24 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

24 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Kaymakamlar arasında yeniden bazı tayinler, becayişler yapıldı — 2 nci sayıtada — 17 inci Yıl * Sayı: 6004 İstanbul konferansı Bugün Yıldızsarayının salon- larında beynelmilel bir konferans | toplanıyor. Muhtelif melletlerin parlamento gruplarma mensup © lan üç yüze yakın siyasi şahsiyet « lerin bu suretle İstanbulda topla - nışı memleketimiz için hakikaten şerefli bir hadisedir. İ Parlamentolar birliği ( iptida! 1889 tarihinde beynelmilel sulh & leminde kıymetli mesaisi ve eser leriyle tanınmış olan Fredrik Passi ve Randal Kremer gibi zatlar ta - rafından Pariste tesis olunmuştur Bu ilk sulh ve insaniyet müessese- si maksadına varmak için her şey- den evel milletler arasında hakem | ve sulh fikirlerini müdafaa ile işe başlamıştır. Ayni zamanda bey - nelmilel siyasi (vaziyetleri daima | göz önünde tutarak mesaisini bil. hassa istihsali kabil meseleler üze- rine teksif etmiş, bir takım haya Ni projeler arkasında koşmaktan | çekinmiştir. Bu mesai tarzı nihayet meyve - sini vermiş, parlamentolar birli» dinin takip ettiği beynelmilel ha- kem usulü milletler arasında esas İk bir hukuku düvel (o müesessesi şekline girmiştir. Lahay hakem mahkemesi bu tarzı mesai netice- sinde teşekkül ettiği gibi büyük harpten sonra milletler cemiyeti » nin teşekkülünde de sulh ve ha - Kem fikirlerinin inkişafı tesir et- Bilhassa son beş, on sene miştir. : arasında mec.» devletler burt hakem usulüne müstenit iti » elerin hemen ” kavel iflarm ve halini aldığı Umumi bir teamül malümdur. SAV, aa) Parlamentolar birliğinin göze ür hiç bir eseri olmasa yalnız va gibi sulh ve mecburi dediğimiz gibi: ! r hakem usullerinin umumileşmesi- ni temin etmek yolunda şimdiye | kadar yapmış olduğu hizmetler | kâfi gelir. i Umum harpten sonra tabii ©- larak parlamentolar birliği bey- | nelmilel sulh ve teşriki mesai yo »| lundaki faaliyetlerine nihayet ver- | miştir. Zaruri olarak ancak — sun avdetinden sonra yi a- aliyete geçmiştir. Umumi sulhtan ET Mehmet ASIM ———— (Devamı 4 üncü sayıfanın 1inci sütununda) Mebuslar Çağırılıyor Beynelmilel parlamentolar Türk grupu reisliğinden: Mebus beyefendiler parlamen - | tolar konferansmın 24 eylül pa - | zartesi günü saat on be$ buçukta yapılacak açılma merasimiyle ay- ni günün akşamı Büyük Millet Meclisi Reisi Paşa Hazretlerinin | Dolmabahçedeki ikametkâhlarm - da verecekleri kabul resmine refi- kalariyle, 26 eylül çarşamba gü- nü Türk grupu tarafından Dolma- bahçe sarayında saat 22 de veri - lecek süvareye refikalariyle da - vetlidirler. Hangi mebus beye - fendilerin İstanbulda bulundukla - rı malöm olmadığından ve bulu - nanların da adresleri bilinemedi » #inden ayrı ayrı davetnameler gönderilmesi mümkün görüleme - diği cihetle teşriflerinin bu suret- le rica olunmasına zaruret hasıl olmuştur. Yazı İşleri Telefonu: 24379 Parlâmentolar birliği Sovyetler Milletler cemi- yetinde kadın hukukundan şikâyet ettiler — 2 nci sayıfada — . mama Pazartesi, 24 EYLÜL (9 uncuay) 1934 İdare Telefonu: 24 | konferansı | bugün saat 15,5ta açılıyor Dün hukuki komisyon Mısırda kapitülâsyonların lâğvı meselesini görüşmüştür AML e n Amerikalı mürahhaslar.. Solda: İspanya mürahhasları.. R — a Sayısı 5 Kuruş Akdeniz misakı Cenevreden dönen M. Maksimosun beyanatı Atina, 23 (A.A.) — Hariciye 370 İ nazırı M, Maksimos dün Cenevre den Atinaya dönmüştür. M, Maskimos matbuata beya - natında, Türkiyenin milletler ce » miyeti metlisine intihabından do ” | layı derin memnuniyetini bildir- miş ve demiştir ki: “Yunanistan komşu ve dostu 0 lan Türkiyenin beynelmilel siya - setteki ehemmiyeti ve hariciye ve kilinin mümtaz şahsiyeti milletler meclisine intihap hususunda ken- disine itiraz götürmez haklar ver» mektedir.,, M. Maksimos Balkan