21 Nisan 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

21 Nisan 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

Çocğuk Haftası Gelirken Bundan evvelki yazımda ânne ve babaya düşen va- zifeleri yazacağımı ve öğ- retmene yardımcı olacakla- rını söylemiştim. Hem de çocuk bir Ffidan- dır demiştim. Henüz kök- leşmeğe, gövdeleşmeğe baş- ladığı için meylettiği — ci- hette yürür durur. Onu doğru ve — vakur durdurabilmek için ana hat lar vardır. | — Sıhhat yolu. 2 — Cemiyete bağlama yolu 3 — Çalışma yolu. 1 — Sıhhat yolu. Bu yol- yaşama yoludur. Öğretmen fırsat buldukça Müfredatına uygun ve ço- | tuğun anlıyacağı şekilde iza- ha çalışır Anne ve baba bunu tat- bike memurdurlar ki — bu nHoktada çok anne ve ba balarımız lâkayt ve duruk turlar. Bu çok — yanlıştır. Çünkü her hangi bir mik- Toptan korunma — sıhhatın Yaşamadaki rolü — çocuğun duygularına perçin'eşmezse e kadar bilgi, ne — ka Zekâ sahibi - olursa Uihhatsız oldukça yarın için | bir hiçtir. Şu halde anne ve baba Zaman buldukça bu nokta- öğretmenle —anlaşacak tir, Çocuğun hariçteki sıh: İN korunma halin! öğretmene Öğretmiş olacaklardır 2 — Cemiyete bağlama yolu Çocuğu cemiyet hayatına Alıştırmak, onu - serbest, gö- 'üşleri gür. Yapabilmek için Fok büyük b'r gayret sar- Tetmek lâzımdır. ğgretmen yine Ve müfredatına göre evve- İâ Ufaktan — başlıyarak bağ İlğı sonra sonra küçük bir- llkleri daha Billi topluluğu öğretir. Ve N gibi müesseseleri de yavru harına' götürüp göslerir. Bu Sezintilerden istifade çocu &u müşahadesi altında bu- Yodurur.. "cocuk üzerindeki kana- "'l canlandırır. — Normal #*Ya anormal çocukları sağ- Ca tefrikle yapacağı iş İere kuvvetle başvurur. Bununla da kalmaz . Ço kta arıyacağı birkaç hâleti İ ren anne ve — babaya Ş Tar. Bu sorgular — çocuk Slştirme kanunlarının mah- ör en olsun — muhakkak di €nmek — mecburiyetinde - K | Mlılııu[ anne ve baba :lllııı ellerine — hazır gel * süallere bile cevap ver *kten avare kalıyorlar.. K Ü Ççok acı ve acınacak ka l::.ııhrı_ Keı::l ynvmlıdn yhine olduğunu dü- Mlldıılet ' Ssolatdan ne gibi mah .“" doğacak. Hayata ve e Cü suale çalışma yolu: he Mmazarratları var yi h.:'kll buldukça yazaca T'l"ır ediyorum ulusu g.::.'— ve her bucağı bir *t olan — yurdumuzun deratı bugünkü genç fırsatla | sonraları da | | ktedir. Nasıl ki yekdiğerle- | W enkazından da yeni | | luşundan beri her sene va Üdür ki öğretmen bunları | Endüstrileşme Prog- Öksürenlere: ramımız Ve Bundan kısa bir müddet önce Türkiyeden yeni dönen Avusturya vekâlet müşavirle- rinden Dr. İng Altur Hrus- ehka Avusturya mühendis cemiyeti toplantısında yeni Türkiye- de demiryolları, transport, Endüstri ve teknik işleri ha. kkında projeksiyonlu bir ko- nferanı vermiştir. Bu zat konferansında Türkiye milli hükümeti teşekkülünü muğ lâk bir hâdise olan atom— cüzü ferdleri harabiyet veya daha tahavvülü hâdisesiyle mukayese etme leri ve mimarlar doğrusu riyle birleşmiş ve girift bir halde olan atom grupları zerrelerinden basit molekül ler serbest bir hale gelmek- le büyük ve muazzam ener Ji yani kuvvet teşekkül edi yorsa tipkiı bunun gibi mu- azzam ve fakat politik ve ekonomni bakımından hiç ve kabiliyetsiz Osmanlı hüküme- bir Türk milli hükümeti meyda- na gelmiştir. Bu milli hü kümet ümid edilmiyecek de rece kısa bir zamanda tat bik etmiş devlet, politika ve halk ekonomisi ve «sosyal hareketlerle Türkleri modern, ve bütün yenilik ve terak kiye uyabilen bir Avrupalı haline sokmuştur. Memle ketteki bu hareket ve yeni | likler vüsat, tenevvü, ve sü rat itibariyle hiç bir şeyle kıyas edilemiyecek derecede büyüktür. Türkiyedeki