29 Kasım 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

29 Kasım 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

18 nci Yıl Dönümü Rusyadailkinkilâp daha 1905 do başlamıştı. Bu inkılâp Rus Japon savaşının neticesi olarak doğmuştu. *Bugün on sekizinci defa olarak acun — ptoletaryasını, | galibiyetinin yeni bir yıl dö- pümünü bayram etmektedir Ünşekiz yıl evve yangınla- Fın ve topların — görültüsü içinde devrim yıldızı parla- maya başlamıştı. Otuz yıl önce Moskova barikadların da vakı olan ame'e ve po- li çarpışmaları zaten büyük devrimin habercileri idi. Ru- syada ilk inkılâb daha 1905 de başamıştı.. Bu inkılâp Rus Japon savaşının netice- | si olarak doğmuştu. Vu sa saşta Rus terakkiperverleri zaten Çarlığın mağlubiyetini dilemekte idiler. Ön şekizi nci yıl dönümünü kutlula- | dığımız son Sövyet inkılâbı nin beşiği ise cıhan savaşile sallandı, bu — emperyalist savaşın sonundadır ki Rusya- da büyük dahi'i harp başla- di ve bütün — istismarcıları | ortadan kaldırdı. Şimdi on sekiz yıldanberi büyük ülke mizin unsurları partimizin rehberliği altında bir vah- det teşkil ettiler Şimdi artık dışarıdan gelecek her tehli- keyi bu vahdet, bütün kuv vetile karşılamaya ve redde. tmiye hazırdır. Böyle — bir tarruza maruz kalmadıkça bizim sayımızın bütün esası barışı müdafaadır. İstediği miz bütün cephelerde, halis ve bölünmez — bir barıştır Bu barışı temin için biz bü- tün kuvvetlerimizi onu boz- mak isteyenlere karşı iftiha rla seferber edebiliriz. Bu barışı siyasası Devletimizin sakin fakat emin bir siyasa sıdır. Barışı bozanlara karşı | kese açık ve serbesttir. Mi yonluk Ordularımız - tek vücud ve tek — bir ruh ile karşı koyacaktır. Fransız ihtilâ'i, yez nağmeleri altında yaba- ncı ve mürteci ü 'kelerin ihtilâle karşı savletini nasıl geri atabilmişse, ilk — teşrin inkilâbı da ilk yıllarda ente- rnasyonal nağmeleri altında © süretle kendisine hücum eden beyaz ordularla mütte fiklerinin — taruzunu yendi Şimdi ise İşçi vatanının ku- | vvetli ve iyi silâhlı orduları ileri sanayli inkişaf — eden kolhozları demirden bir di- siplini ve mükemmel rehbe- rleri vardır. Böyle bir var- hk kendisine karşı gelecek | marse pi- bütün saldırışları — şiddetle ezebilecektir. Fakat — buna ; rağmen bizim ilk sözümüz | barıştır. Bu barış bayrağını ynhek ve metin — tutmak garımız ve siyasamızdır. Çıı— Çaki cihamın iki noktasında artık barut fıçılarının fitille rine ateş verilmiştir. Eğer bu fitiller vaktinde söndürü- | lmezse cihanşumul bir yan gin insanlığın östüne hücum edecektir. Fakat şu da mu hakkakdır ki bu yangının | sonu ancak kapilalistlerin | ölümü olacaktır. İnkılâbın ön sekizinci yıl | dönümü dolayisile Sovyet'er Birliği Milli Müdafaa Komi | tler birliği seri ve Voroşilof yoldaş Kı zi! Orduya ve halka hitahe aşağıdaki beyannameyi neş retmiştir: *İşçiler! Çiftçile! — Kwal askerler kamutanlar — ve iş yarlar| Hepinizi, büyük dev rimin on sekizinci yıl dönü- mü münak betile tebrik edi yorum, Sovyet'er — hakimiyetinin on sekizinzi yı! dönümünü Devletimiz, bayindır'ık ve teknik alan'arında keşifler ve zufirler'e kut lulüyorş Stalinin - emri ve rehberliği — altında yürüyen Ko hoz'ar artık tam ve ile ri bir