28 Temmuz 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Temmuz 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TAN EVİ İSTANBUL: Ankara caddesi Neo, 102 —— TELGRAF; TAN, İSTANBUL TELEFON: -2431. 24318, 24319 —— ” SEKİZİNCİ YIL, — No, 2404 “'Atılay,, denizaltı gemisinde şehit düşen denizcilerimiz için “Yavuz,. harp gemisinde yapılan hazin merasimden muhtelif intibalar Belediye Devir Aldığı işleri Düzenliyor İlaşe Meseleleri İle İktisat Müdürl İkinci Cephe Açılmak Üzeredir ikinel cephenin mu bildi ikinel aktadır, Hiç mumiyenin ay- derece israr Bör' Ağustos müş M. Zekeriya SERTEL Avru Boston radyosu, evvelki akşam Sovyet Rus yada harbin aldığı vahim şekil den bahsederken ikinci cephe meselesine geçmiş, ve «— İkinci cephe açılmak üzere- dir. İngiliz, Amerikan ve Sovyet Genelkurmayları mütemadi te - mas ve müzskere halindedirler. Demiştir, İkinci “cephe hakkında mütte- fik kaynaklardan verilen bu son haber, İngiltere ve Amerikada bu mesele etrafında son günlerde beliren temayülün son şeklini ifa de eder. Demek ki, müttefikler artık Avrupanın garbinde bir İs- tilâ hareketine ve bunun kısa bir zaman içinde tatbik mevkiine konmasına karar vermişlerdir. Bu münasebetle son günlerde Amerikan, İngiliz ve Alman mat buat radyolarında ikinci cephe hakkında yapılan neşriyat dikka. te şayandır. Almanlar, kendi efkârtumumi- Şelerine bu teşebbüsün ve bu propagandanın ciddi olmadığı ve müttefiklerin hiçbir zaman böy- iz bir harekete cesaret edemiye- eekleri kanaatini vermiye çalışı” yor, İngiliz ve Amerikan matbu- Bt we radyolsrındaki neşriyatı bir biö£ olarak gösteriyorlar. Fakat bir taraftan da Almanyanın ge- çen ay Fransiz sahillerindeki hal- kidgeri çektiği gibi, simdi de Ho lamdadan üç milyon kişiyi sahil. den uzaklaştırdığı haber verili- yor. Demek ki, Almanya bir ta- raftan kendi milletine ikinci cep benin açılamıyacağı kanaatini vermiye çalışırken, bir taraftan da müdafaa tedbirleri almaktan gerk kalmıyor. İngiliz ve Amerikan matbuatı Bu meseleye her gün sütunlar ayırıyorlar, Amerikada şimdi en ziyade hakim olan kanaat şudur: Avrupada ikinci cephenin açil « ması tayyare meselesidr. Ameri. kan tayyareleri dünyanın dört köşesinde / faaliyete geçmiş ve üstünlüğünü isbat etmiştir. A- merikan hava kuvvetleri Avus- ivalyada yerleşir yerleşmez ce - up denizlerindeki Japon isti - lâsı durdurulmuştur. Hindisten- da Amerikan tayyareleri Hint ka pılarma dayanan Japon ilerleyişi bi durdurmuştur. Mısırda bile müttefiklerin hava üstünlüğü A. merikân tayyareleri sayesinde temin edilmiştir. Amerikan tayya releri bütün harp cephelerine doğrudan doğruya uçarak ulaş - maktadır. Gemi kıtlığı Amerikan tayyarelerinin fabrikadan çıktık. tan sekiz gün sonra harp meydan larında fanliyet göstermelerine ie Amerikan hava kuv. Yetinin üstünlüğü ile temin olu- nacaktır. İngiltereye aylardan beri yığılan Amerikan tayyarele ri bu maksada göre hazırlanmış. Behçet Uz'un Teğkikleri Vekil, İstanbuldan - Giden Heyetle ve Tacirlerle Görüştü Fiyat mürakabe komisyonu ile bölge iaşe