9 Kasım 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Kasım 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bug'üm Sahife Sene 18 — No, 6129 — Fiat: her yerde 5 kuruş CUMARTESİ — 9 Teşrinisani 1935 Telefon: 24240 (Idare) » ?4249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Bugün Sahif İtalyan ordusu dün Makalleye girdi, Habeş kuvvetleri cenuba çekildi Habeşler Makalleni n 50 kilometre cenubunda toplanıyorlar, Asabın garbindeki 20 bin kişilik Italyan kolu, sıhhi İdin durumun fenalığından geri çekilmeğe başladı Eye et ge Dün İtalyanların eline geçen Makalleden bir görünüş Londra 8 (Akşam) — Şimal Si hesinde ilerliyen İtalyan ordu- bu sabah: Makaleye girmiştir. Alyanlar tarafına geçmiş olan Ras ça, İtalya kralı namira gene- ui, © Bono tarafından Mükalle- N Ve bütün vilâyetin valiliğine Yin edilmiştir. labeşler Makalede harbi kabul Sar yerek cenupta toplanıyorlar. ie alide fazla yağmurlardan do- YI askeri hareket durmuştur. tüy a 8 (Akşam) — 40 huma- ni Tesmi tebliğdir: 22 kânunusâ- "96 tarihinde Makalle kalesin- indirilen italyan bandırası bur 2 sabah saat dokuzdan itibaren ayni kale üstünde dalgalanmağa başlamıştır ,Paris 8 — Havas ajınsı muha- birinin bildirdiğine göre İtalyanlar dün akşam mukavemet görmeden Geceleyin şehirde bir taarruza uğ- ramak ihtimaline mebni İtalyan kuvvetleri şehre - girmemişlerdir. Bu sabah şefakla beraber şehre girmişlerdir. Asmara 8 — İtalyan kuvvetleri Aksumdan garba doğru ilerleme- ğe başlamışlardır. Bunlar Setit nehrini geçmişlerdir. İtalyan uçak- ları keşif hareketlerine devam edi- yorlar. Imparator Harara gidiyor Adisababa 8 — Habeş impara- toru yakında Harrara gidecektir. Uzun müddet Harrarda valilik e- den ve ilk siyasi muvaffakıyetle- rini burada elde eden impatâtor memleket içindeki seyahatine bu- radan başlıyacaktır. İmparator İtalyanlara karşı çe- te harbi yapılmasını ve muharebe- den ictinap edilmesini tekrar em- retmiştir. Bir Habeş mühimmat kolu uçurulmuş Paris 8 — Paris Midi gazetesi. ( Devamı 13 üncü sahifede) Zecri tedbirler İtalyada nümayişler oldu €cri tedbirlere iştirak eden devletlerin mallarına boykot yapılacakmış Napoli 8 (A:A.) — Bir çok dolaş, dün şehir sokaklarında İtiş ee halkı, zecri tedbirlere ha, < Sden devletlerin mallarına di “t etmeğe çağırmıştır. Cid- hiç bir hadise olmamıştır. ma 8 (A.A.) — Faşist teci- brinin bildirdiklerine göre, kar, ülkede zecri tedbirlere «ilg, *ecim alanlarında bir ak- 1 inkişaf etmektedir. , elektrik sarfiya- 74, çaltmak üzere dükkânların makinaları imkânını arâş- ti irlar, çizme inukavelesi feshedildi li, Yinston 8 (ALA.) — İtalya- tp, çen eylülde, Bir Amerikan da İtediz. a Sabi, <r çizmesi “ieiikeyapmak sipariş, Rooseveltin tây: zerine reddedimiştir, tavsiyeden ötürü, mevzuu- gerek muharip ül 1 Hezdinde mühidi mikdar- İ onu cebren hüküm altin alabilir, yüzünden keler için ve gerek muharip ül- kelere yeniden ihracatta buluna- cak diğer ülkeler için hiç bir si- pariş kabul etmiyeceğini bildir. miştir, Zecri tedbirlerin hedefi ne imiş! Roma: 8 (A.A.) — Giornale | d'İtalia gazetesi yazıyor: Cenevrede tertip edilen zecri tedbirlerden biri, İtalyan amele kitlelerinin ekmek parasına mani | olmak için bir çok endüstri mü- esseseletini kapamaya matuftur. Binaenaleyh İtalyan halkını açlığa mahküm ötmek için İtalyanın fa- kirliği istismar edilmek isteniyor." İtalya, eski harp müttefikleri ta- rafından şevk ile hâzırlanmış o- lan bu suikastı asla unutmıyacak- | tır, Cenevrede kurulan tethiş reji-- | mi