17 Haziran 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

17 Haziran 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

' Parti Grupunda ÜTAŞıDULU Ankara endded Ne, 102 RAF: TAN, İSTANBUL FON: 24310, 24318, 24319 GÜNLÜK Hariciye Vekili Iki Musrs girmesi, işgal etmesi 6 kadar değildir. Bununla be- b ya zeuharebelerinin al- Glği manzara, buradaki tanrruzun Siyada başlıyan taarruzlarla slâ- olduğunu ve Hârkof, ile Libya ta- Arruzunun hep'syn! hedefe teyeik İlimiz bir kül teşkil ettiğini gös- İermektedir. Orun için Libya ta- ehernmiyeti gün geçe iş N* M. Zekeriya SERTEL Lora muharebeleri o Birül - hakim düştüğü gündehnbe. Yeni ve mühim bir safhaya gir bulunuyor. Hür Fransızlar alından kahramanca müdafaa bu kücük, fakat mühim alarmını u lan ilerliyen Alman motörize etleri Tobruğun cenubunda *dem'e kadar vardılar, Ayni manda yukarıdan Tobruk isti « etinde ilerliyen diğer bir AL m motörize kuvveti Akrom'u ek Elgazalanın yolunu kasti- & İngilizler bu şehri de boşalt. İsya ve"buradaki askerlerini ge- çekmiye mecbur oldular, Alman taarruzunun bu defa fana şiddetle başlayıp, daha sü. #6 inkişaf etmesi General “mmel'in bu tasrruzda tekip Miği hedefin tayini - meselesini ya çıkarmıştır. Alman ku - andanı, bu sicak mevsimde sa- ie Tobruğu almak için mi bu üyük fedakârlıklar katlanmayı Biz almıştır? Yaksa maksadı isin istilâ ederek Sovyetlere orta şark yolunu kapamak dir? Tobruğun zaptı, şüphe Alman ordularına Stratejik İrçok faydalar temin edecektir. skeri mütehassısımızın, göçen Bün, izah ettiği gibi, Tobruğun Bâptı Almanların Girit, Tobruk Ve Sicilya üçgeni içine düşen Ak- eniz sahasında “hâkimiyetlerini İlemine hizmet edecektir. Fakat İbi hâkimiyet, olsa olsa İngilizle. te Akdeniz yolunu kapar, Mısır- döki İngiliz kuvvetlerine Kap burnunu dolaşarak günderilecek Malzemenin daha uzun yollardan “sevkine sebep olur. Fakat Tob - Tuğun zaptı, Sovyet Rusyaya Malzeme sevkini temin eden or- İa şark yolunu kepamıya kâfi gel Mez. Bu mahdut fayda ise, çölün Sehennemi sıcağında büyük teda körliklar. pahasına harbetmeyi | haklı gösterecek akla yakım bir İ sebep gibi görünmüyor. General J Rommel'in daha geniş bir mak » Satla hareket ettiğini ve belki de kenderiye ve Süveyşi alarak Orta şarka yayılmak İstediğini kabul etmek daha doğru olur. Bu ikinci ihtimal kabul edil - | yerleşemi diği takdirde akla gelen ilk sual | General Rommel ordularmın bu büyük işi başaracak derecede kuvvetli olup olmadığıdır. ” Bu meselede ünde bulun. #57 Devamı Sa. 2 Sü, 3 ki alındıktan sonra Alman). Saat Izahat Verdi Saracoğlu, Son Haftaların Siyasi Hâdiseleri Etrafında Grup Umumi Heyetini Aydınlattı Ankara, 16 (A.A) — Cümhuri yet Halk Partisi meelis grupu Umumi heyeti bugün sanat 15 de reis vekili Seyhan mebusu Hilmi Uranın reisliğinde toplanmıştır. Celse açılınca geçen toplantısının zabit hülâsası okunmuş ve ruz- hameye geçilmiştir. Rüznamede Hariciye Vekilinin grup