12 Mart 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

12 Mart 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Hükümetin TakipEde- ceği Su Programı.. Vilâyet ve kazalarda sulama ve işletme, hususları için fapu daireleri hirer su defteri tutabak, Bayındırlık Bakanlığı Ka mutayın son toplantılarında a'lınan 31 mi'yon 1ira ile yapılacak büyük su progra mını tamamlıyan 225 mad- delik bir sular kanunu pro Jesi hazırlamıştır. Bakanlık bu projenin niçin hazırlan diğini mucip sebebler Tâyi hasında şöyle izah etmek tedir. * — Zirat, iktisadi, sıhhi ihtiyaçlarımızın siklet mer kezini teşkil eden su işleri şnin mütemadiyen inkişaf ededek teknikleşmesi, yur dumuzun toprak üstünde ve altında dalmi veya muvak kat olarak akan ve yahut dürgün bir. halde - bulunan umumi ve hususi sular do layısiyle hakiki hökmü şa- hıslar arasında vücud bulan münascebetlerle, bunların devlete olan münasebetler inin bütün teferrüat ve şü muliyle müeyyedelere bağ lanması bir emri zaruri ha Hine getirmiştir. Şimdiye kadarki — mev zuatla suların mülkiyetinin tam ve açık bir surette mü- eyyidelere bağlanmış olma sı şehir, kasaba ve köylerde birçok ihtilâfların münaza aların mevcud - bu'unması ve bu yüzden bir çok faci. aların tekerrür etmesine se- bep olmuştur. ilkesaslı adım Yurdumuzun zirai, iktisa- di, ahhi vaziyet'erinde en mühim rolü olan sulardan | doğacak bukuki, idari ve teknik münasebetlerin bü tün teferruatiye birer mü- eyyedeye bağlanması — işi, başlamak arifesinde bulunan büyük su siyasetinin atılmış ilk esaslı adımını teşkl et mektedir. Projenin ihzarında en ziyade memleketin ihti yaçları ve hususi vaziyeti göz önünde bulundurulmak suretiyle su işlerinde ön saf ta bulunan devletler mev zuatından da kısmen istifa de edilmiştir. Projenin sekiz kısmı Sular kanunu projesi umu- mi ve huüsüsi su'arın mülki- yetine, suların umum tara fından veya hususi surette kullanılmasına, suların iyi bir halde tutulmasına, batak lıkların kurutulmasına, ara- zinin sulanmasına, su birikin Ülerine, balıkçılığa ve su kütüğüne aid bütün münase betleri hududu içerisine al- mak süretiyle sekiz kısma ayrılmtştır. Urumi sular, hususi sular Projenin —ihtiva — ettiği esaslara göre — yeryüzünde veya altında dalimi olarak veya vakit vakit akan ve ya durgun bir. halde bulu- nan sular umumi ve hususi olmak üzere iki kısma ay- rılmıştir. Kanun veya tapu senetleri ile ha kiki veya hükmi “şahıslara att olan sular hususi, diğer sülar umumi sulardır. Umu: mi sular devletin mi ti altında şkasına geçmiye ümi suların hususi su, olma- S kanun'a mümkün olabi: lecoktir. Hosusi bir suyun ol bükümleri | Tama, işletme kurutma umumi bir. hale konulması da hükümetçü rak sabiplerine — tazminat verilmesiyle mümkün ola caktır. Hükümet lüzum gö- rdüğü göl ve — bataklıkları tamamen kurutabilecek ve ya seviyesini iİndirecek ve ya yükseltebilecektir. Akan ve duran sular Umumi sularda gemi ve salların gidiş gelişi serbest satın alına | olacak bu hususta bir de ta- | hmatname yapılacaktır. İç me ve yıkamada kullanılan suların her ne suretle olur- sa olsun pisletilip kirletilme- si menolunacaktır. Umumi suların gemi, sal, kereste ve odun nakliyatında kullanıl ması — dolayisiyle alınacak ücretler