26 Aralık 1935 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1935 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Mılletler Cemıyetının | En Son Kararları Milletler arası politikasın da biribirini kovalıyan şid detli değişiklikler karşısında çoğun iki sathi hüküm 'yü- rütüldüğünü. görürüz, Bir yandan - deniliyor ki “nihayet İtalyaya kabul ed ilebilecek teklifler yapı'dı. B. Musolini bun'arı görüş melere esas olarak kabul ederse zccri tedbirler terke- di'sin ve Fransa kendisi iç in tehlikeli bulunan ve hiç bir faydası da olmıyan bir anlaşmazlıkla alâkalanmak- tan vaz geçsin! Öte yandan da şöyle de biliyor: «Saldırana mükâfat veren ve bu yüzden deva- mlı sulhu teşkilatlamak için bütün gayretleri mahveden yarın dünya sulhunu boza- cak olanlara önceden ceza- lanmıyacakları — erniyetini veren tekliflerde bulunuldu. Kuvveti taçlandıran hal şe- kline yazıklar olsun. Meseleyi tahlile çalışalım Fransız ve İngiliz hüküm- etleri kendilerine göre sul- ha esas olacak - tekliflerde bulundular. Bu teklifier ki mlere bildirildi? Üç alâkalı tarafa: Milletler cemiyetine Habeşistans ve İtalyaya, Bu tekliflerden bir netice çıkabilmesi için her üç tar- afın kabule yanaşmaları şa rttır. Paris tekliflerinin gayesi hakikaten su'hun tasisi ol. saydi onları kararlaştıran- her — üç kabul edileceği kanaatinin beslenmesi gerekirdi Halbuki, Sir Samuel Ho- rla Piyer Lavalin habeşlerin reddetmesini bir ihtimal ve millrtler cemiyetinin kabul etmemesini de bir katiyet halinde düşünmüş olduk'arı muhakkaktır. Bü şartlar iç. inde iki bakanın bir plân tesbit etmek ve onu gönd- ermek hususunda bu kadar acele uzlaşmış olmaları bir neticeye varmak - katiyetin. den fazla, tehlikeli bir mü hleti yani petrol zecri tedb- irleri hakkında görüşmeyi geciktirmek arzusunu gizle diği hatıra ge'mez mi? Fakat iki devlet adamı sulhçu — teşebbüslerinin sulh mücssesesine müthiş bir da rbe indirilebileceğini nasıl farketmediler? Bu sual esasen başka bir sualin daha sorulmasını icap ettiriyor: İki devlet adamı Milleller cemiyetinin zayif laması ve hattâ dağılması ihtimalini hatırlarına getir- mediler mi? İngiliz muhafazakârları ar asına Milletler Cemiyetinin can düşmanı olan insanlar vardır ki bugünkü meselenin — eemiyetin iktidarsızlığını ve- ya büyük mahzurlarını is pat etmesini isterler. Ed en bunun aksi olan teti kuvvetle müdafaa eder. Fa. kat Sir samuel Hor? Fransada da, — Milletler Cemiyetinin siyaseti dar gö rüşlü bir demogoji tarafın. dan her Zamandan hücuma uğramaktadır. | Piyer Laval bu propagand- ayı idare edenin kendisi ol- larca tarafın- ziyade ! madığını anlatmak için bir şey yapıyor veya mu? Çünkü artık bu sarahat sizliğe bir nihayet vermek Tâzımdır! birçok taraflardan | Laval-Hor plânı bir sulh pi: lânıdır. Ve ona karşı gelen- söylüyor ler harp mesuülleri arasına gireceklerdir. Benildiğini işi tiyorum. Cevap o'arak diye ceğim ki acele ve devamlı bir sulha ihtiyacımız ne ka- dar büyükse geçen hafta Pariste kabul edilmiş olan üsüle karşı ayaklanmımız da okadar lâzımdır. Acele sulh fakat buna arka çevriliyor: Çünkü ön ceden kabul edilmiyen bir ha! şekli ileri sürülüyor ve Milletler Cemiyetinin ken di'erine bir yük bir vazife yük'emiş olduğu i:k büyük devletin hakemlik için kud zayıflatılıyor. ve itibardan düşürülüyor Devamlı sulh fakat mil let'erarası bir kanun etrafı nda teşkilâtlanmış olan bir dünyada saldıranın masını hak'ı gösterecek bir mükâfat alabileceğini gös termek suretile bunun Istik- bali — teh'ikeye düşürülü yör saldır Daha ileri gidiyorum. ka- bu! edilen usul Fransanın emniyelini tehliceye koy maktadır. Şüphesz Fransa- nın ve sömürgelerinin emni- yeti Afrika harbının süratle bitmesini icap ettirir: Fakat milletler cemiyetinin selâm- etini de icap ettirir. Sarih olmak lâzımdır. Fr- nsa on beş senedenberi ne ar- iyor? Herhangi bir saldırıcı- ya karşı