21 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Köy Gezintiler Gönen Köylerinde.. d ğ Yine horoz sesleri ve kuş cıvıltıları arasında kulağıma gelen şu konuşmalarla uya- niyorum: — Yağımur yağıyor. — Efendinin ayağı uğur- lu geldi Pençereden başımı uzat: tığım zaman tanrı kulları: nın dileklerini kabul etmiş olmalı ki artık toprağın çat- hyan bağrını — serinletmek artık yağınur — bulutlarını iş bi tmişler. Çal dağları ve Çınarköyü tamamen duman lar içinde, bulutlar elle tu- tulacak kadar alçak, yağ mur hafif hafif yağıyor. Köylülerde büyük bir «se vinç var işim — bitti, köylü- lerin israrlarına rağmen is temiyerek korucunun getir diği Dervişe binerken Gö nin en nefis tütünlerini ye tiştiren Çınarda köylülerin ellerini soD defa — ukarak ayrılıyorum. Karaağaçtan Çınara ge lirken gördüğüm —manzara- nınlbiı- aynı tekrar — başladı Yine o ağaçlar ve — yine © tatlı bir. ürperme ile ruhu- mu sermesi eden çiçek . yap- rak kokuları; gök mor, dağ- lar mor, ben bu morluklar arasında dolaşan — lâcivert gözlü köy güzellerine ha- yallerile başbaşa — ilerlerken yine Çınar köyüne benziyen ve fakat ondan — biraz bü- yükçe olan (Atıcıoba) kö yünün evlerini görerek bir an için gözlerimi o yöne döndürüyorum Çınardan ayrılırken köylülerle konuş- tuk; Köye bir mayısta tek rak geldiğim zaman hakkın- da bir çok efsaneler olan ve koynunda asırların izi bulu nan fakat nedense hiç kim- se tarafından tetkikine değer [ verilmiyen köye uzaktaki değerli ve — tarihi kaleye. Alacaoluk kalesine gideceğiz. Fotoğraflar çeke ceğiz ve orada tatlı birgün geçireceğiz. Atçıoba; 4Ü evli ve düz gün binalı güzel — şirin bir köy diğerleri gibi ağaçlıklı Çaldağlarının koynunda tür külerini besteliyen çağlıyan ların musikisile serhos, kö ye indiğim zaman yağmur daha fazlalaştı gün, şubat- tan unutulan birgün köylü- ler, hepsi Pomak olan ve maalessef her zaman Pomak- ça konuşan köylüler çiftçi ve oduncudurlar. Bir araya — geldiğimizde bana ilk sordukları şey bü- yüklerimizin sağlılığı oluyor. Onlara cebimdeki gazeteden parçalar okuduğum ve hü kümetin gün — hakkındaki yeni verimli — teşkilâtından bahgettiğim zaman hepsinin gözleri — sevinç ışıklarile parlıyor. Gece, yine küçük büyük bir dayiz. Yağmur koğa dan dökülürcesine yağıyor. Herkesin yüzü gülüyor. Ay lardanberi bekledikleri yağ murnn böyle birkaç — saat devamlı yağışı — onlara en büyük zevki veriyor. Bulun duğumuz ovanın beş — altı bir saat metre sağındaki ağaçlıklar ara. sında çakallar — bağrışıyor. Onlar ehemmiyet vermiyor, sorduğum — zaman yağmur yağdığı ve yağacağı vakit çakallar böyle bağırışır di yorlar. Köylüler çakallara köpek kadar ehemmiyet vermiyorlar. Yağmur elan kesilmedi Gece yarısı muhtarın hatır latmasile yekdiğerimize ha yarlı geceler diliyerek yatak odalarına çekiliyoruz. Yatak odamda ocak kış günlerini andıran bir çatırtı iİle yanı- yor. yükselen kızıl alevlerin karşısında yağmu- run türkülerini — dinliyerek şu satırları kaydederken dü şünüyorum Saat yirmi dört. Gönendeher akşam çıktığım!z dar ve basık tavanlı kahve | Bacaya de saat altıda toplanıp öte kini berikini çekiştiren, her | şeyi tenkit eden, — kendini beğenmiş hint horozu gibi kurulan müşteriler kim bilir kimle ve ne ile alay ede rek kahveden ayrılıyorlar. Ne yazık, uzun kış gece lerinde