kuvvet birliği ha'inde köylümüzün refahını artır mıştir. Sövyetler — ticareti mütemadiyen inkişaf ediyor. Nihıyet işleri ve demir yol larımız ilerlemekte ö'kemi zin medarı iftiharı olan bü yük endüstri gittikçe daha yeni cephelerde daha yeni zafer'er kazanmaktadır. İşçi, çiftçi ve işyar sınıf larının refahı gittikçe artma kta ve Sovyet — haklarının hayat — seviyesi — gttikçe yükselmektedir. Kültür ve irfan hayatı geniş'emektedir. İş yoları kadın, erkek her So. vyet tayarecileri paraşülçü ve plânerleri yeni cihan re korları kazanmaktadır Tür- rkmen süvari'lerimiz, tarihte eşi az görülen büyük yürü İ | yüş ve mukavemet rekor'a rı kazanmış, spor hayatının her sahasında yeni nesil eşi bulunmayan başarılır - elde etmiştir. Kuzey buz denizi yolları denizcilerimizin kahraman hığı ile aşılmış ve — şimdi artık mutat bir geçit haline gelmiştir. Fabrika kolhozla rımizin meshüt ve istihsalâ. tı gittikçe — çoğalmaktadır Ülkemizin ilerlemesi cihan işcilerinde — gurur ve iftihar uyandırmakta ve Sovyetler Birliğinin arsulusal otoritesini başkâ milletler ve halklar te ve barış seven'er cephe sini kuvvetlendirmekte ir, Şimdi cihanın bazınokta larında kan dökülmeğe baş lamış o makla kteraber devle timizin temel sıyasası barışı müdafadır. beraber bazı ülkeler Sovye- aleyhinde yeni savaşlara hazırlanmaktadır | lar. Fakat kızıl ordu Sovyet ülkesinin emniyetini ve bü tün üğünü — bozmaya cüret edecek — düşmanlara karşı | gelmenin bütün ruhi evsafı | ve vatan severliğile kuvvet- lidir. »Kendi iç endüstrimize dayanan modern süel tekni- gimiz demir inzibat, yılmaz lığımız ve galibiyete emni yetimiz bizi her bakımdan düşmanlarımıza üstün kıl maktadır. Ordumuzda kamu tan'arın askeri türbe'ere ay- rılmasıi işe ve terakkiye da | ha ziyade imkân vermekte dir Vatandaşlar! Saflarımızı — sıklaştırarak süel kuvvetlerimizi artıralım cesaretimizi ve gayretimizi çogaltalım! büyük ı sık sık ku lanılmıştı. | rihçisi önünde gittikçe yüceltmek- | “içi Böyle olmakla ' | ettiği sandıktır. | pak'arında ve kenarlarında O biçâk ucu i'e yapılırış olan Şundan bundan :' Musknvı Tağyosunu dinli- yenlere ceza Hamburg birinci ceza ma- hkemesi sekiz Almanı yurda karşı yüksek hiyanet suçuy- la muhakeme etmiştir. Bun- ların suçu Moskovada rad- yo iİstasyormunun neşriyatını muntazaman dinlemeleridir. Suçlulardan ikisi 4 yıl, üç üncüsü )5 ay hapse mah- küm olmuştur. Ötekilerin he- pti muhtelif cezalara çar- pılmışlar ve yalnız birisi be rat etmiştir. Bu cezalar dev etin em niyetine karşı gelmek isti- yenlere Lir ibret sayılmak tadır. Hâlâ esniyor Kamidanis HUND H | rinde bundan üç ay evel 19 | yaşındaki Madam P. E. Va: kalin kocasıcın anlattığı tu | haf iir hikâyeye bütün yü Sül Gülerken V L A Tmesi, İgdeli köprü reğiyle gülmüştü madam birdenbire esneme ğe başlamış, bugüne kacar hep esnemekte devam etmiş: tir. Esneme röbetleri her ya rım dakikada bir gelmekte, hem de uyurken ve yemek yerken bile kadıncağızı es- netmektedir. Doktor ve sinir mütehas sısları kadına muhtelif peh rizler yaptırmışlar, müshil ve teskin edici ilâçlar ver mişler, bel kemiğinden aşı yapmışlardır. Buna rağmen madam hâlâ esnemektedir! 