umumi heyetine vereceği izahat vardı. Âlmen İsarruzu Cp Ten cephe hacir» anama Bu maksatla küfsüye gelen Hari ciye Vekili Şükrü Saraçoğlu, son haftaların bizi uzaktan yakmdan ilgilendiren siyasi hâdiseleri üze rinde grup umumi heyetini ten - vir etmiş ve iki saate yakın bir zaman süren bu izahatı müteakip riyasetçe toplantıya son verilmiş- tir, Ifbyada son mihver tsarruzu Başladığı zaman mevcut cephe botte ve yeni hat yükarki haritada gösterilmiştir. Alman töarruzunun inkişafı netice- sinde 8 inci İngiliz ordusu El Adem - Akroml Üzerinden cenuba uzanan yeni mevsilere çekilmiştir. Miüver kaynakları, Rommel' tâsıruzunun yu- kurda gösterilen tarzda inkişafı ve Tobruk » Gezale “yolumun kesilmesi 'doluyssiyle Gazale çevresinde kalan İngiliz kuvvetlerinin tecrit edildiğini bildiriyor. Pökat İngiliz resmi tebliği, bunun aksine olarak, buradaki birliklerin #uvaffakıyetle geri alındığı? kaydetmektedir. AFRIKA CEPHESi İİPASiFiK HARBİ İngilizler | İki Tarafın Yeni Hatta) Harp Gemisi Çekildi , Kayıpları Londra, Rommel'in İlk Harptenberi Japonlar Hedefine Vardığını Kabul Ediyor Bununla Beraber, Mısır İçin Çok Yakın Bir Tehlike Yoktur Kahire: 16 (A.A) — Orta Şark İngiliz tebliği: General Ritchie kendi komutasındaki kuvvetlerin alacakları yeni tertipleri bitirmiş tir. Cenup Afrika birinci tümeni ile ellinci tümen gazala cenubun daki mevzilerinden başarı ile çe- kilmişlerdir. Bu hareket Akromâ etrafındaki mevzileri tutan kuv- vetlerle 14 haziran günü ve gece si yapılan azimkâr düşman taar- 477 Devamı Sa, 2 SU. 5 Romanyaya Bir İhtar izni Macar Başvekili "Tran- silvanya İçin Ölmeğe Hazırız,, Diyor Budapeşte, 16 (A.A. — Macar Başvekili M. Kalay, Transilvan yada yaptığı bir seyahat sırasın- da bir nutuk söylemiş ve bu top raklarda Macar olmıyan başka bir devletin, başka bir emelin iyeceğini (o hatırlatarak demiştir ki: “Ben bu memlekefle yaşadığı. mi, bu topraklar için Macar "Transilvanya için yaşadığını ve öleceğimi isbat etmek üzere bu- raya geldim. 70, Amerikalılar 23 Harp Gemisi Kaybetti iL Çin, Pek Yakında Sibiryaya Bir Japon Taarruzu Bekliyor Londra 16 (A.A. — Amerikan hava kuvvetleri Aleutlen adals- Te mini ndaki Japon filosu: hâlâ darbeler indirmektedir Va- şingtöhde neşredilen resmi bir tebliğe göre, 5 Japor harp gemi- siyle bir nakliyesi hasara uğra. tılmıştır. Harp gemileri 3 kru- vazör, 1 muhrip ve 1 gambottur. aJponlarin karaya çıktıkları adalara mütemadiyen hava hü - cumları yapılıyor. Amerika ha- va kuvvetleri kumandanı Gene. ral Arnold, torpil taşıyan bir A- 'merikan tayysresinin : bu sabah esas Japon filosuna mensup bir tayyare gemisine tam isabet el- de ettiğini ve bir kruvazörün ba. tırıldığını bildirmiştir. General harekâtı muvaffakıyetli tasvir © diyor. Iki tarafın kayıpları Vaşington, 18 (A.A) — Harbin ba- sımdanberi Japonlar : Pasitikte 69/70 harp gemisi, Birleşik Amerika ise bu- na karşt yalniz 28 gemi kaybetmiş- lerdir. Japon kayıpları; iki zırhlı, 20 kruvazör, 28 muhrin, 4 ili 6 uçak ge- misi ve Vi denizeltidir. Amerikan keytpları da iki girhlı $ kruvazör, 14 muhrip; iki uçak gemisi ve dört denizaltılan ibarettir. 