December 26, 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

December 26, 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bugün 16 Sahife Sene 18 — No. 6176 — Fiatı her yerde 5 kuraş AKŞAM PERŞEMBE — 26 Kânunuevvel 1935 o Telefon: 24240 (idare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) İtalya, Fransanın yeni sulh tekliflerini bekliyor Fransız gazeteleri cevap veriyorlar: «Artık iş işten geçti, biz yeni teklifte bulunamayız» Fransızlar İngilterenin Almanya ile anlaşma yapması ihtimalinden endişe Yurddaşlarının bayramını kutl Ci KURUKAHVECİ MEHMET EFENDİ MAHTUMLARI Deniz seferleri Hükümet Vapurculuk şirketinin gemilerini satın alıyor Deniz seferleri tamamile devlet ediyorlar. Gazeteler Fransanın Ingiltereden katiyen ayrılmamasını istiyorlar Paris 25 — Fransiz gazeteleri başlıca iki mesele ile meşgul olu- yorlar. Bunlardan biri Almanya- nın son günlerde aldığı vaziyet, ikincisi İtalyanın Fransadan yeni sulh teklifleri beklemekte oldu- ğuna dair gelen haberlerdir. Fransız gazetelerine göre Ak manya Habeş işinin iptidasindan- beri tuttuğu hiç bir şeye karışma- mak politikasını bırakmıştır. M. Hitler İngiliz elçisile görüşürken Almanyanın, deniz anlaşmasını tamamlıyacak iki taraflı bir hava misakı akti için müzakereye ha- zır bulunduğunu söylemiştir. Echo de Paris gazetesi bu habe- ri verdikten sonra Almanyanın Fransa ile İngiltereyi, merkezi ve şarki Avrupayı ayırmak, İngilte- re ile hususi bir anlaşma yapmak istediğini söylüyor. Bu anlaşma öyle bir şekilde olacaktır ki gü- nün birinde Fransa müttefiklerine yardıma koşmak istediği zaman İngiltere nazarında mütearrız hali alacaktır. Echo de Parisin siyasi muhar- riri Pertinax ve iç politikası mu- harriri Fransanın İngiltereden ay- rılmasının şiddetle aleyhinde bu- lunmakta, geçen asırda böyle bir hatanın felâkelere sebep olduğu- nu söylemektedir. İmtihan talimatnamesi Muallimin talebeyi muallim kadros Lise ve orta mektepler hak- kında hazırlanan yeni imtihan-ta- limatnamesinin ana hatları dün şehrimiz maarif müdürlüğüne tek grafla bildirilmiştir Maarif mü- Lümlerini bütün mektöplere bil direcektir. Eski ve yeni talimatnameler arasindaki fark şudur: Eski im- tihan talimatnamesine göre; or- ta mekteplerde, liselerde yılda &n az iki yazılı imtihan yapılır, sene sonunda da muallimler mek- tep müdürlüğüne talebeler hak- kındaki kanaat notlarını verirler. di. Bir talebenin sınıf geçmesi için iki yazılı imtihan notu ile kanaat notunun vasatisi olan nu- maraya bakılırdı. Son talimatname ile bilhassa! muallimin talebe hakkındaki ka- maatına ehemmiyet verilmekte- dir. Yeni talimatname orta mek- #eplerde yazılı imtihan usulünü tamamile kaldırmıştır. Bir defa eski beş numara yerine 10 numara kabul edilmiştir. Orta mekteb imtihanlarında tamamile muallimin talebe hak- —X KER aç, öz Italyan tayyarelerinin Bombalarile yanan Desslede bir ew Journal gazetesi de İngiltere den ayrılmamak lâzım geldiğini İtalyanın sulh için Fransadan yeni teklifler beklediği haberine gelince gazeteler M. Lavalin an- cak İngiltere ve on üçler komite- sile anlaşarak Milletler cemiyeti vasıtasile yapılacak bir teklife mü- zaheret edebileceğini, yalnız başı- na müdahalesine imkân olmadı. ğını söylüyorlar. Oeuvre gazete- sine göre Fransa İtalyaya bu yol- da cevap vermiştir. Figara gazetesi bu münasebet- le yazdığı o makalede diyor ki: «Yeni teşebbüzlerde bulunmanın Fransaya ait olduğunu iddia et- mek bir lâtifeden başka bir şey değildir, Şimdiye kadar bir çok teşebbüslerde bulunduk. Ağustos ayındaki tekliflerimizin tetkikine bile lüzum görülmedi. Eylülde ikinci teşebbüsümüz de aynı mua meleye uğradı. Kânunuevveldeki teşebbüse 8 gün cevap verilmedi. IDevums 4 üncü