11 Mart 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

11 Mart 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

İngilterenin yeni silâhlanma proğramı tabhakkuk — edince | mahfellerinin muhaflaza ettikleri iİk sükün İtalyan rexmi ve süküta müvazl olarak matbua! da süküneti muha- faza etmeğe uğraşıyordu Bu arâda İtalyanın en has sas teline dakıman bir hâ disenin zuhuru, İngi'tere Kra h o altıncı Jorjun taç giyme merasimine Habeşistan hü kümetinin resmen davet e dilmesi, matbuatın gösterme ge uğraştığı sükütu birdenbire bir bombardımana çevirmiş ve İngiliz — İtalyan matbu satı arasında şiddetli müna yol açmıştır. İki taraf gazetele- rinin birbirlerine karşı al dıkları cephe, bu iki büyük devletin Habeşlstan mesele #i münasebetile aralarının en gergin bulunduğu günle- ei hatırlatacak bir dereceyi bulmak üzeredir. Hâlâ aynı şiddetle devam eden bu mü cedeleye ilk olarak Bircio Gaydanın malüm — makalesi sebep olmuştur. İtalyan ga zeteleri İagiltereye karşı sa> vurdukları ithamlara cevap veren Londra gazetelerinin kaşa ve mücadelelere İngilterenin Silâhlan- — maProgramınınEsası İtalya vasıl olurda endişe etmez?, Diyorlar İtalyada bu dakika haki ki bir endişe içindedir ranın mesul şahsiyetleri ne B Bu vaziyet alacaklarını, İngil terenin silâhlanmasına karşı — ne — yapacaklarını düşüsüyorlar Bu meselenin belki bir hal su reti vardır. Bazı İtalyan as: keri şahsiyetlerinin teklif et- tikleri bu çare Alımanya ile birlikte İngiliz — silâhlanma projesi gibi ona karşı müt hiş bir program hazırlamak tır. Fakat buna benzer fikir lere buranın yabancı mah felleri gülümsemekle muka- bele ediyorlar İtâlyanın olduğu gibi Al. manyanın da parası yoktur. Silâhlanma programları pek mahdut olacaktır. Halbuki | İngiltere ve hattâ Fransa için para meselesi varid de gildir. İşte bu sebepler dolayısi ledir ki buranın bazı mah- | fellerinde görülen endişeler bir asabiyete tebeddül et- mektedir. İngiltere hüküme neşriyatı da nakletmeyi ih- mal etmemektedirler. İngiliz gazetelerinin ruhu, İtalyan matbuat ve siyasi mahfellerinde İngilte renin silâhlanma p: oöjesine | dair yükselen protesto ve endişelerin — İngiliz — efkârı umumiyesini hayretler içinde bıraktığı şeklinde hulâsa edi lebilir. Taymis ve Morning Post gazetelerinin — başmuharrir- leri de İtalyadan mada dün yanın herhangi bir devletinin silâhlanmasına acaba - İtal- yan gazeleleri müsaade et mezler mi? Diye soruyor lar İngiliz gazetelerinin — bu sorgularına İtalyan — diplo matları ve muharrirleri doğ rudan doğruya — cepheden cevap vermiyorlar. Ancak yanlara geçip. Büyük Bri- tanyanın şimdiye kadar gö rülmemiş bir. şekilde silâh- landığını ve hem de bu si lâblanmanın - İtalyanın Ha- beşistanı işgal etmesile tat min edilmiş bulunduğu bir sırada yaptığını söyledikten sonra bir de şu — noktaya işearet etmektedirler: Silâhlanma, Hitlerin, Av rüpa meselelerinin dostane bir surette halli için elini uzattığı bir dakikada vukua gelmektedir. Halbukt Avru pa kıtasındaki bütün devlet- lerin bir araya gelmek