9 Kasım 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

9 Kasım 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

TÜRKDİLİ Yabancı gazetelerd görduklerımlz. E Tezelden Yapılan Ge- 100000000000 v0YCCCAE nel Seçim Ve sonucu “Daha ne olsun! işte yaşa işte yasadıuııııı Ve iıuaı bir çok mam- | Teketlerinin içinde - bucaladığı gergin - entemasyonal durum! The Manchester Guardia Ndan: Muhafazakârların ve Hü kümelci*Torylerin — politik Mmanevralavı karşısında mu haliflerin protestosu “Kriz, istismar edilirken Tezelden yapılması temin edilen genel seçi:min hakiki sebebi hakkında ve âmele önderleri muhafil'erin kanaat | ll eral de ya'nız bir tek Mevcullur. Bu kanaatcı. veni doğan Vaziyetin arkasında giz'enen sayıkın, muhafazakârlar pa rlisi için bir “barp, genel seçimi vasitasile bir. yeni hükümet devresi koparmak olduğu, tasavvur ve iddia olunmaktadır. Liberaller ci dden hayret — içindedirler. Ve bilhassa, Mister Haldvi nin, kendilerince adi bir Politika maneverasından başka bır şey addedilemiyen bir işe, kendisinin alet ola- tak kul'anılmasına müsaade edişi çok hayret uyandımış- tır. Liberaller. — Mister Ba'd vinin, bu tpte bir politika €1 olduğumu hiç düşünme- Mmişlerdi Hatta gelen seçim etrafında “formüle, edilen bu bakım tarzını benimse- Mmiz o'mıyanlardan — da bir çokları, kabul ederlerki, bu Rörüşü bize veren — Mister Baldviocin politik bahsiyeti- Nin üzerimizde bırakmış ol duğu umumi intibadır. Bunu da Mi-ter Baldvin kendisinin icabettiği takdir ve münasebette söz söyle Mesini bilr olduğu hakkın dakı yüksek şöhretine med- Yundur; zira. Mister Hold | ibaret olmayıp, | mantık ve a aklıse'im, münakaşaya da- yanan bir hükümdür Libera! Polıtika merkez komitesinin bu — husustaki | nazar noktası, neşrettiği be- yannamede aşağıda okundu ğu gibi, tanzim ve ilân o'u nmuştur. plânda bırakarak, bütün enr düstriyel seçim dairelerinde intihap cidalinin en ön saf: has'nda gelen ana politika münakaşasını teşkil edecek: Lr. “Son defa olarak, bir ml- müşkülün — parti hesabına istismar edilişine 1900 genel seçiminde rastgelmiş- tir; mamafih o zaman lutur lan poletik yol ancak bir an içn muvaffakiyet temin edebilmişti. Bilâhare, kabul ve tatbik edilmiş olan po- htika tabiyesinin (manevra. Ii ve memieket tarafın- dan tasvip edil vemiş oldu ğu Daha seçimin i.k gününden, mu- hafarzakâr Paristi, — seçim başlamıştı, ve bu halin bir tabil neticesi olarak da mü- larınin|, anlaşı mıştir *Hemen her ne şekil sank "İtakip genel seçimde modern siyon o ursa o'sun, bunların tatbikine girişilebilmek için kanun yapma — yani teşrli | faaliyet ihtiyacı olacağından | toplanmasının arzu , bir manevra avam kamarasının — erken | edilir olduğu ve hatja cidden lâ- zım geldiği idrak — o'unmuş bir zarurettir. “Mamafih, hemen yapıl masi tasarlanan genel seçim dolayısile, bunun, — memle kette bilhassa — “Elektora, | azalarının büyük bir çok- luğu arasında — enternasyo: nal krizin istilmar edilmesi | yolunda girişilen bir dene- meden hiçte geri kalmıyan telâkki edile- | ceği düşünü'mektedir. | dair - hükümet | için hiç bir sebep ve Bbu böyle vinya yakın bir parlâllento | dağıtılmasını tavsiye mahi Yetinde hiç bir tarz amme | Po'itika ğidişini icabettiron Öz sebebi veya — sebepleri daima amme efkârına bi!