13 Ekim 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

13 Ekim 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

e İlk Teşrin 13 'E_ Y“a.l.).a_r.ıcı “ga.ze.teîer.d'% gördü abeşistan velngiltere H elindeki sömergeler. Bugün ingilteronin işyali altında bulunan ve Habeşis- tandan bin kat daha mütemeddin devletler mevcuttur. bu Bün geçirmekte olduğu buh Fan ilk değildir Japonyanın orduları Man- ettikleri Zaman, ulus'ar sosyelesi ga- Yet endişe'i bir dörtyol ağ- zında bulunmuştu. O zaman Sanksiyon ardan kimse bah- setmemişti. Japonyanın — bu hareketinde mazur olup ol Madığını araştırmak istemi yoruz. Cenevre, Japonyanın hareketini takbih etmiş fa- kat sanksivon'ar hususunda hiçbir - tedbir — almamıştı Uluslar sösyetesi yalnız - bir tayini — ile iktifa etmiş ve bu komisyonun ka Farını da netice itibarile Ar Hive — geçmiştir. O günden İtibaren Japon Çin mesele Wi ulus'ar sosyetesinde mev Zuubahs olmamıştır. Avam Kamarasında ise Japon Çin — meselesinin düzelmiş Olduğu söylenmişti altına alınmasını bu devle tin erkinliğine bir tecavüz mahiyetinde görüyorlar Ha beşistan bir devlet deği'dir. Habeşistandan bir kaç kat mütemeddin ve müstakil bir devlet olmasına rağmen, İrak Büyük biritanyanın askeri işgali altında bu'unmakladır Uluslar — sosyetesinde üye olan Hindıstan da büyük Bi ritanyanın süel işgali altın- dadır. Eski bir. medeniyet sahibi ve müstakil denmekie olan Visır da kezi İngilte renin askeri işgali altındadır. Hindistan Mısır ve Irakla kabul edi ip İngiltere tara- fından tatbık edilen sistem lerin, Cenevre tara fından anarşi — ve esaret devleti tanınmış o an Habeşistan için de, kabul edilmesine mani olan sebep- Uluslar sosyetesinin Çori kıtasını işgal komisyon er nedir? Yukarıda yazdı slarımızd an anlaşıldığına göre Cene vre vahim meselelere, san ksiyonları teklif etmemiş ve tetbikini düşünmemiştir. Çü- nkü böyle hareketi i'e Az yada, Amerikada ve Avru pada olmak üzere üç harbe Bu suret'e Japonya, Ma hçorl kıtasında — yerleşmiş Ve istilâsıni genişletmiştir Almanya silâhlanma me selesinde Covenantın taah hütlerini ifa etmemiştir. Biz bu hususta dahi bir hüküm | Vermek istemiyoruz. A'ma Nyanın mese lesinde 16 mart tarihli ka- Tüârnamesi Uluslar sosyetesi tarafından takbih edilmiş fakat buna karşı da — sank Siyonlar - tedbiri hakkında bir tek kelime bie konuş Mmamıştır. İki ay sonra İn- | Riltere, deniz — meseleleri hakkında Almanya ile anlaşma yapmış'ır. Demek © uyorki Büyük Britanya sa nksiyon'lar yerine A'manya ile anlaşmalar akdetmiştir. Büyük Britanya bütün bun ları uluslar sosyetesi haricin de yapmışlır. Habeş mese'esinin ulusl tosyetesi haricinde ha'li mü Mkün deği! diyorlar. Halbuki Almanyanın bü tün vahim meseleleri. Ce olun: vereceğini taktir ediyordu Son sö: olarak tekrar ed elim ki bugün İngilterenin işgali altında bulunan ve Habeşistandan bin kat daha mütemeddin devletler mev- cuttur. silâh anması Edremidin bey obası kö yünden İbrahim kızı Alime nin kocası o köyden Musta fa aleyhine açmış — olduğu boşanma davasının icra kı lınmakta o'an imuhakemesi nde müddea aleyh Mustafa- ya çıkarılan nerede olduğu — bilinemedi | meşruhatı ile iade edilmiş olduğundan ilânen - tebliğat | icarasına karar veri'erek mu hakeme günü olarak 26 11. 935 Salı günü saat N bırakılmış olduğundan vak ti mezkurde ya bitzat veya bir vekil göndermesi — aksi halde muhakemenin gıyabı- nda devam edeceği daveti - ye makamına kaim üzere ilân olunur bir | hevre haric'nde bal Muştur ve — bunu Cenevre haricinde ha!leden de İngil tere 0'muştür Bolivya ve Paraguay me Ölesine de ayni 'şey deni lebilir. Habeşistanın askeri işgal olmak aa AAA A e JN BAŞAKLARIN TUZAĞI M ni FOLKI'İARZ.