24 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

24 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—s 3 — YARI İstanbul konferansı MA s9Bra parlamentolar birliğinin meşgul olduğu işlere gelince, bum lar büyük cihan meseleleridir. Vakıa büyük harpten sonra bu gibi meseleler ile meşgul olmak ü- zere milletler cemiyeti de teşek - kül etmiştir. Bununla (beraber milletler cemiyetinin teşekkülü ve faaliyeti parlamentolar birliğinin artık dağılmasını icap etmezdi. Milletler cemiyeti muhtelif dev- letlerin resmi murahaslarından ve mümessillerinden mürekkeptir. Halbuki (o parlamentolar birli halk tarafından seçilmiş O teşri meclis azalarından teşekkül et- mektedir. Sonra milletler cemiyeti icabında kararlarını tatbik için bir kısım icrai salâhiyetleri haiz oldü- ğu halde parlamentolar birliği da- ha ziyade efkârı umumiye üzerine tesir etmek suretiyle fikirlerini ve kararlarını tatbika çalışan, millet- ler cemiyetini takviye o eden bir müessesedir. Bu itibarla birleşik Amerika cümhuriyetleri milletler cemiyetine girmediği halde parla- mentolar birliğine iştirak eder. Bu gün içtimalarına başlayacak olan Istanbul konferansı cihanın umu - mi vaziyetini tetkik ettikten son - ra beynelmilel emniyet, silâhsız- lanma, işsizlik gibi büyük dünya meselelerine temas edecektir. Ni- (Başmakaleden devam) bayet parlamento rejiminin geçri- | mekte olduğu tahavvülât üzerinde | meşgul olacaktır. Konferansm İstanbulda toplan- ması bizim için (o beynelmilel bir şeref ve itibar getiren bir hadise olmakla (beraber ayrıca si“ yasi kıymet ve ehemmiye ti de haizdir. Zira okon- feransa iştirak eden azaların he- men hepsi mensup oldukları mem- leketlerde yüksek salâhiyetli mev- kiler işgal etmektedir. Nitekim halihazırda parlamentolar birliği ne Fransız meclisi mebusan reisi M. Fernand Buison riyaset etmek- tedir. Bü noktai nazardan muh - telif milletlere mensup (yüzlerce siyasi şahsiyetler konferans vesi - lesiyle memleketimizi (oyakından görüp tanıyacaklar ve anlıyacak- lar demektir. Mehmet ASIM Her yere su verilecek Terkos terşih havuzlarının ta» mir ve kumların yenilenme ame- liyesi yakında bitecektir. İnşaata faaliyetle devam © edilmektedir Şehrin muhtelif yerlerindeki bo - ru döşenme işi de tamalanınca İs- tanbulun yangın yerlerinde yeni - den yapılmış olan evlerine bile su verilebilecektir. # — ağam Bazı sakalar ne yapıyor? Bazı sakaların halka tahsis e - dilen çeşmelerden su aldıkları gö- rülmüştür. Sakaların damga me- muru bulunmıyan çeşmelerden su almalarınm önüne geçilmesi bü - tün şubelere bildirilmiştir. amanağmm Hukukçuların imtihanı Hukuk fakültesi mezunların - dan Avrupaya tahsile gönderile - cek talebenin imtihanına dünden itibaren başlanmıştır. İmtihan Yir- mi beş eylül akşamına kadar sü » | recektir. İstanbul ( hukukundan beş, Ankara hukukundan dört ki- şi olmak üzere ceman dokuz kişi gönderilecektir. Zonguldak defterdarı Kastamonu defterdarı Fahri B. Zonguldak vilâyeti defterdarlığı - ga tayin edilmiş, oraya (giderek yeni vazifesine başlamıştır. 