bilhassa — baharda kahve köşelerinde — siğara dumanları ve tavla, — aznif gürültüleri arasında eriyen ömürlere!... Pençerenin önündeki ay va ağacına konan bir kuşun cıvıltılarile gözlerimi açıyo rum Yağmur biraz hafifle miş, pençereyi açtığım za man dışardan taze bir ba- har ve toprak kokusu ova- ya hücum ediyor. Korucu- nun getirdiği sütle yumurta yi içtikten sonra yavaş ya vaş gidip diğer odaya geçi- yorum. Uzaktan türkü söy- liyerek dümbek çalan köy güzellerinin — bülbül sesleri geliyor. Derviş hazırlandı buradan da ayrılıyoruz. Gök düne nis beten biraz daha — bulutlu | dağlar biraz daha dumanlı. Gideceğim köyü muhtarın tarifi üzerine kafama yer- leştirdikten sonra yine etra- f, ağaçlıkları seyrede sey- rede kırların bütün kolonya kakularını gölgede bırakan kokularını içime sindire sin- dire ilerlerken bulutları de- len meşe ve andız ağaçları nın fındıik fidanlarile — sar maş dolaş olan çınar dal- larının örttüğü mai derede akan suyun — yükseklerden düşerken yaptığı beyaz kö- -pük dalgalarını ve — gessiz ormanda büyük akisler uyan- dıran çağlıyanların larını - tamamlıyan şarıltı tüzgâr Ağaç yapraklarile öpüşür ken meydana gelen manza. ra o kadar iç alıcı ki bunu anlatabilmek — şu — dakika içinde bulunduğum tablonun onbinde birini — bile tasvir için — kalemim de, ben de âcizliğimizi anlamanın acı sını bir kerre daha — tadıyo- rüz. Hava gittikçe kararı- yor. Bulatlar kalınlaşıyor. Ormana — gölgeler inmeğe başladı. Köyden çıkalı iki buçuk saat olduğu — halde hâlâ gideceğim köy görün miyor İçimi bir şüphe ke miriyor, acaba tabiatın bu güzel'ikleri içinde kendimden — geçerek yolu gapırmıyayim Evet bu mu hakkak olan birşey. Çünkü Dervişi tırısa — kaldırdığım halde ne bir baca, ne bir minare hiçbirşey görünmiyor.! Salih Vecdi Bora emsalsiz TÜRKD Sporcu bir Arkadaşı Kaybettik . . 19 Nisan pazartesi gece si. Kara bir gün .. Tak vim yapraklarından bir tanesi uçuyor sokak, - s0- kak Lâkin bu uçuş ; bir bahar kelebeğinin müjde- lediği mis kokulu bir gür değil Kara bir duman gibi yayılan ve bir anda bütün memleket alakını kaplıyan ölüm sesleri: Münip ölmüş! — Ölüm!. Ne kadar so ğguk bir kelime! . Bu ölüme hiç razı olmı yor gönlüm . . Genç yaşda, imsafsız bir hastalığa — kurban giden zavallı Münip! Ne kadar beraber geç miş günlerimiz var Hayır, — hayır! Münip ölmedi ve ölmiyecekte,. Kalbimizde bıraktığı iz ve hâtıraları, biz. sporcu gençler sağ oldukca yaşı- yacaktır. Çok sevdiğimiz Münibi, kendi ellerimizle toprağa bıraktık . Hayata doyma dan — gözlerini kapıyan Münip. şimdi ebedi evin- de uyuyor..Hemde bir daha açmamasiya kadar!. Elimizden gelir ? Sade bir göz yaşı.! Kab rinin Üüzerini ıslatan bu yaşlar, senin samimi arka daşlarının göz sularıdır. . Balıkesir. kiymetli - bir sporcusunu, Türkiye de asil ve temiz bir gencini kay- betti. Allesinin ve #porcu ar: kadaşlarının yaslarına en sıcak kalbimle iştirak ede- rim, ne Münir Yenal | Kontrol ı:ııısıııiı ge- miler sahilden on mil uzak- tan gideceklerdir. Londra, 20 (A A.) — İn giliz ticaret nazırı İspanya sahillerini — takip eden ge- milere imkân nisbetinde sahilden — on mil açıktan gitmeleri hakkında bir teb- liğ neşretmiştir. Birçok İspanyol tayyare leri Cezayirin karasuları ve bazı özerinde uçtuklarından askeri maka mat bunları beynelmile! hava