2000 yıl önceki zehirli gazl | Dünyada barut icat edil- meden çok evel boğucu ga- zlar bir savaş vasıtası öla rak kullanılmıştı. İsanın do ğumundan önce 424 yılında Peloponerliler De'ion şehri üstüne boğucu gaz bulutları püskürterek bürasını almış lardı. Grizo adiyle tanılan bü” burptülübı 'örtuçeğlarda Bunun Çin'iler tarafından icat olu- nduğu söylenmektedir. İspanyo'lara karşı erkin liklerini müdafaa eden Hint- liler de boğucu dumanlar kullanmış'ardı. İspanyol ta- OÖvides — de Valdes (1532) in yazdıklarına göre Hint askerlerinin sıraları önü ne daima iki kişi çıkarmış bunlardan - birisinin elinde ateş, ikincisinin sırtında da üğütülmüş kara biber tozu dolu bir fıçı Rüzgâr düşmandan tarafa esince bu iki asker varmığ... hemen | bibere ateş verirlermiş, ha va da biberin boğucu du. manlarını İspanyolların üs töne taşıyarak durumlarını çok güçleştirirmiş. Biber du- manları insanı bazan boğar- mış da. Baryialarınja zehir andığı Londrada meşhur anlikacı Hristinin sa'onlarında yapı lan açık arttırmılara konan mallar arasında bir vakitler Borjiya ailesinin ma'ı olan bir sandık vardır. Bu sandık ' Sezar Borjiyanın kız kardı- Borjiaya hediye Bunun ka- şi Lukres işaret ve rumuzlar o günler de kullanılmış zehirlerin re çeteleridir. Lukres Borjiya zehirlerini bu sandılıta sak- larmış” v îîJİııcDıı.; | den olduğu Ki Dün So Kongreleri naErdi. Kongrelerde Dilekler Konuşul- du önemli Kararlar Verildi. Birincikânunda Kamun Kon- grelerine Başlanacaktır. C.H. Partisi Hacı'shak ocağı Öötey gece top'anarak köngresiti — yapmıştır. Koöngrede şu dilekler üz. erinde görüşülmüştür Çayderesi pis kanala alınması, sularının Müezzin kahvesi önüne Taşçı ve Koca avlu mevkilerine birer Tlamba konulıması, her iki köprtünün tamiri mahalleye kullanma sünden geçince taba hanele- re giden dere kenarındaki yola kaldırım yapıliması, ca- mi ve Arap Hava sokakları lağımlarının ve Kayabey s0 kağının tamiri sürülen dilekler arasında bu ileri lunmaktadır. Bundan sonra seçim yapı larak ocak yönetim kurulu na şunlar ayrılmışlır Deveci Ali oğlu Nuri, hafiyeci Kadri, Sebzeci Şe- ku rafettin, Necmittin Çavuş, Salih oğlu Ahmet CH Partisi Hacıgaybi semt ocağı üyeleri dün pa- rti kürağında toplanarak ko ngrelerini yapmışlardır. Kongrede iik olarak oca ğın senelik raporu okunmuş bundan sonra bir. encümen seçilerek bütçeyi tir incelemiş Gerek masraf ve gerekse | yaridat butçesi olduğu gibi unnylunmııur İsmail Akbaş Dilekler arasında Hacı: gaybi mahalesinin muh telif sokaklarının kaldırım- dlarının urayca tamir edil mesi, birkaç çeşme yapılma- | sı ve mevcut suların çoğal tılması bulunuyordu. Bu dilekler de gene heyet: ce onaylandıktan sonra se çime geçildi. Seçim sonunda İsmail Ak. baş, terzi Ahmet Necati, ec- zacı Azmi, Mehmet Tahir, Mehmet Şahin ocak yöne tim kuruluna İsmail Akbaş (ileterzi Ahmet Necati ayni zamanda mümessiliğe ayrıl | dılar. Bu güne kadar bütün ocaklar kongrelerini yapmış | bulunmaktadırlar. Birincikânun birinden iti baren kamun b kongrelerine acaktır Gönende Kaplıcalar Yeniden Yanptırılıyor . Gönen, 28 (Özel aytarı- mızdan) - Çelik ve Kükürt sulariyle birçok hastalıklara şifalı geldiğinden ölürü ün- nalan ilçemiz kap'ıcaları ih: tiyaca yarar bir- halde ol- madığından