1 Çinde duyulan endişe Cungking, 16 (AA) —'Çin kabi- nesi Sibiryanm pek yakinda Japenlar tarafından muhakkak istilâsı tehlike- 457 Devamı Sa;2 Sü.7 SİYASİ HALK ke DAYANA NECATİ Sıvastopol Fasılasız Dövülüyor —— Burada Tarihte Eşi Şörülmedik Şiddette Bir Muharebe Başladı Sovyet Donanması Xalenin Müdafaasına İştirak Ediyor Moskova, 16 (A.A) — Sovyet gece yarısı tebliği: 15 haziranda Harkof istikametinde kıtalarımız düşmanın tank ve piyade hücum larını püskürtmüşlerdir. 180 AL man tankı tahrip edilmiş veya hâ sara uğratilmıştır. Sivastopol ke- siminde şiddetli savaşlar devam etmektedir. Öteki kesimlerden verilecek değişiklik haberi yok- tur. Şehir top ateşi altında Vaşington, 16 (A.A) — Sivas. topolun 5 kilometre ötesine yer- durmadan kaleyi dövmektedir. Fa kat elan bir netice elde edileme - miştir. Reuter'in verdiği taf silât Moskova, 16 (A.A.) — “Reu ter,, Sivastopol muharebesi *arih te bir eşi görülmemiş şiddeti bul muştur. Almanlar bilhassa mu - arebeye devamlı olarak taze kuv İrumda oldukları halde yalnız de niz muvasalaları olan Ruslar bu- nu ayni derecede yapamıyorlar. 457 Devamı Sa. 2 Sü, 4 DÜNKÜ 0 TE B Li 1. çok müşkül leştirilmiş olan Alman topları| Akdenizde gemi kafilelerini himaye eden bir İngiliz harp gemisi, seyir hilinde ateş açarken ( ASKERİ VAZİYET | SIVASTOPOL KALESİ BİLİR Mİ? Almanlar Ayni Şiddette Hücuma Devam Ederlerse Limanın Düşmesi Mukadderdir Yazan: Emekli Deniz Subayı YAŞMUT ivastapola karşı şideğtli Alman taarruzu devam ediyor, Sovyet ve İngilir kaynakları mülstahkem mev günler geçirmekte duğunu bildirirken askeri mütehas- da kölenin uzun müğdet dayanıp dayanamıyacuğı mütaleolar beyah etmekle mesgutdürler. Biz, bu yazımızda, bugünkü ha: taraf için mehtelif cek şerait mevcnt olünca mahsur ks- Telerin karşılaştıkları çok müşkül vari yeli tetkik ederek Sivnstopolun kr beti hakkında okuyuculara bir fikir vermeğe çalışacağız, Silâhların ateş kudretlerinin, buytin. kü gibi en yüksek bir detcceye var mamış bulunduğu eski harplerde bile mahsur kalelerin o ömürleri | Esim» mah&ut olmuştur. Tam muhasara ak tana “alınmış kaleler, | müdaflle tarihe geçmiş büyük kahramanlıkları na Tağmen eryak ve milhimmal mes lesi karşısında nihayet bir gün düş İN ALMAN TEBLİĞ Sıvastopol Harekâtı Yavaşladı Kale Etrafında Yalnız Ehemmiyetsiz Bazı Çarpışmalar Oldu Donetz Nehri Üzerinde Alınan Köprübaşı Şimale Doğru Genişletildi Berlin, 16 (A.A.) — Alman or duları başkomutanlığının tebliği : Dün Sivastopol müstahkem çev- resinde yalnız ehemmiyetsiz çar. pışmalar olmuştur. Cenup koyu limanında hava kuvvetleri bir düşman muhribini tahrip etmişlerdir. Harkof doğusunda Donetz kıyı st üzerinde alman köprü başı mev kil şimale doğru genişletilmiştir. Doğu