18 Ocak 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

18 Ocak 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Tp TAŞAT T ÇU |I|Hıei=_- a !M elti Papasların kıyafeti meselesi.. Meletiosa Eski İstapbul Petrikının - beyanatı Elen - gazetelerinde J Çatıyorlar! çok büyük ve muhtelif cebheli akisler uyandırmıştır. Dini elbisslerin “mabetler dışında Gey esini meneden kanunun Elen uzun mübakaşalara Wti malümdür. Bu 4 Kozmose halen atında vrU teşkil #rada Atinada Büzetesi sabik Tskenderiye Ortc gi bulu- Ban Meletiosun Üzerind- #ki düşüncelerini rormuş ve bunu Gazetesine bildirmiştir. Bot gelea Elen gazetelerinin bir kismında şiddetli hücumjlar ve tene Kitlerid karşılandığım gürdeğümüz an etrafında Bu beyanatı ve — b Ckmış — olan yazı değer gördüğümüz içli bi naklediyo u7 Meleiios diyor ki: | «Eğer Türk — Elen mü- nasebetleri diğer — bakım- lardan sıbhatli ve eyi ise, iki memleket arasındaki dos- | tluğun rubani kisve dolayı: sile bozulması katiyen doğ ru değildir. Ben eminim ki #ğer bu & İstanbul orto- doks Patriğine de sorsalar © da aynı cevabı verecektir Ben böyle düşünüyorum, Halbuki İstanbul patriği iken başkanlığımda toplanan genel Örtodoks kongresibin münakaşa ettiği meselelerde İstanbul kilisesi ruhanileri nin en ananeperesti ve mu hafazakârı olarak tanınıyor. düm. O zaman tetkik edi len meseleler arasında Pa- pasların elbiselerinin zamana Uydurulması meselesi de var- dı. O zamandanberi — bir çok Şıllar geçti ve zannet- mem . ki büyük kilise ru- hanilerinin fikirleri hiç ol- mazsa bu mövzü — üzerinde, daha ziyade muhafazakârlığa doğru değişmiş olsun. Bunu söylerken düşünüyorum ki or-| todoks patrikhane ruhanileri arasında Avkbupada, Ameri- kada ve Avusturyada bulu- nanları da Mmevcuttur. Ve bunlar; ruhuni kisve ile gö zükmelerinden daha ox bir hürmet celbetmeden cemiyet hayatına sivil elbise ile çık. tınlarından dolayı kendileri- ni dini evamir haricine çı- kmış telâkki etmiyorlar. Filhakika ruhani Grigorius'ların, Papafı arın ve Elen istiklâli için canlarını feda etmiş beş bin papasın fedakârlıkları — ve kurban gitmeleri ile muka- ddes bir mahiyet almıştır. Fakat şunu da unutmamalı- Yız ki bunlardan — birçoğu mücadele etmek ve ellerini ayaklarını daha serbestco kullanabilmek için kolayca ruhani kisvelerini — çıkarıb atmışlardı. Sonru eğer bunl ar kurban gittiler ise ruha Di elbise giydiklerinden do- layı kurban - gittiler, başka elbise giydiklerinden dolayı kurban gittiler, başka elbi- &e giymiş olsalardı kurban Bitmezlerdi demek hiç de doğru değildir. Sanra — bu- nların mücadele | arkadaşı olan - siviller, Ka- Daris'ler, Miaalis'ler Kolokot- | Toniler ve Karaiskaki'ler si- | Vil Elon vatandaşların bog- $ giydikleri olbiseleri mi Biyiyorlardı? — Eğer bizim, Papaslar için ruhani kisveyi ulusal mücadelede mukad- döslik kazandığı için muha- faza etmekte devam etme- Miz mantıki ise, rica ederim Biviller niçin Fustanolla'yı, İ ÇK AU LN K, " | takdir Vrak'ları ve kocaman uzun püsküllü büyük kırmızı fe- si attılar ve sonra soysal * inkılâbda yalnız papasların değişimden — kalmasını isti- yorlar, Şahsen ben — ve ozaman Arhimandrit bulunin bugün. kü Atina Metrepolidi, sonra lsparta metrepolidi Germa- nos ve daha diğer ruhaniler Avrupa ve Amerikada seya hat ederken mecrüben re. dingotla gezindik ve hiçbir zaman ne evitefsire moruz kaldık nede — vaziyetimize karşı bir hürmet noksanlığı sezdik. Resmi bir heyet olmamız — dolayısjile ben o zaman — rüuhani kisve ile gitmeniizde — israr etmiş- tim Ö zaman Amerika'da Elen elçisi olan