22 Ağustos 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

22 Ağustos 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Ba BENİMSÖYÜŞ Ilüyalaı « — Oh, duyordum, uya- andığım zaman; ne zevkli rüya imiş? ..» Ve sabah rüzgârına koarşi göğsümü açıyor, uzun üzun geriniyorum .. Dudaklarımdaki — tebes . süm hiç kaybolmiyor... Gözlerim, yavaş yavaş ka- panıyor ve biraz evelki rü- yamın, ilk sahnolerini, tekrar yaşamak istiyorum... Fakat, ne mümkün?.. Senelerin sararttığı ve bo- zduğu bir filim şeriti kadar | renksiz ve dumanlı, ©o rüya... « Rüya gibi...» — tabirinin kıymetini,bu an anlıyorum... Hakikaten, hayatın en ze- vkli dakikalarını, biz rüyada yaşıyormuşusuz... Küçüklüğümde. — hemen, her akşam, uykum arasında bağırıyormuşum... O zaman, acnem gelir,be- ni, bütün analık sevgisi - ile kucaklar, uyandırırmış... — Yine, korkuttularmı se- Di, yavrum?,. yine, o beyaz örtülü, ağır ağır yürüyen kadınlar mı üzerine geldi?.. Uyandığım zaman, anne- min bu sözleri, bana rüya- mı hatırlatır ve tekrar, kor- ku ile, boynuna sarılırdım... Küçüklük rüyaları... Onlar korkunçluğuna rağ- men, yine güzeldiler... Bugün, — içimde tat- h bir baygınlık, kafamın — hatıra sergisini ağır ağır dolaşıyorum... Hiç unutmam: Bir gece kar bir metreden fazla yağ- mış ve müthiş müuştu.., Karlar, rüzgüârın şiddeti ile, pençerelere — çarpıyor, rüzgâr, pençerelerde uğuld- uyordu, .. Başım, yorgan — altında olduğu halde, pençere zan- gırtılarından bütün vücudum ürperiyor, içimdeki korku bir buz gibi eriyordu... Uyamuşum... Uykumu, korkunç bir rü- ya, bir kâbus tehdit ediyo- rdu.. Kapıdan, beyazlara hür- ünmüş, yalnız, siyah, dehşoet saçan gözleri maydanda bir sürü hayal, yavaş yavaş yür üyerek üzerime — geliyor ve etrafıma diziliyordu... Odada, yüzlerce, yüzbi. nlerce beyozlı kadın vardı... İçlerinden biri iğildi ve gittikçe — büyüyen ve nihayat, bütün başımı kaplıyan gözlerile bana ba- ktı ve uzun tırnaklı porm- - aklarını ' boğazıma yakınlaş- tırdı v Öğle bir çığlık koparmı- şım ki — bütün — ev balkı, odama koşmuştu... * $ Şimdi bile, tüylerimi ürp- erten o rüyalar, küçüklüğ - ümde, benim en fazla görd- üklerimdi.., Halbuki.. Bugüokü rüyalarımı, isti- kbalin binbir çiçekli hayat şimdi üzerime bir tipi ol- | Giria Ziraat bahsi: TÜRK DİLİ Orman mecmuai nebatatı. Orman mecmuai nebatatı perovansın şimalinden başlı- yarak İsvecin şimaline kad. ar hemen bütün Avrupaya an nebatatı mezküre Frar- | sa-Almanya, anda adalarını, İskandinavya ve Rusyanın kısmı şimalisini ihata etmiş- tir. Fransanın cenubundan Avrupanın şimaline, alplara doğru çıkmak üzere hareket edilirse yekdiğerinden farklı iki mıntıkaya tesadüf edilir. I.— Yaprağını döken eşcar ormanlarındaki — bunlar en | ziyade gürgen, meşe, kayın ağaçlarını havidir. Gürgen İskandinavyanın — conubunu geçmediği halde meşe bir az daha şimale kadar görü- lür. 2 — Sanavberiya orman. | larındaki yaprağını dökmi- yen ağaçlar bunlardan çam fındık karaçam ve saireden ibarettir. Bu ormanlar İsveç- le Rusyanın şimal taraflarını satretmiştir. Kara çamlar alpların zirvelerinde olduğu gibi burada da eşçar teneb- bül atının intihasını gösterir. Şmali Amerikada ve bilhas- sa hükümatı müttehidej Amer. ika ile Kanadada Avrupanın orman mıntakasında bulunan nebatata müşabih — zebatat mevcut ise do nevice Avrup- adakinlerinden farklıdır. Bil- hassa çamların boyları gay- et yüksektir. Bunlardan bir nevinin irtifar 150 ve muhi- ti 30 metredir. 