müdürlüğünün. lâğvı üzerine, yeni vaziyeti görüşmek we kararlar almak (o maksad dün sabah biri vilâyette diğeri mülga bölge iaşe müdürlüğü bi- nasında iki toplantı yapılmıştır. Bu toplantılara Vali Lütfi Kırdar, İktisat Müdürü Saffet Sezen, tef- tiş heyeti reisi Necati Çiller ve eski iaşe müdürü Mümaz Rek Iş tirak etmiştir. Salâhiyettar bir makam verdiği malümeta göre, yeni vaziyet ve dünkü toplantı - İarda alman kararler şöylece hü. lisa edilebilir: K Şimdiye kadar bölge iaşe mü- dürlüğünün meşgul olduğu işler belediye iktisat müdürlüğü tara fından görülecektir. Fiyat müra- abe komisyonunun işleri de bele diye dalmi encümenine devreğil mektedir. Belediya daimi encü - meni, sabahları eski fiyat müra- kabe komisyonunun eulıştığı da. irede toplanacaktır, Belediye rej- si nâmrna encümene, teftiş heye- 477 Devamı Sa, 2, Sü.1 Gnl. Tojo da Şöyle Diyor: “Hindistanda İngiliz ve Amerikan Nüfuzuna Müsaade Edemeyiz., Osaka, 27 (A:A.) — Japon Baş- İvekfli General Tojo, 20 bin kişi. den fazla bir dinleyici kütlesi ö- nünde söylediği bir nutukta Hin distandan da bühsederek demiş « tir ki; “Birleşik Amerika ile İngilte- reyi yenmeğe kat'i surette karar veren Japonya, İngiliz . Ameri- kan nüfuzunun Hindistanda ya- şemasına müsaade edemez. General Tojo, Japonyanın, Hin distan'm an'anevi milli istekleri- nin tahakkukuna yardım için Hin GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ e Yavuz Z .. ee üğü, Mürakabesi İle Daimi Encümen Uğraşacak - (Mülga Teşkilâttan da Bir Kısım Memur Alınıyor Fiyat. Ticaret Vekili Dr. Behçet Uz'un İzmirdeki son tetkik ve temaslarına ait resimler Son Kararlardan Sonra Hamburg Bir Bomba Sağanağına Tutuldu p Berlin, Hasar ve Zayiatın Ağır Olduğunu Bildiriyor Almanlar da İngilterede Bir Şehri Bombaladı Londra, 27 (AA) — İngiltere hava nazırlığının pazartesi teb. liği: Dün gece bombardıman servi- | sine mensup çok büyük bir uçak)” teşkili Almanyada denizaltı inşa at merkezi ve büyük bir liman ©-) Yan Hamburg'a taarruz etmiştir. Hava şartları çok iyi olduğu gibi abnan ilk raporlar da taarruzun başar: ile bitirildiğini bildirmek- tedir. Ayni gece Hollandadaki hava 8- lanları da bombalanmıştır. Bu ha reketler sonunda 29 bomba uça- ğrmız üslerine dönmemişlerdir. Alman tebliği hasarın büyük olduğunu bildiriyor Berlin, 27 (A.A;) — Tebliğ: İngil- tereye karsı yapılan savaşlar sırastn- dn Alman uçakları dün İngil- tere tenup krrist ve Midland'lar Ü- zerinde öskeri bakimdan önemli te sizleri bombalamışlardır. Piyasalarda Bir Ferahlık var Birliklerdeki: İthalât Mallarının da Ticaret Ofisine Devri Kararlaştırıldı Hükümetçe son defa alman ka. rarların piyasada füli tesirleri gö rülmiye başlanmıştır. Bütün top taner tacirler istihsal bölgelerine mal göndermelerini bildirmişler ve mühim siparişler vermişler - dir, Fakat bu malların gelmesi de on on beş gürilük bir zamana bağ lıdır, Her ne kadar şehirdeki de- po ve atdiyelerde satışı serbest bırakılan gida maddelerinden mü him miktarda mevcut ise de bun ların ekseriyeti ilerde yüksek kâr