onü - cesaretsizlen dirmek veya mağlüp etmek için bir himaye. Milletlerarası teşkilâtın bü | tün partik adi ve manevi | vasıtalariyle mücadeleye gi- rişilmiş olan bir saldırışa Fr nsa yardım eder veya snde- ce tahammül ederse bu hi- mayeyi temkân kalır mı? bulmasına Bu kati misalden cesaret olarak Avrupada yeni saldı- rıcılar meydana çıkarsa bu himaye nerede bulunacak- | tır. Böylece hiç şüphesiz - bir mahalli sulhun bile temin edilmeden milletlerarası sul- | hun esasları Ffeda edilmiş- | tir. La Repübık gazetlesinden | BUGECE Yeni Türkiye Eczahanesi Nöbetçidir. * EEETNETRLON AA | Kayıp mühür adhı mühürümü kaybettim. Yenisini alaca: ğımdan eskisinin hükmü ol madığını ilân ederim Aldatılmış kadınlar cemi yeti Yugoslavyada, — kocaları | tarafından aldatılmış kadın- lar, “münasebetsiz kocalara | hadlerini bildirmek,, için bir | birlik kurmuşlardır. Bu bir liğe aza olabilmek için bir kadının mış, veya ayrılmış, bulunm- ası yahut boşanma için da va etmek üzere olması şa rttır. kocasından boşan: Cemiyetin lardır: 1 Boşanma dava'arını kolaylaştırmak - için temin etmek B Boşanma davalarını bir yıldan faz'a sürmiyecek amaçları şun | kadar kısaltmanın çarelerini temin 3 mafaka ve tazminat için tedbirler bulmak 4 — Çocuklara e'yerişli maişet çareleri temin etmek (kızlar için evleninciye ka dar, erkek çocuklar için yi rml bir yaşına varıncıya ka dar| Çocuklara veli tayin edi len tarafın vazifesini Kadın. için elverişli almak Tâyi kile yaptığımı kontrol altın da bulundurmak 5 Çocuğu ebeveynin- en sıhhatli — olana vermek için mahkemeyi ikna” et- mek Cemiyetin ilk toplantısın- da salon ağızağıza dolmuş- tur. İçtimada yalnız bir er kek bulunmuştur. O da va- zife için toplantıya gönde. rilmiş polis memurudur İyi'arkadaşın yaptığı işler Geçen hafta Monakoya balayını geçirmek üzere gi den Çarls Ayr Davson adlı bir İngiliz polise müracaat ederek alış veriş yapmak için sokağa çıkmış olan ka rısının bir daha dönmediği ni ve başına bir kaza gelmiş | olmasından korktuğunu sö ylemiştir. Gizlice yapılan tahkikat. tan sonra zabıta adamcağı za kaybolan gelini bulduk Tarını söylemiştir. Kadın Pa- rise hareket etmezden evel polisler vasıtasile kocasına: Beni ediyorsunuz, beyhude Ben sizden da ha iyi olan bir erkek bul: dum ve şimdi çok mesu dum! Haberini göndermiştir. Daha iyi adam olarak bulduğu erkek de kocasının en iyi arkadaşı ve nikâhta | şabit olarak gösterileri zat 496 mumaralı Yakup | köy Zirai peratif — ortaklarından Karaağa oğlu 56 nu maralı İsmail kredi koo- | | | tır. Bu adam son dakikada bir mazeret göstererek şa hitliğe gitmemişti. Anlaşıldığına göre yeni evlilere balayı seyahatlerin Madam Davsonun kaybolduğu de takip etmiş ve gün sokakta kendisile karşılaş mişti. İşte ne olduysa olmuş ve mad am henüz evlendiği koca. sından vazgeçerek eskiden bir müddel seviştiği bu ad. amla kaçıp gitmiştir. vesait & General Mi Hikmet Ayerdem şeh- Timizde Gaziantep Saylavı General Ali Hikmet Ayerdem dün İstanbul yolu ile şehrimize gelmişlerdir Parti | Başkanımız bugün geliyor. Birkaç gün önce Ankara ya giden Parti başkanımız B. Lütfi Kırdar bugün şeh rimize döneceklerdir. Edremitte iran Şehnişahının ue_z'ısiııı ait filim gösteriliyor. Edremit, 25 (Özel aştarı- mızdan) Balıkesir Hal | kevi tarafından gönderilen İran Şehnişahının Türki gezi si filminin — gösterilmesine başanmıştır. Filim ha'k ta: rafından büyük bir alâka ile karşılanmıştır. Hattâ Havran kumunun dan birçok kimseler filimi görmek için Edremide mişlerdir. Filim buradan Ayvalığa gönderilecek, orada da gös gel- terilecekdir. Köy odasında ölü bulunan | ihtiyarın eşyası Simavun Yukarı Dalaylar köyünden 70 yaşlarındaki Hüseyinin Köylüköy köy oda | sında ölü olarak bulunduğu bu karşılaşmada | | nu vetahkikat sonunda ken di eceli ile ölmüş bulundu ğunu yazmıştırk Ö ünün özerinde bulunan 1832 kuruş para ile