3 — Kutbu şimali neva- | hisk —Nevahii kutubiyeye doğru yaklaşıldıkça tesadüf edilen nebatata alpların tep- ölerinde kâin buz tabakala- rına yakın görülen manzar- alar arzeder. Filhakika şer- niti muhitiye hemen yekdi ğırınin aynı olduğundan uralarda bulunan nebatat alplarda olduğu gibi — cılız ve çiçeklerin renkleri gayet parlaktır. Çünkü bu havali- nin harareti gün ziyası şi- ddetlidir: Kışın şiddetli olm- ası hasebile nebatatın neşvü neması üç ay geçmez. Şım ali Rusya Sibirya, İzlanda, İspeçberge, Zambeli Cedit ve Güruenlant bu - havaliyi toşkıl eder. Havalii mezkür- enin nispoten oz soğuk olan mahallerinde alpların tepes- bahçeleri ve arkalarından bir bahar sürükliyen sevgililer teşkil ediyor . ee Sabahin ılık rüzgârını ci- gerlerimde hissediyorum Artık, uykum — gelmiyor, uyumak istemiyorum.. Gözlerim, bir noktaya sa- planmış, bir rüyayı değil | gideceğim yerleri, okuyaca. | ğım kitupları düşünüyordum. Ve sonra, kupkuru, haya Isız bir uykuya dalıyorum... | —Uyku ve rüya.. Güzel şey- ler, bunlar, çocuğum... yayılmıştır. Şu hale nazar- | Beritanya, İrl. | hemen tekmil | bugünkü yapacağım işleri, | Yazan: A. NAZMİ nur, Bunlardan cılız ve dal- ları hemen yere yatmış bir vaziyettedir. 4 — Kutbu cenubi neva- hisi: Bu havalideki nebatat- taki manzaza nısfi — kürrei şimalide bulunan nebatata benzer. Meselâ kap civarının nebatatı bahrisefit mıntaka- sı nebatatına benzediği gibi nısıf kürrei cenubide seyah- ate devam edelim: Amerika- da Berezilyanın cenubunda ormansız gayetle geniş ova. lora tesadüf edeceğiz. Hayvan yetiştirmeye pek ziyade el- verişli olan bu ovalar şimali Amerika ile şarki Avrupa- nın çayırlarına pek ziyade benzer. Bu havali ile arzunnar ar- asında ufak bir ormam kıtası vardır. Bu mıntakada bulun- an ağaçlar nısıf kürrei şim. alide olduğu gibi — kâmilen gürgendır. Kutbu cenubinin nevahii müncemindesindede kutbu şimalinin aynı nevah- isinde bulunan nebatata be- nzer nebatat bulunmakta ise de bunlar daha zayıftır. Hulâsa: Şu olmuş oluyor Eğer daimi karlı yüksok da. ğglara çıkılır ve gerek hattı üstüvadan kutuplara doğru gidilirse kürrejarzın muhte- lif nevahii nebatiyesinin te. dricf bir surette kuvvet ve cesametlerini — kaybettikleri ve en nihayet kutuplarda büsbütün kaybolduğu görü lür. Ancak tamamen kayb- olmazdan evel — müvelledi nebatinin en süflilerinden olan yosunların hududuna yasıl olunduğu görülmekte- dir. İsveç — tabiiyunundan (Line) son — nebatat arzın sonlarında yaşar demiştir ki mumileyh bununla mecmuai nebatatın en basitlerinin ar. zın kutuplarına yakın maha- İlorde bulunabileceğini kast etmiştir. Vakıa her mıntakai nebatın hususi mecmuai ne- batatile mütemayizdir. Fakat birçok nebatatta hududunu aşmıştır. Bu hususta da ine- anların tesiri pek büyüktür. İnsanlar muhtaç oldukları nebatatın biribirlerinden da. glar — ve çöller ile ayrılmış olanlarını bile — yekdiğerine karıştırmışlardır. Elhasıl me- sil beşeriye tesirile müvel- lidi nebati bugün hemen he- men kâmilen hududu ta- biisini kaybetmiştir. denile- inde bulunan nebatat bulu- | bilir İngiifz | İmparatorluğu ( Üst tarafı birinci sayfada ) nya da bir takım mütalebe. lerde bulunuyor. Bu vaziyet karşısında — İmparatorluğun muhtelif aksamına sevkeden denizyollarındaki hâkimi - yeti nasın temin etmelidir? İşle bu meseleler, Sir | Murice Hankeyin halletmeye çalışacağı bir takım meslele rdir. Biz hâdisiyi son der eca dikkatle takibe mecbur- uz. Çünkü İngiliz İmparator- luğünun küvvet ve — tedafüt vaziyeti bizi doğrudan do- | Seniha Turhan ' gruya alâkadar eder, YURTDŞA! Ankarayı görmedin mi? Cümhuriyet bayramında açılacak sergi münasebetile yapılacak tenzilâtlı tarıfeler istifade ederek ye devlet merkezimizi mutlak gör! Hem ziyaret, hem ticaret! Kt ŞEHİRVEMUI_HAKATTA Karar Bugün verilecek. Esat Âdil bayın vekili dün müdafaasını yaplı. (Savaş) gazetesi sahip ve muharriri hakkında müddei. umumilik tarafından açılan davaya dün de ağır ceza mahkemesinde devam — edil- miştir. Dün avukat Hayati bey müdafaasını okumuş muha- keme karar — için bugüne bırakılmıştır. sararı