ayrı bir talimatna - me ile tesbit olunacaktır Akan duran umumi ve husu si sularda gösterilen yerler den başka mahallerde hay- van sulanması ve yıkanması menolunacaktır. İçmeğe, pişirmeğe, yıka - mağa, hayvan sulamağa veya | yangın söndürmeğe İlâzım olan suların sıhhi - vasıfları, akıtılmaları mevcud kanun: lar hüküm dairesinde bele- diyelerin esas olacaktır. Nehir ve kanalla rın iyi şekilde muhafazası için bekçilik teşkilâtı kuru lacak, bu bekçiler köy bek- çileri hak ve bunların âmirleri de polisle- rin varife ve haiz olacaktır g Sulara zarar - verenler Lâyihanın ihtiva — ettiği cezsi hükümlere — göre su sarfiyalının artması — veya azalması maksadiyle olmak sızın köprü, bent, mecra ve saire yapanlar, hükümet veya fertler tarafından ya pılan deliklerde — değişiklik yapanlar, ruhsatsız mecralar ve senetler ziraat yapanlar set ve mecralar içine — ölü gömenler, su yolu — içinde dalyan ta edenler, zarar ve ziyanı tazminden başka 24 saatten bir haftaya ka dar hapis ile cezalandırıla. caklardır. Müsaade almaksızın bir bend yapması veya taş yı ğınını veyahud başka zorluk lar çıkararak kapatanlar, su harcamasını çoğaltmak veya azaltmak maksadiyle mehaz ve bendlerin kuyularını aç anlar veya kapıyanlar 24 saatten bir aya kadar hapis veya buna bedel zarar ziya nin nihayet dörtte birine kadar para cezasiyle ceza landırılacaklardır Yapıları raya su akıtanlar veya me eradaki suyu kesenler zarar ve ziyanın tazmininden ba şka bu zarar ve — ziyanın r parâ cezasile Jaçaklardır. Vk Vi'âyet ve kazalarda su te sisleri hakkında o yerin ta pu daielerinde bir su defteri tutulacaktır. Prorede balıkçılığın ko runması balık avlama mü sendesi ve balık tesisat ve müeşseseleri hakkında da hükümler vardır. bozanlar, mec <ezalandırı! vazifesinden | salâhiyetini, | salâhiyetini | | muameleye tâbi | ve malmüdürlüklerince iLiMiZD Mesl ei aa Te a kaüt K anunu: Bu kanunun 2 nci maddesine göre İstihkak hesabı ne suratle yapılacak? 1683 sayılı Askeri ve mül. ki tekaâöt kanununun 50 in ci maddesine tevfikan istih kakları toptan verilerek ha: zine ile alâkalarının kesilme- &i icabedenler hakkında ahi- ren kabul olunan 3107 sa- yılı kanunun 2 inci madde> | sinde işbu istihkak hesabının ne suretle yapılacağı göste - rilmiş- olduğundan için artık resmi sened yazıl masına lüzum kalmamıştır. Bu sebebe binaen bu gi bilere toptan verilecek para için resmi sened yerine is- bunlar tihkak varakası tanzim ve irsal kılınacağından bu istih kak varakaları üzerine ya- pılacak muamele şu suüretle tesbit edilmiştir; 1 — Toptan verilecek pa- ra için gönderilecek isthkak vesikasile tekaüt kanununun muhtelif maddeleri mucibin ce bir defaya mahsus olmak üzere ikramiye olarak tedi- ye olunacak paralar - için gönderilecek ikramiye istih | kak varakalarının kaza ma- aş esas defterlerine kayde- dilmiyerek bunlar için mer kezce toptan verilecek isti hkaklar namile ayrıca tutu - lacak , olan maaş esas defte- rine kaydedilmek — suretile tutulacak bu esas daliresinde gönderilecek tsthkak varakaları tutulmak - “ta olan kaza aylık defterle rine kaydolmıyarak — bunlar için ayrı bir esas tutulacak tır. İstihkak varakalarındaki izahat tamamen tasrih olun- mak ve divanı muhasebat tescil tarih ve numaraları da ayrıca gösterilmek — suretile esas defterine kaydedilecek ve merkezden bu husta ya zılan tahriratın da tarih ve numaraları kayda beheme- hal işaret olunacaktır. “İşbu tahrirat husüsi bir dosyada ve kayıd takiben muhafaza edilecektir , sırasını 2— Bu aylıklar için mer kezce kaza sıra, numarası verilmiyecek ve divamı mu hasebatın tescil — numarası üzerine kayıd muamelesi ya- pılacaktır. 