21 Ocak 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

21 Ocak 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

21 İkincı Kânun 917 “Eğer Berlinde Aklı- | selim Varsa.,, ingiliz gazeteleri Berlinin anlaşma için fırsatı kaçırma- malarını yazıyorlar, Londra, 20 ( Radyo ) Hariciye vekili Eden Avam | kamarasında İngilterenin ha- rici siyasetini izah eden mü him bir. beyanatta bulun Muştur. Londra, 2(0 (Radyo) Avam kamarasında harici İngiliz siyaseti hakkında söz | töyliyen — Edenden — sonra Avam Kamarası hiç bir ka- rar ittihaz etmemiştir. Deyli Telgraf — gazetesi Edenin nutkanun — sulh da- vası lehinde olduğunu, di ğer bir gazete Hitlerin an- laşma için açık bir teklifte bulunduğunu yazmaktadır. Edenin nutkunu — tahlil eden gazetelerden biri de: Edenin son cümlelerinin evvelâ bir teklif sonra da bir ihtar olduğunu, eğer Berlinde akliselim varsa bir fırsatı kaçırmaması lâzımdır. Demektedir. Londra, 20 (A.A.) — E- den Avam kamarası İngil terenin dış sıiyasasını izah ederken çetin meseleler se- nesi olarak gördüğü 937 yı linda İngiltere beynelmilel #ahadaki mesuliyeti müdrik bulunduğunu kaydetmiş - ve | anya ihtilâfındaki İngiliz Boktali nazarını ihtilâl İspan | A hudutlarını aşmaması ve İspanya istiklâline vaziyet edilmesi — olduğunu söyle miştir. İtalyan Akdeniz bir muahede İngiliz anlaşmasına | ve paktı mevzubahsolmadı- Tİ lik hayanın hevesi İngilterede Plimutta Mis | ters Aliki Mari Skoylton ix minde bir bayan; yaşına ba | kmadan fudbol oynamakta- ğini yalnız teati edilen mek- | tupların iki tarafın gergin münasebetler faslını kapat. tığını — söylemiş ve sonra Türkiye ve bütün Akdeniz devletlerinin buna muvafa- kat bu mabiyeti hakkında bir ka nat verebileceğini cesaret etmiş ve Almanyanın istik balde oynıyacağı rolün Av- rupada başlıca kaygı oldu- ğünuü söyliyerek yalnız ken di mukadderatını değil bü- tün Avrupa kibini inlihabı etmek Almanyanın elindedir demiştir. Lo Populaire gazetesi de etmeleri anlaşma şunları yazmaktadır. Romanın, Berlinin ve Liz bonun cevaplarına hâlâ inti zar ediliyor. Fakat bu üç fasist hükümet büyük Brit- anyanın teşebbüsüne engel olmak isteseler dahi bu ta mir edilmez bir hareket sa yılmaz Çünkü bir kere da ha tekrar edelim, Londra ile Paris katiyetle interlerse müdahale ve kontrol işleri- ni temin etmek kabil olur. | _İlpanyada kanlı çarpışmalar: Hükümet Taarruza Madrit, 20 (Radyo) — Bu gün dokuz avcı iki bambar diman tayaresi şehrin — bir Mahallesini — bombardıman etmişlerdir Cebelüttarık, 20 (Radyo) — Hükümet kuvvetleri Ma lagada şiddetli bir taarruza Seçmişlerdir. Muharebenin Sok Çetin olduğu ve hasta elerin yaralı ile dolduğu anlaşılmaktadır. Netice ma- lüm değildir. Sal Amantre, 20 (Radyo) Yeni istesyonu Açı'mıştır. Gezneral Franko radyonun Emden Yoko Hamada Tokyo, 20 (Radyo) - Al- man Emden kruvazörü Yo © -Hamaya gelmiştir. Japon bahriye zabitleri tarafından Emden zabitle- Tine ziyafet verilmiştir. hıüînilııı Londra, 20 (Radyo) - 16 nunsanide Portekiz notası hariciye nezaretine gelimiş tir, radyo Ve nota Ademi müdaha- l& komitesine havale edil Mmiştir Bu notada Portekizlerin | Kuvvetleri Geçtiler.. Malapada - yapılan bu - çetin taarruz hareketi - sonunda hastahaneler yaralılarla doldu. açılması münas:betile İspan- yaya ve dünyaya hıtaben bir nota vererek her şeyden evel memleketin istiklâlini kurtarmak emelinde 0o'du ğunu söylemiştir Valansiya. 