sahifedel Şeker bayramı AKŞAM karilerine şeker bayramını tebrik eder, Bay- ram -münasebetile gazetemiz, | Iyice tanıması Içın . . u genişletilecek ; Yeni karar yerindedir. Ancak rak onlar hakkında kanaat hasıl etmesi lâzımdır. — Halbuki mekteblerin çoğunda sınıf talebe mevcudu elliyi geç- mektedir. Bu kalabalık talebe arasında bir muallimin her ta- lebeyi yakından iyice tanıyarak onlar hakkında kanaat notu vere- bilmesi zorca bir iş görülmekte- dir. Maarif vekâleti yeni talimat- nameyi hazırlarken bu noktayi gözönünde tutmuştur. e Muallim kadrolari da genişletilecektir. Liselerde Lise ve muallim mektebi sinif- larında imtihanlar yazılı olacaktır. Sualleri muallimler hazırlayacak» tır. Yazılı imtihan evraklarıni da Mmuallimler tetkik edecek ve nu- maraları muallimler verecektir. Bü sınıflar için de tam numara 10 dur. İmtihanlar ikinci kânun ayi için de yeni imtihan talimatnamesile yapılacaktır. Talimatnamenin ta» mamı bir haftaya kadar Ankara- dan maarif müdürlüğüne gönde- silecektiri dö aman ie Kasımpaşa e Ortada Abdallah, sağda Rifat, solda Halid © Kasımpaşada Bayramyeri mev- klinde köprü altında boğulmuş bulunan Esmanın katili olmak sü- çile kocası Abdullah ve arkadaş- ları Rifat ve Halidin İzmirde tev- kif edildiklerini yazmıştık. Bunlar €örmü inkâr ediyorlar. Polis tah- kikata devam etmektedir... Üç idaresine Kabotaj s8, hasındaki va- | pur seferle- rinin bir el den idare edi- leceği yolun- daki O şayia- lar tahakkuk * atmiştir. Bu | işi neticelen- dirmek mak sadile o An- karada O top- lanacak Oko- misyonun Mustafa müzakerelerine iştirâk eden Va- purculuk şirketi umumi müdürü bay Mustafa şehrimize dönmüştür. Komisyon, deniz seferlerinin tamamile devlet idaresine geç- mesine karar vermiştir. Esaslarda alâkalılarla mutabık kalınmıştır. Anlaşma kati şekli- ni alınca Vapurculuk şirketinin Vapurculak şirke- ti ümum müdürü gemileri hükümet tarafından sa- | tın alınarak Denizyolları işletme- sine devredilecektir. Bu vapur- ların değeri bir milyon lira ka- dar tutuyor. Denizyolları idaresine dokuz yüz bin lira istikraz yapmasına izin verilmiştir. Bu istikraz De- nizyolları varidatından ödenecek, üç senede kapatılacaktır. Komisyon bu husustaki hesap- ları gözden geçirmektedir. Satın alma bedeli kararlaştırıldıktan sonra şirket vapurlarının Deniz- yolları işletmesine devri için ha- gırlıklara başlanacaktır, Denizyolları işletmesine (oyeni vapurlar yaptırmak üzere verilen Tekziplerden ötürü!... geçecektir 10 milyon liralık tahsisatla vücu- da getirilecek deniz ticareti filo- su ancak bir buçuk sene sonra faaliyete geçeceğinden o vakite kadar şimdiki vaziyetin devam edeceği zannediliyordu. Hükümet işin bir elden idaresini bir an evvel tahakkuk etiirmeği muva- fık görünce vaziyet değişmiştir. Komisyonun şirket vapurları- nın satın alınması hakkındaki kararı alâkalılara O bildirildikten sonra şirket heyeti umumiyesi toplantıya çağırılarak mesele 80- na erdirilecektir. Son günlerdeki şâyialar üzeri- ne şirket memurları endişeye düşmüşlerdi. Öğrendiğimize gö- re telâş yersizdir. Çünkü deniz seferlerinin bir elden idaresi için şirketin yalnız gemileri değil, bü- tün müstahdemleri de Denizyol- ları işletmesine devredilecektir. Hava kuvvetlerine yardım vergisi kabul edildi Ankara 26 (Akşam) — Ka- mutayın bugünkü toplantısında yeni ihdas edilen hava kuvvetle rine yardım vergisi ve hava kuv- vetleri için 21 milyon beş yüz bin liralık taahhüde girişilmesi hakkım daki kanun projeleri müzakere ve kabul edilmiştir, Bundan başka yeni kurulmuş Munzur vilâiyei teşkilât ve ida- resi hakkındaki kanün projesi ile ikinci umum müfettişlik ve mü- şavirlik teşkilât ove kadrolarının da müzakereleri yapılmış ve ka- bul edilmiştir.