24 EYLOL 1938 cinayet Bir kadın, yüzüne z Bartında çarşı ortasında garip | bir vaka olmuş, bir kadın kur-! şunsuz bir tabanca ile (O biradamı yüzünden hafifçe yaralamıştır. Hadisenin tafsilâtı şudur: Hamdiye mahallesinde Kepçe oğullarmdan Necip karısı 33 ya- şında Ereğlili Ayşe — isminde bir | kadın yanında ağzından dolma iki | tane çifte tabanca olduğu halde, Hamdiye mahallesi (halkından kasap Ali oğlu Ahmedin çarşıda - ki dükkânı önüne gelerek taban - calardan birisini Ahmedin suratı- na boşaltmıştır. Fakat tabancada kurşun veya saçma bulunmadığı, için Ahmede bir şey olmamış, yal nız barut taneleri yüzüne (o hafif yaralar açmıştır. Tabancanın se- Bartında köycülük Bartın, — Kazamızda başlıyan | köycülük seferberliğinin ilk eseri olarak geçen sene bir çırpıda on dört köy mektebi yapılmıştı. Kay- i makam Nazım Bey bu sene bütün gayretini köy yollarına verdi ve| ilk olarak yirmi kilometrelik Koz- cuğaz youlnu bir ayda yaptırdı; ondan sonra da Amasra — Kuru- | caşile ve Bartın — Filyos yollarma başlattırdı. Kozcuğaz yolu kadar ehemmi- yetli olan bu iki büyük köy yolu - nun inşaatına iki aydanberi hara- retle devam olunmaktadır. Filyos i yolunda muhtelif parçalar halin- de olmak üzere taş döşenecek yal | nız iki kilometrelik yer kalmıştır. Bir taraftan da menfez ve köprü- lerin inşası için hazırlık yapılmak tadır. Otuz beş kilometreye ya » kın olan bu büyük köy yolu o üze- rinde dört (büyük köprü ile 71 İ menfeze ihtiyaç vardır. Köprüler betonarme, menfezler ise tama * men kârgir olarak (yapılacaktır. İ Köprü ve menfezlerde ağaç kul - İ lanılmıyacaktır. İ Amasra — Kurucaşile yolunun da Gövelese kadar olan 30 kilo - | metrelik kısmı tamamen bitmiş - İ tir; yalnız son yağmurlardan son » i ra menfez açılmasma ihtiyaç gös- teren 8—10 yere menfez inşası ile | meşgul olunmaktadır. Gövelesten | Kurucaşileye kadar olan kısım ü - | | zerinde de faaliyet devam etmek- tedir, Çatalağzı Zonguldağa | bağlanıyor Abdurahman Naci Bey gurubu na ihale edilmiş olan Filyos » Ça- talağzı demiryolunun inşaata ha - zırlıkları bitmiştir, işe başlanmak üzeredir, Çatalağzının Zonguldağa bağ- lanması için son zamanlarda bir fen heyeti tarafından tetkikat'ic- İ ra edilmiştir. Bu kısmın da hemeh İ yapılmasına karar verilmiştir. “ Bu kısmın azaltmıya çıkarılma- İ sr için emir beklenmektedir. Ayaşta belediye intihabı! | Ayaş, (Hususi) — Belediyeye İ aza seçimi hazırlıklarına başlandı. İ Müntehipler listesi hazırlandı. | Fırka namzetleri arasmda iki de hanım vardır. İntihabı birinci teşrinin birinci günü başlıyacağı ve üç günde biti- ceği söylenmektedir. . Bartın çarşısında bir taklidi kendisini aldatan adamın kurşunsuz tabanca boşalttı sine halk koşuşmuş, jandarma ve bekçiler de gelmiş, kadın karako- la sevkedilmiş, ifadesi alınarak adliyeye verilmiştir. Kadının ifadesine göre; yaralı Ahmet, kendisini kandırarak bin lira kadar parasını almış, sonra da hakkında kötü sözler söyliye - rek kocası ve ailesiyle arasını aç- mıştır. . Bu yüzden kocası ve ka - yin pederi kendisini evden koğ - muşlardır. Hem parasının gitme- sinden, hem ge kötü adı çıkma- sından kederlenen Ayşe, tedarik ettiği tabancalarla Ahmedin dük» kânına gitmiş, bunları Oyüzüne boşaltmıştır. Tahkikata devam olunmakta - dır, Bulgaristandan gelen muhacirler Edirneye sığınan 120 ev halkı neler anlatıyor? Edirnede çikan Milli gazete ya- zıyor: Razgradın Kemaller kasaba - siyle köylerinden ve Eskicumanm Kediören köyünden (sökün edip gelen 120 evlik büyük bir muhacir kafilesi Svilengratta üç gün bekle» tikdikten sonra 48 kişilik iki koca vagonla Karaağaç istasyonuna çı” kartılmıştır. Bu muhacirler, kendilerine paraport çıkaran ve ayaklarına bi- rer papuçla başlarına birer kasket alıp kendilerini salıveren simsar- lara zahmet hakkı olmak © üzere mallarını, mülklerini (e terketmek suretiyle yurdumuza girmişlerdir. Bu muhacirlerden birinin anlat- tığına göre Papköyle Eskicuma 8» rasında bulunan Kediören köyün- de bir gece Bulgar mezarlarından bazılarının O taşları (o kırılmıştır. 