- | dirmekte as'a kıskanç dav- [ Fanmamış bir Devlet adamı | olarak tanilmıştır. | Hakkında, yukarıda, Libe- tal ve amele muhalefet ce- | Nahlarınca “formüle, edil- | Miş olan hüküm, mücerret bir kin ve infialin ykisindan Türkdilinin, Hikâyesi | kadar ehemmiyetli ve vlu “Su ise. gelecek beş yılda muhafazakâr partisine ikti dar mevkiini temin etmek için, Milltte halen — hakim bir surette yaşayan “birliği,, hükümetin halıhazır dış po- | lıtikası hizmetinde kullanm | aktan başka bir şey deği dir. Enternasyonal duruma tarafından teklif olunacak olan karar- | lara Avam kamarasının işti- rak etmiyeceğini düşünmek yoktur l olduğundan | Pâr âmentonun — normal | müddeltten bir yil evve! da: | gilılmasını muhik — kılarâk | hiçbir makul izah mutasav- ver değildir stelik, kanunu, nun işsizlik yardım tesbit — etmiş olduğu nizam ve tasrihlerle H halli düşünülen mühim ve acil mesele henür mevzuu bahs edilmiş değildir ve bu sal bir mesele hâ'â ordada durürken bir seçim yapıla cak olursa bu, dış politika- sına veya milli müdafaaya ait bir çok meseleleri ikinci SEYAHATTA YAZAN: Guüyde Moupossant Adam şaşkın, İri gözleri- hi açarak bakıyordu. geldi — Fakat... Kontes tekrar etti: — Hayır — gelmiyeceksin fikrimi değiştirdim, Rusya- da kalmanı istiyorum. Al, İşte dönmek için yol max Tafın Şapkamı ve paltonu ana ver — Hanıminin ani ve muka- | Uşak | ÇEVİREN: Müştak Baykal vemet edilmez arzularına alışmış olan ihtiyar uşak hiç, cevap vermiyerek şapkasını paltosunu çıkarttı ve uzattı Soönra gözleri yaşla * dolu olarak uzaklaşlı. Tren, tekrar hududa do ğru koşmağa başladı. Kontes yol arkadaşına: Bunlar sizin için müs yü, dedi Artık siz benim uşağım — İvansınız Bu yap | kârların politika tarihinin en ağır mağlubiye tini tatmak- mecburiyetinde kalmıştır Bunun — için, enter nasyonal — krizin bu yük- sek ve tehlikeli da, memleketi hemen yapı- lacak bir genel seçime sü rükleveceği biraz — şüpheli addedilmektedir., Amele partisi hazır Ame'e partisinin bu mese le hakkındaki hükmü, he- men bütün esas'arda Libe ral partinin yukarıda yazılı olan hükmünün — canıdır. Mister Herbert Morrison bu hükmü, yani Amele partisi nin buğün iktidar mevkiine bu'unan Tory ve muhafaza- taktikleri anın | karşısındaki düşünce ve kan aatlerini, çok — veciz. — bir lisan ile ifade etmiş bulun üyor. Bu zat, esas — olarak şunları söylemiştir. *Genel seçim — geldikte, amele Partisinin örganizar- yonu hazır bulunacaktır., ve has'mlerimizin tahakkukunu diledikleri tahminler ne ol ursa olsun, biz, amele par- tisi, kendimize has olan az- im veirade ile — mücadele edeceğiz ve mevcudiyetimi- zin milli ve sosyal hayalla bir değer —ifade — ettiğini |Asbat edeceğiz. Bununla be raber bir. müddetten - beri nazırlar arasında ve “Tory, politika mekanizması içinde devam eden — ve tezelden yapılacak olan genel seçim , etrafındaki münakaşa'ar ha- kikaten esef edilecek — ve | atanılacak münakaşacıklar dır. Bu hal “Tory, — yani muhafazakâr yurtseverliği- nin sahteliğini ve bosluğunu ispata kâfi par'ak bir de lildir tığım bir şarta bağlı: Bana hiç bir şey söylemiyecek siniz. Bir tek kelime - iste miyorum, teşekkür için bile ağzınızı açmıyacaksınız Meçhul adam hiç bir şey söylemiyerek eğildi. Tren tekrar durdu. Ünis formalı memurlar kompar- tımana girdiler Kontes on- lara kâğıtları uzattı