temini düşünülerek istif edilmiş İmallar olduğundan sahipleri bir denbire bu malları piyasaya çı. karmaktan çekinmektedirler, Fa- kat istihsal muntakalarından mal gelmiye başlayınca bunların da ortaya döküleceği anlaşılmakta » dır « Yalnız, evvelce de bildirdiği * miz gibi, zeytinyağında yüksel - me ve pirinçte de düşme vardır. Dün piyasaya iyi cins mallardan pirinç çıkarılmış ve 85 kuruştan muameleler olmuştur. Atılay Çocuğunuzu Mektebe Gönderirken Bir de ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Alınız. Günkü bu Ansiklopedi ona mektep kitabı kadar ondan daha ziyade lâzımdır. FİATİ (8) LİRADIR. TAN müesesesinde ve kitapçılarda bulenu?; ırhlımızda Sehitleri için ye belki Hazin Bir Çanakkale boğazı dışında ald , altı gemimizd şehit düşen kahraman denizcileri mizin aziz hâtıraları işin dün vuz zırhlımızda askeri merasim yapıldı. Bu merasimde donanma ve filo komutanları amiraller ile diğer deniz ve kara ordusu erkfn ve su bayları, mülki erkân, sivil teşekküller messupları de hazır bulundular Tam saat 16'da “Hazır ol, ku. |mandası ile merasime başlandı askeri ve Merasim Yapıldı Vazife Kurbanı Kahraman Denizcilerimizin E Hatıraları Hürmetle Anılarak Denize Çelenkler Bırakıldı Davetlilerle Yavuz komutan ve &- İsubaylar heyeti, ve erleri kıç gü- İverte üzerinde kendilerine tahsis dilen yerlerde ihtiram vaziyeti Yalaldılar. B Don o İstiklâl marşını çaldı. nma komutanı koramiral Şü kür Okan etrafı çelenklerle çev: rilmiş olan kürsüye çıktı ve Atı. laym aziz şehitlerinin hatıralar: önünde herkesi üç dakika ihtiram sükütuna davet eden nutkunu söyledi. 477 Devamı Sa, 2, Sü, 4 Donanma Komutanı Şükür Okap nutkunu söylüyor ALMAN TEBLİĞİ Rostof'un Doğusunda Almanlar, Dün Bataisk Şehrini İşgal Eti Stalingrat Batısında Geniş Bir Cephede Don Nehrine Varıldı Berlin, 27 (A.A) — Alma duları başkomutanlığının tebliğ Alman kuvvetleri iki gün süren çarpışmalardan sonra şiddetle mü | dafaa edilen ve kuvvetle tahkim edilmiş bulunan Rostof doğusun da Bataisk şehrini hücumla zap tetmişlerdir. Savaş ve tahrip uçaklarımız bu rada piyademize yol açmışlardır. Daha doğuda seyyar teğkilleri - miz cenuba doğru uzanmışlardır. Don nehri büyük dirseğinde Al man: ve Rumen tümenleri zırhlı teşkiilerle sıkı bir işbirliği yapa- rak ve'hava kuvvetlerimiz tara. fından desteklenerek (geniş bir cephe üzerinde Don nehrine ulaş mışlardır. Kalaç şimal batısında zırhlı teş killer ve seyyar kıtalarımız neh. rin batısındaki yüksek tepeleri tutmak için Sovyet piyade ve zirh lı kuvvetlerinin. yaptığı ümitsiz teşebbüsleri akim ( birakmıştır. Volga üstündeki düşman iaşe ve ikmal hareketlerine karşı şiddetli 477 Devamı Sa. 2, Sü, 7 Üriepropakfövek fonksi Gerlerka İ "Staino 2 kova İm Şark Cephesinde: Aşağı Don üzerinde mühavebelerin cereyan et- fiği sahayı ve Alman taarruzlarm m istikametini , gösterir harita Ne Zaman Son 2 Ayda Ve Nerede? Almanlar 2| İkinci Cephe Milyon Kişi Meselesi Esrarlı 1 > | Bir Hal Aldı Kaybetti | — —— (ingiliz Nazırı M. Bevin Similinskaya'da Rus "Artık Bundan