12 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

S UL US ULUS ADIMIZ, ANDIMİZDIR — R. 12 ŞUBAT 1937 CUMA ON SEKİZİNCİ YIL. NO: 5584 .ve P. genel sekreterliğinde yapılan toplantı Vilâyet kongrelerine müşahid olarak gönderilen saylavlar izahat verdiler Başvekilimiz ve Dr. Aras İstanbula gittiler larında hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü Aras ve hariciye genel âyet kongrelerinde halkın dilek ve şikâyetleri açıkça görüşülmüş, seçim- ler seıbeıtçe yapılmış ve valilerin arti başkanlıklarma tayini müsbet ka faydalı neticeler vermiştir sekreteri Numan Rifat Menemen- cioğlu olduğu halde dün 19.30 da Deniz talebeleri ameli gemicilik dersi görürlerken KAMUTAY MÜZAKERELERİ Denizciler tekaütlük kanuüununun dün Dahiliye vekili ve parti genel sekreteri Şükrü Kaya ile iktisad vekili Celâl Bayar da Çiftlik is- tasyonuna kadar başvekilimizle beraber gitmişler ve oradan geri dönmüşlere İstasyonda başvekilimizle he- riciye vekilimizi Ankaradaki ve- killer ve bir çok mabuslar ve ve- kâletler ileri gelenleriyle kalaba- hık bir halk kütlesi uğurlamış ve tren hareket ederken alkışlamış- tr. Vvun saat onbirde Parti Genel Sek- reterliği binasında Genyönkurul üyeleri ve Vilâyet kongrelerine müşahit olarak gönderilen Saylavların da iştirakiyle bir toplantı yapılmıştır. Cümhuriyet Halk Partisi” tüzüğüne göre iki senede bir yapılması icap eden Parti vilâyet kongrelerinin bu sene yap- tarılma yılı olduğundan, Parti - teşkilâtr olan bütün vilâyetler Parti kongrelerini Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya yapmışlardır. Parti Genel Sekreterliği kongreler- den evvel vilâyet, Parti - başkanlarına gönderdiği mühtelif tamimlerde - hükü- et ve Parti beraberliği hakkında Parti Genbaşkürca ittihaz olunan kararın, Cümhuriyet Halk Partisinin memleke- tin siyasi ve içtimal hayatında güttüğü yüksek maksatların tahakkukunu kolay- daştırmak; Partiyi kuvvetlendirmek ve (Sonu 6. rmer sayfada) Başbetke TÜRKİYE VE SURİYE Falih Rıfkı ATAY Suriye, Mısır ve İrak'tan — aldığı- mız haberler, Sancak davasını fırsat bilerek, Türkiye ile arablık âler rasında nifak havası yaratmak ist yenlerin ne kadar boş bir gayrette bulunmuş olduklarnı isbat eder. Arablik iş bu müş- terek hatıraların üstünde hiç bir esef ve kaygı gölgesi yoktur. Arab devlet. etmesinden, ve tabit inkişafları ile, istiklâllerini kazanmış olmalarından ancak sevinç hissederiz. Kemalizm prensipler hürriyet- lere hürmet gelir. Musul meselı tesviye eden karardaki hususi kaydı- mız henüz hatırlardan / çıkmar Kemalist Türkiye kendi hesabma ta- arruzcu olmadığı gibi, başkaları za- rarma tahrikçi değildir. Bizim kom- şuluğumuzdan İrak ve Suriye arab- ları, hiç bir fırsatla, zerre kadar endi şe duymamıslardır; Milletler Cemi bu iki memleketteki manda- Türkiyeden küçük bir şikâyetleri olmamıştır. - Manda- terler ve Milletler Cemiyeti ile iki kardeş memleket münasebetler hür ve müstakil Suriye ve İrak te- tekküllerine — doğru — inkişafından türkler kadar kim saadet duyabilir? Çünkü milli hürriyetlerin türkler davasında / gösterdiğimi titiz hakgüderlik dahi, “ kemalizı aynı yüksek faziletinden — ilham al- mış değil midir? Böyle meselelerde kemalizm hesabma samimiyet, açık sözlülük ve sarsılmaz prensiplerine bağlılıktan gayri herhangi bir emel tasavvur etmek, sadece, kötücüllük- le tefsir olunabilir. Bütün arzumuz, hududlarımızın gerek Avrupa, gerek Asya kısımla- rında urnumi barış davasını takviye Maraşın kurtuluşu Maraş'ta kurtuluş münasebetiyle yapılanı çeşme Bugün, Maraşın kurtuluşunun yıl- Aönümüdür. Maraşın kürtuluşu, yalnız bir “şe- hir kurtuluşu,, değildir. — Memleketin €n karanlık günlerinde, istilaya gelen ve gâlib gelmiş bir ordunun bütün kuv- vet ve ihtişamının, bir sabun köpüğü gibi eriyebileceğini dünyaya gösteren