21 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

21 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Bi gü stikl Mehme âl Mâı"'şı* Şâiri t Âkif.. Üstadın Şiir Cephesi.. XVI H. Basri Çantay Üstadın ( Gölgeler ) indeki şu ( ariza ) sıda onun tam kendisidir |1): Ey bâldi saba, uğrayacaksı Bilmem bir işim var, sana Vaktaki sekiz yüz milı bir n ya şimale? etsem mi havale ? nefhada geçtin; Vaktaki bizim yerleri rüya gibi seçtin; Dikkatle bakın: Marmaranı n göğsüne yetmış, Sırtındaki örtüyse bütün zümrüde batmış, Bir, Heybeli, derler bileceksin ada vardır. Etrafı da az çok ona benzer adalardır... Gördün ya? Evet, şimdi bu sahilde birez dur, Herkes Sen yolcu adamsın, bakan Arzettirerok ismini, çıktın Hülvanlıların (2) hepsinin i gibi (Abbâs Paşa) nın köşküne baş ur. olmaz ki kusura.. mı buzura, hlâsını ilkin, Bir bir sayiver, bitti mi defter, di ki: *Lâkin, Mevzun düşürür saçmayi bir saçma adam var, Menzum sayıklar gibi menzume sayıklar! Zannım mütekait şüaradan olacak ki : Hiç bir yenilik yok, herifin her şeyi eski. Hâlâ ne sakaldan geçebilmiş, ne bıyıktan; Asârı da memnun görünür Hicri, Kamerl ayları ezber kübhne kı'ıktan. sayar amma, Yirminci asır zihnine sığmaz ne muamma! Müâmurel dünyayl dolaşdiysede, yer yer, Son son, “hadi sen kumda biraz oyna!, Demişler.. Yahu, sorunuz bir: Bakalım takati var mı? Kaynarken adam oynamak ister mi, sarar mı” Ey Heybeli iklimine kıştan çekilenler, Ey Afrika Temmuzunu e'sâne bilenler! Ey yağ gibi üç çifte kayıklarla kayanlar, Ey Maltepeden Pendiği bir hamle sayanlar! Ey çamların altında serilm Ey her nefes aldıkça ömür iş uzananlar! ler kazananlar! Siz camları örter, sakınırken ceryandan; Biz, bodruma sarkar da kaçarken galeyandan! Siz, mercanın âlâsını attıkça şişerken, Biz, kumda çirozlar gibi piştikçe pişerken; Siz, Marmara âfâkını durbinle süzerken; Biz, poyrazı görsek diye, damlarda gezerken Siz yelkeni açmış, suyun üstünden akarken; Biz, küplere binmiş, size h: asretle bakarken! İnsaf ediniz: Kopmıyacak şey mi kıyamet? Eibette kopar. Dinle Paşam, ceddine rahmet : Ben Heybeliden vaz geçerim şimdılık ancak, Üç beş gün için pek hoş olur Remlede kalmak. Âkifin (samimiyyet) inde herkesce ittifak edildiğine ıâ-’ re kendini yerden yere çarpan hiçbir muârızımın söyliyem ediği ve söyliyemiyeceği sö zlerle — haşa tezlile kal kan şu kanaatlerinin de sa mimi olduğuna inanmak lâ zımdır. Fakat, hakikat öyle mı? — Evet. öyledir! Çünkü: Bize nazaran hayatta rolü nü yapmış eserlerini vermiş, vazifesini bitirmiş olan Âkif kendine nazaran, henüz şi- irlerini yazamamıştı! O, verdiği eserlerde (san' ati) değil, yalnız 'cemiyyet) i düşünmüştü. Bundan son- ra ise cem'iyyetle beraber san'ati de ihmal etmiyecek t Bir gün kendine, lâtife olmak üzere, (Safahat) ın daki ufak tefek (kafıye) ku- surlarındın bahsetmek iste miş, hu arada: Var mı Abbâsı bilmiyen? bi Yoktur. O sahabiyi dinleşin ne di- yor: Beyitindeki (Yoktur — Ne diyor) kafiyelerine nazarı dikkatini celbeylemiştim Der- hal dedi ki: — Ben © kitapta daha neler, neler görüyorum Ha ni elimdi else (Safaha) 1 yakacağım! Şiir hakkındaki düşüncele rim bam başka olmuştur Bugün yazdığımı yarın be- ğenmiyorum. Al'ah on sene daha ömür ve vakit verirse arlık (şiir) yazmaya çalışa cağım .. Didiğime de, diyeceğime de cidden nâdim olmuştum Ben (Safahat) hakkındaki meftuniyyetimi izhar ettik çe o, Hayır, hayır. . Diye ba ğgırıyordu! (Üstadın ilk işi kitabının bazı yerlerini tâdil etmek oldu. Onun tashihlerinden geçen (Safahat) evvelkinden daha güzeldir. Meselâ: O okuduğum beyiti: Var mı Abbâsı bilmeyen kimdi? O sahabiyi dinleyin şimdi: Şekline getirmişti. Bazı misraları tamamen tay et miş, kitabına yeni yeni mı sralar, beytler eklemiştir.