November 5, 1934 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

November 5, 1934 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

"RANGa Na Hu KU GEKMAENUS UN KUK EA AU RACANE A MA ; Yazı Müsabakamız. Kadın Ruhu Gecenin sessizliği uzun bir Müddet bir çilt mahmuzun tıkırtısını binledi. .Geıç süvari mülâzımı Mü- hir seri adımlarla evine gi- diyordu. Köşe — başındaki #ekerciden Neclânın sevdiği Pastalardan bir kutu yaptıra- Tak tünele doğru — yürüdü. Yüzünde bir — neşenin derin izleri parlamakta idi.. Karanlık bir sokağın baş- ';:lki evin önünde durdu. iİ, yukarıya Münirin gek diğini müjdeledi. , Neolâ karşısında — göğsü ilerde, saçları orladan ayrı. :'l'ı genç bir mülüzım gör- ü, — Neclâ!... — Münir!.. Mülâzımın aşkı, karısının dudaklarından — bir- coryan gibi geçti. Bir — müddet öyle kaldılar.. Münir, ar- kasında sakladığı — pasta kutusunu gülerek — uzattı: — Cicim... Bak sana ne Betirdim? Noclâ paketi — açtı. Fa- kat yosunu andıran göz- ı"i_ teessürünü — saklamıya Şalışti. — Kocasının — böyle bir şey getireceğini hiç te tahmin — etmemişti. Kutuyu hizla itti: Münir... Genç; — mülâzım bunun — forkına varmedı bile... Çünkü o bir zevkin hay- Tanlığı — içinde, kalın . si- | Bürasının — dumanını — seyr Tediyordu. Birden doğruldu, gerindi, gerindi... Duvardaki asma saat, ya- ralı birhasta gibi an iki de- fa inildedi. Sonra uzun bir süküt!. — Artık yatalım şekerim — AL. 0 ne niçin ağlıy Orsun? S “Koştu.. Karısının — önüne diz. çöktü. — Ağlama meleğim çirk- in olursun. — Münir senin için ağlı- yorum. Bona müscade eder- Mizin. yatayım? — Bilsen No kadar yorğunum. — Peki, Neclâ yavaşça kulktı. Her akşam âdeti olan - püseyi vermeden gitti. Genç çocuk, karısının bu hareketine bir Mana veremedi. Sadece yor- ğünlüğüna — atfetti. Büyük Saatin yelkovanı, rakandarı bir defa dolaşıncıya kadar bir heykel gibi durdu. Genç kadın, yatağa boşa- ümiş bir yay gibi yığılıver- di Bu sıkıntılı günlere ne zaman nihayet verilecekti. İıtndîği şeylerin hiç biri k- Ocası tarafından alınmıyordu. Bir kadını yapılan en büyük Cinayet, onu Mahrum etmekti. Neclâ bu- nları ve daha bir takım m- #çhul şoyleri düşüne, düşü- he dalh Fikirleri mahdut bir fikri aşamadı, Fakat bir karar verdiği şimdi onun | | zel bir sakin yözünden okunuyordu. , ee Münir erkenden kalktı. Tı- Faşını oldu, islıkla başladığı ivrak bir — gyalsi» yarıda arzularından | Yatak odasına gir- karısını hâlâ bıraktı. diği zaman uyur buldu. Uyandırmadı. Sa> | 4, yaptığı islahat - Amerika dece alnından öperek mer- divenleri ağır ağır indi. e Nec'ü hızla kalktı. Pijama larını buruşturarak eski bir koltuğun üzerine fırlattı. Boy aynasının önünde kumral saçlarını kabarttı. Vücudünü ve esmer bir boyadaki mer- mer sütununu andıran mun tazam baldırlarını — soyretti. Sonra çoraplar, bu zengin hazineleri suklamak ister gi. bi bacakların üzerinden ka- yarak bir jarliyenin parlak madeni bir düğmesine sarı- Idılar. Evvelâ evden adeta ko- şarcasına ayrıldı. Köşedeki bakkal Petkofa slel'usul bir selfm vererek köşöyi döndü. Yürüdü. Yürüdü. Yurüdü., Arabalar, tramvaylar, ot- omobiller iki yanından bir sel gibi ak:yordu. Evet vordiği bu tehlikeli kararı ilk dofa yapacaktı. Müniri Jdüşünmüyordu. bile.. Birkaç mağazanın önünde durarak göz alıcı kumaşlara hayran hayran baktı, Sonra gene yürüdü. Taksim — arkalarında bir genç kadının münasebetsiz evlere girip çıktığı görüldü.. ** Akşam .. Büyoğlu sokak- larını yıkıyan yağmurlu er- kan bir akşam Karanlıkta elaktrikler ya- nıp sönüyor... Sokaklarda kimseler yok Bazan islak bir. atomobilin hızla geçtiği görülüyor «L...» barının camlı kap &: açıllı. İçerden üç genç müldzım çıktı: Münir, Doğan, Tahir... Münir paltosunun düğme- lerini iliklerken: — Çocuklar bana müsaa- de, Dedi. — Yok. Münir bu akşam goraya» gideceğiz. Bak de- ralerden yorguün çıktık. Acı. sını çıkaralım. . Hem sen no tuhaf çocuksun yahu.. Masrafı . Doğan — cektiği halde kay- Bonam gibi. aaz * yapıyor. sun. Kül — nereye gidersa cüz onu - takip eder, hay- d yürü Mülâzm urkadaşlarının maksatlarını anlanayor de- gild Gitmiyrooktj. Fakat onları duriltacağından - kor- karak arkalarından yürüdü. Bir evin önünde durdu- lar. Şişman bir. rum ka rısı çocukları gülerek kar- şıladı: ü Bnynrıunlır pasam Neclâ ilk defa — yapa- Leağı fona — şeyin acemili- ği içinde — kızarıyordu. Fu- | kat yeni bir tüvalet — sa- hibi olmuştu. Ateş rengindeki - düdak- larınının arasına düz be- yaz bir sigara sıkıştırdı. Saçlarımı itina — ile taradı. Beklemiye başladı. Necld, günahı affedilmiyecek — gü- kadındı .. de e Münir şişman rum karısı- ni karanlık bir. koridorda istemiyerek takip etti. Ni- | | | yasasında Ruzvelt Amerikada: yepyeni - bir — teşkilât vücude getirdi. Amerika Reisicümuru M. Ruzveltia icraf bir. ka- rarla hükümet kurumların- efkârı umumiyesinde — pok derin bir iz bırakmadan ge- çıniştir. M. Rüzvelt 33 azalık bir ulusal meclis kurmuştur. Bu meclisin — başkanlığına M. Rihbergi getirmiştir. Mecli- se bütün kabine azasile eskidenberi mevcut olan ve son zamanlarda Reisicüm- ur tarafından kurulan fev- kalâde teşekküllerin başkan- lığı dahil bulunmaktadır. Halbuki devlet — kurumu sı mucibince Amerikada roisicümurla boraber ve ay. n şartlar altında seçilen ve reisicümur bir yere giliiîı veya herhangi bir sebeple işini görmediği takdirde ona vekâlet edecektir. Bu zat şimdi M. Garnerdir. M. Ruzvelt bugüne kadar asla M. . Garnerden — kendisine yardım veya vekâlet etme. sini istemediği halde — M Rihberg için devlet kurumu mevcut — olmu: yan — yeni bir başkan muavinliği yapmış ve onu çok geniş icral salâhiyet ve bütün meclis azasına emir- bar vermek hakkını tanit- mıştır. Öte yandan eski kabine parlâmentoca — kabul edilen muhtelif kanunlarla — teşkil edilmiş bakanlıkların başkan- lıklarından terekküp ediyor. du. Şimdi bütün bu ulusal meclik namı verilen ve ha kiki bir kabine olan kurum. da birleşmiş oluyor. Bu islahot mühimdir. ve karışması olmaksızın hükü- met solâhiyetinin genişletil- mesi ve kuvvetlendirilmesini toyit ıım_ıknd'ıı. İki casus Havas ajansının aldığı bir habere göre iki genç Ame- rikalı casusluk — suçundan dolayı tutulmuştar. Biri ör- kek M. Yonson ve diğeri kadın mis Lister olan ” bu iki Amerikalı Obervisenfelt te manevraya gitmekte olan bir hücum kıtasını seyreder- ken bir zabit Amerikalı ka dının kolunda fotograf ma- | kinosi görmüş ve bunları yakalıyarak karakola gönde- riştir. hayette Dinç vücut odaya Naclâ karşısında: Saçları orladan tıraşlı bir yüzü vö pırıl, pırıl yanan bir çift gözün sah ibi bir zabit gördü, Gözl - eri büyüdü. Beyaz sigara ateş dudaklardan döşemeler üstüne düştü. Yuvarlandı. Günahkâr kadın sadece: — Münir diyebildi, Somyalı karyolanın. üzeri - ae — kapandı. Hıçkırıkları somyaların — çıkardığı pes söslere — karışıyordu. Zavallı mülâzım birşey söylemedi Koridorları koşarak kate. tü. No olduğunu kestiremi yen ram kadınını göğüsledi. Ağır bir kapı hızla kapandı *Gecenin ssesizliği uzun bir müddet bir çift mahmuzun şıkırdısını dinledi ,, bir. —kîpı açıldı dald.. ayrılmış | Fransız Kabinesi ıslahat projesini kabul etti Paris,4 (A-A.) — Nozrlar meclisi tarafından ekseriye: | tle kabul edilmiş. olan devl: ete nit ıslahat projesi, bak anların adedi azami 20 ol arak tohdit — edilmektedir. Başvekil bu miktarda dahil değildir. Başvekil nozaretsiz olarak kabine reisliğini ya- pacaktır. Reisicümur, nin ilk yılında mebusan me- elisini ayanın müsait mütal- sasını almak — suretile teşrii devrenin geri kalan yılların: da ise ayanın mütaleasını anlamaksızın feshedebilecek- tir. Deylet, memurları hizme- tlerinde istikrarı temin ey- lediği gibi onlura meslekle- | rinde hertürlü teminatı dâ göstermekte olduğundan me- muriyet hizmetinin konunsuz veya müçtemian terkedilmesi momurları devlete boğlıyan rabitaların kırılmasını intaç eder. Hükümet tarafından yapılacak teşebbüs dışında masraf ihtiyacına ait- yapı- lacak. — hiç bir — teklif kabul edilmez Meğer ki mebusan mec- lisinden bu masrafların ka. | rşiliğı olacak. olan gelir önceden — kabul edilmiş ol sun. Bir yılın bütçesi meh- busan ve ayan meclisleri tarafından ©o yıl kânuünüs: anisinin birinci günü kab. ol edilmediği takdirde on- dan evelki senenin büt cesi şurayi — devletin bir kararnamesile tamamen vey: kısmen temdit - edilir. . pe M. Doumergin bir beyanatı «Le Tempsa» yazıyor: «Ayan azasından ikisi ile vaki olan mülâkatı hakkın, da — sorulan suale Başvekil M, Doumer gue aşağıdaki kar: şılığı vermiştir: «M.Bienvenu Martin ve M. Cuüminal arkadaşları aras- inda mevcüt ruhi halot hak- kında beni haberdar etmek için gelmişlerdir. Ben kendilerine yalnız ne yapmak istediğimden bahs- ettim. Maksatlarımı hiç bir zamon gizlemiş değilim. Fik irlerimi ve maksatlarımı al- enen söyledim ve meclislerin toplunmasından övel radyo- da yeni bir müsahabede bu- lunmak suretile bunları tek rarlamak karar.ndayım. Fikirlerimi değilim. Devlet reformuna mütealliık olan programımı izah edecek ve kanunu esa- sinin bahşattiği bütün vası- talardan istifade ederek bu proğramın tahakkuk - etme- sine çalışacağım. Bu toprağımın tahakku. kuna yardım — edecek olan vasıtalar arasında — meclisi mebusanın dağıtıldası vardır loap ederse bunada baş vu- | racağım. Ancak bütün vası» taları tecrübe — ettikten ve her cephede mağlüp ettikten sonra- çekileceğim. Kanunu esasiye tecavüz etmiyeceğim, onun tatbikine | hayatımı hasredeceğim. Ha- M. mektebi No, 265 | gıli kelülm onun son müdaif M. Ertuğrul . ü KA L benim.». , teşril devre; | değişlirmiş | Onun için Hem de - tutacaklardır Bütün dünya | Tayaremiz, topumuz Garp medeniyetini siz ey Gazi millet sana Cümuriyet Bayramı «Bir köylünün kaleme aldığı bu de- slanı - biltün | Fağmen içten gelen bir duygunun ifadesi olduğu için hiç kalem oy- natmadan neşrinde büyük bir zevk düydük.» sanat noksanlarına | — İşte yaptık Cümuriyet bayramının onunu Bütün dünya duyacaktır bu bayramın ününü Tarihler da yazacaktır bu buyramın gününü Ulu Gazi sen yarattın Türkiyeye bugünü. Bayram yapıyor