misakı devletleri hariciye nazırları ara » Aşağıdan sağda: İtalyan mürahhâsları., Sol- da: Romanyalı mürahhaslar ,. Ortadaki'zat Danimarka mürahhas heyeti reisi. Otuzuncu parlamentolar brliği konferansı bugün saat 15.30 da Yıldız konferans binasında açıla- caktır. Otuzu mütecaviz parla- mentolu devletin iştirak ettiği bu konferans, aym 29 uncu cumar - tesi günü akşamına kadar devam edecektir. Konferansa 300 murahhas işti- rak etmektedir. Bugün, Yıldız konferans binasının umumi heyet toplantısına ayrılan salonu dün - yanın dört tarafından gelen ecne- Istanbul Umumi Meclisi azalığına namzet gösterilen Hanımlar Bir teşrinievelde başlıyacak ©- bi devlet mebusları, ayan azasile dolacak ve bir o kadar da dinle- yici, Türk ve ecnebi gazetecileri, şehrimizdeki ecnebi elçiler bulu - nacaktır. Konferans binası, evvelce de yazdığımız gibi, büyük bir itina ile hazırlanmış, en modern, kul lanışlı ve rahat bir surette döşen- miş, en küçük Kalem odaların - dan tutunuz da, posta telgraf, kambiyo ve doktor, eczacı daire» Nakiye hanım, dört yıldır İstan- lan İstanbul umumi meclisi inti » | bul umumi meclisinde ve daimi habatr için gösterilen namzetlerin dün basmıştık. Listede sekiz ta» ne hanım ismi vardır. Bunlardan Nakiye hanım, herkesin bildiği gibi uzun zaman millet ve mektep işlerinde herkesin sevgi ve saygı - sını kazanmış bir hanımefendidir, listesini C. H.F. “tarafından | encümeninde takdir ve gipte ile karşılanan çok değerli çalışmasiy- le hakkındaki sevgi ve saygı duy - gularını bir kat daha kuvvetlen - dirmiştir. Paris elçimiz Suat Beyin kızı ve profesör doktor Hulüsi Behçet Be- yin zevcesi olan Refika Hulüsi lerine kadar her türlü ihtiyaç te- min edilmiştir. Teşkilât, gelen murahhasla - rm da gözüne çarptığı gibi, gayet mükemmeldir.. o Memleketimiz, kendisine yaraşacak bir şeref ve | dikkatle büyük misâfirperverliği - ni bu fırsatla bir kere daha ve tam bir kusursuzlukla göstermek» tedir, (Devamı Tirci sayılanın 1 inci sütununda) sında Avrüpayı meşgul “etmekte olan meseleler ve biltassa Balkan yarım adasını alâkadar eden işler hakkında yaptıkları noktai nazar teatilerinden bahsederek şunları söylemiştir: “Sulhu tarsin için devletler tara- fından yapılan gayretleri - takdir hususunda tamamile mutabık kal- dık ve bu mesai bilhassa bir Ak» deniz omisakmın akti suretiyle — (Devamı 7inci sayıfanm 5 inel sütununda), Adliye Vekili Ankaraya gitti Dahiliye Vekili bir kaç güne kâdar gelecek? Adliye Vekili Saraçoğlu Şükrü Bey, dün akşamki trenle Ankara- ya gitmiştir. Vekil Beyin bir müd- NAKİYE HANIM Behçet Hanım, İstanbul O umumi meclisinde dört yıl azalık etmiş, faydalı olmuş, hürmet kazanmış tır.. Bilhassa sıhhat muavenet işlerinde fikirlerinden ve çalışmasından istifade edilmiş- tir..Refika Hulüsi Behçet Hanım, ötedenberi Himayei Etfal ve An- (Devamı Bine sayfanın Linci sütununda) i i İ det sonra şehrimize gelerek E- dirneye gitmesi muhtemeldir, Vekil Beyin dün beyanatını yazmıştık. Sarağoğlu Şükrü Bey adliyede teftiş yaparken bir zat kendisine harç pullar hakkında demiştir ki: “ Harç pulları bazı kimse» leri . müşkül mevkide birakiyor. Meselâ üç bin lira alacaklı biri, borçluyu icraya vermek için dok- san lira kadar bir para yatırmak mecburiyetindedir. Bu mecburi » yet, alacaklı için çok ağır geliyor. | Zira, alacağını, müracaatından İ sonra da alamaması ihtimali var» i dr. Hem hark pulu için para bu- lamıyanlar var.,, Vekil Bey şu cevabı vermiş- tir: (Devamı 8 inci sayıfanm $ üncü sütununda) İranda teceddüt hareketleri Haber aldığımıza göre, İran Şahenşahı Alâ hazreti hümayun memleketine döndükten sonra te- ceddüt ve inkılâp: hareketlerine yeni bir hız vermiştir. Bu cüm- leden olarak mektepli kızların yüz lerindeki peçeler kaldırılmıştır. İranda yedi yaşma giren kız « lar da bile peçe ve çarşafa tesa » düf edilmekte idi.