B. Russos bizden telgrofla Amerikaya ruhani kisve ile gelmememizi rica etti. Bu telgrafı Paris'te iken aldık, Bunun üözerine ben derhal maiyyetime kis- velerini değiştirmelerini em- rettim ve Amerika cemiye- tini tamaman anladım. Bir dakika farzedelim kı Türkiye Ermeniler, Katolik ler, Yahudiler ve saire her kes kanuna uygun ve yalnız Rudlar için dostane bir ie- tisnaiyet verilsin. Acaba Yu. nanistan Eelenleri zannedi- yorlar mı ki on, on beş yıl sonra Fener ruhanileri — ve hatta “Patrik sokaklarda sı- kıntı çekmeden bugünkü ol- biseleri jile dolaşabilsinler. İsviçre'de ruhani elbise- yı hassatan meneden bir ka- nun mevcut değildir. Fakat, epey zaman evel, Kudus Metrepolidi Yerasimos Parie dönüşü İsviçrede — iken, çok | serbest İsviçre vatandaşları. nn bu gibi elbiseleri gör- | meoğe alışmamış olmalarından dolayı Yeresimos'an — elbise- uyandırdığı * | sinin tecessüs dolayısile İsviçre po- lisi kendisinden İsviçrede üç günden fazla kalmaması- | ni rica' etmişti Bütün bu sebeblerden dol- ayıdır ki ruhani kisvonin iki | ulus arasındaki münasebet- lerini bozmaması lâzıngelir.» Meletjos bu beyanatının | bandan sonraki — kısmında İskenderiye patriği sıf- atile ruhani kisve mese- lesi — ile ” alâkadar olmadığ- | ni fakat alâkadar olduğu | birşey varsa o da nihayet Türk.Elen dostluğundan be- klenen şeyin patrikhaneye bütün ortodoks alemi v sıfatile biraz daha müsand ekâr bulunması — olduğuna | söylemekte ve ruhani kisve meselesinin çok tali bir iş olduğunu tebarüz — etlirerek sözüne nihayet vermektedir. | Elen gazeleleri bu beyanala ne diyorlar? - Moletiosunu bu beyanatı edileceği —" veçbile, Elen matbuatında çok büyük ve muhtelif cepheli akisler uyıındırmış ve bütün gazet- eler bu beyanat hakkında mütalealarını uzun uzadıya yazmağa mecbur kolmışlar- dır. j Dad olarak Bitaraf Hestia — gazetesi, zamansız ve umulmadık bir beyanat diye tasvif — ettiği bu beyanata cevab verirken uzun bir mukaddeme ile Mele | tiosun Ortodoks kilisesi yü- | ksek ve mühterem şahsiyoet- | inj, kiliseye ve Yunanlılara ğı hizmetlerinin büyü- ünü tebarüz — ettiriyor ve sırf bu sebebden dolayı gazetenin, Türk — matbuatı tarafından manevi bir istin- ileri sürülen ve Meletios'un patrikliği zama- nındakı koöngrede bu ruüh- ani kisve için bazı münaka- şaların cereyan ettiği hakkı- nda yazılan yuzılara cevab vermediğini ve Meletios'unda Elen tezini çok — zayıflatan bu vaka üzerinde — sükütu muhafazayı tercih eyliyece- gini zannettiğini yazdıktan sonra sözüne şöyle devam ediyor: «Halbuki muhterem ruha ni bu beyanatile yalnız sü- kütu kesmekle kalmıyor kat aynı zamanda Tür tarafından — alınan — tedbiri müdafaa ediyor, Ve ortodoks ruhanileri için soysal inki- şafıa hemahenk bir — halde ilerleme hakkı istiyor. Bu vaziyette — biz de — sırf bir gazete olmamıza ve kiliseye aid meseleleri münakaşuya kendisi kadar hakkımız bu Tanmadığını bilmemize rağ- men sükütu bozurak cevaba mecbur kalıyoruz » Hestia gazetesi, bu mu- kaddemeden sonra Meletio- s'un beyanatının ana hatları İni hulâsa ediyor ve Meletios'un! bu işte iki vaziyeti unuttu- ğunu söylüyor «Ruhani elbise, bu elbiseyi geyenlerden ziyade bu olbi- seyi geyenlerin hitab ettik- leri halkı alâkadar eder. Has. satan geçirmekte olduğumuz ihtilâlkâr ve inkılâbkâr za> manlarda manevi — hususatı aslâkadar eden şeylerde en | ufak bir yenilik yapmazdan evel pek ziyade düşünmek | lâzımgelir. Hıristiyan papas- ları — faaliyetlerinde kendi rohatlarından ziyade cema- atlerini düşünmelidirler. İkinci veziyet ruhan? kis- venin bu kaldırılışının