mukavelelerine riayet ettir mek emrini almışlardır. Parls, 2D(AA) - Mad: ridin bombardımanına de vam edilmektedir. Asi tay- yareler Bilbao üzerinde uça rak şehir halkını teslim ol mağa davet etmişlerdir. Hükümet tayyareleri de El cezireyi bombardıman et miştir. Senjandaloz, 20 (Radyo) İngilterenin Madrid se- firi, bugün — İngiliz amiralı Plan ile hudut zırhlısında uzun müddet konuşmuşlar- dır. Bu konuşmaların, İspan ya için tesis olunacak kon- trolla alâkadar olduğu söy- leniyor. Madrid, 20(A A ) Dün # T L Ormanlar llrıııınlııla ıılsuı katiyat yapanlar cezalandırılacak, Haziranda meriyyet mev- | ktine girecek olan Orman kanununun — yanlış anlatıl. mış ve anlaşılmış olmasın dan, köylünün bir kaç se nelik odun ihtiyacını temin maksadile Devlet ormanla- rına — saldırdı. yolsuz ve kanunsuz katiyat yaptığı an laşıldığından, Ziraat Vekâ leti vilâyetlere bir tamim göndermiştir Vilâyetlere gönderilen bu Cumhuriyet ka- köylü ve halk ihtiyaçlarını temin et tiği, boş yere vehme kapı larak memleket servetinin baltalanmasının da cezayi icap ettirdiği bildirilmekte dahilindeki manlar üzerinde çok sıkı tekayyütlerde bulunmak üze re alâkalı kikler vaki ise tahriplerin derece sinin tesbiti ve suçlular ile bu vaziyeti hoş gören me- murlar hakkında takibata geçilmeşi için azami tedbir- tamimde, nunlarının bütün ve vilâyet memurlara tet yaptırılarak katiyat | Ter alınması bilditilmektedir. —— Diş Doktoru B Niyazi Ev renin bir erkek çocuğu dün- yaya gelmiştir. Yavruya uzun ömürler diler ebeveyinin teb | rik ederiz. or- | | danazın, spor bölgesi başka Munıp Dün göz yıslın arasında toprağa — bırakıldı Vefat ettiğini yazdığımız Kuyumcu B. Tayıbın oğlu ve İdmanyurdu gençlerinden B. Münibiu cenazesi dün bü yük merasimle kaldırılmıştır Cenaze Halkevi bandosu- nun çaldığı matem marşı ile alınarak Paşacamline getiril- miş burada namazı kılındık- tan sonra yine bandonun refakatinde ve büyük bir kalabalık tarafından Başçeş me mezarlığına götürülmüş tür, Taput üzerinde İdmanyur dunun forması renginde bir örtü bulunuyordu. En önde İAman bölgesile İlmanyurdu. İdmangücü, İdmanbirliğinin gönderdikleri — çelenklerle, tüller içinde gencin resmi gidiyordu. BelediyeRelsi B. Naci Ko- | nı B. Feyzi Sözenerin kala balık bir halkın ve üç kulü- be mensup gençlerin bu- lunduğu cenaze — merasimi çok hazin olmuştur. Zavallı genç toprağa bi- | | rakı!dıktan sonra Yurt Kap tanı Sadi yine bu kulüpten Lâtif, Birlikten Ali, söyledik- leri sözlerle arkadaşlarının derin acılarını anlatmışlardır. Gencin babası B. Tayıp da birkaç sözle - gösterilen alâkaya teşekkür etti Allesine ve arkadaşlarına ııkrı ıılyellulmlılıunı Z. İki Hizmetkârdan Biri- Bir köyde jlspanyadai si Diğerini Yaraladı.. geçinemiyen iki hizmetkâr odun taşırkan birbirile kavga ettiler. Edinciğin Çepni köyünden muhtar Mustafanın hizmet: kârı olan ve Gönenin Men- teş köyünden Abmet oğlu * Yahya ile aynı yerde çalı- şan Arif oğlu Veyselin ara sına geçimsizlik girmiş, bir birlerine kin bes'emeğe baş- lamışlardır. İki hizmetkâr evelisi gün üniversite mahallesinde kısa bir müddet tokların şiddet le ateş ettiği Cumhuriyetçiler iki günden- işidilmiştir beri üniversite mahallesidde mahsur kalan — asilere karşı | kuvvetli bir cephe tesis et meğe muvaffak olmuşlardır. Valânsiya, 20 (A