8 Kasım 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

8 Kasım 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

“ —a y Lur n . İkinci Teşrin & eee e — srererrrrELARLLLRRARER Yabancı gazetelerde gördüklerimiz. 3 v000006E ZecriTedbirler Savaşa meydan vermemek'e beraber bir Avrupa şava- Şını meydana getirmiş olan bu kabilden diğer bir mi: sal de Almanyanın resmen silâhlanmasıdır. Pariste çıkan Sa France Militaire gazetesinden bugün - İtal. yan ve Habeş kuvvetlerinin Çarpışmağa başlaması ve S. D N, Konseyinde ba zi müanakaşaların yürütül Mesi'e aktualitenin — birinci Plânına geçmiş bulundüğu | gibi esasen hiç bir zaman da şimdiki kadar heyecanı | Mucip bir şekilde ortaya konmamıştı. !lattâ 192) yı hnda Lehistanın ve İranın | Sovyet orduları tarafından | | | | Bu mesele, Cenevre hiç te umur istilâsı zamanında bu meseleyi Samamışlı Çin - Japon — ih- | tilâfında Çine ilân etmemiş olan Jakonya ger Çi mütearız. diye gösteril mişti; fakat Japonyaya katşı ister askerlik ve ya- hut bahriğ isterse de eko nomsal veya finansal soydan hiç bir zecri tedbir alınma tarştı — Zira Japonyaya kar- H alınan yegâne sanction, Cumur Başkanı Roosevelt tarafından tasvip — edilmiş olan Amerikan taaruz se- Mmerelerini tanımama Hoo Ver >timson siştemine uygun o'an ahlâksal bir sanctıon dur. Binaenaleyh Slvador dan gayri S D N. üyesi ©'an bütün devletler, Man çukoyu “de Juüre, — olarak tanımamışlardı. Fakat bizzut | Çin dahi emrivakinin kabul etmekten başka — bir şey | yapabilecekmidir? Hattâ İn giltere bile son — zamanlarda savaş Japan — ordusunun S. D. N:. Hin Covenantı ile — Briant Kellog andlaşması hilâfına olarak işgal ettiği — Şimali Çin ve Mançuriya gibi böl gelerde mtakelarda — İzgiliz asığlarını menfaatlerini kul lanmak üzere Tokioda bazı | finansal ve ekonomsal iş lere girişmemişmidir?. — İşte İngiliz ve Avusturyalı gemi | lerin uzak şark ve Pacifipue denizlerinden Kızıl denize seyrüsefer hareket'eri, İngil lere ile Japonya ” arasında hiç olmazra zımniğ bir and laşmanın mevcudiyetini — is Pat eder gibidirler ——— —- Dışarda Türkiye: Türkdilinin Hikâyesi |labilen yegâne iki muharip memlekete sev- | , manyanın " silâhlanması keyfiyetile gö- Bolivya Ile paraguay arâ: sında 19:8 den 1935 e kas dadar sürmüş olan — uzun Chaco savaşı münasebetile s. D. N. kurümü - yine | ayni imtinaaı göstermiş ve bu misalde de yine müte- arizi gösterememiştir. Esa. sen bu münasebetle Para: guay, S.D N i çok müş- kül bir vaziyete düşürmek- ten geri kalmamıştı; — zira Paraguay. kendisini mubha: sımı tarafından bi — taaluza maruz kalmış addettiğinden Çinin ve Habeşistanın aksl- ne olarak mütecavizine res men sayaş ilân — etmekten çekinmemişti. Cenevre bu €esur — vaziyetten son de | çece irkildi okadar ki 5. D N tarafından karar'aştırı'ıp hemde de bin bir geckıae | ve zorluğa uğramak baha sına totbik mevkine konu- kedilmekte olan silâh mühimmat üzerine konulan ambargodan ibaret oldu işte ve birleşik "amerika tarafından | Halya ve Habeşistana dalir olmak kabul edilen hall tar zı da, budur -. Savaş meydan vermemekle beraber bir Avrupa savaşını meydana getirmiş olan bu kabilden diğer misalde, al- resmen yeniden rülmektedir. — Bu mital ©o kadar yakındır. — ki on altı yıldanberi S. D N in yol ları boyunca kurdukları t zaklar yüzünden kendileri de afallarmış — ve ipin ucunu kaçırmış bulunan manche ötesi hukukşinasları tarafın dan Cenevrede tamamiyle | h'syana