bugün saat tebliğ edilecektir. Maarif Vekâlatinin bir lamımi. Deavlete ait devlet binası olmak üzere kiralanmış ol- an binaların yanğından kor- unması hakkında Maarif Ve- kâletinden maarif müd ğüne bir tamim gelmiştir. Bunda İstanbul itfeiyosinin tottuğu istatistiğin gönde rildiği ve mekteplerde ona göre tedbirler alınması lâ- zımgeldiği bildirilmiştir. Terfi eden moallimlerimiz Ürta tedrisat muallimler- inden kıdem müddetini tam- amlıyarak terfi eden muall- imlerin İistesi âli tasdika iktiran etmiştir. Bu listeye nozaran — Balikesir Necati bey muallim mektebi mua- İlimlerinden Ruhi beyin ma- aşı kırk lira, orta mektep muallimlerinden Hicri beyin maaşı otüz beş lira olmuş Fahri bey 10 da hri bey Ankaradan şehrim- ize gelmiştir. Hemşehrimiz mezuniyetini burada geçire cektir. Süleymaniyeliler yelmiyor, Süleymaniyelilerin bu per- şembe şehrimize gelemiye- cekleri anlaşılmaktadır. Sü- leymaniyelilerin — sonradan ileri sürdüğü ağır şartların İdmangücü tarafından kabu- lüne imkân görülememiştir. Marmara hüsümet konağı Marmara nahiye morkezi. ndeki kız. mektebi binası hükümet konağı ittihaz edi lecektir. Üçpınar I&ı—da kanlı bir vaka Oldu. Bir gün evel Üçpınar kö yünde kanlı bir vaka olmuş- tür. Vaka Kadir oğlu Cemil ve Raşit oğlu Ali jisminde iki kışi arasında cereyan et miş, Cemil isimli olan Alıyi ağır surette — yaralamış ye ölümüne sebep olmuştur. Katil vakaya — müteakıp yakalanmıştır Mahkemenin | Kîepsâl Sabık mebuslarımadan Fa-| 22 AGUSTÜB Ayvalılz— Altınova Yolu. Ayvalık- Altınova — yolu . nuün ikj kilometrelik kısmı bu sene yapılacaktır. Bu hususta münakasa açılmış- tır. Şartname ve keşifnameyo göre bu kısmın toprak tes- viyesi ve kaldırım — inşaatı | 8300 küsur İjraya çıkacak- | tır. Ve Balya kaymakami Tayin emri Vilâyete Balya kaymakamı bilin Susığırlık panayırı Susığırlık, 20 (Muhabiri- mizden)— Panayır günü pek yakınlaşmış ve - hasırlıklar ikmal edilmiş gibidir. Pana- yırın bu sene çok — rağbet göreceği anlaşılıyor. Daha şimdiden Karsecabey hara. | sından, civar kasaba ve köy- lerden birçok hayvan ge- tirilmiştir. ——— | Kama ve bıçak taşıyanlar. Mecidiye mahallesinden fı- rıncı Ali oğlu Mehmet ile | Çal kazasının Hancılar kö- Palis bey Balya ve Erdek kayf amlarının nakilleri hakki emir vılâyete tebliğ olt uştur. Balya kaymakamı bey şark vilâyetlerinde ihdas edilen Çat kazasl makamlığına tayin — edili Erdek kaymakamı Cemil Demirci kaymakamıi beyle becayişi yapılmı Balya — kaymakam kimin tayin edildiği bil memektedir. Türk yünden İbrahim oğlu Meh- medin üzerlerinde kama ve bıçak taşıdıkları görülerek zabıtaca — yakalanmışlardır. Her ikisi de dün adliyeye verilmiştir. Arpa salışı hararetlendi. Afyon, 21 (A.A.) — Son günlerde hararetli arpa alış verişi olmuş ve ihracat baş- lamıştır. Piyasada bariz ter- effü görülmektedir. Panayırı ( Üst tarafı birinci sayfda ) azam dikilmiş direklere ası- İmış on dört lüküs lambası akşam ezanından sabaha kadar yanmaktadır. Kepsü- tten panayıra, — panayırdan Kepsüde müşteri taşımakta. dir. Yaylı arabalarla fayto lar sabahlara kadar kasaba ile Panayır arasında durmadan işlemektedir. panayıra golen esnaf memnunen avdet ede ceklerdir. Yüzücüleri (Üst tarafı birinci — sa metre kurbalamada AİPt metre serbastte Halil bi Bayrak y takımımız kazanmıştır. © gelmiştir. mada Suat birinci geli su topunda bire karf! kazandık. 200 metre | lamada Leylâ ve 500 | kürbalamada Cavidan lar da ikinci gelmişler? Kesemizin Kârı Ülkemizin Kârit Ülkemizin kârı, hepimizin kârıdıf" Hubuki ERGANİ DAHİLİ İSTİKRAZI hef semize hem ölkemize kârlıdır. İstikrazın 3 üncü tertibini de alatak kisenize ve Ö ze karşı vazifenizi yapmağa hazırlanıyor musunuz? O halde şu tarihi unutmayınız: 30 AĞ ) MILLİ lımsn ve TAsAımu— cı-:ıl