bugün millet hap baştan başa Donatılmış her tarof kalmamış hiç bir köşe Duarmadan kutluluyor bayramı koşa koşa Gazimiz çok gösterir millete böyle günü. Bin yaşa Ulu Gazi, Türk milletinin başı Bu milletin iri ufak, hattâ toprağı taşı Hayvanat haşeratı, havada uçan kuşu Kutluluyor sana işte bu büyük bayramını. Sultanların gününde çok ezildi bu millet Baştan başa sarmıştı cohalet denen illet Gazi Paşa doğrusu etti bir büyük himmet Bu illete bire bir geldi Gazi dermanı. Bu milleto Gazinin daha çok dermanı var Pek azını vermiştir. daha vereceği var mitnettar senin her fermanını. Gazimizi şu dünya baştan başa tanıyor Ünlü adını bütün dünya halkı anıyor. Düşmanların ciğerleri ateş gibi yanıyor. silecek sana düşmanlığını. Bize düşman olanın aklına biz şaşarız Düşmanların ardından aslan gibi koşarız Gazimiz emrederse denizleri aşarız Düşmanların başında savruruz dumanı, bizim hepsi tamamdır İsmet ve Fevzimizin öfkesi pek yamandır Düşmanların onlara diyeceği amandır Bize düşman olanlar bulurlar bulüsını. akıttınız şarka En önca aşladınız bu vatandaki ırka Tanrı ömürlü etsin özlü Tarihin — Atillâsı, İskonder, Başımızda bulunan çok değerli bir fırka Halk Fırkasını. Napolyonu Ulu Gaziden üstün değil onların ünü Türkler gönlünde Amarika nazi propagandası «Le Tempss'in Nevyork muhabiri - bildiriyor: «Amerika aloyhtarı tahri. kât ve daha Jdoğrusa Amo- rika topraklarında — Na. zi propagandası hak. | kında tahkikâtta — bulunan | parlomanter komisyon - işini ikmal etmiştir Tahkikat Berlinin talimatı dajresinde çalışan — muhtelif grupların — şiddetli bir. pro- pagandada bulunduğunu in- kür kabul etmez hir şekilde tesbit etmiştir. Bu — propa. | ganea teşkilâtinin no kadar mükemmel bir halde bulun. duğunu tahkikat komisyo- nunun son içtimaında vurua gelen bir bâdise gösterir. Şöyle ki komisyon tarafın- fından Nazilerin istimar hi- tam bulduğu zrman dört yüz Naezi «Yaşaşın Hitlerle diye bağırmışlardır. Kamisyonun Nazilerin Amerikadaki — propagandası hakkında Amorikan kong- resine bir Trapor vermesi muhtemeldir. Kongrenin de bu bapta Berlin hüküm- oti nezdinde — şiddetli teş- ebbüslerle bulunmasını ta- lep edeceği zannolunmak- Dtadır. To day gözetesinin | tahkikat komisyonu taraf.h: Gazimiz sen - dirilttin öldürülmüş Türkünu sağlar senin adın, sanını. Sadettin Almanyada yiyecek- işleri M. Hitlerin — valilerle yap. mış olduğu bir toplantıdan sonra Prüsya başvekili M. Göring, polis müdürlerine ve diğer alâkadar memur. lara resmen verilmiş mezu- niyet — dışında fiatlarda va bilhassa yiyecek — maddeleri fiatlarında görülecek yükse- lişlere hemen ve — şiddetle müdahalede — bulunmalarını ehemmiyetle — tavsiye oden bir buyruk çıkarmıştır. Nazır, bu buyruğunda yi- yecek maddeleri - fiatlarının durmaksızın - kontrol edilm- esini ve hayat pahalılığını arttıracak hor — türlü teşeb- büsü şiddetle cezalandırılm- asını da ilâve eylemiştir. dan ispat olunan iddiaları, Almanyanın — Amerikadaki nüfuzbnu Tevkalâde — saras mıştır. Bu hal Almanyanın Ame- rika sefirinin vaziyetini de müşkülleştirmiştir. Bu zatın tarzı hareketi — beynelmilel hukuka karşı tecavüz addo. lunmaktadır. Amerika Aya- nından biri Almanyanın Be- rlin sefirinin yalnız Alman- yayı temsil ile kalmadığını ve aynı zamanda Alman na- zi firkesını da temsil ettiğ. ini beyan eylemiştir.» S dİkaAü