karışmış gibi gö- rünmektedir. Gerçi — geçen I7 Nisan tarihinde, S.D. N. | Konseyi, Almanyayı manen mahküm eden bir karari, | rey yoluyla kabul etmemiş : değildir. Fakat bu mahkü- miyet, bilhassa İngilterenin sıkı ricası üzerine — Reicha SEYAHATTA YAZAN: Güyde Moupossant? Kontes mari, robunun üz €rine yayılmış olan altınla - Ti şaşkın bir balde hemen bir şalla örttü ve bekledi Birkaç saniye sonra ka Pıda xuvare elbisesile, başı açık, eli yaralı bir ıdııni RBöründü: soluyarak — içeriye — Rirdi, ve kapıyı kapatarak bir köşeye oturdu Parlıyan RBözlerile Kontes bir müddet Süzdükten sonra cebinden mendil çıkararak kan kan bileğini sardı - Genç hdıı». korkudan ı ÇEVİREN: Müştak Baykal bayı'acak dereceye gelmişti Bu adam, her halde onu, altınları sayarken götmüş | ve söymağa, belki de öldür. meğe gelmişti Adam, ihtilâç içinde, nef- esini kesmiş sanki gibi üzerine atılacakmış gözlerini kadından ayırmıyordu Birden: — Madım, dedi Kontes, hiç cevap verm- korkmayın z İbi şiddetle çarpıyor, kula. sanction, TÜRKDİLİ doğrudan doğruya — tatbik edilmeyip arasın'usal taah hüdlere karşı | her hangi! tek taraflı” bir redd hakkında ancak umu- | mi ve müphem bir şekilde varit kılındı. İşte o zaman dan beri Londra, verdiği 280 Eylül tarihli nota da, her hangi bir andlaşma- yı bozmanın, hattâ bu reket bir sayaş bi'e hazır lasa ancak menfi bir hare ket olduğunu ve İngilterenin müdahalesine lâyık olmadı ğını söyledi Elhasıl 1934 Birinci Tükinci Kânunda patlak ver miş olan İtalyan - Habeş it- 1âf bâdiselerine ve İta'ya ha ve tarafından Eritre ile Somali | | de yapılan süe! hazırlıklara rağmen, Afrika asla mevzu ubahs değildi. Fazla o'arak cenevrenin kararı bu muay. yen vakıa bakmından Av rupadaki kollektif — güven kurumundan askeri tedbir- leri ve bunlarla beraer de- niz ve havaya — müteallik tedbirleri — bertaraf etmiş- tir. 17 Nisan kararnamesinin yer vermiş - olduğu ekonom- sel ve finansal — sanetion ları partik bakıma göre tex bit etmekle mükellef bu u- nan (0 üyeden — kurulmyş olan komite. temmuz ayın da yani tam İlabeş İtalyan anlaşmamazlığının zamanında toplanarak son derece vazih sonuçlara var- mıştır Bu komite ikinci dereceki bir komitenin tek - | nik bakımını kabal ederek | verdiği raporda ancak ta man.en genel olan bir. an- Taşmanın müessir olabilece. bir reglonal münferit hava- liye mahsus kifayetsiz olacağı muhakkak ptar — Savaş hazırlığı — içen elverlıll olan bazı ham madde'eri istihsal eden bir dev'etin bundan imtina et. mesi her şeyi durdurmaya kâfi gelir. Buna mukabil müstahsıl olmayıpta ürünle “zin mahsullarin yeniden ih- racını yapmaya — müktedir olan bir mem eketin imtinar ise keza yine ayni boşluk ve yoksu luğu intaceder. Bu vesika şunu ispat ederki ekonomsal sanction- lar, yalcız S..D N üyesi olan devlet'erin değil aymı zamanda birleşik Amerika, Jabonya, Almanya ve Be- rezilya gibi bir kuruma da kları uğu'dıyordu. Adam tekrar " — Ben zennettiğiniz ka dar fena bir kimse değilim, Madam! dedi. O, yine cevap vermiyor- du. Birden yerinden kalk mak istedi Fakat kucağın daki altınlar, oluktan ak- an bir şu gibi ayaklarının dibine döktüler. Yabancı, hayretle bu al- tin — seline bakıyordu, ve sonra on'arı toplamak eğildi O, daha ziyade korkarak bütün servetini yere attı ve bağırmak için kapıya koş tu. Adam, onün ne yap istediğini için mak anlıyarak ( edi Ağzım açamıyordu Ka-/ hemen yerinden fırladı ve | onu bık!