su: retile hakkaniyet ve mantı ğın icabi. veçhile bir. plân çizmeleri lüzumu artık aşi- kârdır - İtalyan mahfelleri İngilterenin Rusyaya karşı hazırlanmasının da mevzuu bahsolduğunu çünkü gerek İngiltere ve gerekse Fransız hükümetlerinin Avrupayı şimdiden tehdit edebilecek bir tehlikenin mevcut bulun- madığına kati kanaatleri bu lunduğunu yazıyor 'ar. Journal d'italie gazetesi sorüyor: “Akdeniz sulhunun takvi. yesi için yapılan Centlemen Agremente rağmen İngillere neden bu kadar müthiş 'si> lâhlanmak kararımı veriyor? Bu suretle Londra istikame tinden gelen tehlikeye karşı cevaplarının | tinin hariciye müsteşarı Lo rd Krabornun Kral - altıncı Jorjun taç giyme merasimi- ne Habeşistan sarayının da veti hakkında — Avam Ka- marasında verdiği izahat da bu asabiyeti daha — gergin bir hale getirmiştir. İtalyan matbuatının, gilterenin tuttuğu istikamete dair olan hücumlarına bu arada Habeşistanda zuhur eden iki hâdisenin de büyük bir tesiri bulunduğu inkâr edilemez Bunlardan birisi Mareşal Grazlaniye — karşı yapılan suikast, — diğeri de Habeş Generali Ras Desta nın tutulup idam edilmesi- dir. Malüm olduğu üzere bu Ras, başına geçliği gayri muntazam Habeş kuvvetle- rile İtalyan işgaline karşı dalma zorluklar çıkarmakta ve işgalin sağlamlığı hakkın da şüphe uyandırmakta idi Habeşistanın hemen her tarafında görülen çetecilik hareketleri Mareşal Grazia- ninin bir an evvel Habeşis tapda intizam tesisi için sarfettiği gayretlere mani olmakta idi Bu hallerin önünün alın ması için büyük tedbirler hasıl 'olmaktadır 1900, 1901 1902, 1903, ve 1904 ihtiyat sınıfı silâh altına çağırılmış tır. Bu seneki manavralara iştirak edecek olan bu sı nıfların Habesistana gönde rilmesi pek variddir Dünkü unve zahire fiatları UNLAR: Azami Asgari K K 55 Randıman 910 — 900 60 » 870 — Bi 70 ğ 830 — 820 BO ü 770 — 760 BUĞDAY PİYASASI Yerli Sefi — 4.875 4,75 WSert İ 6,75 Yumuşak &6 5,75 Misir d .A 4 4 Arpa U Vergilerde yapılacak tadilât —-zmewan — U Ü Yamtşık ' ©S,29 5 Hariç piyasadan gelen buğday Ziraat Vekâletinde Bu yıl ıauıînîk işlerin tes-. bit ve hazırlığına başlandı Ziraat vekâleti umum müdürlükleri — önümüzdeki mali yıl bütcesine göre ca- lışma programlarını tanzime çalışmaktadırlar. Orman umum müdürlüğü yeni or- man kanunu ile hükmi şah siyet alan umum müdürlü ğün mülhak büdcesini hazır- ladıktan sonra kanunı niza- mnamesi üzerinde çalışacak tır. Kamutay encümenlerin- de bulunan orman muhafa za teşkilâtı, Ziraat vekâleti teşkilât kanunu projelerinin | yeni orman kanununun yü- rürlüğe gireceği tarihe ka. dar kanunlaşacağı -tahmin edilmektedir. — Bu tarihten sonra ormanlarımız üzerinde yeni ve esaslı bir — çalışma başlamış olacaktır İktisat vekâleti, evvelce Büyük Millet Meclisine ve- rilip de sonradan geri alınan muamele vergisinde büyük tadilât yapan — projenin te- kemmülü için çalışmakta dir | Hükümetin hayatı ucuzlat-| mak prensibinde muamele | vergisinin büyük ehemmiyeti! vardır. Muamele vergisi gü. mrükte ithal maddesinin kı- ymetinin yüzde onu, sana yide her