| Âkifin kendi. hakkındaki bieman hükümleri ne olursa olsun. onun çok yüksek bir şüir olduğunda artık şüphe edilemez, kanaatindeyim. HI) Ba ştirini Mısırdan Heybelideki merhum mihman. darına yazmıştır. (2) Östadın ikamel elliği yer. iLiM BölgeLik Maçları İçin Hazırlıklar.. Lik maçlarına Şubatın T nci günü - başlanacaktır. ilk maç Birlik-Susığırlık arasındadır. Futbol Lik heyetinin pazar , kını kaybeder. günü toplanarak bu — yılki 9 — Kulüplerin gelip git- Lik maçlarının günlerini te — me ve diğer zaruri masraf- sbit ettiğini ve buna ait ka- ları kendilerine aittir. Yal rarlar verdiğini yazmıştık. —| niız hakemlerin gelip gitme Lik heyetinin verdiği bu — ve diğer zaruri masrafları kararları yazızoruz: bölgece verilecektir. 1 — Maçlara bütün küme: — Yarı final ve final için lerin birinci takımları iştirak — Balıkesire gelen — takımların Maliye Memurları arasında tasfi- ye yapıldı Ankara, 20 (Hususi) — Maliye Vekâletinde yeni te şkilât kanununun muvakkat ikinci maddesine göre, tas fiye edilecek memurları ta yin etmek için sicille tetkik edilmektedir. Şimdiye kadar &0 memur tasfiyeyetabi tu: tulmuştur. Tapu ve kadastro memurı arasında da tasfiye yapılmak üzere — memurların sicilleri iZDEN HABERLER Madalya Kazanan 40 sanatkâra ma: dalyalar gönderildi Ankara, 20 ( Radyo ) — | Küçük sanatlar müsabaka- | sında mükâfat kazanan 40 sanatkârın mükâfatları vilâ- yetlere gönderilmiştir. Valiler madalya kazanan- lara bu madalyaları hususl merasimle vereceklerdir. Belediye reisi geldi Pazar günü' İzmire giden belediye reisi Naci Kodana! | taktirde maçtan İlaâkal edecek ve futbolcuları bilâ- | kaydü şart İisanslı olacaktır. | Gerek lisansız ve gerek he rhangi bir surette nizam namenin müsabaka fasıl ve maddelerindeki hükümlere riayet etmiyen ferd ve ku lüpler haklarını kaybetmiş olacaklardır. Yani oyundan evel sahada —hakeme her hangi bir sebeple olursa ol- sun İlisans ibraz etmiyen ta- kım ve fertler bi.âkaydü şa et haklarını zayi ederek oy una iştirak ettirilmeden hü kmen mağlüp addedilirler, 2 — Lik heyetince tayin edilen hakem herhangi bir sebepten dolayı — vaktinde yetişemeyip maç esnasında gelmiş dahi olsa tarafeyn kaptan'arı tarafından tayin edilen hakem oyunun her iki haftayımı nihayetine kadar vazifesine devam ederek ra” porunu verir. 3 — İkinci takım hakem leri iki taraf kaptanlarınca seçilir. 4 — Her maçta kulüpler sahada takımların lisansları nı hakeme ibraz etmeğe ve lisans numarasile isim, Ba- ba ismi, Soyadı ve meşgal esini bildiren liste vermeğe mecburdurlar, Aksi taktirde birinci maddede gösterilen hükümler vechile haklarını kaybetmiş olurlar, 5 — Hakeml'er fevkalâ: de mazeretleri — bulunduğu üç gün evel (lik heyetini hab. erdar edecekler,yerine diğeri gönderilecektir. Şayet tam maç zamanına kadar hake- mler mazeret dolayisile gel- memiş bulunurlarsa tarafe- yn kaptanları arasında bir hakem seçerek maç behe mehal icra edilecektir 6 — Fiküstürde gösteri- len santlerde takımların sa hada isbatı vücut şart olup o saatte gelmiyen takım hakkında lâzımgelen nizami seromoni yapılarak haklarını kaybederler T — İkinci takımlar lisans ibrazile mükellef olmayıp ancak 31 1-937 tarihine ka” dar iki nüsha olmak üzere maçlara iştirak edecek fut bolcuların adı,babasının adı, Soyadı, meşgalesi, bölge ve genel merkez numaralarını havi cetveli lik beyetine göndermeleri lâzımdır. Aksi taktirde haklarını zayi ede- rler g İkinci takım oyun cusu bir defa birinci takım da oynatılırsa bu maçlar de vamı müddetince tekrar ik- inci takımda oynamak hak etmeleri yol masrafları bölgece veri lir. 10 — Sahalarında maç yapılacak kulüpler © gün sahalarını temizliyerek niza. mi bir şekilde çizerek hazı- rlıyacaklardır. 