8 —9 haneden ibaret olan ve ora - daki Türk evlerine — yerleştirilen Dobrucalı Bulgar (o muhacirleri diğer.köylerdeki Bulgar muhacir- leriyle birleşerek O 250 haneden fazla yaşıyanı olan Kediören Türk köylerini baştan başa dayaktan geçirmişlerdir. Bütün bir köy hal- kının mağduriyetine meydan ver- mek istemiyen köyün hamiyetli a- halisinden Fehim ağa (Bütün bu işleri ben yaptım; biçare köylüye kıymayın) demek suretiyle gene Bulgarlar tarafından yapılmış ©- lan kabahati kendi omuzlarına al- mezalime mış ve soydaşlarının temin uğramaktan kurtulmasını için kendi başını ileri uzatmıştır. Fehim ağanın altı bin leva tazmi- nat veon bin leva kefaleti nakdiye vermiş olmâsma (rağmen hâlâ mahpus bulunduğu da haber alın» mıştır. Kadirli kaymakamı Kazası içinde bulunan kara - golların kısa bir zamanda telefon- | larla yekdiğerine bağlanması hu- susunda büyük hizmeti (o görülen Kadirli kaymakamı Fifat Bey Da- hiliye vekâletince bir takdirname ile taltif edilmiştir. ERi Yugoslav âyan ve, Günün Siyaset ; MEMLEKET HABERL mebusları geliyor Iltalyada militarizm! 27 eylül perşembe günü sabahi» ! leyin saat onda Yugoslavya âyan | ve mebusan meclisi azaları şehri: - | mize (geleceklerdri. Misafirler, Büyük Millet Meclisinin misafiri bulunmaktadır. Heyet sabah sa - at onda Sirgeci istasyonunda şe - | bir namına karşılanacak, istirahat edecekleri otellere götürülecekler- dir. Cuma günü öğle vakti OBü-| yükada Isplandet otelinde misa - firlere bilediye tarafından bir zi» yafet verilecektir. Erkânı harbiye stajına ayrılan zabitler Bu sene kara ve hava ve deniz harp akademilerini ikmal ederek erkânı harbiye stajma ayrılan za- bitlerni diplomaları yirmi beş ey- 101 934 salı günü saat on beşte Yık dızda harp aakdemisinde verile- cektir. İm Ream mücadelesi Bir teşrinievelde ( şehrimizde | ream hastalığı mücadelesi başlıya- caktır. Bugün saat 14te & vali ve| belediye reisi Muhittin Beyin reis- liği altında sağlık zabıtası komis- | yonu toplanacaktır. nn Camilerin tamiri Evkaf müdürlüğü bazı camile- rin tamirine lizum O görmüşlür. Bunlar arasında Sultanahmet, Sül- tanselim, Bayazıt, Zeynepsultan, Balipaşa camileri vardır. amkk Esnaf bankası tahkikatı Müddeiumumi muavinlerinden Ahmet Muhlis Beyin tetkik etmek- te olduğu Esnaf bankası etrafım- da tahkikat neticelenmiştir. Müh - lis Bey şimdi fezlekeyi hazırla - maktadır. eşikli Muhakemelere bakılamâdı Ağır ceza mahkemesi dün sa- bah ve öğleden sonraki celselerini reis ve azaların hasta bulunmasın» dan dolayı açılmamıştır. Dünkü davalar arasında Zihni (isminde birinin öldürdüğü Menteş Kasavi- nin muhakemesi de bulunmakta idi. Zonguldak Vilâyetinin yeni bütçesi Yüksek tasdika eren Bongul - | dak vilâyeti hususi idare bütçesi 674,996 lira ile bağlanmıştır. Adi “bütçe tutarı: 389,551 lira ve fev- ; kalâde bütçe tutarı: 285,445 lira» | dır. Yeni bütçeye göre hususi idare teşkliâtı, umumi meclis ve encü - men için 48570, nafıaya 25534, maarife 200,548, ziraate ve bayta- ra 24597, sıhhat islerine | 39740, rılmıştır. Fevkalâde bütçeye: Gazi Haz- retlerinin heykelleri için 6000, yol inşaat ve tamiratına 236240, maa- rif işaatı için 42805 lira (o tahsisat konulmuştur. NERELER muhtelif masraflara 60613 lira ay- Aytıca : PATHE dünya clur. EEE ENGİN VE COŞTURAN MUSİKİ... Herkesin derhal belliyeceği oynak şarkıları... Baştan ni kadâr zevk ve neşeli sahnelerle dolu nefis mevzuu ile SANA TAPIYORUM filminin sizde bırakacağı izi unutmıyacaksınız. Baş rollerde: VILLY FORST-MAGDA SCHNEIDER. Çarşamba akşam ME L E K sinemasında Yeni bir kanun İtalyada herkesi sekiz yaşından elli beş yaşıma kadar asker saymaktadır. meclisi, Başvekil Sinyör Mussilini ta rafından teklif olunan bu Kanunu itti- fakla tasvip etmiş, (İtalya matbuatı hep bir ağızdan bu kanunu kutlulıya » rak onun Faşist tarihinde en şerefli İtalya nazırlar öönüm noktası olduğunu söylemişler» dir. Daha geçenlerde Sinyör Mussoli - ninin bir nutkkunda “Zayıflara, kor- kaklara, ruhça ve silâhça hazırlıksız olanlara (Oveyl!” (dediğine, yazdığı bir makalede “Fert gibi mille- Gn de bütün maddi ve manevi kuvvet- lerini askeri ihtiyaçlara (tabi tutan millete, militarist bir millet denir” #öz- lerini yazdığına bakılımıa bütün bun- ları son kanunun mukaddemeleri ve nazariyeleri saymak icap eder. Bu nazariyeler ve mukaddemeler milli terbiyenin en yüksek hedefi ola- vak insanı mükemmel (bir vatandaş yapmayı kabul etmiyor. Çünkü bu te- lâkkilere göre böyle bir vatandaş aile- sonra İ sile ve medeni vazifeleriyle alâkadar Başka bir şeyle fazla alâkadar olmaz. Onun için yeni nazariyeler bu çeşit vatandaşı atarak onun yerine a5- ker vatandaşı ikame ediyor. Bu vatan- daş, sekiz yaşından itibaren silâh kul- lanmayı öğrenecektir. Eski İspartalı- lar böyle düşündükleri gibi bugünün Afrika Zuluları da gene böyle düşün- mektedirler. Almanyanın bugünkü na- zileri arasında fevkalâde revaç bulan bu telâkki İtalya faşistleri tarafından bir kaç (adım daha ileri götürüldü. Bütün bunların telâkkisine göre v tandaşların en mükemmel, O©n iyi ve en uzun zaman silâh taşıyarak, silâh kullanarak devleti müdafaa edendir. Faşistlik âleminde inkişaf eden ye» ni nazariyelere göre çocuklar “Ruhi, bedeni, askeri” bakımdan terbiye edi- lecekler ve askerlik yaşına vardıkları zaman “Harp terbiyesine, harp mes- leğine alışmış" olacaklardır. Çocuk - luk ve delikanlılık çağlarında harp ru- hu, “silâh taşıyan askerlerle, ve bar - bin şerefli ananeleriyle” teması say€- sinde kemaliyle aşılanmış olacaktır. İtalyanın bu ateşli militarizmi, Alp dağlarının görüleğelen, Militarizm nü- mayişlerinin karşılığıdır. Fakat İtalya devleti, bu son kanun ile Militarizm (ruhunu müntehasına gölürmüş oluyor. Çünkü aşağı yuka- i İtalyan vatandaşlarını beşikten me- zara kadar asker yapıyor. Acaba sekiz yaşından elli beş yaşt- na kadar bütün İtalya vatandaşlarına Militarizm ruhunu © aşılıyan bu yeni tedbirlerde, başkalarına karşı tecavüz hissi, ve başkaları hesabına genişleme arzusu da var mı? Sinyör Mussolininin Roma örne - İ günden mülhem olduğu göz önüne ge- trilirse bu çeşit tedbirlerin o bir şey doğurması ihtimalini, daima göz ö.- nünde tutmak lâzım geldiği tavazınh 23 Eylal 1920 Sırp- Bulgar hududu Belgratta çıkan Politika gazetesi- nin beyanına göre (o beynelmilel bir tahdidi hudut komisyonu bu ay zar » fında Bulgar - Sırp hududunu tesbit eyliyecektir. Bu tahdide nazıran, Nöyyi mua - hedenamesi ahkâmınca Çar, Prot, ve daha bir kaç Bulgar şehri Sırp hâki - miyetine geçecektir. Ayni zamanda komisyot, Bulgar Yunan şimal hudutlarını da irme ede cektirl, EE BEER SEAELET SEREEEEA RASTER NEEAEREZ (2849 havadisleri gazetesi Sasalı