20 (Radyo) İtalyan gemisinin tevkif edil diği ve bu geminin İspanya cumhuriyet limanına getiri- leceği hakkındaki haberler tekzip edilmektedir Madrid, 20 (A.A.) - Hü kümetçiler Losancelosu zap- tetmişler ve birçok esir al- mışlar ve İstepondade — şid detli bir mukabil geçmiş'erdir. Balkan Matbuat Kongresi.. Atina, 20 ( Radyo ) Şubat 15 de Balkan gaze tecileri ikinci matbuat kon gresi yapacaklardır. Bu kongre dört gün sü recektir. Ve bu — kongrede Balkan devletlerinin komşu devletlerle su!lh bağlarının kuvvetlenmesi etrafında konuşma yapılacaktır ileri sürdüğü iddiaya göre kendı topraklarında yabancı bir devletin kontroluna razı olmamaktadırlar. Ancak bu taarruza kontrolu kendisi yapacağını ilâve etmektedir. dır. Bu İngiliz bayanının ya gı yetmişlik olmak — için iki seneciğe muhtaçtır. Bayancığın bu merakı, anlaşılan pek çok — kimsele- rin hoşuna gitmemiş olacak ki hemen her oyundan 80 imzasız. mek- tup almakta ve bu mektup nra yüzlerce larda bu hevesten vazgeç mesi ve çok gülünç olduğu bildirilmektedir. Bayan bunları hep kıska pçlık eseri saymakta ve fut- bol oynamakta devam et- mektedir, | Ağzile Totoğraf alan casus | Amerika zabıtası Panam ada Bravn adında ve Japo nya hesabına casusluk yap an bir Almanı tevkif etmiş tir. Bu adam, ağzında ve di şleri arasına küçük bir fot oğraf makinesi yerleştirmiş ve ağzını her açtığı vakıt memnu mivtakalı ait bir resin çekmiştir. Bravn; »pey zamandanberi Panama — müdafaasına ait plânları elde etmek için ça- | lışmakta imiş. Şimdiye ka- ı dar Panama istihkâmların dan birçoğunun resmini al mağa muvaffak olmuştur. Avusturyada bir kabile Evet Avusturalyalı değil; Avusturyalı bir kabile.. l Avusturyanın Grincik şe hrinde şarap ticaretile meş gul Hagel isminde bir adam | 1935 senesi Haz'ranında bu * fsemi taşıyan Avustur yani ailesi mensuplarını -da vet etmiş ve bu davete an- cak seksen kişi icabetmiştir. Fakat bu sene 6 kânunusa- nide aynı şekilde bir aile toplantısı — yapılmış ve bu defa tam V000 — kişinin bu alle mensubu olduğu anla şılmıştır. Bakalım, bu Ho gel atle toplantısı Avrupada bir de kabile gayret ve re- jimint doğuracak? Rusya harp Hazırlıkları mı Yapıyor (Baştarafı birinci sayfada) Çekoslovakyada | yaptığına — dair harp için hazırlıklar neşriyata devam etmekte ve bu maksatla Çekoslovakya da yeraltı tayare meydan- ları kurulduğu ve şimdiden birkaç yüz Sovyet zabitinin Çekoslovakyada bulunduğu nu iddia etmektedirler. Çekoslovakya erkânıhar biyesi, İagilterenin ataşemi literini bu hususta Çekoslo vakyada tahkikat yapmağa memur etmesini büyük bir memnuniyetle karşılamıştır Alman gazetelerinin aldığı haberlere göre Almanyanın Prağdaki ataşemiliteri Çeko slovak tayare meydanlarını ziyaret elmesi haykında vu kubulan daveti kabul etmi- yecektir. Eğer bu haber do ğru çıkarsa Almanyanın ma- ksadı mahsusla bu şekilde şayinlar, — çıkardığını kabul etmek icap edecektir. Sancakta Târlılerğ Ya pılan Tazjikler: SAYFA: 3 . Antakya Ve İskenderun Mümes- sillerinin Verdikleri Rapor.. Sancakta tetkikat yapan müşahitlere verilen rapor, Hataylı Türklerin şimdiye kadar neler çektiklerini ve ne haksızlıklara uğradıklarını bütün açıklığıla gösterme Sancağın Türk nahiveleri müdürlüklerine Türk düşm anı oldukları için Türkiye- den kovulan bu memlekette Türk düşmanlığını propaga nda etmekle tanınmış o'an eşhas tayin edilmiştir. Hulâ- sa Sancak memurlarının Tü rklerden tayin edilmesini te ahhüt etmiş olan mandater | Fransa Sancağa tayin edile cek Türk — düşmanlarından intihap ve tayin etmeyi bir prensip olarak tatbik etmiş: tir. Hükümetin Sancak Tü rklerini tazyik ve izrar et- mek maksadiyle takip ettiği bu siyaset esasen Türk düş manlığını bir zihniyet olarak aşılamış ve memurlar bu zi hniyetle hareket ettikleri için Türk halkını hükümet dal relerinde işlerinde hususi ve , ietisnai muamelâta maruz bı | rakmıştır. Her memur, her Türke, her vesile ile zorlu klar çıkarmak vazifesiyle | her şeyden evvel mükellef ve muvazzaftır. Memur, Tü rk erbabı mesalihine müte allik her işte dilediğini ya pmakta ilânihaye mezundur, serbestir ve bütün kanunsu zluklardan dolayı hiçbir gü nah mesul ve muatap ola- Bilfarz Türkün Türkçe is tidasına Arapça meşruhat ve- rir, Ve çok kere (devairi aidesine) kaydiyle istidanın nereye havale — edildiğini sarahatsiz. bırakıp müraca- atçıyı aramak sormak — ve bulmak külfet bir zahmeti- ne koşar bu kadarcık bir şeyden bile kindir bir zevk | duymağa kalkışır. Türk er babı mesalihinin evrakı da irelerde sürünür. Türk daire | kapıcılarının bile — istihfaf, hakaretine maruz kalır. Bu kadar geniş bir İşkence me zuüniyet ve salâhiyetini ken dinde bulan Arap memur artık a'abildiğine icrayı hü kmederken bir taraftan da balkı soymakta hiçbir mah zür görmez Hn küçük ve | basit bir işte büyük zorluk- lar göstererek Türkü amı mecbur kılar, kaderince rüş- vet almağa, fırsat bu (fırsat tır diyip Türk malına canı- a na sarılmağa başlar. Küçük | bir müsamahaya — mukabil Türk köylüsünden aşırdığı paralarla Türke ait muame- lâttan ve hususattan kendi ( ne çıkardığı gayri meşru pa ylarla bugün memleketin en | zengin fertleri haline gelen memurlar hemen hemen is tisnasızdır. Ve bütün mem leket halkı mazilerini pekâ lâ ve yakından bildikleri bu memurların daha dün aç denecek kadar yoksul oldu- klarımı bilir. Bunların bugün | memekette yükselen evleri apartımanları, köyleri ve çi ftlikleri karşısında bağrına taş basarak ses çıkaramaz. Memurlar gayri meşru bu servetlerinden dolayı âmir lerine karşı da gayri mesul dur, | ve matbuata da akseden bu | hapishanede bulunmaktadırlar | dırlar. Hiç bir memurun, bu ga- yti meşru servetinden dola yı sorguya çekilmesi görül memiştir. Yalnız, Antakya ziraat bankasından ve ban. ka memuru ve veznedarla- rının gene bu dalrenlie âmi rlerinin ihmal ve teseyyübü neticesiyle aşırdıkları 16 bin lira, 1936 yılının eylül ayın- da, o da gene erbabı meta lihten birinin ihbarı üzerine meydana çıkmış örtbas edil- miyecek bir halde bulunan bırsızlik hakkında, maliye müfettişi bu'unan ve ban- kayı soyan veznedarın kayın babası olan Fuat tarafından tahkikata — başlanmış, fakat tahkikatın neticesi hâlâ me- çhul kalmıştır. Gerçi banka memuru ve veznedar elyevin Fakat bu dairenin teftiş ve | kontrolü ile mükellef ve mu- vazzaf bulunanlar ve sıuf kendilerininin ihmal veya teseyyübü ile hırsızlığa me ydan verilen birinci derece memurlar ellerini kollarını sallıyarak gezmekte ve hâlâ | işleri başında bulunmakta EELE . Küfus işleri ve siyaset İskenderun - Antakya ve | havalisinde mütemekkin ahalinin lâakal yüzde yetmi- g! Türktür. Buna rağmen 1924 yılında yapılmış bulunan edir. kılmış tahririn lâakal yarı yarıya yanlış, noksan oldu- ğunu kolaylıkla anlarız. Biryandan halk — nüfusa yazılmağa davet olunurken bir taraftan da Fransızların asker top'ıyacakları, ve tah rir neticesinde vergilerin ar türilacağı ifşa edilmiş hattâ balktan on yıllık yol parası | bedeli istenmiş ve halkın o zamanlar taşıdığı mefküreye göre ürkütücü olan bu pro paganda ile nüfusa yazılma- sının önüne geçilmiştir. Bil- hassa Türk halk yabancı bir devlet ordusunda - askerlik vazilesi görmeğe asla razı olmadığından, nüfus tahriri- nden uzak kalmış, binnetice umumi nüfus yekünu kayıt- larında Türk çokluğu, azlık görülmüştür. Fakat bilahara bu fikir yavaş yavaş silin- meğe başlamış, nitekim 1933 yılında alınan bir af kararı Özerine ve verilen mühlet zarfında bir kisım mektum halk kendi isteklerile nüfus dairelerine müracaat — etmiş ve yalnız Antakya kazasın- da 934 tarihinde doksan ye- di bin tesbit olunan nüfus mikdarı yüz otuz iki bine yükselmiştir. Gene başı boş ve keyfe bırakılmış bir us- ülle cereyan etmiş bulunm - akla beraber bu da gösterir ki, memlekette — hakiki ve modern bir. nüfus tahriri nüfus tahririne müstenit hü- kümet istatistiklerine bakılı rsa Sancakta Türkler ancak yüzde otuz sekiz tutarlar Hükümet tarafından ve her işte olduğu gibi bususi — ka- yıtlarla tertip edilmiş bulu- nan bu istatistiklerde diğer leri gibi sarâpâ muharreftir ve modren bir nüfus tahriri neticesinde bizim iddiamız sübut bulacaktır. Hükümetin 924 de yaptığı nüfus tahriri hiçbir ilmi esasa istinat et mez O zaman memurlar ve | köylerde yalnız halkın mü racaatını beklemek suretiyle muayyen mıntakada oturup geklemiş ve defterlerini dol- durmuşlardır. Halbuki 1924 deki veziyet siyi ı ve ha- leti ruhiye bir taraftan da kasten yapılan bir. takım propagandaları göz önüne alırsak, halkın kendiliğinden nüfusa yazılmaktan niçin ve nasıl kaçtığını ve binlerce bu başı boş ve arzuya bıra yapılmış ve binaenaleyh hü- kümetin istatistiğidir. diye öne sürdüğü yekünlar hiç bir esasa istinad etmemiştir. — SONU VAR ——— Farbiyel Danonçiyo ölme- ğe karar vermiş İtalyanların şâiri meşhur- dur. Fakat son on senede bu şöhreti bilhassa eksant rik ve bunak olmasile kaim dir. Şişirilmiş ve — şımartılmış bir adam olduğu için Dano çiyo ölümün emrine tâbi olduğunu iddia eder durur - muş. Bereket versin ki so0n zamanlarda İngilterede bir tanıdığına bir mektup yaz miş ve artık ölüme razı ol- duğunu bildirmiş. Çoksa Az. rail milyonlar senedenberi ilk defa olarak işini görm- ekte müşkülâta uğrıyacaktı! Heygidi faşizm hey... Nele re el uzatmaz!.. ’IllIlIllIlllllllllllllllllllllllllllllllllll_ BO Mübadil ve gayri OU Bilumum banka ve şirket hisse se- netleri yüzde 5 ve iki faizli hazine tahvilâtı alınır ve satılır. İzmirde Kemer Altında Hacı NO mübadil bonoların Adres: Hasan Otelinde 60 Numar Cavit: Telefon 3903