cephesinin şimal ve mer» kez kesimlerinde di ma halli ehemmiyetteki taarrurları akim Kalmıştır; Kuvvetli hava- teşekirülleri - Mur- mansk civarında Kandalaşka koyün- daki düşman hava alann. başart ie bumbalamışlardiz. Murmanık demir- man eline düşmüşlerdir, A5P Devamı Sa, 2 Sü, | Tasarruf Evvelce Satılmış Olan Suretile Bono Satışın Ankara, 18 (A.A) — Maliye Vekilimiz Fuat Ağrali Anadolu Ajansı muhabirine aşağıdaki be. yanatta bulunmuştur: “Hâsılatı Mili Müdafannın fev kalâde masraflarına karşılık tu - tulan tasurruf bonolarının üçün- cü tertip yirmi beş milyon lira lığının da birinci ve ikinci terti lerde olduğu gibi fevkalâde r bet görerek çok kısa bir zaman. da tamamen satılmış olduğunu memnuniyetle ve aziz vatandaş - larıma teşekkürle bildiririm, Bu suretle piyasadaki tasarruf bonoları yekünu yetmiş beş mil. yon liraya varmıştır. Elde edilen ZELZELE Şehrimizde Şiddetlice Olarak Hissedilen Bu Yer Sarsıntısı Biraz Telâş Uyandırdı - 1 Ölü, Birkaç Yaralı Var - Hasar Çok Hafiftir Rasathâneden tebliğ edilmişti Dün sabah yaz saatiyle 8 1 42'd kika 52 saniye geçe Şark - Gi istikametine yakın ve merkez üs- tü rasathaneden 112 kilometre mesafede bulunan . şiddetlice bir zelzele kaydedilmiş ve şehrimiz. de korku verecek derecede hiss0- Vunmuştur. * Ankara, 16 (A.A) — Bu sabah saat B ile sekizi elli geçe arasında İzmir; Bursa, Kütahya, Balıkesir, Kepsut; Dikili, Bergama, Kocaeli, İstanbul, Lüleburgaz, Çorlu, Ça - nakkale, Bevsehirde bazıları şid- 477 Devamı Sa. 2 Sü. 6 Bonoları Tamamen Satıldı Bonolardan Vâdeleri Gelen Miktarın Tekrar Piyasaya Arzı a Devam Edilecektir bu netice memleketimizde tasar. ruf fikrinin ne derece inkişaf etti ini göstermesi bakımından oldu ğu kadar tasarrut sahibi yurttaş #37 Devamı Sa, 2 SW. 1 Go Mektebe Gönderirken Bir de ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Alınız, Çünkü bu Anslktopedi ona m #ktep kitabı kadar ve belki Akdenizde Yapılan Son Harekât İngiliz Tebliği "Gemilerimiz Malta ve Tobruka Malzeme aki Çarpışma Esnasında 1 Kruvazörle 2 Destroyer Batırıldı Mihver İddiasının Asılsız Olduğu ve Az Zayiat Verildiği Bildiriliyor Londra, 16 (A.A) — Amirallik dairesinin ve hava 'nazırlığının müşterek tebliği: İngiliz dönan - ması ve ticaret filosu, İngiliz ha va kuvvetlerinin ve birleşik dev letler ordusuna mensup hava teş killerinin yardımiyle Malta ve Tobruk garnizonlarma levazım teslim etmişlerdir. Harekât düşe manm üstün deniz ve hava kuy. vetlerinin çok şiddetli hücumları karşısında kayıpsız olma'nakla beraber muvaffakıyetle yapılmış tur Düşmanın kruvazörler batır. dığı ve bir zırhlı ile bir uçak ge mislini hasara uğrattığı hakkında ki hülya mahsulü iddiaları tama» miyle asılsızdır. Gemilerimiz, de. niz uçaklarımız, hava kuvvetleri miz ve Amerikan uçakları tamıfın dan düşmana da kayıplar ve has sar verdirilmiştir. 