imal edilen mad- denin yüzde onu nisbetinde alınmaktadır. Hayalı ucuz nin Dünkü Bu tolantıda öğretmenler yan tinde aldıkları neticeler Şehrimizde ilk okul öğ retmenleri dün kültür direk- törü B Emin Ergunun baş- kanlığında toplanmışlardır. İlk öğretim ispekterlerin- den B. Sırrı Oymak, B. Ze- ki Ülke ve B. Şükrü Ar- danın da hazır. bulunduğu bu toplantıda bu dere yılın- da tatbika — başlanan yeni müfredat programları üze- rinde görüşülmüş, her öğ retmen şimdiye kadaraldık ları netice ve edindikleri fi Halkevi Şuhılenıım seçimlerine dün başlanıldı. Halkevinin dokuz şubesi- ne ait idare heyetleri se çimine dün akşamdan iti- baren başlanmıştır. Dün ilk olarak saat 20 de Dil - Tarih, Edebiyat şu beleri üyeleri toplanmıştır Toplantıya Hâülkevi baş kanı B. Feyzi Sözener vi- yaset etmiş ve şube başkanı B. Abdi Ağabeyoğlu tara fından faaliyet raporu okun müştür. Dil, Tarih şubesinin iki seneik ve çok verimli | olan raporu üyeler tarafın latmak için alınacak tedbir- | lerin başında muamele ver gisi kanununda yapılacak tadilât gelecektir. Verilen haberlere göre, gümrükten geçecek — ham maddelerden alınan muame | le vergisi kaldırılacağı gibi alınmakta — olan muamele vergisi de kaldırıla - Saktır. Sanayiden — alınan muamele vergisi tutarı gene sanayiden fakat hissedilmi yecek şekilde başka yollarla alınacaktır Halkevi Gaşkanlığından: Halkevimiz Şubeleri Yö netim kurulları aşağıda ya zili günlerde - seçilecekdir. Şubelere — kayıtlı arkadaş Tarımızın bu tarihlerde ve saat 20 de Halkevimizde bu: lunmaları rica olunur. 10 Mart Çarşamba: Dil, Ta- rih edebiyat şubesi Perşembe: Ar Şu- besi Cumartesi: Gösterit Şuğbesi Pazar: sanayiden 11 Mart 13 Mart 14 Mart 15 Mart Spor Şubesi Pazartesi: — Sosyal yardım Şu besi Salı: Halkdersha neleri Çarşamba Kitapsa- ray ve Yayın Şuğbesi 16 Mart 17 Mart 19 Mart Cuma: — Köycülük Şubesi 20 Mart Cumartesi: Müze ve sergiler Şubesi dan takdirle karşılanmıştır. Bunu müteakıp — seçime geçilmiştir. Relisliğe yine B. Abdi Ağa:- beyoğlu, diğeridare heyeti azalıklarına da ilk öğretim ispekteri B. Sırrı Oymak, B. Ekrem Çavuldur, B. Şe vki Işıkman, B. Kâmil Su, B. Mükerrem Su ayrılmış lardır. —— Telgraf Binası Arsası Posta Telgraf binası yapıl mak üzere istimlâki karar laştırılan Palamut hanının istimlâk muamelesi bitmek üzeredir Arsada ilişikli olanlar his: selerine isabet eden parayı aldıktan sonra arsanın istim- lâki işi sona ermiş buluna caktır. Su İçerken Kavga Ege mahallesinden Salih oğlu 15 yaşında Arif Kaya- bey mahallesinden Cemal oğlu 20 yaşındaki Şerafettin ve Ege maballesinden Meb- met oğlu 19 yaşındaki Hü seyin eski belediye meyda nında Kurtuluş çeşmesinden su içme yüzünden kavga et tikleri ve birbirlerine dukları görülerek yakalan- — vür- mışlardır. iİLİMiİZDEN HABERLER İlk Okul Öğretmenleri- Toplantısı.. eni müfredat programı üze- üzerinde izahat verdiler. kirler üzerinde izahat — ver mişlerdir. B. Emin Ergun icabeden noktalar üzerinde öğretmen leri aydınlatmışlardır Aynı toplantıda — öğret menler arasında bir