3 — İşbu istihaklar vezne umuru Ziraat Bankasına mu havvel olan yerlerde çekle ve behemehal banka vasıtasi le tediye edilecektir. “Bun- lara mutemet vasıtasile tedi ye iİcrası wmemnudur , Ziraat Bankası bulunma - yan yerlerde 30 — 7 — İg27 tarih ve 136 numaralı umu mi tahrirat mucibince işbu istihkaklar malmüdürü, va- ridat kâtibi ve idare mec- lisi afzasından mürekkep bir heyet huzaorunda tediye olu- nacak ve paranın lamamen istihkak sahibine tediye olun duğu heyet zabil varakası tenzimi 'sure- tarafından bir * tile tasrih ve tasdik edile | cek ve zabit varakası sarf | evrakı meyanında merkeze gönderilecektir Banka veya sandık mev- cudu bu istihkakların tediye- sine kâfi gelmediği tokdirde lüzumu olan para en kısa | bir zamanda temin edilerek tediyede azami sürat ve sü- hulet temin kılınacaktır. Defterdarlar da işbu tedi yelerin'tercihan ve 4 üncü | fıkrada yazılı müddetler zar- fında süratle icrasın: temin de hususi bir alâka göstere ceklerdir. suürette tediye yapılması ve- ya istihkakların kısmen ve- ya tamamen emanet hesa bına alınması nedilmiştir. Şu kadar ki aile efradın dan her hangi birinin istih kakının kanuni bir sebep altında tevkifine zaruret ha sıl olursa bu cihet sarf ev- rakında tasrih — ve tasdik olunmak suretile *ancak bu kısım emanet hesabına alı- nabilir. 4 Gönderilecek - istih- kak varakalarının vücudu tarihinden - itibaren sahiple rine iki gün zarfında tebli ğat yapılacak ve ibtihkak- ları azami 5 gün zarfında verilerek evrakı hesap tali- matnametine|tevfikan — ait olduğu ay sarl evrakile bir katiyen me tir. 5 — İstihkak varakala rında gösterilen adreste bu Tuamıyanların — istihkak - va. rakaları hemen merkeze iade edilecektir. 6 — Yukarıda yazılı hu susların yolunda cereyanını temin için icabeden terli bin şimdiden alınmasını ve bu işin hususi bir alâka ve ehemmiyetle takibini ve hiç bir suretle yanlış muamele ye sebebiyet — verilmemesini bir tamlın ile bildirilmiş bu- lunmaktadır. Bir esrar Kaçakçısı yaptığını söyliyen Şaban oğlu Refikin esrar kaçakçı- liğı yaptığı haber alınmış yapılan aramada yastığının altında 535 gramesrar ya: kalanarak adlıyeye verilmiş- | tir. Birterzinin eşyalarını çalmış Çay mahallesinde oturan Salih kızı 50 yaşlarındaki Ayşe ayni evde birlikte olu rdukları — terzi Mefkürenin |20 lirası İle bazı eşyasını ça 'dığı şikâyet edildiğinden tahkikata başlanmıştır. Bu Istihkaklara müteferrik likte merkeze gönderilecek- | j lerini Balıkesir otelinde misafir bu'unan ve seyyar bibercilik | Nahiye Mndıııîıâısı kaça Çıkacak? Ankara, 11 Dahiliye vekâl'eti merkez — ve taşra teşkilâtını hazırlıyan komis yon çalışmasına devam edi yor. Komisyon yakında işini bitirecektir. Dahiliye vekâ- leti merkez ve taşra teşki- Tâtı hakkındaki — projenin meclisin önümüzdeki top- lantısında yetiştirileceği tah- min