pat- rikhane veya Sensjod ve- yahud bir ortodoks kong. Dresi tarafından değil fakat buşka bir hükümet tarafın- dan alındığıdır. Bu süretle yüksek şahsiyetini kaybeden patrikhane Türkiye tarafın- dan tezyik görmekte, Elen hükümeti tarafından ve hat ta ortodoks - kiliseleri tara- fından da terkedilmektedir. Hükümet taraftarı Tipos gözetesi Meletios'un bu be- yanatını neşrettikten sonra diyor ki «İşte Venezelistler tara. | findan —ruhani — kisve et- rafinda yapılan gürültülere yeni aynı fırka zibniyetine bağlı bir zatın cevabı. Bu. na cevab vermek! bize de. ğil Takat Venezelistlere dü- şer, Biz. yalnız ruhani kis. veye lehtar olduğumuzu söylemekle iktifa edeceğiz.» Yine hükümet taraftarı Katimeri de şu mütaleayı yürütüyor: «Meletjos, nazik bir zam anda vaktile kilise içinde de birçok karışıklıklara sebe- biyet veren mutad lisan se- bestliği ile resmen — ruhani kisve meselesinin tali bir iş olduğunu bildiriyor. - U n K | ektedir: | Sar | Meselesi: (Üst tarafı birinci manya askerlikten teerit ed- Dilmiş mıntakalara ait mede- | nin Sara temsil — edilmesini 8 übarile kabul etmiştir. | Ancak sevkulceyşi ı-hııımiye-' tli addolunan bazı münakalât vasikalarının tahribine dair olan Fransız tekliflerine ni vafakat etmemiştir. Bu hus- usta bir anlaşma teklifi bi- taraf bir hükümetin hâkim- gine havale edilecektir. Al- manolar bu toklifi kabul et- tikleri takdirde Sar mesele. sinja konseyin yarınki top. lantısında müzakere edilme- si mühtemeldir. Cenevre, 16 (A A ) — Ul. uslar kurumu konseyinin Sa- rın Almanyaya avdeti tarih- ini bugün veya yarın tesbit etmesi muhtemeldir. Sarda bulunan İtalyan-Fr- onsız ve Alman mütehossıs ları ihtimal birkaç gün içi nde İtalyanın şimalinde kâin bir noktada — toplanacakl- ardır. İngiliz kıtaatı birkaç baftaya kadar Sardan ayrıl. acaktır. Berlin, 16 (A-A.) — Göorr. aspondance - diplomatik Sar plebitisinden bahseden yaz ısında Sarlıların on altı se- nedenberi yabancılar tarafı- ndan Sarı Almanyodan ayır. mak için yapılan ve son ay- larda tekrar edilen teşebbü- slere nihayet vermiş oldukl- arını yazmaktadır. Ayrılma taraftarları yabancı — efkârı umumiyesinin bir — kısmını kendi noktai nuzarlarına ya. klaştlırmığa muvaffak olmu. şlardır, Plebisitin Alman no. ktai nazarına hak vermiştir. Eğer Fransa Sar meseles- ifin tasviyesi için kendisine mütcaddit — defalar — yapı- Imış olan teklifi kabul etmiş ol. saydı. intihabatta uğramış olduğu — siyasi mubaffakıya- sayfada) deriye Patriğinin bü terak kiperver fikirleri bizi hiç mütehayyir etmedi; çünkü biz, Meletios'un ruhani kisve düşmanı olduğunu ve İstan- || bul Ortotoke kongres . inde- w nberi jokilâbkâr nazariyele- | rini yazmakta olduğunu bi- liyoruz, Bunu birkaç haf ta evel Türk gazetolerinin bu köngre Kakkındaki neş- riyatları dolayısile de — yaz- mıştik. Fakat bu beyanata aca- ba Venizelisitler ne diyecek. ler? o Venizelistler ki Elen hükümetimin bu işte gayet beceriktiz. hareket ettiğini haykırmakta ve bundan do. layı hükümete hücum etme- | kte idiler. » Hükümet taraftarı Proja gazetesi ise bu — beyanatı manasız ve zamansız bülm- akta, Meletios'un esasen bi- rçok. zamandanberi — jinkılâb taraftarı oldağı fakat şimdi yalnız seki fikirlerine mut- abık olduğunu — söylemeğe kadar vardığını bildirmekte ve mütaleasını şöyle bitirm- || l «Bir Ortodoks kilisesi ba- şkanının bu hareketini tasv. ib etmek — istemiyoruz. Yalnız şunu — diyoruz ki bu || beyanat Yunanistandaki ge. nel 'ata ve hükümetin faaliyeti karşısında bir ya- nlış — e8 teşkil —et | | İskon- — moktedir.» e