ve va- gönun nihayetinde oturan | adamı göstererek: — Uşağım İvan dedi. İş te pasaportu. Tren tekrar yola koyul. du F İkisi de bütün gece hiç konuşmadılar. SAYFA 3 ——— Balıkesir Kızılay Kurumu sıhhi filimler getirtiyor. Sağlık ve sosyal yardım Bakanlığında mevcut bulunan sıhhi fi'imlerin Ba'ıkesire de gönderilmesi Kızılay Kurumu tarafından temin edilmiştir. İsim'eri aşağıda yozılı o'an bu filimler Halkevi sinemasında bedava olarak umuma gös “Daha ne olsun! İşte ya- şadığımız ve diğer - bir çok memleketlerin içinde boca ladığı gergin enternasyonal dürüm!| Bu durüm artık bu: gün korkulacak bir hassa siyet ve nezaket ikisap et miş bulunuyor Gene! pren- sip olarak, Milletlet Cemi- ye-inin otoritesini müdafaa hususunda, bütün siyasi par tiler arasında genel bir an laşma vardır. Binaenaleyh nasyonal bakımından şu ha- reket dolu günlerde bir ge nel seçim için hiç kabule değger sebep yoktur; bilâkis aleyhine bir çok ağır basan sebepler mevcuttur. Eğer, muhakkak yapılacağı - tah | min ve tebşir olunan genel seçim sahiden yapılacak olursa, o vakit hükümetin, parti taktik — ve manevra mü âhazalarını, — İngiltere | menfaatlarının ve dünya hu zur ve sükünunun, üstüne çıkarmağa karer vermiş ol duğu anlaşı'mış olacaktır “Şahsen, bu politika tak tisyenlerinin — lüzumundan fazla — kurnaz ve işğüzar olarak hareket etmiş olduk- idare etmek macburiyetinde kalacakları. nt tahmin ediyorum — İngi- | liz “elektora, — sı her ne | olursa olsun geniş bir “fair palay, hissine malıktir muhakkak, parti menfaatle - rini millet menfaatleri üzerl- | ne çıkaran polilika manev racılarını tedip etmekte ge- cikmiyecektir Bandırma icra memurluğundan: Paşa bayırı mahallesinden larını ergeç ve | lira 34 kuruş borçlu Paşa | bayırı mahallesinden H. Se yitşab oğlu Mehmet Alinin tahtı hacze alınan paşa ba yırının Balıkesir şosesi cad- desindeki 55 numaralı sağı Ömer köylü Mustafa mağa- zası solu Moralı Ömer ar kası borçlu ve kardeşleri hanesi ve önü yol ile mah dut 185 arşın arsa üzerine inşa elilmiş ve önünde bir dükkân ve arkasında altın- da bir bodrüm ve üstünde bir oda ve yanında arkada: ki eve geçilmek bir merdi- ven ve kapusu bulunan Ta- | Tuain rindek! hakları mana 1000 lira kıymetinde dükkân ma müştemilâtının 800 sehimde 209 - sehminin paraya çevrilmesine karar | verilmiştir. 1 — İpetek sahibi a'aca klılarla diğer alâkadarların | ve irtifak hakkı sahiplerinin işbu gayri menkuller üze- Sabah oldu Bir Alman garında tren durunca meç- hul adam indi ve sonra ka- pıda dikilerek: — Konuşmamak için ver. diğim vadi bozduğumdan dolayı affedin madam, de- di. Sizi uşağınızdan mahrum biraktım. Onun yerini dol durmaklığıma * müsaade edin. Bir emriniz mar mı”.. Kadın soğukça cavap ve rdi: Gidin mı çağırın Gitti. Sonra da ortadan kayboldu. Famdöşambırı V ilân olunur. terileceklir. - Yedi kısımlık : İki - Bir Bir Bir Bir - Bir Bir Vaktile üç döst idi'er (Frengi filimi) : Sıhhi Su t Veremin erken teşhisi, erken tedavisi : Sinek tehlikesi İhmalin cezası Uzun ve afiyetde yaşamanın çaresi : Anne südünün kıymeti : Sağlığı korumıya alışmak ve bu- nu başarabilmek. Pir Bir Sekiz Altı Bir 9 t0 n ız 13 Neşrii yat: Yeni Adam 97 inci sayısı çıktı dekiler. Kısa tetkikler. mail Hakkı, mürteci kim dir? Vir Göl, Nobel. İsm alil Hakkı, genç'ik için en büyük tehlike'er haberleri Cami, siyasa, kül tür tetkikleri, İsmail Hak kı, tarihi öğrettim? İzettin Şadan, taralgi bir tenkit, ve Gültekin, Mark R. M Ahmet Ha şim üzerinde bir görü, İs- mail Hakkı, ölüler |Dram| İçlıı- İ nasıl ve bususl faiz ve masrafa dair iddia. larını evrakı — müsbitelerile yirmi gün içinde İcraya bil- dirilmeleri ve hakları tapu sicilile isbat olmadıkça sa tış bedelinin paylaşmasından hariç bırakılacaklardır. 