bütün bu var: hk ve yeniliklerin yaratıcısı olan Cumhur Reisi Kamâl Atatürk memleketin hemen bütün islâh ve yenilik işleri- nde şahsen bizzat alökadar olmuş ve hattâ önderlik et- miştir. Memleketin bütün teknik sahalarında mütehas sıs vukuf ehillerinin teciri ile ilerleyici adımlar atılmak tadır. Türkiyede cumhuriye W büdçesi senelerden beri aktiv bir vaziyettedir. Vak. tiyle Anadoluda demiryol ları olarak İstambul -Bağdad hattı mevcut ve bu hattan ancak geçid memleketi ola rek istifade edilirken bugün cumhuriyet idaresinin kurtu sati olarak 240 kilometrelik ve aşağı yukarı 100 milyon şiling (Türk parasiyle 35 mil yon lira) kıymetinde demir neslin damarlarındaki kanın temizliğine, büyüklüğüne yüklenecektir Bizlerin en büyük vazife” si onları korumak, — doğru yollardan yarına, ulaştır- maktır. Bunu ihmal edersek koca bir tarih bizi nefretle anar. Yavrun canındır. Ya- şaması ise büyüklüğündür Öyle ise onuti muhtaç olduğu dersi verecek ağlatmıyacak yardıma . Koşacaksın.. Vicdanın onu büyütmek le gürböz ve — güler yüzlü görmekle sükün bulacaktır. M. Ali Kayman Tatbikatı.. yolu yapılmaktadır. Şimdiye | kadar Türkiyede 2600 kilo- metre imtidadında ve en çetin memleket sahasında olmak üzere demiryolu dö- şenmiştir Memleketin umum demiryolu şebekesi bugün 6800 kilometre hesap edil mektedir. Bütün bu inşaat masrafları doğrudan doğru ya iürkiye hükümeti büt çesinden temin edilmekte dir. Türkiye — cumburiyeti hükümetine Osmanlı sa'tana tından devredilen ve fakat bakılmamış ve unutulmuş ve esassız yapılan 18.000 ki- lometrelik bir şosa miras kalmıştır ve bu yollarda ato mobil seyrüseferleri yapmak imkânsızdır. Fakat cumhuri | yet idaresinin teşekkülünden beri 20,000 kilemetrelik mo- dern yollar ve şozalar ya pilmiş ve bu yolların yarısı seyrüseferine müsaiddir Lo ndra İstanbul şosasının de vamı olan ve Bulgar hudu dundan İstanbula kadar de- vam eden Trakya şosası ge- lecak seneye kadar bitmiş olacaktır. Bu şosanın Anka ra üzerinden Anadolu içe risine ve Suriye hududuna kadar şarka doğru devamı ve bunun gibi şimal cenup şosaları ve keza Anadolu nun bu üç sahilini yalıyan etomobil yolları hükümetiti 14 senelik programına da- hildir. Bilhassa mühim olan | bir nokta da şark vilâyetle- rinde hükümet ve vilâyet ler tarafından yaptırılan şo salardır. Bu yolların inşan tından esas gaye buralara bir an evvel kültür sokmak ve halkı tenvir etmektir. İran Şahının 1934 — yılında Ankarayi ziyaretleri esnasın" da ihtiyar ettikleri yol olan ve pek eski bir kervan yo- la olup İran hududu civa-) rından Bayazit şehrinden başlıyan ve 5200 metre yü ksekliğindeki büyük Ararat | dağının önünden göçüp Kars Trabzona kadar im ti dat eden bu şosa, halen ik - maline devam edilen Erzu- ,rum tren hattiyle birlikte İranla Aav- rupa arasında, Rus demir hattiyle Kara deniz sahilin deki Batuma ve Bağdat yo- lu ile de Musul üzerine ka- dar münakale devam ede tamamlandıkta | cektir. Bu şosa ve yolların | bir nokta da şudur ki yol vergisi vermekle — mükel- lef olan bir kısım halkın para yerine bizzat bu yol: larda çalışmaları ve hükü mete olan borclarımı be denen çalışmakla ödemeleri keyfindedir. (Yol vergisi Tü rkiyede aşağı yukarı 17 mil- yon şiling yani 5 - 6 milyon Türk lirası tutmaktadır ) Sey- rüseferleri hattâ ecnebi mem leketlere bile hemen Türk milli müesseseleri tarafından idare edilmektedir Hava postaları doğrudan doğruya hükümetin himaye- si altında bulunmaktadır. İs- tanbul - Ankara hava sefer- leri 2,5 saate ve İstanbul Diyarbekir hava seferi 8 sa atte (ki trenle G0 sanattir) | Ziraat | için memleketin muhltelif | devam — etmektedir. mahallerinde modern maki- nelerle mücehhez ve 4,00C0 10,000 tonluk zahire silola rı kurulmuştur. Ankarada 4 fakülteyi ihtiva eden yük- sek Ziraat - Baytar mek.