24 Eylül 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

ü 7 lerine dair aldığım malümat 24 EYLUL İGÜNÜN HABERLERİ: SaGE NU GU RACGERECASNA CAĞA RE TU CU NUN GA GU EREREMEK İçTE Z Buğday satışımız — | Istanbulda bulunan Zirsat l Vekili Mehlis — bey, buğday | satışları hakkında şu beya- | nüatta bulunmuştur: — Buğday satışı mesele- çok memnuniyetbalıştır. Her tarafta buğdaylarımızı almak için mu'rıc:ıullımju bulunmaktadır. Son üç, dört ay içinde İsviçre, _Belcıkı | ve Almanyaya elli bin kiloyu mütecaviz buğday satılmıştır. Silolar tamamlandıktan son buğday einslerimizin kıy- metli bir ihraç mali olaca- gından eminim, Hilâliahmer ve fakir çocuklar Hilâliahmer cemiyeti İsta nbul şubesi dera senesi ba- şından itibaren ilk mektep lerde okuyan fakir ve ınuh; taç çocuklara öğle yemeği dağıtacaktır. Bir köy yandı Orhaneli kazasının (Akça bük) köyünde çıkan bir yangında otuz iki evden yirmi dört ev kâmilen yan mıştır. Bu evlerde bulunan zahire ve eşyalar da — yan- maktan kurtarılamamıştır. izmir yolunda bir tren kazası oldu. i gün evel Manisa ile lıı:ıı:sı arasında bir tren kazası olmuş, tren bir arab- aya gçarparak arabacıyı ara basile birlikte parçalamıştır. Arabacı kazanın vukuu sıra- sında uyumakta imiş. Emrazı Akliye kongresi Emrazı Akliye ve asabiye kongresi toplanmıştır. Muh telif ecnebi murahhasların da, iştirak ottiği kongrede Morfin, Kokajn ve sair uyuşturucu maddeler hakkında bahisler | bulanmaktadır. —a -— Memlekete Seyyah Celbi Üstarafı ikinci sayfada ) Şiıkluı büyük şehir yekna. saklığın manasızca taklıt edilmesinin artık hiç bir kıymati kalmadığıdır. ;nnn ancak mutat böya- tını hatırlatmıyan yönı bir muhit içinde kendisini top- lar ve dinlenebilir. hbnnclı-_ lardan geçinen sınıfın mi li wazifelerinden birisi de l&u düşünce — ile pmııogaııı;j yapmak ve gerek — ken 'yartdaşlarına ifijharla D îıknl karşısındakini sıkmı- yıcnk bir tarzda memleke- tin ve sakinlerinin hususiyet — ve güzelliklerini anlatmakta dir Aftcak ifrat ve tefritler ha. yat için istirahat verici bir — gekla sokulur, dahi doğru- su medeniyetin bize bahşet. | tiği yenilikler ve v.ııı_ı:.lıı_-. onlarla temin edilmek isteni- len gayeye uygün bir süret- te biraz dahâ geriyo doğ- | ru çekilen ve kendisini din- lendirmek - istiyen hissiyatı yine tamamile hamlesiz ola- rak tabiatın güxnlltkl-—r_ını ve memlokstin her bir kö - şesinde başka başka tocelli eden hayat şeklini hakika- ten duyabilecek - bir h:'l: elirse, o0 zaman insanhin şendi ocağı için beslediği sevgi de derin kökler salar. | cat ! Venediğin mensucalı ve Ka Lilndbergin çocuğu bu - lundu mu? Hatırlardadır: Meşhür - ta- yareci Lindbergin çocuğu koçırılmıştı. Şimdi Nevyork Polisi çocuğun kaçırılmas tahkikatımı bitirmek — üzere- dir. Başmuddeiumumi Lin- | dbergin çocuğu için verilen fidyei necatın bir kısmının süren Rişar Havutnnin tev- kifini bildirmektedir. Hau. ptının evine on ve yirmi do- larlık varakai noktiye olarak 13750 dolar bulunmuş, bu paranın fidye olarak verilen paralar olduğu — tespit edil. miştir. Nevyork polisi, Huu- ptmannin bundan 11 sene evel gizli ve kaçak — olorak Amerikaya gelmiş bir ecne- bi olduğunu bildirmektedir. Lehistan heyeli — birçok devletlerin ve bilhassa yük devletlerin — göstermiş oldukları muhalefat kargısın. da ekalliyetlerin beynelmilel himayesine müteallik — bir bü. mukavelename vücude geti. rilmesine matuf olan tekli finden vazgeçmiştir. Yunan teisicümhurluğu