24 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Dünya önünde orijinal vaziyet Her gün konuşulan mevzu: Yeni Türkiye! Türk hudutları dışmda yeni dava- ların sembölü olarak onu tamıyorlar. Hasta adam dünyanm geçitleri üt tünde oturduğu halde © yüzlerce sen bir münzevi halini almıştı. İmpara - torluk dünya politikasında karşılıklı anlaşmaların manasını anlamazdı. An cak bir hak, bir rahmet dilenmek içir kongrelerde, Avrupa şehirlerinde buy gösterdi. ,. . Açmız o her hangi bir gazeteyi, Mutlaka Türkiyeden bahseden en 52 bir kaç satır bulacaksınız. Pek az is - tisnaları bir tarafa berakınız. Türkiye hakkında kötü konuşanlara rastgele - mezsiniz. Kalemler, sükünla, dikkat- le bizden, dem vuruyorlar. Budunlar arası münasebetleri ba- kımından Türkiyenin devletlerle olan münasebeti hakiki bir müstakil dev - sayılacak hareketlerini letin örnek kaydeder. bile En ufak müdahaleden, (en küçük uzak müsavi yabancı mürakabeden devlet olarak yaşıyoruz. z Şark memleketlerinde davamız bir prensip ve kurtulaş destanı gibi hafi zalarda yaşıyor. N iğ Batı ülkelerinde dünya siyasetin, dünya politikasmın karmakarışık, v- cu bucu bulunmaz muammalar hallin- de Türk devlet adamlarının zekâları inkâr edilemez bir hakikat diye kabul ediliyor. Fazla söz söylemeğe lüzum yok. Hâdiselere şöyle bir bakın, görece” ğniz manzaralar size hak verecektir. İmparatorluğun o hagni devrinde dünyada Türk politikası bu kadar gür sesle konuşmak imkânı bulabildi? Bir kaç haberi | alt alta hatırlayınız. Dün Budunlar arası azalığma, bugün konseyine girdik. Üç gün sonra İstanbulda Parlâ - olar arası kongresi toplanacak... e kaç hafta sonra Ankarada Bal kan hariciye nazırlarını göreceğiz. Bir kaç senedir memleketimize ge len değerli ve yüksek politika mütte. filelerini temsil eden ünlü misafirleri ii bunları hatırlamakta güç“ lük siniz. Çünkü sayıları bir haylidir. Birbirinden daha az değerli olmıyan büyük misafirler bize geldik- leri diyarlarım muhabbetlerini, *imüt - tefik birliklerini de beraber getirdi - ler, Bu manzara Ankara kalesinin bü - yük davasını silâbiyle kazandıktan sonra (bütün dünyaya yepyeni bir kudret, yepyeni bir zekânm eseri © - larak kendisini tanıttırabilmesinin ne- ticesidir. < Türk davası, Türk kudreti oriji « mal bir hakikattir. Bütün dünya bu hakikati her or” nal esere gösterdiği hayretle tetkik © diyor. Çok çekmiş, çok istirap duymuş bir millet sıfatiyle bu muhteşem manzara karşısında zevk (o ve meşe duyarken kendimize yapacağımız telkin sade şudur: Kuvvetli olacaksın! Ve kuvve- tnle sulbün bekçisi olacaksın! — Dehri Efendi, borç harç ederek tahsile itina ettiğim halde... ği | Maarifte : | Notlar yeniden “| tetkik edilecek Birçok lise ve orta mektep ta- lebeleri mezüniyet irntihanlarında almış oldukları ders notlarmı kâfi görmiyerek imtihan evrakmın ye * niden tetkik'edilmesini vekâletten rica etmişlerdi. Vekâlet bu kabil müracaatları nazarı dikkate ala * rak mektep idarelerine “yeni bir tamim yollamıştır. Yalnız: eylül 1934 yılına mahsus olmak üzere imtihan evrakının yeniden tetkik edilmesini isliyen talebe doğru « dan doğruya mektep müdürlüğü - ne müracaat edecektir. | Mektep müdürlüğünde toplanacak bir im- tihan heyeti tarafından evrak ye- niden tetkik edilerek talebenin Tes hine notu değiştirmek icap ediyor- sa, imtihan evrakı vekâlete gönde- rilecektir. Vekâlette talim terbiye heyetince de tetkik edilerek netice doğrudan doğrüya alâkadar tale - beye bildirilecektir." Hüsust tek» tepler talebesi de şikâyetlerini im- ühanı yapan komisyona bildire * ceklerdir. Dokuz eylül akşamın - dan sonra bu gibi müracaatlar na» zarı dikkate alınmıyacaktır. Başka bir şikâyet daha Gazi Osmanpasa lisesi talebele- rinden bir grup dün maarif. mü» dürlüğüne gelerek mekteplerinde yapılan Türkçe smıf ikmal imti » hanımda ( birçok arkadaşlarınm muvaffak olamadıklarını ve bu « nun da yeni gelen muallimlerinin okumadıkları yerlerden sual sor - ması ye , muallimlerip kendileri ta; ol Di ni di; mamalarmdan ileri geldiğini söy- lemişlerdir. Maarif müfettişliği meseleyi tahkik edecektir. ismail Hikmet Bey Maarif vekâleti müfettişi umu- milerinden İsmail Hikmet Bey dön 1 akşam Ankaraya gitmiştir. 