Göneni güzel- leştirmek için sonsuz bir e: tek'e çalışan — uray kurulu eski kaplıca binasının ynnı Bir Koylu Kö na Avrupa kaplıcaları aya- rında bir kap'ıca yaptırmak- tadır. Her gün;bir. parça daba ilerliyen bu yapının inşaatı bitmek özeredir İlçenin bayındırlık işlerile | yakından ilgilenen urayımı zın yaplığı işleri Gönenliler İ kıvınçlı karşılamaktadırlar öy Odasın- da ÖlüOlarak Bulundu Somanın Hacıyusuf köyün anlaşılan Ab dullah oğlu 302 doğumlu Veli köye çalışmak üzere çarşamba günü Yeni yola çıkmıştır. Veli o gece Giresin ka- mununun Beykoyunde ge: F Edremitte | yağmurlardan çöken evler Gelen haberlere göre, Ed- remide de son günlerde çok yağmur düşmüştür. Hattâ bu — yüzden bazı evlerin çöktüğü de söylenmektedir. tığı odada ertesi olarak bulunmuştur. Beyköy muhtarı hemen vakadan Jandarmayı haber- dar et de yapı'an araştırmada nü- fus cüzdanı ile 515 luıvuı ıkmııııı Yağmur Dün da fasılalarla - yağdı. Birkaç gündenberi devam eden yağmurların dün de ar- kası kesilmemiştir. Yağmur dün de “mühtelif fasılalarla yağmıştır. gün ölü ir. Ölünün üzerin 1 tin bile, dar | mak | lizm hayali | kadar mukaddes ferdi bek- İkinci Teşrin 29 —m _a ZDEN HABERLER || 'Parti Ocak İlsürel kurulunun toplantısı İlsürel kuru'u dün İlbay B Salim Gündoğanın baş kanlığında belli toplantısı yaparak muhtelif işler üze- rinde görüşmüş, kararlar ver* miştir. 'Kepsüdün Eşeler - köyünden — çolınan koyunlar bu'undu, Bundan dört beş gün ön- ce Kepsüidün Eşeler köyün- den onbaşı oğlu Alinin ağılın dan 25 kadar koyunun ça- hindeğini yazmıştık Jandarımanın aldığı sıkı tertibat sayesinde koyunların Çağışı kamununa bağlı Ak: yar köyünden Yakup oğlu Mehmet tarafından çalındığı anlaşılmıştır. Mehmet çaldığı 25 koyun: la birlikte yakalanmıştır. Yeni Fabrikalarımız (Baştarafı birinci sayfada) mıyan en büyük memleke- zamanda, ne kadar tehdid altında kala- cağını gözümüz önünde gör: miyor muyuz? Karadeniz ke. narında zengin milli hazne- miz duruken, soba” ve ocak- larımızı yabancı memleket madencilerine sömürtmekli ğimiz hazin bir şeydi. Biz ekonomik Arsıbağınç | (interdependance) zaruretini | hiçe sayarak oterşi zındanı- | na kapanacak olanlardan de- giliz Ancak bu asırda er- kinlik ve hürriyetini koru- istiyen bir. memleket mutlaka geniş manasile mil- K müdafaa ihtiyaçlarında kendi kendine yeter olmalı- dır. Kömürden başka demir petrol ve- benzin siyasamıza olanca kudretimiz'e devam edeceğiz. Cumuriyet hükümeti, ken- di kendimize — inansızlıktan Avrupa - kapitalizmine mahküm bulunmak zihniye tinden gelen nasıhatlere ku - lak verseydi, yahut, libera- içinde bir asır ve lemeye kalkışsaydı, bunların | hiç biri, ne yaptık'larımız ne celemiştir. Fakat yolcu yat- de yapacaklarımız gerçekle- şebilecekti, İsmet İnönü ke- ndine- kılavuzluk eden ve kuvvelt veren eşsiz. reisi is- tediği hiç bir Fedakârlığı reddetimiyen milleti ve ken: di iyman ve iradesini pay- laşan arkadaşları ile ne ka dar övünse yeri vardır “Nerede inşa varsa, orada hayat vardır!, Derler. Biz Türk milletinin canlılığından hiç bir zaman şüphe etmi- yorduk: Fakat cumuriyetin inşa siyasası, bu lükenmez yenilmez canlılığa en gözü kapa'ı kötücülleri bile iman- dırmıştır. F.R. ATAY