ediliyor. Komisyon son içtimaında üçüncü sınıf nabiye müdür. lerine 25, ikinci sımf mü dürlere 30, birinci sınıf na- hiye müdürlerine de 35 li ra asli maaş verilmesini ka bul etmiştir. Bu suretle na- hiye müdürlerinn maaşları mühim miktarda arttırılmış olacaktır. Şimdiki halde bi- Tinci sınıf nahiye müdürlerinin maaşı 25 liradır ki, komis: yon buna İ0 lira zam yap- maktadır Komisyon önümüzdeki iç- timaımnda — kaymakamların maaş vaziyetini tesbit ede- cektir. Büdçe müsaid olma dığından kaymakamların maaşlarına bu sene zam yapmak — kabil - olmiyacağı anlaşılıyor. [ EN HABERLER j Mebuslar llursunhyı ımılır j Bir gün önce Sındırgıya giden mebuslarımızdan B. Hayrettin Karan, B. Dok. — tor Hasan Vasıf Somyürek: B. Cemal Esener dün şe hrimize dönmüşlerdir Mebuslar akşam treni ile | Dursunbeye hareket etmiş — lerdir. Orada da müntehip — lerile temasa geldikten son” ra B. Hasan Vasıf Somyü rek, B Cemal Esener Ankaraya geçecekler, B. Hayrettin — Karan şehrimize gelecektir. —— & Bir hağ evine giren hırsız Konakpınara bağlı Biga tepe köyünden Ali oğlu Yu" suf B. Vehbinin Fazlıkuyu su civarındaki bağ evinin demir kapısını kırmiış — vt içeri girerek bazı eşyalari çalmıştır. Kır korucusu ÖOs” man tarafından görülerek yakalanmıştır. ” tekrar ——— < iki kişiyi döğmüş —— Ege mahallesinden Meb- | met oğlu canbaz Hasan bi mahalleden Cemal kızi fika ve oğlu Aliyi döğdüğü şikâyet edildiğinden tahki kata başlanmıştır. Tarla Yüzünden Bw birlerini Yaraladılar .. Bürhaniyede de Bir Çakı İçir Bir Adam Diğerini Bıçakla Yaraladı. Balyanın Çamavşar kö- yünden Mehmet oğlu Meh met ve eniştesi Mehmet oğ- la Ahmet ve Tahir - oğlu Arif aralarında halledeme dikleri bir tarla meselesi yüzü nden kavga etmişlerdir. Kavgada Mehmet oğlu Arif kafasından, elinden bal- | ta lle bıçıllı yırılınmıılıı Dükkân — İçinde ' Yakalandı l Sındırgının Çorum — nahi yesine bağlı Yaylabayır kö | yünden Ahmet oğlu Musta- fa aynı köyden Mustafa Ça vuşun dükkânının kepenk kaldırarak içeri gir miştir Fakat Mustafa Çavuş bun- dan haberdar olarak hırsızı kaçmasına İmkân bırakma dan dükkânın içinde yaka lamıştır. '—**: Bürhaniyedeki vaka Bürhaniyenin Şar köyün. den Halil oğlu Mehmet ile Aziz oğlu Adem bir çakı yüzünden kavga etmişlerdir Adem Mehmedi biıçakla bir çok yerlerinde ağır su rette yaralamıştır. Ya: ilk tedavisi yapılmak üzere Ed: remit, hâstahanesine kaldırıl- mıştır. Suçlu yakalanmıştır. Mehmet oğlu Abhmette be linden ve muhtelif yerlerin den ağır yaralanmıştır. | Ahmet memleket hastahi | nesine, getirilmiş, — di; de Balya hükümet dokto luğunca tedavi altına a mıştır. Tahkıkat yapılmaktadır: Halkevi Ar şubesinin seçimi — Halkevinib şube seçimli devam etmektedir. Dün akşam da saat 20 d! Ar kolu üyeleri B. Feyf Sözenerin başkanlığında tof lanarak şubelerinin işleri Ü rinde görüşmüşlerdir. Şu! başkanı Sırrı Özbayın şub bir yıllık faaliyeti hakkınd verdiği izahat alâka ile di lenmiş :güıııp olunm! tur. 3i n seçimde re Özbay başkanlığ Müddelumumi muavini B Hilmi Çil. baş öğretmen ' “Süat, öğretmen B. Orl BiT we bayan Memduha da liklere ayrılmışlardır. Taksanlık ihtiyar do Sındırgınin Kozlu köyü den Osman karım S0 yap rındaki Fatma — Kıranl arasında giderken soğuk! donarak ölmüştür