ılulndın yakalıy gösterilecek | Parise | civcivli | gini ileri sürmüştür Zira bu | , hususta yapılacak her hangi | andlaşmanın | Gönen icra memurluğundan: <000 Tira alacağın lemini | için Gönenin pi'evne mah- allesinden ipotek etmiş olduğu ve yemin'i ehli vükuf tarafından 750 evrakınakdiye kıymet - biçi: len mahallede bulunan ma- lumül hudud ma müştemi lat bir bap hanesi açık art. tırmaya konmuştur. Şöyle ki: | 1 Açık arttırma icra ; dairesinde 4 12-935 tarihine | müsadif çarşamba günü sa- at 14 den !6 ya kadar ya pılacaktır. 2 — Gayri menküle — &it şartname 24 11 935 tarihin- den itibaren herkesin göre- bilmesi için icra dairesinde | açıktır. Ömerin 3 — Arttırmaya - iştirak için muhammen kıymetin yüzde 7,5 nisbetinde depo akçasile veya milli bir ban- kanın teminat mektubunun | icraya veri mesi lâzımdır 4 - İşbu gayri menkul üzerinde ipotek sahibi ve irtifak hakkı ve soir alâka: darların faiz dair iddiaları olduğu taktir de I!lân tarihinden - itibaren yirmi gün içinde evrakı mü | sbitelerile birlikte icra da- iresine etmeleri aksi halde hakları tapu - si ciline istinat etmiyenlerin para paylaşmasından hariç bırakılacaklardır 5 Gayri defa bağrıldıktan sonra en MmüÜracRRt | kılacaktır. Şu kadarki mu- hammen kiymetin — yüzde 75 ni veya haciz isteyenin alacağına rüçhani haiz - di. | hil olmayanların da iştirakı- ni istemektedir. Halbuki işte Ingillere, bu gibi görünmektedir hâdiseler — Reichın müsket gerekse menfi — ve meselâ Memel, Avusturya veya Ukranyada o'duğu gi- bi başlıca İngiliz veya Bi- ritanya imparatorluğu men- faatlerine ucu dokunmiyan bir hareketine mütcallik ol- saydı. bunları köyle kolay- ca ğeçivermiyeceği şüphesiz: ' di. Görülüyor ki Sanctlion lar — meselesi, İngilterenin 26 Eylâl tarihli notasında beliritiği ve hem nalına hem de mıhına vurmak su- retile güdülen — elastikiyet siyasasına bağlıdır. gerek arak zorla yerine olurttu. Ve: — Beni dinleyiniz. mad. am, dedi Ben hırsız. deği- lim. Paraları size itimat et- eğer hududu geçmek - için bana yardım mahvolacağım. Şimdi size daha fÇazla söyliyemiyece- ğim, Bir saate kadar son Rus istasyonuna — varacağız, ve bir saat yirmi dakikaya kadar da imparatorluğun hududunu aşmış bulunaca- ğız. Yine tekrar ediyorum, bana yardım etmezseniz ha- |m zamanda, madam. - size yemin ederek şunu da söy lira | yatım bitmiş demektir. Ay- *, Tanlaraadiğen “düzüküyordu | Yüzü ölü gibi sapsarı. ğer alacak'ılar - bulunupta alacak'arı bu gayri menkul | ile temin edilmiş ise bunla- a'acağının mecmuunu bulması şarttı bulmazsa art- tırma on beş gün — uzatıla- cak ve arttıranın teahhüdü ibka edilerek 2 ci arttırma- da dahi bu bedel e'de edil mezse ihale yapılmıyarak satış dileği düşürülür. 6 — Gayri menkul tünde bırakılan alıcı. arttır- ma bedelini derha! verilen mühlet içinde verm- zse kendisinden evel| yük sek teklifde bulunana, buda kabul etmezse iha'e bozu larak derhal önbeş gün mü ddetle tekrar arttırmaya çı karılarak ençok - arttırana verilir, ve iki arttırma ara- sında fark edecek bedel yü zde 5 faiz ve sair zararlar- rın veya olan alıcıdan icraca tahsil | olunur ve masrafa * menkul üç | | çok artlran üstünde bıra- | | hâdiseleri gözden kaçırmış | ki bu ! mek için toplıyorum Fakat | etmezseniz ; lemek isterim ki, ben ne bir ile ona bakıyordu. şey çaldım ve ne de bir ki- İı yaşlarında kadar olflıı!