) — Ticaret| Vekâletinden tebliğ olunmuştur:| 29 sayılı koordinasyon karurına istinaden memleket dahilinde ye meklik ve sebunluk zeytinyağı ile pirina yağına aşağıdaki €sas- lara göre azami fiyatlar tesbit o- Tunmuştur: Madde 1 — Azami yüzde bir buçuk asitli ekstra eksir ruş, azami iki buçuk asitli ekstra 97 kuruş, azami üç büçük asitli birinci nevi ve azami dört buçuk asitli ikinci neyi iyi kokulu ye - meklik in 93 kuruş ve! 89 kuruştur. Azami yüzde yarım nisbetinde ecnebi maddeli lam - * Vaşington, 15 (A.A) — Amiral Leahy'nin Vichyden geri çağını. ması İyi haber alan mahfillerde umumiyetle beklenmektedir. Hükümet yüksek mahfillerin « de, Vichy ile münasebetlerin ye. #57 Devamı Sa. 2 Sü, 5 Londradaki Temaslar İnişi M. Harry Hopkins İpant mal 87 kuruş. Yüzde beş ar Gitli ve azami yüzde bir ecnebi İmaddeli sıra malı 85 kuruş. Yüz de sekiz asitli sabunluk seksen iki buçuk kuruştur. Refine yağ. lar 100 kuruş. Pirina yağı 65 ku- Dün Türkiye Büyük Elçisi İle Görüştü ! Londra, 15 (A, A.) — Birleşik Amerika denel Ku General Marshall bu sabal loiya Başkomutan ve B: ruştur. Madde 2 — Bu fiyatlar Edre. mit, Ayvalık, Küçükkuyu ve İz - mirde muamele vergisi dahil top tan, kapsız olarak depo veya ma Baza satış fiyatlarıdır. Bu madde lerde ayrıca ikinci bir toptancı kârı verilemez. General Sikorzki ile şahst ve u- zun bir görüşm me Ve kirslam; meşgul olan M, H Geverel Sikazeki 477” Devamı Sa. 2 Sü, 4 TELEFON BAŞI TERBİYESİ çen gün, tanımadığım bir vatandaş beni pek sevindirdi. Adını bilseydim, öğrene. bilseydim ona bir teşekkür mektubu yazar, bel- ki de mektuplaşmayı ileri götürür, işi ahbaplığa kadar vardırırdım. Zira telefon başında yanlışlık: la karşısına çıkan yabancılara bile usule uygun, terbiyeli, nezaketli muamele eden şahsın bir kâ- mil insan olması ibtimeli çoktu; böylesinin dostluğundan incin- mez, faydalanırdım. Bakınız ne oldu: Telefon çaldı; açtım; biri bizim evde bulunmıyan isimler vererek konuşuyor. “Yanlış, de. dim, yanlış numara!,, Karşımdaki dedi ki: “Affedersiniz... Nüma- ranızı sorabilir miyim ,, söyledim. “Rahatsiz etmişim!,, sözlerini Si ve tekrar af diliyerek makineyi usulca kapattığını duy- am, arkasına tekrar sorgular... ismimi söylerim; Halbuki her zaman, böyle bir hal oldu mu karşıki taraf sel- lemehüssölâm adımı sorar; hem de bir suç işlömişim de karaka. la götürülmüşüm gibi şiddetle! adımı veririm, anlamaz; bir bir » “Refik... “Şefik Ahmet, harfleri saymıya... Sonunda öfkelenir ve “Değil! Değil!, derim, “Tevfik;, anlar; çift sanır. Başlarım hecelemiye, diye zâsına taarruz etmiştir, Sınai: he defler şiddetle bombalanmıştır. Bazıları çok büyük olan birçok yanğınlar çıkarılmıştır. Uçakları- mız dönüşlerinde yangınların de vam ettiğini görmüşlerdir. Bir denizaltı batırıldı Roma, 15 (A.-A.) —Bir Italyan deniz altısı dün Akdenizde bir İn giliz deniz altısını batırmıştır. Malta'ya akınlar Valletin, 15 (A, A.) — Sah gü nü Alman bomba teyyareleri bir birini takip eden dalgalar halin de Malta üzerinde iki akın yap - mışlardır. Liman bölgesinde ve hava alanları üstünde uçmuşlar - dır. Bir miktar ölü vardır. 3 düş 'mah tayyaresi düşürülmüştür. çıkışır ve makineyi vurur, kapatır. Ne bir kelime nezaket, ne de sesinde bir utanma tonu... Suçlu kendisi olduğu halde, dikkat - sizliği, beceriksizliği yüzünden bir başkasini rahatsiz etmesine bakmıyarsk betelen ve makineyi tokat gibi kulağımın zarında patlatan odur! İyi ki, telefonla henüz sille veya tekme atmak, kurşun sıkmak, bomba fırlatmak usulden değil... Bu imkân olsa suratıma veya kalçama zorlu bir darbe inmesini, kafamın par- çalanmasını, evimin havaya uçurulmasını da bekliyebilirim. Yan İiş numara çeviren vatandaşlarımızın şakası yoktur; sakar adam- lardr; eski azilı ve çılgın Hükümderler gibi kendi Kabahatlerini başkasna yüklemeyi ve suçsuzu cezalandırmayı pek severler, Onların rüyalarına girmek ölüme yol açtığı gibi bunların da te- lefonda karşılarina çıkmak tehlikelidir. En azı, azarlanırsınız; el- lerinde ferman olsa kazıklanırsınız da! Keşke telefon rehberleri üzerine ticarethane İlânları konacağı. na iri harflerle (telefon başında terbiye kaideleri) nin sıralanma- sı âdet olsa. Yüzde bir fayda edeceğini düşünerek bunu büyük bir şevkle, özene bezene ben yazar, idareye armağan ederdim. Yazik ki, ârdan fazla kâr aranan asırdayız; arsızlığa karşı koy- mak bunakhk'alâmeti sayilıyor.