Yunan muhalefet fiırkaları eski başvekil M. Venizelosu yakında yapılacak intihapta rojsicümhurluğa namzet göstermeğe karar vermişler dir. İtalyanın mali ve iktisadi vaziyeti İtalyada devlet bütçesinin açığı 3766 milyon liret iken bu sene 1930 milyon lirete TÜRKDILİ Açık teşekkür Refikamın düçür olduğu kör bağırsak iltihalını teş- his ve hastanede istiraha- tni çok güzel temin ve müşfik bir yuva — ihzar iderek ameliyatını kısa bir zamanda büyük bir meha- retle ve hiç bir arızaya meydan vermiyecok sürette temiz ve mükemmel yapan memloketin kuüdretli opera- törü Doktor Alji Riza beye- fendiye, ameliyat esnasında kıymetli yardımlarını — esir- gemiyen Kulak mütehassısı Doktor Kümil beyefandiye, her türlü arzularımızı aroş- tıran hergün hatır. soran Doktor İhsan, Rajf, Mehmet Ali, Noazmi — beyefendilere, hastamızın — istirahati için en büyük fedakârlığı minnet müşfik ve şayanı iftihar bir bakı- mı bizzat eden başhemşire Hatice hanıma, kıymetli dikkat ve takipleri- nden çok istifade — ettiğimiz hariciye — hemşiresi Pakize hanıma, ayrı ayrı şükran hisleri beslediğimiz diğer hemşire ve hastabakıcı ha- nımlara her türlü tokdir si. ve şükranla yapan, temin tayişin fevkinde yapılan hi- zmet ve gayretlero derin bir hissi minnettari ile en samimi ve candan teşekkürlerimi arz- ederken çok kiymetli bir heyeti tibbiyenin büyük bir ihtiyaca kuvvetli cevaplar ve- rdirerek muvaffakıyetle ba- şardığı bu memleket hastah- anesini yaşatmak — şerefini üzerlerinde taşıyan Balıkesi- elileri en samimi saygılarım- la candan tebrik eder, sağl- ıklar dilerim efendim. Balıkesir Doğum ve Çocuk evi çoçuk Mmiltahandımı Dr. MEMDUH bakım kadar inmiştir. Umum hayat | ——— pahalıl gı 1930 senesine nis. petle yüzle yirmi dört azıl- mıiştir. Resmi iskonto yüzde 5,50 iken yüzde üçe kadar inmiş- tir. Bankalarımızın sistemle- ri sağlam temeller üzerine kurulmuştur. Tasarruf san- dıklarının sermayeleri — dört milyar liret urtmıştır. 1933 senesinde İtalyada ilk — yedi ayda 5942 iflüs vaku bulm- uştu. 1934 aynı aylarında 4567 ifiâs olmuş- tur. Iktisadi vaziyetimiz dahil- de müsait ise de - barıci va. ziyetimiz parluk değildir. #enesihiN Ecnebi memleketlerine ya. pılan satışlarımız ve ıhraca tımız Ziyüdesile azalmışur. Buna mukabil — itbalâtimiz çoğalmıştır. Maruz kaldığımız müşkül vaziyet milletin içtimal hay- atı üzerinde tesirini gösterı- yor. İşsizlerimizin çoğulması ihtiyacımızın azalmasından neşet ediyor. İtalyada ihru- yapan mınlakalarda işsizler — azdır. Meselâ — Ve- nedik ve Karrara mintak- alarında işsiz yok — gibidir. rraranın mermerleri - dünya- | nın her köşesinde satılmak tadır. Fakat İtalyanın diğer | mıntakalarında işsizlerin ad- | edi günden güne çoğalmak- 1 tadır. Bu münasebetle hariçte mübadelemiz alan — tüccari I letlerin ibracatı yeni temel- rejimin nazarı dikkatini en | fazla colbedecek bir mesele olmuştur Eecnebi memleketleri — ile ticari vaziyetimızin eyileşme- si için birçok unsurlar mev- cuttur. —Avrupanın — ticori vaziyeti inkişaf etmoktedir. Bununla — beraber — birçok devletler ihracatımıza — kar- gı bir. takiım — güçlükler çıkarmaktadıriar Fuşist rejini bü vaziyet karşısında lâzım gölen ted- birleri almaktadır. ve — her ihtimale karşı bülün gayre- tini sarfedecektir. Mussoinjinin politikası, ticaretto — bütün — devletler ile teşriki mesaj sistemleri tesisidir. İtalya hükümeti yalnız bu sene zarfında, muhtelif dev. letlerle on yedi ticari