- tebi, birçok ihtisas mektep- leri ve Cumhurreisi tarafın: | dan kurulan ve 15,000 hek- tar araziye malik Ankara civarında bir “Gazi numune Çıfılığı, (ki her nevi ağaç- lar, süthane ve bira fabri kası ile memlekette ziraa- tın inkişaf ve öğrenilmesile hizmet etmektedir. Bu nu- muüne çiftliği Ankara halkı işin sevilen bir gezinti ve | mesire mahalli olmuştur. Bu çiftlikte yetiştirilen her nevi ağaçlar ve bilhassa akasya ağaçları, bu step olan ara zide büyük masraflarla mey- dana - gelmektedir. Ankara harpten önce 30,000 kadar bir nüfusa malik iken bu gün bu nüfus 125,000 | bul. muştur. Ya'nız modern olan bu şehirde tramvay tesisatı yoktur, bunun yerine nakil vasıtası olarak Rusyadan ge tirtilen ve istirahati temin eden otobüsler bu vazifeyi görmektedir. Ankaranın şim diye kadar en büyük derdi olan su ihtiyacı halen hal- ledilmiş demektir. 1800 met re yüksekliğinde yüksek da glardan ge'en menba suları ve modern filitre tesisatı ile temizlenmiş olan su şehir sivarında ve 13 milyon met- re mikâbı hacmi istiabisin deki bir su bendinde (baraj da) depo edilmektedir, ve bu suyun büyük bir kısmı bugün halk tarafından iç- me suyu olarak tıpki Viya nada olduğu gibi emniyetle sarfedilmektedir. Ankara şehrinde vaktiyle mevcut bataklıkların kuru- tulması ile de halkı kınp geçiren Malarya — sıtma hastalığı bugün tamamiyle yokedilmiştir Ankara şehri muhtelif bir takım semtlere ve meselâ şehir içi, bankalar caddesi, mektepler semti, bakanlık lar, sayfiye ve villâ semtle: rine ayrıldığı gibi yakında | bir üniversite mahallesi gö rü'ecektir. Gölgede 40 dere- ceye kadar bir sıcaklık olan Anadolunun bu step yerleri iklimine kolaylıkla alışılabil- mektedir, çünkü hava yabis ve aynı zamanda bu yerler deniz seviyesinden oldukça yüksek olduğundan bir yay: la havası — arzetmektedir | ve buralarda 20 derece sı caklığı asla geçmiyen ak- şam ve gece serinliği İâtif ve uyku getirici bir tesire maliktir. Türkiye cumhuril yeti hükümeti beş yıllık plâ: na göre bütün endöstri işle rini (ki husust sermayeler bu gibi sanaylia tatbikine kifayet etmemektedir) ve ve memlekette mevcud ham maddeleri bizzat üzerine al mış ve en doğru bir istika mette bu İşleri idare etmek ve başarmaktadır. 1939 yılı kadar memlekette dört büyük dokuma fabrik- ası, kâğıd Fabrıkası, porse- | len ve sömükok, bakır ve kükürt fabrikası, ve bir de- mirhane, dökümhane ile bir- likte bitmiş olacaktır. Bu te- SAYFA: KATRAN HAKKI EKREM Balya Kaymakamlığından : 19 Pençere ve 8 kapı üzeri için çimento Kapı sağ ve solundaki sütunlar için , Torba 68 32 Alt katı üst kata bağlıyan kuşak , , Cümle kapısı merdivenleri için Pençere ve kapu üzerine beton demir Sütunlar için demir Kat bağlıyan kuşak için demir 8 Cümle kapısı merdivenleri için demir Kazamızın Koca Avşar köyünde yapılmakta olan okul binası malzeme ihtiyacı yukarıya çıkarılmıştır Taliplerin 3 5.937 günü alafranga saat ikide Balya kaymakamlığına müracaât etmeleri ilân olunur. Sandırma Sulh Kukuk mah- kemesi satış mamurluğundan: Bandırmanın Hacı Yusuf mahallesinden ve ölü Mus tafa oğlu Süleyman ile Sü. leyman oğlu ölü Mustalfa karısı Emine uühtelerinde mu- kayyet gayri menkulâttan Hacı Yusuf mahallesinden tahtani bir oda bir mutbah ve çamaşırlık fevkâni üç eda bir salon ve tavan arasında bir oda ve bir mıkdar avlu | ile sarnıcı havi ( 900 ) lira mühammen kiymetli — bir bap hana ileliva'ya mevklin- de 