İtalyayı ne korkutabilir ne dö Bu suikastın Avrupa ve cihan için olan neticelerinin ne ehemmiyeti var? Bunun mesuliyeti, bu zeeri tedbirleri gözü kararmış bir kudu- ruşla ihdas edenlere racidir, - Okul kitapları Ay sonuna kadar bu mesele halledilecek Ankara 8 (Akşam) — Okul larda talebenin kitapsız kaldığı hakkında yapılan Şikayetler ve | neşriyat Üzerine kültür. bakanlı- ğından bu meseleyi tahkik ettim, Aldığım malümata göre burada kitapsızlık meselesi etrafında gös- terilen telâş yersiz addedilmekte ve kitapların mütemadiyen bası- larak piyasaya çıkarıldığı söylen- mektedir. Okul kitapları; işlerile yakın- dan alâkadar olan salâhiyettar bir zat, bu hususta diyor ki; — Istanbulda mektep kitapları mütemadiyen m eN basılan kitapların bul piyasasına çikarılmamakta, Ana- dolunun kitap ibtiyacıda göz önünde tutularak “ve muayyen mikdarlara ayrılarak Türkiyenin her tarafına dağıtılmaktadır. Şikü- yetler bundan ileri geliyor. Fakat kitap basılışı üzerinde hararetle çalışıldığından Ay sonuna kadar bu meselede halledilmiş olacaktır, M. Ruzveltin Kalenine- telgrafı Vaşington 8 (A:A.) — Bolşevik ihtilâlinin 15 inci yıldönümü ilgisi ile B. Ruzvelt, Sovyet Rusya mer- kezi icra komitesi . başkanı B, Kalenine şu telgrafı çekmiştir: “Bu önemli yıldönümünden do- samimi tebriklerimi sunarım.,, İ bah Ankaradan şehrimize dönmüş —a Buğday dün de düştü Ziraat bankası dünden itibaren satışa başladı Belediye reisi, şehir meclisinde ekmek hakkında mühim beyanatta bulundu Son haftalar zarfında devamlı bir surette yükselen buğday fiatle- ri iki gündenberi düşmeğe başla» mıştır. Bunun sebebi Ziraat bam | kasının piyasaya çok miktarda mal | çıkarmasıdır. Banka dün piyasaya dört cins üzerine 300 ton buğday çıkarmıştır. Fiatlerde iki gün ev- velki fiatlere göre otuz para ucuz» luk vardır. On kuruş 25 paraya arar | nılan Akşehir yumuşak buğdayi dokuz kuruş otuz beş paraya indi- rilmiştir. ! Fakat fiatin indirilmesine rağ- | men alıcı çıkmamıştır. Buna sebep * alıcıların, fiatlerin daha ziyade düşeceğini düşünerek buğday al- : makta mütereddid davranmaları ! dır, Ziraat bankası, Anadolu ambar- larından İstanbul ambarlarına buğ:| day taşımağa başlamıştır. Gelen buğdaylar satıldıkça yeni partiler gelecektir. İstanbulda buğday işi ile meş- gul olan Ziraat bankası direktör muavini bay Mehmed Ali birkaç gün evvel Ankaraya gitmişti. Bay Mehmed Ali buğday işi etarafın- da yeni talimatlar alarak dün sa- ve zahire borsasına gelerek buğ- day piyasası ile meşgul olmuştur. “Ziraat bankasi direktör muavi- | hi bay Mehmed Alinin Ankaradan | aldığı talimata bakılırsa Ziraat bankası buğday fiatlerini icap €- derse daha fazla düşürecek ve ta- bit hali temin edecektir, Bir mu- harririmiz dün bay Mehmed Ali ile görüşmüştür. Banka direktö- rü muavini diyor ki: «— Ankaraya buğday işi etra- Gear ZN Yoksul sever cemiyeti üyelerinin bu yıl gektirdiğinin resmidir) Belediye reisi bay Muhiddin Üstündağ fında görüşmeğe davet edilmiştim. Bu vadide yeni talimat ak dım. Ziraat bakanının gazeteler- de çıkan beyanatındaki esaslar tat bik edilecektir. Aldığım talimat da bu esasların tatbikine dairdir.» Dün borsada yalnız kırk beş ton buğday, 155 çuval un satılmıştır. Fiatlerde 20-30 para bir ucuzlama vardır. Un 825, 840, 910 kuruştan, buğday 8,20, 8,25, 9 kuruştan mua» mele görmüştür, Un fiatleri Buğday fiatinin ucuzlamasına rağmen un fiatlerinde hissedilecek bir değişiklik yoktur. Bunun için, , (Devamı on üçüncü sahifede) a giydirilen fakir çocuklarla bir arada resin