örnek bir hâdisedir. Anteb ve Maraş müdafaaları, türk tarihinin en şerefli iki sayfası olarak gönüllerimizde ya- gıyacaktır. Şehrimizdeki maraşlı gençler, yarın Halkevinde, kurtul Jayısiyle bir kutlama töreni yapacaklardır. eden karşılıklı emniyetler kurulmuş olmasıdır. Bu emniyetlerin asıl da- yancı ise, milletlerimiz arasında hiç bir anlaşmazlık veya kötüye - alma hali bulunmamaktır. Onun için Su- Türkiye havasının bir köşesi. sonraki karşı ni karartan geçici buluttan tatlı aydınlığını meserretle maktayız. Balkan antantı reisliği PT çi SA Yugoslavya Stoj Ankara, 11 (A.A.) — Hariciye Ve kili doktor Rüştü Aras Balkan antan. ti konseyi reisliğini Yugoslavya Baş- vekili ve hariciye nazırı Stoyadinoviçe devretmek — münasebetiyle — kendisine 8-2-1937 tarihli şu telgrafı göndermiş- Ekselans B. Stoyadinoviç Yugoslavya - Başvekili ve Hariciye Nazırt BELGRAD Balkan antantı konseyi, nizamname” miz mucibince, yarından itibaren yüke sek reisliğiniz altına girecektir. Bu şerefli vazifeyi — size devreder- ken her şeyden evel mümtaz devlet a- (Sonu Ssinci sayfada) Nehir taştı bir çok yerler su a!tında kaldı dirne, 11 (AA) ler taşmış ve Edirnenin sekiz on mahallesiz bütün gece devam etmiş ve bu müddet içinde poli Sular 4 metre 90 santimetre kadar yüksel vaş yavaş çekilmiye başlamıştır. Bosna köyü tamamen su ile çev- rilmiştir. Umumi müfettişlik ve vilâyet feyezanın fazla zararı mucib olmaması için lerdeki evleri boşaltmakla uğraşmı, dikten sonra tedbirler almıştır. ilk görüşmesi yapıldı Kamutay dün Fikret Sılay'ın re- isliğinde toplandı. Seyhan mebusu B. Damar Arıkoğ- dunün küçük — traktörlerden — alınan gümrük resmi hakkındaki sual takri- Fi sual sahibi. toplantıda bulunma: #ından ve geçen rüznameden kaldığın- dan sakıt oldu. Yozgad mebusu — B. Sirri İçöz'ün arzuhal encümeninin 567 numaralı ka- Tarının umuml / heyette — müzakeresi hakkındaki takriri ve arruhal encüme ni mazbatası okundu ve arzuhal encü. meninin mazbatası kabul edildi. Aakeri memurlar hakkındaki kanu (Sonu 6, ıncı sayfada) Edirne'de taşan Mericin sakin bir görünüşü Son günlerde yağan sürekli yağmurlar yüzünden nehir- Ekonomide Kemalist rejim Yazan: Celâl Bayar Ekonomi Bakanımız B. Celâl Bayar Financial Times'in Türki- ye'ye dair çıkardığı ilâvede, ekonomide Kemalist rejim başlığı ile çok mühim bir makale neşretmiştir. Bu yazının muhteviyatı şudur: Doktrin çerçevesinden Kemalist rejim, tatbikatta Ke- malist rejim, Ekonomi bakanlığına düşen işlerin önemlileri: sası, plânlı endüstrileşme işle: er işler. B. Celâl Bayar'ın bu kaymetli min aslını dün neşre başlamışık. Bugün de son kısımlarını ka €. Ticari tediyat rejimi: 1) Küiring veya benzeri anlaşma mevcud memleketlerle bu — anlaşmalar hükümleri dahilinde yapılır. 10) Türkiye- ile ticaret muvazencel devamir sürette pasif olan ve aradakl fark devamlı sürette nazara alınabilek cek mikdar ve hacimde bulunan, Türe kiye ithalâtını hiçbir nevi tahdide tâbl tutmayan ve bedellerini serbest döviz olarak ödiyen memleketlere serbest dö- viz verilir. 111) Türkiye ile kliring veya benze- Ti anlaşması Olmayan, ticaret muvaze 'nesi aleyhimize veya kararsız bulunan veya fark substenticl . olmayan memle ketler ithalâtının bedelleri - Cumhuri- yet Merkez Bankasında bloke kalır ve ancak o malı ihraç etmiş tüccarın veya ciro edeceği kimsenin Türkiyeden mü- bayaa ve aynı memleketesihraç edecer #i malların tesviyesinde kullanılır. 2) Plânlı endüstrileşme Türkiyenin endüstrileşmesi, hayat ve istiklâliyle alâkalı çördüğü en bü- si — | yük milli davâsıdır. Bunu böylece ifar de ettikten sonra, yukarda — İzah edi- len dıp ticaret politikasının sadece u: mumf buhrandan doğmamış olduğu da kendiliğinden anlaşılmış olur. (Sonu 2. inci sayfada) çu basmıştır. Suların yüks u baskınına uğrayan mahalle