Kıtaları Yeni Bahsetmeyiniz,, Diyor Mevzilere Çekilmiştir —— Ruslar Königsberg'i Ağır Şekilde Bombaladı Moskova, 27 (A.A) — Sovyet tebliği: 26 temmuz gecesi kıtala- rımız Voronej, Simliyanskaya, Londrada Yapılan Bir Mitingte On lerce Kişi Derhal Harekete Geçilmesini İstedi Positypool (Monmoutshire) 27 (A.A.) — İş nazırı M. Bevin dün Bundan başka altın iştahlı alıcı rını tamamen kaybötmiş ve pi. ya arz çoğalmıştır, Buna benzer bir hareket de emlik üterine #utmelelerde o görülmüştür. lik komisyoncuları bir müdditer beri kendilerine müracaatların azaldr ğını ve bari evvelce hararetle iyi bir gelir arayanların görünmez olduğum söyliyerek iş azlığından şikâyet etmek. tedirler. Yine emlâk işleriyle uğraşan» İların bildirdiğine göre tu vaziyet kar sısında fiyatların anormal yükselişin- Saffet Arıkan Hareket Eti Cevat Açıkalın da Ay Başında Yeni Vazifesine Gidiyor Novoçerkask ve Rostof bölgele - rinde düşmanla muharebeye de » vam etmişlerdir. Cepbenin öteki kesimlerinde değişiklik olmamış" ar, Sovyet ek tebliği Moskova, 27 (A.A) — Sovyet ek tebliği şöyle demektedir: Voronej cephesi kesimlerin - den birinde bir gün zarfında tak İriben bin Alman askeri öldürül - burada maden işçilerine hitaben bir nutuk vermiş ve şöyle demiş. tir: “Gelişi güzel bağırarak ikinci cephe açılmasını istemek düşma. mn oyununa âlet olmak demök » tir, Sulhçü arkadaşlarımız bu sö- zü yaymak ve memleket efkârın da ikilik çıkarmakla hepimizin sa kınılmasını istediğimiz bir hava yaratiyorlar. Kendilerini Rusya - nm birer büyük dostu olarak ilân 'den sonra normele doğru gitmesi bek Tenebilir, Ba arada piyasada dürüst İş Yap. akla maraf büyük fimralar da ser. bestçe iş görebilmek imkânlarından Iş berâber yüksek ticari mahfillerde her zaman mmevcat- imkânları" kendi kara borsacı, istilçi ve spekülâtörlerin yeni ietrsadi rejimden de faydalanmak icin çarelere baş vurmalarmın imkin. dolayı bir memnuniyet mevcut olmak. Ankara, 27 (A.A.) — Berlin bü yük elçimiz Saffet Arıkan bu ak şamki ekspresle hareket etmiş ve istasyonda Hariciye Vekâleti erkânı ve dostlarından mürekkep büyük bir kalabalik tarafından u- ğurlanmıştır. kazinçlafına küllânmayı pek beceren Ankara, 27 (TAN) — Moskova büyük elçimiz Cevat Açıkalın 3 müş! Şiddetli Alman taarruz. | edenlerden şunu istiyorum: Bizi İlarınm püskürtüldüğü Rostof Ya-| Rusyanın gayretlerine belki bir İkınlarında anudahe çatpışmalar | yardım teşkil edebilecek olan ve yapılmaktadır. Almanların Sov -İfakat harbin kazanılması için her yet müdafaa hatlarına girebildik | halde yegâne çareyi teşkil etme- İeri Rostof kesimlerinden birinde | ven'bir harekete mecbur etmesini kanlı çarpışmalar devam etmek. |Jer. tedir, iğ. M. Bevin sözlerini şöyle bitirmi: Sovyet kuvvetleri Similinska - | ir: yada bir kesimde yeni mevzilere | «işçiler; firinci cepheden bah distanla işbirliği yapmakta çe-| ağustosta Kuibişef'e harket ede. | çekilmek zorunda kalmışlardır. i kinmiveceğini Üâve etmiştir, 47 Devamı Sa,2,Sü,3 a AFP Devam Ba, 2 Sü2 428 Devami Sa, 2, Sü, 5 -İcektir, pa ee