A.) — hava — uüezareti. hükümet tayyarelerinin Aragon cep hesile Terkel mıntakasında büyük bir. faaliyet göster miş olduklarını bildirmek tedir leş hükümet Bask cephesinde asi mevzi- tayyaresi lerini bombardıman — etmiş lerdir. Hava filoları Baides, Siguceza ve Janorague is tasyonlarile Guadalajara mintakasındaki asi hatlarını bombardıman etmişlerdir. | ralı olan Yahya da Bandırma | Amerikadan | tasrih etmektedir. Bu | dığı hakkında bahriye rezn- öğle üzeri köy içinde ahır önünde odun taşırlarken yi- ne kavga etmişlerdir. Bu sı rada Veysel Yahyayi bıçak- la yaralamıştır. Jandarmaya yapılan ihbar üzerine suçlu Veysel yaka lanmışlır. Sol ayağından ya- hastahanesine kaldırılmıştır. Suriyeye Vaşington, ZO (A A.) — Bir Sovyet zırlılanın, iaşatt için Amerikadan levazım gönderilmesi meselesi etra- fında gazetelerdeki neşriyat üzerine hariciye bakanlığı bu sevkiyatın “Devlet esrarı, | kanununa muhalif olmadığı taktirde menedilmiyeceğini tak dirde alâkadar Amerikan firmaları bu bapla mezuni yet isterlerse hariciye neza reti bunun devlet esrarı ka nununa muhalif olup olma retinin de mütaleasını aldık- tan sonra eğer değilse bu mezuniyeti verecektir. Memuüurlar Bir - yere nakil ve - tahvil edilince — harcırah tediye emri gelmeden tehliğat ya: pılmıyacaktır, Nakil ve tahvil edilen me' murlara harcırah tediye em” ri verilmeden — memuriyet emirlerinin tebliğ olunma” | ması 1559 numaralı kanut iktizasındandır. Bazı daire" lerce — bu esas dairesinde muamele yapılmadığı görül müş ve Maliye Vekâletinde! Vilâyetlere gönderlen bir te- mimde yapılacak muamele | suüretle izah edilmiştir: İ Nakil veya tahvil — dileh Memurlara harcırah tediy€ emri verilmeden tayin emirf” İ lerinin tebliğ edilmesi 1559 sayılı kanun muvacehesindt bir hüküm ifade edemiye' ceğinden. yapılan bu tebliğ" tın hükümsöz sayılması v€ harcırah tediye emirlerini? verildiğinin kendilerine tek | rar tebliği, ikinci defa y& pılacak olan bu. tebliğatıf aynı zamanda tayin veya t5' vil emrinin tebliği mahiye tnde telâkkisile 1108 sayıl maaş kanununun 2 iudi maddesine göre hareketler! için tayin edilen onbeş güf lük müddetin bu tarihti başlaması ve o zamana kâ dar tahakkuk edecek maaf larının da usülü - dairesind" | ödenmesi icap etmektedir- Bir Suçlunun Muhakemesi 934 senesinde dört adait öldüren ve dört kişiyi yarâ” lıyan Bandırmalı Kara H& sanın dün deağır cezad' muhakemesine devam miştir. Bandırma muhakemersi bazı cihetlerin tetkiki - içi? yazılmış olan tahrirata c© vap gelmediğinden muhak? me 7 mayıs cuma günü #4 at lâde bırakılmıştır. — Çaocuk Esirgeme Kurumu Iı;kınlıiınlıi Fakirleri seven sayın hsl kımızın yöksek vicdanlarıf? güvenen Kurumumuz tar#” fından 23 Nisan Çocuk baf ramında fakir ve kimsesi?/ yavruların — geydirilmesi ve doyurulması gibi hayırlı bif işe sarfedilmek üzere yardif zarfları dağıtılacaktır. H4 miyetli veşefkatli halkımız!” bu zarfları seve seve iıb" edip içine gönlünden kopt! gu. elinden geldiği kadi' nakdi yardımda bulunmal? rını rica ederiz Balıkesir Çocuk Eergeme Kurumu S 23 Nisan pazar gü" t 14-te Halkevi salonuf” | da en çok çocuğu — olan af | leye ikramiye venleceimd | bu gibilerin şimdiden kur? | mumuza adlarını kaydet!i melerini ve o gün Halkf vinde çocuklar!le birlikte F” lunmalarını rica ederiz. L ms . ...