11 — Hakemler yapılan maçın raporunu tanzim ed- erek üç gün içinde lik he yetine göndereceklerdir. Fiküstür A Kümesi: Birlik - Susığırlık 7.2 937 Balıkesir, Yurt Güç 14.2 937 Balıkesir, Güç - Susığırlık 43 2 937 Balıkesir, Yurt -Bi- rlik 28 2-937 Balıkesir, Yu- rt - Susığırlık 7 3 937 Balı- kesir, Birlik * Güç 14-3 937 Balıkesir, B. Rümesi: Bürhaniye - Ayvalık 7 2 937 Ayvalık, Ayvalık - Ed- remit 14 2 937 Ayvalık, Ed remit - Bürhaniye 23 2-937 Edremit. C Künesi: Bandırma - Birlik spor Gö nen 7:2 937 Gönen, Ban. L Yurdu - Edincik 14.2-937 Edincik, Gönen - Edincık |232-937 Gönen, Ban. L Yurdu - Birlik Spor 48 2-937 Bandırma, Dan İ. Yurdu Gönen 7 3.937 Bandırma, Ban. Birlik Spor — Edincik 14-3-937 Bandırma. 1 3 Yarı final 27-3-937 cumartesi Balıkesir sahası nda. 1 — 3 Galibi ile 2 ara sında 28 3-937 pazar günü Final maçı yapılarak Bölge Kupa birincisi taayyün ede cektir. İkinci Takımlar saat 13 de maça başlıyacaklardır. Birinci takımlar ikinci ta: kımlar maçını müteakip ma çlarını yapacaklardır Bekçilik Meslek baline sokulacak Ankara,20 — (Hususi) — Dahiliye vekâleti ziraat âsâ- yişi kanun projesinin hazır lığına devam — etmektedir. Bu meyanda Yunanistanın bu husustaki kanun projesi de gelirilerek tetk k edilmiş tir. Vekâlet mem'eketimizde ki bekçiliğe yeni veche ve- rerek bekçiliği bir meslek haline — gelirecek — vi üyet ve kazalarda bekçi bürola' | rı tesis edecektir. tetkik edilmektedir. dün şehrimize dönmüştür. Merinos Koyunlarına Yapılan Tedavi.. Vilâyet Çevresinde Buluna Merinos Hayvanlarına Tara- maya Başlandı.. Merinos koyunları Vilâyetimizin Merinos koyunlarını yetiştirme mıntakasi için ayrılan vilâyetlerden olduğu malümdur. Pu koyunla ğa tululmaması için son günlerde Merinos ko yunlarında görülen uyuz hastalığının bura — koyunlarında da olup olmadığı araştırılmaktadır. Baytar müdürünün başkanlığında kurulan uyuz müca- dele heyeti faaliyete başlamış ve vilâyet çevresinde bulu" nan hayvanların tarama ve muayenesi işine girişmiştir. Dahiliye Halkevinin Vekâletince hazırlanan ye- (Sineması Öğretmen okulundu ni ıışhm | Halkevi seyyar sineması Dahiliye Vekâl, kilüâti ni Öğretmec okuluna gön: ahiliye Vekâleti, teşkilâtı y hakkındaki kanun projesi dermiş — burada halka İA T ŞNŞ Z müddestenberi gösterilmek * vam ediyor. Lâyihada lüzu | te olan Olimpiyat filmi ta: mlu görülen tadiller yapıl. | lebeye de gösterilmiştir. maktadır. Yeni esaslara gö 30OT Noterlere Verilecek Aidat.. Maliye Vekâleti noterlere dairelerinde sattıkları notef kâğıtlasından dolayı aidat re, birkaç vilâyet bir. mın taka sayılarak merkezi va | ziyette bulunan şehirde ma nsup idare heyetleri teşkil edilecek ve bu heyetler hâ len mevcut olan kanuni sa lâhiyetlere istinadan Devlet Şürasına ait bazı muamele leri de göreceklerdir derecesini — kabul etmi, Bu suretle Devlet Şürası | Vekâlet bu hususta defter” nın memurlara ait olan işl | darlıklara yaptığı bir ta” mimde sırf bu varakalarâ inhisar etmek üzere noter lere yüzde beş noter aidat! verilmesini bildirmiştir. eri daha azalmış olacak bu: nunla beraber bu muamele lerin daha kısa bir zaman da netcelenmesi de temin edilecektir. Neşriyat: Yeni Adam 159 inci sayısı çıktı. İçin de İsmail Hakkı Baltacıoğ lanün — “Sosyetesini arayı adam, adlı makalesi ile fel sefenin proğramı; “Hayatılf ve diğer birçok değerli ya zılar bulunan Haftalık Fikl/ gazetesini — okuyucularımız tavsiye ederiz on vilâyette bulunan vali muavinlikleri Halen sekiz nin arttırılması da takarrür efmişlir Lâyihaya bağlı ka droya kırk kadar vali mua vinliği 1lâve edilmektedir Projeye müfettişlik olmak üzere oluza yakın ye- ni kaza teşkili için icabeden kadro âvile edilmiştir. ekserisi umumi mıntakalarında