seyahat | kolu da teşkil edilmiştir. Verilen karara göre öğ- retmenler civar kaza ve vi, lâyetlerden başlıyarak mem- leketin muhtelif — şehirlerine sık sık — seyahatler - tertip edeceklııdiı Halk Sııhlııı gecesi Halkevi tarafından önü üzdeki — cumartesi günü lııllı sazları ve şarkıları ge cesi tertip edilecektir. Bu hususta — hazırlıklar yapıl- maktadır. İstifaları Kabul Edildi. Sıhhi vaziyetlerini ileri sü rerek İstifa eden Ayvalık Belediye relsi bay Basri Akın ile Alibey nahiyesi belediye reisi bay Azmi Esenin bu istifaları vilâyetçe kabul edil miştir. ——— Vazilesine iade edilen na- - hiye müdürü İki yıl evvel işten el çek tirilen Kireç nabiyesi müdü rü Bay Hikmet beraat etti ğinden yine eski vazifesine iade edilmiştir İzcilik Maarif vekâletince yeni bir izcilik talimatnamesi ha zırlanmış ve tetkik edilmek için beden terbiyesi umum müdürlüğü ile talim heyeti ne verilmiştir. Bu izcilik dersleri liseler ve or talimatnameye göre ta mekteplere mecburi ola rak konacaktır. Buralarda bu dersler haftada iki saat ameli ve nazari olarak gös terilecektir. Kd Çocuk Esirgeme Kurumu Başkanlığından: 13*3 937 Cumartesi günü Halkevinde saat (15) de ku- rumumuzun merkez kazası yıllık genel toplantısı yapı lacağından sayın Üyelerimi zin lütfen teşrifleri rica ol- uour Talimatnamesi Polislerin Kullanacağı Unvanlar Emniyet işleri umum mü- | dür'üğü polis teşkilâtı men suplarından aldığı resmi ve- ya hususi mektuplarda, ka: mu güven, “siyasal lllııd'1 komiser, ve “vali — polisi. 1 gibi kart vizitlere ve mek: tup adreslerine rastlamıştır. Polis teşkilâtı mensuplarının resmi ve kanuni — unvanları | varken bu unvanlardan ba- | şka unvanlar kullanmaların doğru bir hareket olmadıği göz önüne alınmış ve bütün meslek mensuplarının mua — yyen olan unvanlardan b unvanlı adres ve kartviz kullanmaları menolunmuş" tur K — ——— RADYO 11 Marl 937 Çarşamba — ÖĞLE NEŞRİYATI: " Saat 12,30 Plâkla Tü musikisi - 12,50 Havadi 13,05 Muhtelif plâk neşri: 14,00 Son. AKŞAM NEŞRİYATI: Saat 18,30 Pelâkla d: musikisi. 19,30 çocuk geme hurumu namına ferans, Doktor Şükrü Hâzıı 20,00 Sadi ve arkadaşi tarafından Türk musikisi halk şarkıları. 20,30 Öme Rıza tarafından Arapça sö lev. 20,45 Safiye ve daşları tarafından Türk sikisi ve halk - şarkıları; $ at ayarı. 21.15 Orkestra. — 15,22 Ajans ve borsa berleri ve ertesi günün ogramı 22,35 Plâkla lar, opera ve operet parçf lın 23,00 Son. İtalyan Gazetelerinin hainana oli rak tavsif ettikleri Roma, 10 (Radyo) — raşal Graçyaniye yap sulkastan ve alınan ler, Adisababada çıkan diselere dair ağır beyal bulunan İngiliz Avam marasında bir mebusun v! ği izahatı İtalyan g nin Londra muhabirleri dirmektedir Gazeteler b hainane tavsif ile gayrika! tecavüz olduğunu yazı tadırlar. Fransanıf Yap “istikrazı j ıqıllıiııl edecek ( Paris, 10 (Radyo) an meclisinde, yapılacı tikrazın | milyar 500 yon frangı aşmıyacağ! itibarla — istikrazın meclisinde kabul edildiği nnolunmaktadır. Flipin adalarında 2zeli Nevyork, 10 (Radyo) | Fipin adalarında bir zelzele olmuştur.