çı 7 — Arttırma uzadıldığı taktirde 2 inci — arttırma 16 1289?5 pazartesi günü | yapı'acaktır. Malüm olmak üzere ilân olunur. la hükme hacet kalmaksızın | ihalenin bozulmasına sebep | SAYFA 3 Balıkes T sah hukuk hakimliğinden: Milli müdafaa — vekâleti levazım şubesi birinci şube müdürü binbaşı Ali — Riza vekili avukat Sabri Koçağın İstanbul Beşiktaş, Valideçeş- me 180 No: hi hanede Ah- met Şahin kızı ve harbiye fen tatbikat mektebi ikincı sınılda demir yo'u — zabiti İhsan validesi Lütfiye aley hine açılan kati na! da.- vaşının bakılmakdı mubakemesinde müddealey- ha gösterilen adresde bulun, madığından ilânen tebliğat yapıldığı halde mahkemeye gelmediğinden bında muhakeme İcrasına ve gıyap kararının kendisine tebliğine ve gıyap kararına mahkeme ve tetkikat devam edileceği nden bahsedilmesine maha- kemece karar — verilmiş ve mukakeme 18 11 935 gü- nü saat 14 detalik kılınmış olduğundan — müddealeyha Lütfiyenin yevmü mezkurde Balıkesir sulh bukuk mabke | hazır bulunması bulunmadı ği takdirde gıyabında mah- kemeye devam olunacağın- dan gıyap kararı tebliği ma kamına kaim olmak üzere ilân olunur. Balıkesir Kızılay Kurumu sıhhi filimler getirtiyor. Sağlık ve sosyal yardım Bakanlığında mevcut bulunan sıhhi filimlerin Ba'ıkesire de gönderilmesi Kızılay Kurumu | tarafından temin edilmiştir. İsim'eri aşağıda yazılı olan bu | filimler Halkevi sinemasında bedava olarak umuma gös terileceklir | | | | Yedi kısım'ık : Vaktile üç dost idi'er (Frengi filimi) I 2 İki » : Sıhhi Su, 3 — Bir » : Veremin erken teşhisi, erken tedavisi 4 — Bir » : Sinek tehlikesi 5 — Bir » : İhmalin cezası 6 — Bir » Uzun ve afiyetde yaşamanın çaresi T Bir » * Anne südünün kıymeti 8 — Bir » 1 Sağlığı korumıya alışmak ve bu- nu başarabilmek. | © — Biş » : Nezlenin ehemmiyeti. |10 — Bir » : Villle niçin yıkanmak İstiyor. | li — Sekirz » : Çocuk bakımı. ız Altı » : Sıtma. 13 Bir » : Sıtma mücade'esinde yeni usuller. Erkek ortaokulu satın alma komisyonu satın alma kü- | tulu başkanlığından: Pansiyosun ekmek, zeytin yağı, beyaz peynir, kaş- ar payniri, patates, kuru fasulye, nohut, kuru soğan, sab- mn. un, makarna, tuzdan ibaret olan bir yıllık ihtiyaçla- rının açık eksiltmesi 4 Birinci Kânun çarşamba günü sa at 14 de üçüncü defa yapılacaktır. İstekli'erin okula baş vurmaları 4-1 265 *& $#2 — 20-10 935 te yapılacak iken geri bırakılan ta- lebe sıralarının açık eksiltmesi 13 ikinci teşrin çarşamba gününe bırakılmıştır. İsteklilerin o gün saat 14 de okulda- ki komsiyona baş vurmaları ve daha önce şartları öğren- me'eri gerektir. mseyi öldürdüm. Namus ve şerefi kirletecek hiçbir ha - rekette bulurmadım. Duha fazla söyliyemiyeceğim ve | diz çökerek bütün paraları son meteliğine kadar top ladı ve küçük para kesesi dolunca hiç bit kelime söy lemeden onu sahibine verdi Sonra vagonun diğer bir kö şesine gitti oturdu İkisi de artlık hiç kımıl- damıyorlardı Kontesin korkudan doğan helecan ve baygınlığı yavaş yavaş geçiyordu. Adam ise, köşede, gözleri önünde, sa- bit bir noktaya dikilmiş. Za. man zaman Kontes, göz uc- Otuz tün hususiyetleri Üüzerinde toplanan bir adamdı. Tren, gecenin sessizliğini düdüğünü öttürerek karanlıklar içinde son atle koşuyordu. Fakat den yavaşladı. yırtan sür- bir- ve birkaç defa — düdük öttürdükten sonra durdu İvan, yine hanımının em irleri için kopıda görün- dü Kontes mari, son bir de fa daha yabancı arkadaşını süzdükten sonra, titrek fa. kat âmirane bir ses'e: — İvan, sen artık kontun yanına den, sana ıhu,ıcım kalmadı, dedi. Te Buınedl e. , KBŞ