29 Aralık 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Aralık 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fransız parlâmento- sunda M. Lavale müthiş hücumlar yapıldı italyanlar, şimalde Shi cephesinden de ricat ediyorlar Sene 18 — No. 6177 — Fiatı her yerde 5 kuruş PAZAR — 29 Kânunuevvel 1935 Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) -20113 (Klişe) Bir kanun Habeşliler Abbı- Addiyi Sovyetler ve Lehliler de bir baskınla zapteddiler İngiltereye yardım edecek Dış bakanımız M. Laval ile hangi meseleyi görüştü, bir Italyan gazetesi Avrupa harbi lehinde münasebetile ig Yurdun bütün yükümleri nes- limizin “ömuzlarındadır. Demir Yollarını biz yapıyoruz, milli mü- dafaayı biz tamamlıyoruz, borç- ! biz ödüyoruz... Bu kadar Yük, bir nesil için çok ağır değil midir? Gelecek nesiller her şeyi olmuş bulacaklar, bizim bugün- ü özverimizin biriktirdiği refah mirasına konacaklar... Böyle düşünenler çoktur. İs- Met İnönü bunlara cevap verir- ken demişti ki: «Yalnız bu nesil | değil, gelecek nesil, daha sonra- nesiller bizden çok çalışmaya, bizden daha fazla didinmeye mec- bur olacaklardır. Türk vatanmin izden istediği iş, yarım asırlık, bir asırlık değildir, daha uzun- dür...» Türk vatanının istediği iş, ha- kikaten, ne kadar çabalansa, ne derece uğraşılsa, bir neslin, iki neslin o başaracağı vazifelerden değildir. Bir kere, türk vatanını en gü- Zel, en medeni ülkeler kadar re- faha ve ümrana kavuşturmak is- tiyoruz, Sonra da, bu emeli, asır- rca bekımsız kalmış, geniş bir Yurdun . her köşesinde gerçekleş- tirmek azmindeyiz. İki gün evvel Millet Meclisins den çıkan bir kanun bunun en Wi misalidir. Yeni adı Tunceli olan Dersime düzen yermek için hükümet Mec- listen salâhiyet aldı. , İç işleri bakanı, çok iyi bilgi Ne anlatıyor ki, bu 60 - 70 bin işilik vilâyet, fakir ve çıplak ol- duğu için, ehalisi arasıra eşkıya- ediyormuş. Fakat bu vaziyet | Yeni değildir: Altmış yıldır, bu ehali üzerine on bin defa asker Yollanmış, fayda vermemmiş Cum- uriyet idaresi bu derdi, olduğu #ibi buldu, bunun çaresini, ordu Yollayip silâhla tedipten baska “sullerde arıyor. Yalnız orası için değil, çok ba- #msız kalmış o havali için hükü- t yeni idare, ıslah çarelerine baş- Yurmuştur. Hakikaten, doğu ille- "imiz, hükümetin bütün emekle- Fine, himmetlerine muhtaçtır. Bir iki misal söyleyelim: Merkezi Erzurum olan üçüncü Müfettişlik mıntakası sekiz vilâ- Yeti içine alıyor. Nüfusu dört Milyona yakındır. Bütün bu dört Milyon nüfuslu sekiz vilâyette Yüksek ve orta tahsil görmüş bil- fi ve teknik sahiplerinin sayısı .000 nüfuslu Fatih kazasının Yarısı kadardır. İstanbuldaki Eminönünde (ki Müfusu 170,000 dir) bütün bu | e iz vilâyetteki eczanelerin iki isli eczane vardır. 27. 10.000 nüfuslu Beyoğlunda 0 doktor çalışıyor. Dört mik Yon nüfuslu sekiz vilâyetimizde “Pu topu 73 doktor var. Yalnız bir Kars vilâyetinde szlenen hayvanların sayısı, bü- N garbi Anadolu vilâyetlerin- ski hayvanların sayısı yekünu dardır. Halbuki, Kars vilâye- | Pinde bir tek baytar çalışıyor!... İ Devamı 5 inci sahifede Necmeddin Sadık Shire bölgesinden'de çekilmekte olan Italyanlar, Afrikaya 3 fırka (Bayram O dmünasebetile gazetemizin çıkmadığı iki gün zarfında İtalyan « Ha- beş cephesinden, ehemmiyetli bir haber gelmemiştir. Cephenin muhtelif yerletin- de, İtalyan ve Habeş müfrizeleri arasında, müsademelere devam edilmiştir. Cephe- deki son vaziyet İakkında dün gelen telgraflar şunlardır:) Adisababa 28 (A. A.) — Has beş hükümeti, resmi bir bildirikle, Tembien bölgesinin merkezi olan Abbi » Addi şehrinin yerli italyan | kuvvetlerini baskına uğratmak su- retile ansızın yapılan bir taarruz. | la Habeş kuvvetleri tarafından zaptedildiğini bildirmektedir. Habeşler, topçu ve mitralyöz ateşile karşılaşmalarına rağmen daha göndereceklerdir > Habeş İmparatoru Avrupalı müşavirlerile 3 cepheyi teftiş ediyor düşmanı ehemmiyetli zayiata uğ- ratarak Abbi - Addiden kovmuş- lardır, Yüz kadar yerli İtalyan as- keri esir edilmiştir. Düşman ricat ettikten sonra harp alanında, 20 