a için | İSm neticesinin # ı KA P-— İtalya - Habeş itilâfı (Üst tarafı birinci sayfada ) tıda bu meseleyi de tetkik edecektir a teizliğin önüne geçmiş ol. ürdü. Almış olduğu reyler Fransanın Rehinin sol sa- bilinde bir daha bu gibi tscrübeleri takrar etmesi için bir ihtardır. Sar pelebisit komisyonunun pelebisit hâ- disesiz ve tedbirlere nih- ayet vermek süretile ida re etmesi Uluslar kurumu bir muvaffakıyettir. Londra 16 (A.A.) — Eve SAYFA 3 Mecmualar: Takukculuk mecmuası Ev bark geçiminde hattâ ulusal — ökonomide değerli yeri olan kümes hayvanatı. verimlerinden — teknik üsüllerle istifade etmek yol. larını — gösteren — kiymetli yazılarla ayda — bir defa Ankarada «Arı / ve Kümos hayvanları yotiştirme kuru- muy Genel merkezi tarafın dan çıkarılmaktadır. Senelik abone — karşılığı | (120) kuruştar Yeni Adam «Yeni Adampın sayısı üç nig Standard gazetesi diyor. haftadanberi — aldığı yeni hi: dolğun şeklinde — çıkmıştır. — Bar reylamı — Avrupa | Değerli yazılar arasında bukımından iyi bir netice | şunlar bulunmaktadır: İsma. teşkil eder, Ve Hitlerin Fr- | il Hakkının (Yani dili — ola- rnsaya aid sözlerini mevz- | maz), Nurullah Berkin (S0v- uubahia ile aymı gazete şu | mütaleayı yürütüyor. Hiçhir — ifade bundan daha! iyi karşılanamaz, ve hiçbir şey Avrupanın — müstakbel huzuru için bundan emni yet verici bir ufuk - aç- moğa yardım edemez. Liğon, 16 (AMA ) — Sar g öçmenlerine aid işlere ba konlın eden bay Heriyo re- ortayu ata cağı moselelerin herkesten önce uluslar kurumuna taa İlük edeceğini ve buna dair uluslar kurumu konseyince al.nacak tedbirlerin Fransız makamlarıta herhalde maz her olacağını sözlemiştir. Gönevre 16 (ALA) — Sar üçler komitesi, dünkü top lantıda reyiam neticesinin tatbikine yeni Ser — havza snda Almanyaya — ilhakına dsii bugün uluslar kurumu komseyine vereceği rapor gn metnini — karşılaştırmış tir.Büyük devletlerin müme- ssilleri ve bu arada bay Lava bu münasebetle her- hülde beyanatta bulunmak- DRİ. unda yeni açdığım dük caciye çeşidlerinin en en ucüuzü olarak bulunur. Bilhassa mekteb talebelerine aid muhtelif dehter ve kalem vesaire diğer ticaretha ve ehven fiatlesalılır. AVUKAT H. Tevfik - Sadık DAVAVEKİLİ YUSUF KENAN Yazıhanesi hükümet caddesin-f) de Ahmet çeşmesi karşısında Merkez ve kazalarda her novi dava kabul ve surat- le neticelendirilir. Doktor 1 Kendk Ahmet © ÇOCUK | haslalıkları -mütehassısı. Muayenehanesini postah- ane nivırındı Zomın B0- kağına nakletmiştir. UZKUR EN UĞUZ KIRTASİYEMAĞAZAŞSI Hükümet ecaddesinde yet sanatı ve — devletleşme), * Vahdet Gültekenin (topluluk edebiyatı), İffet Ömerin (Bi- rinci konser), Aril Bediinin reporteji (çocuklar arasında), sıyasa deununda olanlar ha- İk - üniversitesi, (toplu tedr- is), kisa — ve — tenkitlor. Bunlardan başka Fikret Ad- ilin bir hikâyesi ve M kısa Bontempelliden tercüme hi- kâüyenin devamı vardır. Bu. nlardan başka genc ressa- mlam dağerli yerli eserleri bu yazıları süslemektedir. Emniyet müdürlüyünden: Börekciler mahalesinde bir adet kadınlara mahasus bo- ol deri bulunarak — muha- faza altına — aldırılmıştır. Sa- hibi zuhurunda memuriye- timize müraacaat etmesi, Emniyet müdürlüğünden 7-1-935 ünü Kuvayimilliye eaddesinde “bir mikdar pora bulunub - dajremize — tesi edilmiştir. S memuriyetimize etme: Zarbali oteli-al- kânda kırtasiye, zü- (| eyisi ve piyasadan '*ı | nelerden pek farklı | | Ürip Baş ağrılarına Diş ağrılarına Romatizmaya >Z-zİ>AoMmz l DA egane 5 ilaçtır, l : N A 2 Ö ve 12 kaşelir Kuluları isteyisiz — | ğ ©

Bu sayıdan diğer sayfalar: