12 Şubat 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

12 Şubat 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

— 12 ŞUBAT CUMA 1937 Avam Kamarasında Gürültülü Bir Toplantı.. Muhalif mebuslar eski kral Sekizinci Edvarda maaş tahsisi değil, dükalığı bile çok görüyorlar. Londra, 11 (Radyo) — - Avam kamarasının dünkü w.an aşılacaktır toplantısı, çok gürültülü ol muştur. Muhafazakârlardan ve sabık kral Edvardın. ta raftarlarından bazı saylav ların imzası ile verilen bir takrirde, sabık krala maaş verileceğinin tesbit edilmesi istenilmiştir. Bu takrir, işçi partisine mensup bütün sa ylavları ayağa kaldırmıştır Bu saylavlar, tahtı terke- den sabık krala Maaş lahsis etmek — değil, Kornovales dükalığından bile kendisine birşey verilmemesini istemiş; lerdir. Bunun üzerine şiddet l münakaşalar olmuş ve avam kamarasında pek en der görülmüş bir hava hu- süle gelmiştir. Münakaşalar saatlerce t*ürmüş, ve birçok hatibler 4öz söylemişlerdir. Avam ka- — Kamutayın Dünkü Müzakereleri Ankara, 11 (ALA) — Mutay bugünkü toplan- tısında askeri memurlar ha- mdaki kanunun 5 ci mad desinin tefsirine ait kanun Yihasını müzakere ve ka- | etmiştir. Deniz yolları ve akay işlet- me idaresile fabrika havuz lar ve kulavuzluk — müdür. ıüileıüı. Devlet Reisine ait deniz vasıtaları memurları “* gemi adamları hakkın daki tekaüt kanununun | ci Müzakeresini bitirmiştir. Siyasi Müsteşarlıklar Ankara, 11 ( Hususi ) İyasl Müsteşarlıklar İistesi, C.H. Partisi Genel Sekreteri ve Dahiliye Vekili Şükrü Ka- Ya ile diğer vekiller tarafın hazırlanmış ve Başve kâlete verilmiştir. Liste, bu l'jılordı neşredilecek — ve Müsteşarlıklara kimlerin ge- —— ——— U)'uçturucu Vindsor Dükü (Edvard) marası bir karar vermeden dağılmıştır. Londra, 11 (Radyo) İngiliz kralı altıncı Jorç, ra- dyoda mühim bir — söylev verecektir Bu söylev Hindistan da dahil olduğu halde — bütün dominyon'ara işittirilecektir. Tayare Piyangosunun dünkü keşi- . desinde kazanan numaralar İstanbul, (! (Hususi mu habirimizden ) — Tayare piyangosunun dördüncü ke- şidesinin çekilmesine bugün | den başlandı. Yarın da de Waddelar kaşakçıığı yapan hir çete efradı Viyana, 11 (Radyo) Avıııı..',. - Macar — hudu dunda Uyuşturucu maddeler Açakçılığı — yapan iki kişi yıkılııınıııın. Bu iki kişinin Avrupada uyuşturucu. mad- deler kaçakçılığı yapan bir ı“"" Mensup oldukları an aşılmaktadır. vam edecektir. Bugünkü keşide de büyük ikramiye kazanan numaralar | şunlardır: 50,000 Lira | 36367 | 15,000 - Lira 32732 | 12 bin lira 25264 numa | raya, 10 bin lira 27321 nu- maraya, üç bin lira, 35611 numaraya. d002, 148d0 nu- maralara da binar lira isabet etmiştir. Toprak Kanunu Ankara, (1 ( Hususi ) — | Vekiller heyeti, toprak ka nunu esbabı. mucibe mazb atasını — hazırlamıştır. — Bu | mazbata tam 120 sahifeden ibareltir. vrrvaş hencen Bir tayyare yere düşerek parçalardı. Berlin, 11 (Radyo) — Es- ki sistem bir. Yunkets tay- yaresi şimalde bir yere dü şerek parçalanmıştır. Bu ka zada beş kişi ölmüştür. B Bir ölüm Tahran; 11 (Radyo) — Ma- liye nazırı kalp sektesinden * ölmüştür. TÜRKDİLİ GÜNDELİK SİYASAL GAZETE p —a ON BİRİNCİ YIL SAYI: 10164 Edirne Sular altında kaldı Ankara, 11 (AA.) Son günlerde yağan sürekli yağmurlar yüzünden Edirne de nehirler taşmış ve — şeh rin sekiz, on mahallesini su basmıştır. Sular dört metre doksan santimetre yükseldikten soa nra yavaş yavaş çekilmeğe | başlamıştır. Umumi — müfettişlik ve | vilâyet feyezanın fazla za rarı mucip olmaması için ted. birler almıştır. Eden Teni hhi;ııâı_ıifı almı- BALDVIİN Londra, 11 (Radyo) — Yor- meşer Post ve Deyli Meyl gazeteleri, M. Baldvinin is- ' tifasından ronra teşekkül edecek olan yeni kabinede hariciye — nazını Edenin yer almıyacağını yazıyorlar Ayni gazeteler, yeni kabine. nin, Nevil Çemberlayn tara- fından teşkil edileceğini ilâ | ve ediyorlar. Mısırda Bir H Onbeş Şubatta Atinada toplana" cak olan Balkan antantı konseyi Mühim Meseleler Üze rinde Konuşacak.. Kansey Yunan kralı tarafından açılacaktır. Hariciye Ve- kilimiz riyaseti Yugaslavya başvekiline İstanbul, 11 (Radyo) — Ge- lecek Pazartesi günü Atina Üa töplanacak 'Dlan Balkan konseyi, mühim meseleler etrafında müzakerelerde bu | lunacaktır Hariciye Vekilimiz Tevfik Rüştü Aras, lürkiye— İtalya arasındaki dostane münase battan bahsedecek ve Ak denizde sulhun muhafarası için Balkan paktına dahil olan devletlerin yüksek me- saisini bir kerre daha teba. rüz ettirdikten sobra, Yugos- lavya ile Bulgaristan arasın da akdolunan ittifakı tahlil | edecektir. | Alâkadar mehafilin kana atine göre bu seferki Balkan konseyinde daha birçok mü- him meseleler görüşülecek ve esaslı kararlar verilecek- tir. Konsey, Yunan kralı ikin ci Jorj tarafından açılacak- tır. Atina mehafili, konse yin bu toplantısına büyük ehemmiyet atfetmektedir. Ankara, 11 (Hususi) — Hariciye Vekilimiz Tevfik | turya hükümeti bıraktı. Yunan Kralı JOJ Rüştü Aras, Atinada topla- | nacak olan Balkan konseyi reisliğini, — müddeti - bittiği için — telgrafla Yugoslavya başvekili ve hariciye nazırı M. Stoyadinoviçe devretmiş tir. Atina, 11 (Aadyo) Viyana ile ÂAtina arasında tayare sefer- leri yapılmasına müsaüde is- temiştir. Bu hak diğer hü kümetlere de verilmiş olduğu için bu tatek de isaf oluna- caktır. Avus- Puğ(î Jübilesi münasebetile Soy- yet-Rusya Tadyosunda gece Türkiye için konser verildi Türkiye saati ile saat 22 ile 23 arasında dün dost ve komşu Sovyet.Rusyanın ra- dyo istasyonları büyük Rus şâiri Puşkinin jübilesi mü nasebetile Türkiye için hu- susi bir tir. konser — neşretmiş- Puşkinin şüirleri Rus kompozitorlarının eser- lerinden mürekkep — olan bu könser esnasında izahat Türkçe olarak verilmiş ve dünkü nüshamızda yazdığı- mız proğram tatbik edilmiş- tir. üzerine —- — Ehemmiyet - verilen siyasi bir görüşme Paris, 11 (Radyo) — Si- yasi mehafil, Ribbentropla, Lort Kalfadın görüşmeleri- ne ehemmiyet atfediyorlar. Şelllimez 976 Kişi griptan öldü. Londra, 11 (Radyo) — Son grip salgınından büyük şehirlerde ölenlerin adedi 976 yı bulmuştur. Yanardağ Kudüste Çeteler Etra- İndifaa Başladı. ti Kasıp Kavuruyor.. Silâhlı çeteler her tarafta halkı rahatsız ediyor, SOyl- yorlar, Yahudi aleyhtarlığı büyüyor. Santiyako, 1İ (Radyo) — Şilinin cenubundaki Lâya ya- nardağı indifaa başlamıştır. Lâvlar suları kabartmış, bu yüzden iki köprü yıkıl- miş; iki kişiyide sular alıp götürmüştür. ükümet DarbesimiHazırlanıyor Faşistler ingiltere ile yapılan ânlaşmayi ayri kâfi bulu- yorlarFransız gazeteleri Arapittihadından endişe gösteriyor Paris, 11 (Radyo) Ga- zeteler Mısırda faşist hare keti mevcut olduğunu yaz r. maktadı! Bu faşist hareketinin gaye si Mışıra tam bir. — istiklâl vermekdir. Gazeteler Mısırda bu ha- reketin hergün biraz daha terakki ettiğini ilâve etmek - tedirler. Faşistler yeşilleri memle kete hiyanet etmiş olmakla itham etmekte ve İngiltere ile yapılan anlaşmayi gayri kâfi bulmakta, bu yüzden de Nahas paşayi mevki - ikti- dardan indirmek tasavvuru- nu gütmektedirler. Gazeteler Mısırda İraktaki gibi bir hü: kümet darbesi — olmaktan Misir Başvekili Nahas Paşa korkulduğunu, gittikçe kuv vet bulan Arap ittihadı teh- likesinin önüne geçilmesine işaret ediyorlar Kudüs, İL(AA) — Fi listinde tedbişçiler tekrar fa aliyete geçmişlerdir. Yahu- diliğin yayılmasına ve siyo nist siyaseti takip edilmesi- ne mani olmak için Akkâda müslüman ve hiristiyanlar: dan mürekkep bir cemiyet teşekkül etmiştir. Yüksek Komiserlikçe Adi fa ismindeki Arapça gazete kapatılmıştır. Diğer cihetten gayri kanuni — bir şekilde hicret — ettikleri için şimal hududunda 12 Yahudi tev kif edilmiştir. Protesto hareketleri gittik- çe büyümektedir Siyasi mü erimlerin serbest bırakılması için avukatlardan mürekkep bir heyet Hayfa valisine bir istida ile müracaat etmişler dir. Arap hareketinin gittik çe büyümekte olduğu görül mektedir. Kudüs, 11 ( Radyo ) Filistinde yeni hâdiseler ba- şgöstermiş ve Hayfada so- kak muharebeleri olmuştur. Vaziyet, eskisinden — daha nazik ve tehlikelidir. Berut J1 (Radyo) — Pan Arap komitesi ve Suriye, Filistin. İrak vesair Arap he yetleri, Mekkede büyük bir içtima yapacaklardır nit Ai z Bu heyetler kongreden sonra Kahireye geçecek ve Mısır ricalile temaslarda bu- lunacaklardır. Kudüs, 11 (Radyo) — İn- giliz tahkik komisyonu ay rıldıktan sonra Yahudi aley- tarlığı Filistin içlerine doğru devam etmektedir. Bunlar ferdi teşebbüsler: den ibaret olmakla beraber sulkastlara — sık sik tesadüf olunmaktadır. Samaryada bazı taarruzlar - olmuştur. Burada bilhassa — Civatada çiftçilere karşı müsellâh çe teler tecavüzlerde bulunmuş- lardır. Çeteler yolda süt taşıyan üç kamyonu tevkif etmişler- dir. Çeteler Arap kasabala rini da ihmal etmemek tedirler. 2 Müszellâh çete Kudüs cı- varında halkın ellerini, kol. larını bağladıktan sonra hay- vanlarını sürüp götürmüşler. dir. Tayarecinin seyahati, Kudüs, 11 « Radyo ) -. Tayareci Lindberg — 11,45 de buraya inmiştir. Benzin aldıktan sonra 12,45 de te krar hareket etmiştir. eai Edirnede On Mahalle Sular Altında Kaldı.