İİ:M()İsn'an Balkır —— Hazırlık - bitmiş, — düğün Türkdilinin Tefrikası : 14 Penpe kumaşı özerinde ışık gibi yanan pembe pullarile ne güze! kaynaşıyordu. Duduünün anasını söylem etile istemiyerek — pulluyu Çıkardı Dürdüler ve sandığa Oydular. Ortadaki eşya kaltıktan Sonra, Kaya. şehirden getir diği çerezi çıkardı. bir par Çösmi komşulara eşe doör! Ve yakınlara d Te ayırdı'ar, kalan gıtrak üze kısminı da beraberce olurup — yedi ler. 3 Eylâl ortaları olmuşlu. okunmuştu. Fakat Kayada düğünde hartayacak bir pa ra bile kalmamıştı. Düğün içir, hiç olmazsa, yetmiş li ra isterdi Çalgı köylerden konuk güreş yapılacak, cop ve ci- rit oynanacalktı. Bütün bun lar para i'e olacak şeylerdi Bunun için ne yapup yapup para büulmak gerekti Kaya şehire indi. komşu gelecek, tatulacak Firemit asliye ——— | mahkemesinden | davetiyenin | a | | devletlerin aldıkları tedbirler | halka zarar vermek | değil, halka | nisbetleri TÜRKDİLİ Genel nüfus sayımı (Baştarafı birinci sayfa la) htelif seneler zarfında nüfu sun ne kadarı çocuklardan ne kadarı orta yaşlılar de- diğimiz 15 50 yaşında ola- nlardan ve ne kadarının ih- tiyarlardan terekküp ettiği ni bilmek içtimai bakımdan çok mühimdir. A — Ne demek istediğini an'ıyorum. Orta yaşlılardan ölüm daha azdır Çocuk ya- şlarında ölüm nişbeti geçen gün bir doktorun dediği gı- bi çok fazla imiş 1btiyarlar da böyle olacak. B — Anlaştığınıza mem- nun oluyorum. Yalnız muh- telif yaş'anın doğum ve öl: üm nisbetlerinin mukayese- sinde çok dikkatli olmak gerektir. Bu işleri — Tâyikile an ayabilmek için istatistik daireleri grafiklerle — nüfus ehramları çizer ve sair ince hesap'ara girişilir. Bu işleri bu kadar kısa bir zamanda ve yalnız sözlerle anlatmak mümkün — olmaz. A Peki, bunları da az çok anlar gibi oldum Hat tâ nüfusun yüzde kaçının o kuyup yazma bilmesini de tes | bit etmek her- halde önemli o acak,fakat herkesin evli mi bekâr mı olduğunu bilmek ne o'uyor? acaba bekârlık Votghlini koyacaklür? B — Hayır dostum me rak etme. Nüfus — sayımı daha faydalı olmak için yapılıyor. Evlen- | Mmenisbetleri, nüfusun ik | di ve içtimal vaziyeti hak kında bir fikir verir. Evlen melerin zamana ve mekâ göre değiştiği — bugün herkesin malümudur. Acaba bir kaç sene önce evlenme nisteti ne kadardı?. Fugün ne kadardır? Memleketin mühtelif mın'akalar arasın daki nisbeti nedir? komşu mem'eketlerinde — evlenme nasıldır? Ev'en- me nisbeti ile doğum nisbe ti arasında — derece nedir? Evlenme nisbeli az ise, bu- nu ne gibi tedhir ve yar- dımlarla arttırmağa çalışa- lum, A Geçenlerde bir ga zetede Almanyada ve İtal yada evlenmeleri teşvik için bazı çarelere baş vurdukla rını okumuştum. — Bu işin bununla i işiği var mı? B Tabit dostum, bu hep bu gibi nüfus sayımla- rının neticesidir A — O halde nüfusun mes leklere göre ayrı'ışını da anlatıver: B Bir memlekette mes- cak parayı, harman — sonu vermek şarli'e isledi Hacı Abdi bu parayı, ye lirayi vermeğe razi ol du. Fakat yetmiş liraya yüz lira ürem istiyordu On iki ayda, yetmiş lira ya, yüz lira ürem pek faz- için | leklerin artması sosyal iş b ölümü noktasından çok fay- dalıdır. Bir memleket nüfu sunun mesleği ne kadar bel li ve devamlı olursa o mem leket o kadar medenileşmiş demektir. Türkiyenın geçen 1927 nüfus sayımında mesle- ği belli nüfusun nisbeti yüz- de 4) mesleksiz nüfusun y- üzde DÜ idi Mesleki malüm olmayan nüfustan işi gücü olmayan kimse anlaşılına- mış; bunlar da çalışan vaten- daşlardır. Yalnız ne var ki kendilerine mutad