2 Artırma 10-12 935 sah günü saat 15 de Ban dırima icra memurluğu del resinde yapılacak ve artırma bedeli muhammen. kiymsli” nin yüzde yetmiş beşini bul- madığı taktirde en son ar Sösyete ! * Nezlenia ehemmi'yeti : Villie niçin yıkanmak istiyor : Çocuk bakımı. ; Sitma: : Sıtma mücade'esinde yeni usuller. | Çetin bir | Çarpışma (Baştarafı birinci sayfada) larından bahsedildiğini gö- | rüyoruz, Bu şefler için ga rip isimler ortaya konuyor. Habeş hükümeti böyle kim- selerin mevcut olmadığını bildirir. Her ikihudutta belli baş: h bir hareket o'duğuna da- ir havadis gelmemiştir - Fa- kat ordunun teşkilâtı” gittik. çe ilerliyor ve bir. mükem:- me'iyet derecesine” varıyor. — Her günbinlerce kişi askerlik için mür.caat etmekte ise de silâh ve cephane az ol | duğu için hepsini alamıyor- uz Makalle şehrinin - halkı, muhtemel bir İtalyan taar sivil halktan tahliye edilm'ştir ruzuna karşı Cenuptan gelen haberler, | İtalyan tayare'erinin bomb- tıranın taahhüdü baki kalımak ardımanı kestiği bildiriliyor. şartile artırma 15 gün daha Çünkü faydasız görülmüş- temdit edilerek 26 12 935 | yaç perşembe günü saat 15 de | yapılacak ve kali satilacak tir 3 — Artırma şarinamesi ilân tarihinden itibaren her kesin göre bilmesi için icra da açık bulundurulmaktadır. 4 Arlırmaya — iştirak | (Tavus kuşlarınıöldürmekiçin Her şeyin Fazlası usanç veriyor. - vusturalyanın do gusundaki illerde çoğalmış olan tavus kuşları kargalar. edecek alıcı muhammen kıy-| dan da beter bir be'â halini metinin yüzde yedi. buçuk nisbelinde pe/; parasını ve ya milli bank teminat mek- tubunu getirecektir. Daha alaaış olmalı ki, — bunlarla başa çıkamıyan köylü hü- kümete baş vurarak asker fazla malümat almak istiyen | gönderilmesini istemiş; eğer lerin 933872 dosya numa rasile icraya müracaatları büfeye indiği zaman uzak- lardan onun, kendisine ba: ktığını görüyordu. Nihayet Mentona geldiler. SÜ Doktor, bir lâhza sonra tekrar başladı; — Bir gün kabinem de sustu. | hastalarımı kabul ederken içeriye iri bir delikanlı girdi, ve: — Doktor, dedi, Sizden Kontes Mari Branovo hak- kında malümat istemeğe ge- ldim, Beni kendisi tanımaz, Zevcinin bir ahbabıyım Ben: — Madam çok ağır, ar. tık Rusyaya dönemiyecek Kontes bazı istasyonlarda — diye cevap verdim. Adam yapı'ı, yakışıklı | | buna imkân bulunamazsa, makinalı tüfek - verilmesini, | Weri sürmüştür. birden hıçkırmağa — başladı Sonra kalktı ve serhoş gibi sallanarak çıktı. Ayni akşaımn Kontes, bir yabancının — gelip benden sıhhati hakkında msaü'mat istediğinden baberdar ettim. Kontes çok müteheyyiçti; ve bana, şimdi size anlattı ğim bikâyeyi anlattı ve :o nra: Bu biç tanımadığım adam beni şimdi gölgem gibi takip ediyor, dedi. Her dışarı çıkışımda — kendisine rastlıyorum. Garip bir tarz da yüzüme bakıyor. Fakat şimdiye kadar bana hiç bir şey söylemedi. —e — Bitmedi. — , ll