an- laşma ve bundan maada Birleşik Amerika Devletle- rile kibrit ve İspanya ile civa ticareti bakkında an- | laşmular yapmıştır. Avusturya, Macaristan ile yapılan ticarf — anlaşmalar sayesinde bu )ki dost dev. ler üzerine kurulmuştur Bununla — beraber İtalya hükümeti kendi dahili pi- yasasını himaye ve müdafaa edecektir. — İtalya ticarette | mütekobil kolaylıklar arzu ediyor ve bu hedefe doğru | ilerliyor. Pr Eligül, Bugün — güzel bir cuma günü, ılık bir yaz rüzgârı rınin rühlara eerinlik verdi ği şu dakikalarda son sene- lerin beynine nakşettiği hatı-| ralar şu idi: Gözlerinin önün de seyrederken meşe ağaçla rinin — yaprak - hışırtilarını dinliye dinliye ilerliyordum. Bugün herkes gürültü ile hayata ve pırlantalı güzelle- re kavuşmak için İstanbula akın ettikleri halde ben ga. zinonun çimenlerle bezenen bir yerinde bülbüllerin nağ- melerini ve daralan ruhumu serinletici ilık nefesin gibi ösen rüzgür — ciğerlerime sindirerek ilerlerken sekizin- ci defa okuduğum mektu. mektubunun eyi teselli eden satırlarını büyük bir işti- yakla tekrarlıyorum. Melek kız! Beni arkudaş larım gibi gürültülü ha- yattan, ©o hayatı - şenlendi- ren — jinsanlarından — nofret ettiğim için muahaze edi- yorsun; Fakat haksızsın. Her sene bir arkadaş, bir kalleşlik yüzünden düştüğ- üm ıstırap — kaynaklarında duyduğum acılar henüz «23v yaşında olduğum halde yet- mişlik bir ihtiyar kadar çö- kertmiş ve kalbim gibi aln- umda da bu acı çizgilerinin bukadar çok olmasına sebep olmuştur. Olduğu gibi görülmiyen göründüğü — gibi — olmıyan insanlardan geçmişini ve geçeceğini düşünme- den — halinle böbürlenenler- den altınla bakırı bir. gör- ünlerden — herşeyden — çok korktuğum için kaçıyorum. Yeni bir ucı ile inlemiyeyim ve sonra kavuşma günlerini uzatmıyayım diye kaçıyor- um. İşte yine — kırlar yeşil çimenlerin bülbül — sesleri aşk orkestrası kurdukları şu dakikalarda kolbimde mu. hakkak bir zaeman — için mazinin hatıralarını uyutlmuş gözlerinin önünde senin ha. yalinde ilerlerken hep o gi- rih adayı ve belki de büşkaları için menfa dene- cek kadar küçük olan mün zeviler diyarını ve onun kal- pler melikesini düşünüyorum. Elegül; On senelik heyecan — ve macera dalgalarile boğuşup yorgun ve bitap düştükten sonra artık ruhum — dinlen- mek istiyor, kalbim bir par- | ça da eyi hislerle çarpmak istiyor. Danabu saadeti ve- recek senden başka kimsem olmadığından geçici heves- lerine her şeylerini foda eden menfaatprest insanlarla bir arada bulunmaktan — sıkılı. yorum Bak Eligül bak gramofon ne diyor: Yalnız bırakıp gitme bu akşam yine erken Öksüz sanırım kendimi ben sensiz içerken Ba veşeli demler — büyece sazla ge- çerken Öksüz sanırım kendimi ben — sensiz içerken Ne kadar doğru söylüyor. Gramofonun çağlıyan köşk- ünün sık ağaçlı bir yerinde tarihi ağaçların birinin alt- df —E—İi.güle mektuplar | *mdan yükselen bu sesi kal- SAYFA: 3 Forklor F * Maniler Toplıyan V. E. AT şakım, yeşil şalım Dağları dolaşalım aramızda düşman var Moktupla görüşelim. — Hanımdan hanıma — bimjn sesi gibi dinliyorum. E. vet elj sensiz g. çen zamanla-, rında kendimi öksüz hem de hayatta hiç bir istinatgâhı kalmıyan bir öksüz somrım, Yine — gramofonun — dediği gibi burada en neşeli demler bile sazla geçerken öl nırım ben kendimi sensiz içe rken mesraları sana şu dak- ikadaki ruhumu pek alâ an- latabilirler. Her geçen gün- ümle beraber yaşama günl- erim de azalıyor. Ve mezara bir adım daha yaklaşıyorum. Bununla be- raber bunun sana da kavu- şma saatinin yakınlaşması demek olduğundan iki se- nelik ömrümü birden feda ile — sana ulaşmak fırsatını bulsam toreddütsüz koşaci- ğima eminsindir sanırım, Eligül, beni affet, bem cinslerimden ve onların içi. ndeki bazı garip ruhlular- dan iğrendiğim için affet. Çünkü ben izzeti nafı içil mevut olan o şaşaalı kaybettim ve sönük Sarı gülüm perende İnsaf senin nerende Kabahat sende değil Sana gönül verende Gül ektim oyum oyum Gül kadar kaldı boyum Alacaksan al beni Yeter ettiğin oyun. Şu dağı yanık sandım Yari uyanık sandım. Açtım yorğanı baktım Açılmış pamuk sandım Siyah çorap geysene Hergün bize gelsene Bende seni seviyorum Gözlerimden bilsene. Karalar geymez idim Seavda bilmez idim Sevda bir ateş gömlek Bileydim geymez idim bir kandil ile hayat yolunu geç- meğe çalıştım. Şimdi de bu izzeti nefis meseleleri yü. zünden gençliğimi seni ıı. Gidene eş olayım Paltona peş olayım Yazı yazan oöllere Cilveli kuş olayım ybedeceğim korkusile onlardan iğreniyor ve dai- mi surotte tenhalarda tabi- at ile buşbaşa kalmak için Kaşların mildir yârim Gel beni güldür yârim Gözümüz ırak amma Gönüller birdir yârim, kaçıyorum. Sana anlatacak © Ciy sütten kaymak olmaz Güzele doymak olmaz Gel yârim konuşalım Yolcuyum durak olmaz. kalbimi teselli ettirecek da. ha çok şeylerim — olmakla beraber şimdilik ruh okşa- yicı yazılarına — intizaren mektubuma njhayot veriyo rum. Sonsuz selâmlar ve so. nsuz sevgiler. Pok - cevişi ldık 4 f gip ayrı Salih Vecdi Yüreğim ona yanar. Balıkesir Askeri Satın Alma Komisyonundan: Balıkosır — garnizon kıtaatı hayvanları için 250 ton ve Susığırlak — kıtantıhayvanları için 150 ton yulaf 28-9- 934 cumartesi günü saat 10 da kapalı zarf usulile satın alı- nacaktır. Taliplerin şartnameyi görmek Üüzere her gün ve münakasaya iştirak için deBalıkesir için 940 ve Susı- gırlik için 565 lira muvakkat teminat akçalarile birlikte - yukarıda yazılı günde muayyen saatten evel Balıkesir . de kolordu satın alma komisyonuna müracaatları. 169 — 4 L E L c 6 Daimi Vilâyet Encümeninden: ilıca - Bürhaniye yolunun 94 . 96 kilometreleri arasın- daki kasmın tamiratı osasiyesi şartname ve keşifnaı mucibince yapılmak ve 27- eylül - 934 tarihine müsadif perşembe günü saat on beşte ijhale edilmek üzere yirmi gün müddetle ve kapalı zörf uanlile münakasaya — konmuş- tur. Tamjratı esasiyenin bedeli keşfi 5454 lira 28 kuruştur. Münakasaya liyakati fenniyesi baş mühendislikçe tasdik odilenlerin — iştiraki mesuliyetleri ile çalışacaklar ehliyet vesikası ve ticarot vesikası ibraz bul olunacak ve bu vesikalar yevmi akal — sekiz gün evel başmühendisliğe ibraz - edil - miş — bulunacaktır. Talip — olanların bu vesaik — ile beraber yüzde yedibuçuk nispetinde teminatı muvak. kate makbuz. ve ya mektuplarile yevmi mezkürda ve vakti muayyeninde usulü dajresinde encümeni vilâ. yeto fazla — malümat — almak istiyenlerin daha ovel başmühendisliğe — veya — encümeni vilâyet — kalemine müracaat etmeleri ilân olunur. 4 — 175 Portenin önü fener Hep böcekler onu konar edenler ka- ihaleden 4.- Vilâyet Evkaf Müürlüğünden: Evkafa ait küçük şadırvan karşısında 207 — No. li kahvenin cam, camekân ve camlı kapısının — mücad - dedon temiri açık münakaşaya — çıkarılmıştır. — İhale 110-934 pazar ertosi günü iera — edilecektir. Talip olanların 14 lira teminat akçasile birlikte Balıkesir evkaf müdiriyetine — muracaatları. 2-—101 * İ çet