bir iş tut mamış, muayyen bir meslek | öğrenmemiş, uzun bir gör güyü istilzam ettirmeyen İş yapan kimselerdir. Fakat — ulusu ekonomik produktivitesi (müsmeriyeti) bakımından bu — zümrenin meslekli nüfus azalması mat'uptur. A Pelki bu meslek is talist ği ile ziraatte ne ka | dar, endüstri ve ne kadar dev'et işinde fert çalıştığı Jdı öğrenilmiş olur | B — Elbette hele yeni endüstri siyasasından sonra nüfusumuzun ne bu yeni a ana geçtiğini ya hut günden güne iler'eyen toşıma araçlarında ve sair | sahalarda ne kadar kişinin geçindiğini öğrenmek ne ka- dar faydalı olacaktır. A — Sana çok teşekkür ederim dostum, cidden fay dalı şeyler — öğrendim. Şu halde nüfus sayımı nüfusun durumunu, kesafeti, — yaşı meslekleri, tahsili ev i veya | bekâr oluşu gösteriyor. Nü - | fus hareketi diye ayırdığın kısımm ne ile uğraşır? B — Ondan da Lahsetmiştim. Nüfusun bir az ha doğumlardan, — ölümlerden göçmenlerden ve sair yal hadiselerden ve hare- ketlerden bahseder. Hu ha diseleri. nüfus haceket eri ecnebi bir tabirle Dinamik nüfus sayımını kavramağa çalışır. — Eskt — devletlerin nüfus siyasası daha ziyade nüfusun kemmiyetine (Kantitesine) önem verildi, yegâne gaye nüfus mikda 308 rını çoğaltrak idi. Pugün- kü realetlerin nüfus siyasa sı ige nüfusun keyfiyetine (kahtesine) önem vermek — Dr. Muhlis Ete | İstanbul üniversilesi eko- nomi doçenli tir Carum - mirdü ndan gönder İmiştir —— sen ara, a', ben darılma: ama nerde bulacaksın”. Di ye ilâve ediyordu Kaya ister istemez boyun eğdi, Çünkü düğün okunm uş. pehlivanlar hazırlanmış- tı Belkide yapdılar, hazırla- dı'ar. Hacı Abdi, Kayaya: kadarının | reketi meselâ evlemelerden | |Edremit iora | z | memurluğundan: Birinci artırma 11 11 935 tarihinde pazartesi günü at 15,de İkinci artırma ? 1 935 tarihinde salı günü sast İ5 de 1 İşbu gayri menkulün arlırma şartnamesi tarihin den itibaren 933: 93 numara dairesinin muayyen nDumrasında her | kesin görebilmesi için ar tırma i ânında yazılı lardan fazla malümat | ile Edremid tcra olan- isti- yenler işbu şartnameye 933. 93 dosya numrasile memu- | riyelimize müracaat etmeli dir 2 — Artırmaya İştirak için yukarıda yazılı kıyme- | tinin yüzde 7,5 nisbetinde pey veya milii bir banka mektubu tevdi edilecekt 3 İpotek sabibi a klılarla diğer alâkadarların ve irtifak hak sahiplerinin gayri menkul üzerinde hak: larımnı hususile faiz ve mas rafa dair olan — iddialarını işbu ilân tarihinden itibaren 20 gün içinde evrakı bitelerile birlikte memuriy etimize bi'dirmeleri — tcap eler Aksi halde hakları ta müsş: satış bedelinin paylaşmasın: dan hariç kalırlar. 4 Gösteri'en — günde artırmaya İştirak — edenler lüzümlü — malümatı almış ve bunları tamamile etmiş ad ve itibar lar. 5 Tayinedilen zaman defa da gayri menkul üç bağırıdıktan waniz — artırana ihale edilir. ancak artırma bedeli muhammen la idi. Belkide hiç lü k Küye Hürükl 'elkide hiç lüzum yol amma, usül bâyle. Diyerek belkide uzandı Kaya belkide parmağını basarak yetmiş JTirayı aldı ve hiç bir tarafda eğlenme- de) köye yollandı. çi Düğünün en eivcivi manı, Salı günü Çağırılılar geliyor, davul- sonunda razi Hacı yüz elli lira idi, önergedi. Abdi: Sen bilirsin oğlum. B enim çok bir param yok. sevdiğim için, senin güzel hatırın için vereceğim. Hani Erge, köle eilik etmek değil; iş görüp sevaba girmek.. Diyor ve: — Bak, kendin - bilirs'n vermeğt Fakat Ben verirsen seni za Doğru manifaturacı Hacı Abdinin dükkânına giderek ondan, kendisine lâzım ola- | Başka tarafdan — bulabi'ir | lar ça'ıyor, kazanlar kaynı yine. Şimdi para nerde? | yordu. Davullar, boyuna köyba