kadar İtalyan subayile yarsubayının ve bir çok yerli subayın cesetleri bulunmuş” tur. Öte yandan bildirildiğine göre i İtalyanlar, Abbi - Addinin 50 mil | kuzey batısındaki Şhire bölge | sinde ricat yolları üzerinde bulu- nan bütün yerli kiliseleri yakarak geri çekilmektedirler, (Devamı 5 inci sahifede) Kömür ihtikârı yapanlar Yerli koku 26, Alman kokunu 30 liraya satan kömürcüler var Ankara memurin kooperatifile Sömi kok fabrikasının şehrimiz. de kok ibtikârınm önüne geç- mek üzere toptan satışları kalk dırdıklarını yazmıştık, Fakat bu hareketin de muhte- kirlerin açıktan açığa spekülâs. yon yapmalarına engel olamadı. ğı muhakkaktır. Bazı kömür depolari, evvelce tedarik ederek sakladıkları kok stoklarını şimdi - yüksek fiatlerle meydana çıkarmışlardır. Bunların ilân ettikleri fiatler ekonomi bakanlığının koyduğu narha hiç uygun değildir, Bir nümune olarak resmini al dırdığımız böyle bir fiat listesini nazarı dikkati celp için dercedi- yoruz. Listede Alman kokunun tonu- na konulan fiat 30. liradır, Hal. buki bu kömürün perakende fi- ati 23,5 lira olmak lâzımdır, Pe- rakende fiati 18,5 lira olan yerli ! koklar da muhtekir satıcılar ta- | rafından 26 liraya çıkarılmıştır. Bu da listede açıkça görülüyor. Geçen sene 18 liraya. kadar sa- tılan kardif o kömürlerine ekono- İ Bir kömürcünün “dükkânı önüne astığı fiat liştesi İ mi bakanlığı fiati ton başına 136 kuruş indirdikten, sonra . muhte- kirlerin 26 lira fiat koymaya na- sıl cüret ettiklerine akıl erdirmek kolay değildir. Belediyenin bun- ları yola getirmesini bekliyoruz. Londra 28 (A.A.) — Sovyet Rusya ile Polonyanın, Akdeniz- deki İngiliz kuvvetlerine karşı bir İtalyan taarruzu vukuu takdirin- de kendi hava kuvvetlerini Mik letler Cemiyeti mukavelesi muci- bince cemiyetin emrine verecek- lerini bildirmek üzere oldukları rivayet edilmektedir. Bu haberi veren Daily Herald gazetesi, İngilterenin, Milletler Cemiyeti emrine bir kuvvet se ferber etmek hususundaki gay- retlerinin, geç de olsa, muvaffa- kıyetle neticelenmiş bulunduğunu yazıyor. B. Tevfik Rüştü - Laval mülâkatı Dünkü posta ile gelen Deyli Ekspres gazetesi birinci sütunun- da şu malümatı neşretmiştir: Türkiye hariciye vekili bay Tevfik Rüştü Aras Fransız baş- vekilini ziyaret etti. Mumaileyh Türkiyeye son yapılan istimcaç- lara cevaben İngiltere hükümeti- ne Akdenizde Milletler Cemiyeti ile İtalya arasında bir ihtilâf ve harp vukuunda askeri ve hava kuvvetlerini Mil- letler Cemiyetinin emrine meğe hazır bulunduğunu M. La- vale söyledi. Bu sözlerden sonra bay Tevfik Rüştü Aras M. Lavalden Fransa- nın bu meselede ne yapmak is- tediğini sormuştur. M. Laval de Fransanın İtak yan - Habeş harbine uzlaşma yo- lile bir nihayet verdirmek ve harbin sirayet eylemesine mâni olmak için elinden gelen her şe- İ yi yapmakta olduğunu, bununla ! beraber Milletler Cemiyeti misa- kındaki taahhüdlerine riayet ede- .ceğini söylemiştir. . 2URDDaz a Çok ŞEKER ye Türkiyenin | ver- | Bir Italyan gazetesinin makalesi Roma 28 (A.A.) Del Popolo yaziyor: «Bir Avrupa harbini kazanan, kazanır. Hakikatte sömürge sahibi olabilmek için 3 yol vardır: 1 — Mandaların ve iptidai maddelerin adalete uygun bir su- rette taksimi, 2 — İngiltere, Fransa, Belçi- ka, Hollanda yahut Portekiz ta- rafından ele geçirilmemiş olan toprakların istilâsı. 3 — Vaktinde yapılacak bir Avrupa harbi.» Gazeta Del Popolo, bu müna- sebetle Almanyanın Avrupada harbi kaybettiği için sömürgele- rini teslime mecbur olduğunu ya- zarak diyor ki: «İlk iki yol bizim için reddedi- lirse üçüncüsü açık kalır. Bir Avrupa harbi ise şeraitin düsmam- larımıza hoş göründüğü zaman- da değil, uygun vaktin geldiğine biz hükmettiğimiz zaman başla- yabilir.» | Akdeniz devletlerinin verdi'leri cevap Londra 27 — Röyter ajansı bildiriyor: Büyük Britanya (Devamı 5 inci sahifada) nar nema um sa AKŞAM'ın —— 500 lira mükâfatı (Yün örgüsü işleri) Möüsabakasına iştirak etmek istiyen Bayanlar |.. Acele ediniz; eserlerin kabul müddeti ; (30 İikkânun 1935) günü saat 17 ye kadardır. Gazeta sömürgeler tarafından,