10 lira muhammen kıy bir bağ ayni mevkide 8 li ra muhammen kıymetli 3 ev. lek bir bağ, ve asmalı dere mevkiünde 45 lira muham men kıiymetli Gdonüm 3 ev- lek tarla ayni mevkide 35 li ra muhammen kıymetli 3 dö nüm iki evlek 280 arşın tarla, ayni mevkide 10 lira kıy- metinde bir dönüm 260 ar pın tarla, ve ayani mevkide 20 lira kıymetinde ikit dö nüm tarla ayni mevkide 25 lira kıymetinde iki dönüm iki evlek 292 arşın tarla; ay ni mevkide 30 |ira kıyme- tinde iki dönüm 3 evlek tarla hissedarlar arasında ka- bili taksim olduğundan açık arttırma ile satışa mahke verildiğinden buna dair satış 10 - 5 - 937 tarihine müsadif pazartesi günü saat 16 olarak tayin mece karar | kılınmış ve muhammen kiy- metinin yüzde yetmiş beşini | bulmadığı takdirde en çok arttıranın taabhüdü baki kal- şartile 25 -6 937 salı günü at İ da ikinci arttırma ya bırakılacaktır. Taliplerin — veya — irtifak hakkı iddia edenlerin tarıhi ilândan ZÜ gün içinde satiş memurluğuna — müracaatları aksi halde hiç bir itiraz din lenmiyeceği arttırmıya işti- rak edeceklerden yüzde ye di buçük teminat akçası alı nacağı fazla malümat almak istiyenlerin Bandırma — sulh hukuk mahkemesinde 936 . 637 numaralı dosyaya müt- teniden satış memurluğana müracaatları ilân olubur. —— — sisatın büyük bir kısmı ve meselâ üç şeker fabrikası; iki çimento fabrikası ve gül yağı fabrikası bitmiş ve iİş letilmektedir. Bu 5 yıllık plâna göre beş yılda çalışa rak — amelelerin — mikdan 15,000 dir. Hükümet tarafın ayrıca ikinci bir beş yıllık plân daha hazırlanmaktadır. Nöye Vinener Tageblat gazelesinden Türkçeye Çeviren Dr. Cemâl Köni 44—-T — 144 Bahıkesir İera Memurluğundan: Hacrisımail mahallesinden Keçioğlu Muharreme borçlu mezkür mahalleden İsmail karın Naimenin borcu için haciz edilmiş olan Karaağaç altı namı diğer eski kiremit lik mevkiinde vaki gündo- ğusu ve poyrazı Çayderesi ve günbatısı Karaman köy lâ oğlu Yakup ve Çamurcu oğlu Ahmet tarlası ve kıb- lesi yol ile çevrili 13 dönüm 319 Zirant mimarı tarlanın | sekiz sehimde iki sehminin metli 3 evlek mikdarında | açık arttırma ile paraya çe- vrilmesine karar verilmiştir. Birinci arttırma 24-5 937 tari- hine tesadüf eden pazartesi günü saat onbeşde başlıyaca- ktr. Almak istiyenlerin bu his seye isabet eden 33 liranın yüzde yedi buçuk nlsbetin- de pey akçesile birlikde Balıkesir İcra Dairesinde hazır bulunmaları ve o gün konulan pey muhammen kiymetinin — yüzde yetmiş beşini bulmadığı - takdirde son arttıranın taahhüdü ba” ki kalmak şarlile artırma 15 gün sonraya talik edileceği yani 9 6-937 tarihine tesa- düf eden çarşamba günü saat on beşde başlıyacağı ve bu babda yazılan şartna- meyi — herkes — tarafından görebilmek — üzere icra dairesince açık bulundu rulmakta olduğu ve ikinci artırma günü en çok artı rana ihale edileceği ve ipo- tek sahibi alacaklılkrla di- ğer klıların gayri men kul üzerindeki hakları husu sile faliz ve masarife dabil o'an diğer iddinlarını evrekı müsbitelerile birlikte 20 gün içinde İcra dairesine bildir. medikleri taktirde hakları Tapu Sicilile sabit olmadık ça satış bedelinin paylaşma: sından hariç kalacaktır. Artırmadan doğma delâl resminin müşteriye ait olacağı gibi bu tarla hissesi- nin 3 senelik müterakim vergisinin tercihan satış he:- delinden ödeneceği ve o gün gelmiyenlerin vaz geçmiş sa- yılacakları ilân olunur Kayıp resmi mühür Yedimde taşımakta oldu ğum köyümüzünresmi mühü- rü ile ihtiyar heyetinin tat bik mühürlerini kazaen kay- bettim. Yenisini çıkartacağımızdan erkisinin hükmü olmadığı ilân olunur. Kepsüt nahiyesine bağ- h Hotaşlar köyü muh- tarı Ali Demircan