kıymetinin yüzde 75 ni bul maz veya salış istiyenin al « diğer be gayri men> cağına ruchani olan alâkadarlar bulunupta del bunların o kul ile caklarının mecmuundan faz- temin edilmiş ala laya çıkmazsa en çok artı ranın taahhüdü baki kalmak üzere artırma 15 gün daha temdit ve 15 inci günü aynı saatte yapılacak artırmada bedeli satış istiyenin alaca ğına ruchan 0'an diğer ala- | cak'ıların o gayri menkul ile temin edilmiş alacakla fazla en çok rı mecmuundan ya çıkmak şarti'e artırana ihale - edilir. Böyle şından gelecek tabanca se sine kulak veriyor ve her tabanca sesinde — sağdıç Ve beraber sesin geldiği tarafa koşarak çağırılır. konukları getiriyor, konakları yerleş- diriyorlardı * Kadınlar şehire “gelin ha- mamı, na gideceklerdi. Her kes hazırlanmış kız evinde toplanmıştı. Köyün bütün at arabaları, kız evinin önü ne geldi, kadınlar, arabalara binerek, şehirin yolunu tut tular ve katar halinde, ön ceden kiralanmış olan ham ama girdiler, Yengeler, Duduyu; kızlar da birbirini yıkadılar Hamamın içinde bayram vardı sanki , İki kız ellerindeki defler le, göbek taşının üzerin: pu sicillile sabit olmadıkça | , artırma şarnamesini okumuş kabul | olunur- | SAYFA 3 Balıkesir iora memurluğundan: Balıkesirde kasap Rifata 30 9 934 tarih ve 2175- 89 Numaralı noter senedile 200 lira ve ayrıca da resmi tahsil ve saireden hükümet caddetinde lokantası müsteciri lokanta- borelu lezzet cı Hüseyin namına yazılan 6 8 935 tarihli icra — emri mahalli mübâşiri — ve polis memurluğu yaptığıtahkikata göre borclu ha'en ikametgâ hi meçhu! bulunduğu anla şılmakla — bilâ tebliğ — iade emri ve alacak'ı talebi üze rine icra if as - kanununun 57 inci maddesindeki cevap ve hukuku usul mabkeme- leri kanununun 471 ve 155 şinci maddesi 2 daki salâhata nazaran borç: Iu mumalleyh hakkında nen tebliğat İcrasına kararı borçlunun bu babda bir itirazı varsa ilân tarihinden itiba ren 15 gün içinde — itirazı bilezat ve bil ve kâle bildi- ' rmesi ve bu müddet zarlın- da borcu ödemez ise — rehi | ay müddet içinde icra iflar kanununun 76 incı madde sine tevfıkan mal beyanında bulunması bulunmadığı sure- tde hakkında 337 inci mad- desi tatbik edileceği | emri makamına kaim o'mak üzere ilân olunur. inci fıkrasın: icra bir bedel elde edilemezse iha- le yapılmaz ve satış tale: bi düşer. 6 disinc ihale olunan kimse | derhal veya veri'en mühlet içinde parayı vermezse iba yüksek kimsenin Acaklı Gayri menkul ken- disinden evel en teklifte bulunan üzerine ihale edilir razı olursa buna razı olmaz veya bulunmazsa hemen 15 | gönlük bir ilân — ile ihale edilir. İki iha'e arasındaki fark ve geçen günler faiz ve masraflar ve diğer zararlar hesab edilerek ay- rıca hükme hacet * ka'mak- sızın memuriyetimizce alıcı- dan tahsil o'unur. 7 - Bu ilânda gösterilen izahattan başka dairemizin 93 Y3 numara ile müracaat- 'İarı ve artırma şartnamesi tari- hinden itibaren açıktır. İha- le/Edremit icra dairesi sa- t 9 da icra edi. için lonunda & | leceği ilân olunur —————LL oturmuş, köy türküleri ça- giriyor ve bu türkülere öte- ki kızlar da karışıyor. hama- mın kubbeleri, çın çın ötü yordu Söylenen her türküden sonra bir oyun havası geli yor ve bu havaya köylü kızlarının. hamamın ılık ha vasında büsbütün pelteleşen kıvrak vücutları kıvrıla kiv rıla karışıyordu. İnsan, bu görey karşısında kendisini bir peri düğününde sanır. . Bir taraftan, köylü tatlı gesleri ile kendinden geçerken, öteki taraftan yarı çıplak vücut- lardan çıkan ılik buğu insanı büsbütün çileden çıkaracak kadar beyni, kanı kamçılı* yor, harekete getiriyordu ( Bitmedi ) kızlarının