11 — Ulusluk: o Milliyet. mi mualimlerinden Namık . İsmgil ilk mekteplerin tamiri 12 — Türe: (Prensip. Beylerin dahil bulunduğu bir jüri İlk mekteplerin açılma rem 13“ L Güvenli: Emin, beye söçilmsiştu > Jüri heyeti dün 0 re yek aidnid 14 — Açar: © Miftah, anak | öğleden sonra toplanmış ve nümu- ihtiyacı olan mektepleri W “İl tar, neleri tetkika başlamıştır. o Top- | ir dr N çek”. 15 — Gömüğ:' Define, ha, |) Jantı birkaç gün süreketir. | ayrılmıştır. ee ie | —— Sri de yapılacak tâmiratın mümkün İl 46 — p. ; «Yankesici tevkif. edildi e yap ole İİ 16 << Bitir “Kitap; olduğu kadar temiz ve 17 — Gerek: Lâzım. Çekoslovakyalı Dimitri isminde sı için çalışacaktir. i 18 — Kongu: Tez (Thâöse) biri tramvayda Yörgi © efendinin müsabaka “ll pe 19 — Yaltırık: © Nur, ziya, |) Parasını çalarken yakalanmış, e akk Me e alir ia İlel: müddeiumumiliğe teslim edilmiş - MA PARE İİ 20 Alani “Saha, mey. İl 8. Dimitri hakkında tevkif müs Şi ünderinme RE dan. “İİİ sakkdrösi kesilerek tevkifhaneye bal niş Pertevniyal liselerinde İf 2! el rağ Neşvünü » || gönderilmiştir. yapılmağa başlanmıştır. , Kızlise- gesi ER el ye Hayvan sergisi sinde beş kişi, Pertevniyal lisesin- pi ii 5 özellik: Hiyebazişin; dindi NE > de sekiz kişi imtihan olmaktadır. Netice eylülün yirmi altıncı günü belli olacaktır. sv. Bizim oğlan haylazlık ediyor.. Ed ir İ Başkan SaffetB, Rad- Başkanın kullanacağı öz hazırlıklara başlanmıştır. O gün, Erzincan mebusu ve Türk heyeti başkanı Safğet Bey, rad- yoda bir nutuk söyleyecektir: Bu nutuk Türkiyenin her tara - fından dinlenecektir. çe olarak söyliyecektir. Hiç şüphe yok, ki kelimeler, öz dilin ne kadar zengin ve &y- laşılacaktır. Yalnız, Saffet Be- yin nutkunu iyice anlayabilmek için kullandığı öz Türkçe keli- meleri evvelden bilmek icap © kullandığı öz Türkçe: sözleri temin ederek neşrediyoruz: kunulmaz, arıklık: Harimi is- hakkında hiç bir kanaate sahip ol İl met mak, ziyadar etmek, yazıyor, şair olacakmış, Şehir tiyatrosunun temsilleri Şehir tiyatrosu gelecek pazar- tesi akşamından itibaren O kışlık Dil bayramı yoda bir konferans verecek Ü eğ! den tercüme ettiği cürüm ve ceza piyesi temsil edilecektir. Operet de Fransız tiyatrosunda temş$ille- rine başlıyacaktır. Türkçe kelimeleri neşrediyoruz 26 Eylül günü, Dil Kurul- ymm ikinci yıl dönümüne al : rastlıyor. Bugün, Dil Bayramı Üsküdar hattına yeni arak kabul edilmiştir. arabâlar 26 Eylül günü için şimdiden Almanyadan alınan tramvay ara- balarından dün de dört tane gel - miştir. Bir ay zarfında yirmiye yakın araba gelmiş bulunacaktır. Yeni arabalar (Otamamlandıktan sonra işlemeğe başlıyacaklardır. Ölçüler nizamnamesi değiştiriliyor Şimdi tatbik edilmekte © olan ölçü ve âyarlar nizamnamesinin değiştirlimesi takarrür © etmiştir. Bu nizamnamenin yerine yeniden li Tetkik Cemiyeti merkez Saffet Bey, nutkunu öz Türk- bu öz Türkçe İl bellendikten sonra, zamanda ahenkli olduğu an- zamnameler bu sene meclisin top- Jantı devresinde müzakere edile- cektir. Yeniden hazırlanan bu ni- zamnameler su, elektrik, havaga- zı, tartı ve ölçülere taallük etmek- tedir. yor. Saffet Beyin nutkunda 1 — Önder; ider. pe TE mayi Me Jüri heyeti. dün toplandı 3 — Armağan; (Hediye. Yeni basılacak olan nikel pa - 4 — Zat: Yabanci. raların şeklini tayin için sanatkâr- 5 — Arıklık: © İsmet; do- İl lar arasında bir müsabaka yapıl - mış ve yirmi yedi sanatkâr da bu müsabakaya iştirak etmişti. ir ye 6 — Acun: Cihan, dünya. Bu nümuneler arasında hangi» 7 — Amaç: oHedef. sinin daha münasip olduğunu ayır- 8 — Ulus: Millet, halk; mak üzere müzeler müdürü Aziz, 9 — Güzey: Sâye. meskükâtr Ahmet Tevhit, Devlet | 0 — Yalâtırmik: © Parlat -İ! matbaasından Nüzhet, Darpha - ne umum müdürü Fuat ve akade- baren kayıt muamelesine başlan - mıştrı. Kayıt çarşamba akşamı | bitecektir. (Devamı *6 ner sayıfada) » « «Elinde kalem kâğıt her gün . Bilirsin ki, muharrirlik, şairlik takım saçma sapan manzumeler tonik GMK Kakilan bir mes « ee > imdi İİ Sem | temsillerine başlıyacaktır. İlk ola- | rak Reşat Nuri Beyin Dostaviyesli- | Üsküdar — Kadıköy hattı için | nizamnanie hazırlanmıştır. Bu ni» | | bekir Inkılâpların öğrettikleri Vasfi Raşit Bey, İnikılâbın öğret « tikleri isimli, gürel, faydalı, ilmi bit eter teşretti. Bu kitaptan aldığımız bir patçayı aynen koyuyoruz. « Bir memlekette çıkan hakiki inle, lâp, ürümlü inkılâp o memleketin et. rafındaki memleketler üzerinde daima bir maya tesiri yapar. Çünkü milletler dir; hiç bir millet tamamiyle © diğer bir milletten ayrılamaz. Bunun için « dir ki, hakiki inkelâplar daima sâri dir, birinden diğerine geçer. Fransız büyük ihtilâlini boğmak ;- gir, orduları ile inkılâbın üstüne atılan krallar bu hareketleri ile önüne geç » mek istedikleri tehlikenin daha ziyade yayılmasına sebep oldular. On doku. Zuncu asrın bütün tarihini baştan başa 1789 inkılâbının etrafa çarpan ve ser, pilen dalgalardan başka bir şey değil. dir; © inkılâbın teakubudur; o başlan gıcın sönlarıdır. o 1293 ve sonu olan 1324 Türk inkılâbı da, hattâ Tanzi - mat hareketi bile o büyük inkılâbı birer parçasıdır. : Her yerde Fransız ipkalbinin yıktığınn yıkıldığı ve yap. tığının yapıldığı, biraz daha erken ves ya biraz daha geç olarak görüldü; fa. kat muhakkak görüldü. Bundan anlaşılıyor ki, hakiki in - kılâplar, o ürümlü inlolâklar terakli yarüticisider. — Hattâ inkılplar bazag sönmüş veya söndürülmüş gibi gözü. tükleri halde gene terakki yaratmak tn devam ederler. Abdülhamidin 1293 çeflerini . hapsettirmesi, sürdürmesi, boğdurması neye yâradı? Etrafa sa — çılmış olan 1293 inkılâbinn düsturları, bizzat inlelâba galebe çalmış sanılan © müstebit hükümdarı bile kanunu e- sasiyi her sene devlet salnamesinin ba şma baslırtmağa mecbur kılmaksure - tiyle mağlüp ediyor ve terakki yarat makta devam ediyordu. Çünkü hiç bir Zaman istipdat ve irticam kuvvetli tenkili inkılâbın zayıf ta olsa inatçı mukavemetine galebe çalamaz. İstip- dadın öldürttüğü Ve boğdurttuğu o meçhul — ve meçhul oldukları nis £ bette samimi — inkılâp şehitleri fe « dakârlıkları ile bugünlcü büyük Yöne gınları yapacak olan o günkü kül ak tına sindirilmiş © ateşleri sönmekten korumuşlar ve beslemişlerdir. Vasfi Raşit Arnavutluk ile İtalya ânlaştı mı ? Fransızca İstanbuldan: Arna» vutluğun Paris sefiri Ekrem Bey Romaya giderek M. Mussolini ile görüşmüş, neticede İtalya — Ar . navutluk ârâsında ihtilâflr kala bazı meseleler üzerinde itilâf hi sıl olmuştur. eri Akayın yeni tarifesi Akay idaresi 934 senesi son ba- har tarifesini tanzim etmiştir. Bu tarife 26 eylül çarşamba gününden itibaren tatbik edilecekitr, mame Motorin kaçakçılığı Geçenlerde limanımızda (| bir motorin kaçakçılığı yapılmıştı. Bu kaçakçılığın tahkikatı bitmiştir, Yakmda sekiz numaralı ihtisas | maları yapılacaktır. mahkemesinde suçluların duruş »