çama şırları ve merkebi cumuriyet genel savamanlığına — teslim edilmiştir. ——— — —— Un ve zahire fiatları | 25 Birinci Kânun Çarşamba takip Unlar 72 lik bir Çuval un Kuruş 60 Randımanlı 975 7TO 875 80 830 Kırma 600 ——— NOT: Bu fiatlara muamele ve buğdayı koruma ver. gisi dahildir. Zahire - fiat'arı kilosu beher Kızılca Yumuşak , Arpa Misir Çavdar Kepek hu | | caat edilmesine karar V| HABERLI Çocuk esirgeme ku- rumunun kutlamatel- grafnameleri Çocuk Esirgeme kurumu Genel merkezi tarafından ha- zırlanan bu — çok telgraf telgrafınızın ve sureti zarif ve süslü merkezinde bu süslü verilmesini — isterseniz sine “Lüks, kelimesini hususiyede lüks kutlu'nma yazmanız ve Viyanada bastırılan köğıtları her Kutlama muhatabınıza bulunmaktadır. kâatla telgraf müsveddesinin bir köşe* telgraf parasından ayrıca 15 kuruş fazla vermeniz yeter. Bu kâatların geliri tamamen yurdumuzun yoksul yavrularının bakımına ayrıl- mıştır Kutlama telgrafınızı bu süslü kâatla alan muhata- bınızın fazla sevinç duyacağına ve zarafetinize hükmedece ğine şüphe yoktur' Artırma | Bayram Ye eksilmeye gireceklerin ! Yarından — itibaren - bütün ehliyet vesikaları Devlet daireleri tarafın dan yapılan artırma veek siltmelere gireceklerden ara- nmasına lüzum görülen eh - liyet vesikalarını bayi kim- seler artırma ve eksiltmenin yapılacağı son günde istedik leri anlaşılmıştır. Payındırlık bakanlığı şimdiden istenilecek ehliyet vesikala rın lüzumu olduğu günden en az sekiz gün evvel müra ver miştir Ehliyet vesikası talebinde | bulunacakların bu müddetten sonraki talep'eri kabul edil- miyecektir Bürhaniye Karıncadere — köprüsünün yeri tayin edildi. Bürhaniye üzerindeki abşap köprünün Bayındırlık bakan'ığınca ya- pılmasına karar - verildiğini evelce yazmıştık Karıncadere Bu çok önemli köprünün betonarma olarak yapılması tekrar etmiştir. Köprü yerl- rüler fen heyetinden köprü ler şefi mütaahhidi — ilimize | gemiştir Şimdiki halde yeni köp” rünün yeri tayin edilmiş bu lunmaktadır. Küpeler ) | arımızdan| - Kamunu köylerinde sürek &v Küpeler, 25 |Gezgin ayt- - Küpeler kam- ununa bağlı krtuğrul | halkı bir sürek avı köyü terlip || etmişlerdir. Bu sürek avına birçok köylüler iştirak etm iş ve çok zevkli olmuştur. Avda dört domuz hayvanlar vurulmuştur Kamunun diğer de arasıra böyle avlar yap maktadır. Havran 6, H. Partisi baş- kanlığı Havran, 25 |Özel aytarı | mızdan) — C. H Partisi ka- mun yön kurul başkanlı ğgına Eskici oğlu Osman se çilmiştir. ve bazı köyleri nin tayini için yol ve köp: ! l | yapacaklardır. sonra | | fiından “Kozanoğlu, daireler okullar ve mües- seseler tatildir Yarın şeker - bayramının ilk günüdür Bunun için bü tün resmi daireler ve mües- seseler yarından itıbaren üç gün müddetle bayram azadı Buna göre bütün daire, müesseseler 30 ilk kânun pazartesi günü tekrar işe başlıyacaklar, ci kânunda da yıl başı tati | li yapacaklardır Yalnız okullar yarın sa- bahdan başlıyarak son kâ- nunun ikinci perşembe gü- | nüne kadar kapalı buluna- caklardır. ması dolayısile dün çarşıda alış verişin diğer günlerden "çok fark 1 olarak hararetlen- diği göze çorpıyordu. Bilhas- sa akşam kadın erkek bir çok kimseler bayram hazır lıklarını yapmak üzern çar- pıyı doldurmuştur. Halkevi Temsil kolu hayramda bir lemsil verecek. Halkevi temsil ko'u tara- piyesi Bayramın yaklaş- hazırlanmaktadır. Piyes bayramın ikinci gü nünden başlıyarak halka gö sterilecektir. Erdek mal müdürlüğü Erdek. 25 (Özel aytarımız dan| Nuri ilçemiz mal ğüne başlamıştır. Eski mal müdürü Nuri de Sındırgı mal müdürlüğüne Gönen mal müdürü müdürlü atanmış ve ödevine | verilmiştir. “Kalayı raftan çalarken ya- kalandı. Kepsüde bağlı Akçaköy- den Şaban oğlu sadık ara- bacı oğlu Alinin dükkânına girerek kalaba'ıktan istifade ederek rafta asılı bulunan ; bir kilo 940 gram kadar ka layı çalmak istediği sırada | görülerek yakalanmıştır.