47” Devami Sa, 2S, 4 Pirinç Serbest Satılacak Yeni Mahsulün İhraç Fiyatları Vekâletçe Tesbit Ediliyor Ankars, 16 (TAN) — İaşe emi şarlığı pirincin piyadada serbâsiçi tılmasını karar alirma almıştır, iki gün içinde Min edit Diğer taraftan Ticaret Vekâleti Tik defa olarak yeni mahsulün ihracat fi yatlarını tesbit etmeği kararlaştırmış ve mu hüusuntaki çalışmalar tönk er. miştir. Aldığımız malirata göre yeni mahsulün. ihracat fiyatları memleke. tatçı memleket piyasalarında 30 tin umumi piyasasına göre ayarlara caktır, Meselâ eskiden olduğu gibi kuruşa satılmaktı olan bir maddeye hariçte yüz kurusa O müyteri bulun #77 Devamı Sa, 2 Sü 4 Günler Seçerken ancak böyle bir ZEVK İLE AHLÂK O veya İstanbul çileği kırmızı. değil dir; yaygın toz pembesi rengindedir. Zatarı çilek denince gözümüzün önüne bu tenk'gelir ve rehgi çileğe benzeterek anlatırız. Mora yakın kızıllıktaki çileğe, ne renk, ne yemiş olarak kim değer verir?... Daha'doğrusu kim'de- Ber verirdi? Zira gazetelerde okuduğuma göre » ananas ve muz da dahil, bütün sıcak ve alık iklim * yemişlerin. den güzel bulduğu. kokuları salıp bağrnıda daha - “güzelleştirerek bize Sunan o gerçekten dünya güzeli - Arnavutköyü çi | soluk rönkli diye alıcı çıkmıyormuş; herkes kipkızıl, çiy kızıl, bayağı kızıl renkte çilek istiyormuş. Onun-için de esnaf bu soluk benizli çilekleri kırmızıya boyamıya başlamış; şimdi mürakabe teşkilâtı hilekârliği önliyecekmiş.... Vah vah! Yapılan bu işin, düşülen bu zevksizliğin, bu kâdaz, kıymet bilmemezliğin mozaik, kubbeleri kireçle badana etmekten detli, bazıları da hafif olmak üze. re yer sarsıntıları olmuştur. * Zelzelede yaralananlar Sehrimizde kuvvetli olarak his sedilen zelzele bazı hafif hasarla ra sebep olmuş ve halk arasında oldukça telâş uyandırmıştır. Bir- çok kimseler sarsıntı başlar başla maz bulundukları yerlerden soka ğa fırlamışlardır. Taksimde oturan Roza isminde bir kadın zelzele esnasında kuyu dan su çekmekte iken sarsıntının tesiriyle kuyuya yuvarlanmıştır. #7” Devamı Sa, 2 Sü. 6 farkı yoktur. İstanbul çileğinin kibar ve natürel rengini höş bül- mıyacak kadar zevksizlöştik mi? Yoksa makiyajlı kadına alıştı. Zımızdan dolayı boyahmaimiş çileğe bile tahammül edemez hâle ml geldik? Ben, 'ne olursa olsun, çilek boyamayı yeni.doğ- muş çocuk yüzüne a. sürmek, mini mini yavrulara makiyaj yupmak derecesinde isyan ettirici buluyorum. Göz alici çiy renk. te yemiş, bulunmaz bir mata değildir. İşte kiraz, vişne, karadut, türbe eriği, kızılcık, elma, nar... Boya ve makiyaj hevesimizi bunlardan fazlasiyle alabiliriz. Dünyada eşi bulunmayan Osmanl çileğinin yaygın kokusuna uygun uçuk el uzatmak ve © nu sofrasında burun kapı bir boya ile cüâlı, pırıl piril görmek arzusuna kapılmak büyük ve büyütülmesi lâzım bir zevk krizi geçirdiğimize delildir. Zaten eskidenberi dikkat, : Zevk, ancak vurgun. cularin türediği ve haksız servetlerin sivrildiği anormal devirler. de bu derece kabalaşıyor.buvağılasıyor. Demek ki, zevk ile 3h. lik at başı bir gidiyor!