18 Mayıs 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

18 Mayıs 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Çocuk Bakımı: Memeden Kesme Meme sütü, süt çocuğu nun en yarayışlı bir gıdası dır. Bu sütten mahrum olan çucuklar neşvünümalarını no rmal şekilde devam ettire mezler. Bunpun noksanından mütevellit hastalıklar da ana #ÖLÜ ile tedavi - olunur. Süt çocuğu için bu kadar lüzu mlu olan ana sütünün veril me zamaoları muayyendir, Nasıl ki zamanında eksikliği fevkalâde fena neticeleri mucip olursa İlâzım — ol madığı zaman verilmesi de çocuğun fena âkibetlere sü rüklenmesini —icap — ettirir. Meme sütü ilk üç ayda fev kalâde lüzumlu, ikinci üç ayda zarüret halinde yerine kumen başka gida kaim olabilir. Üçüncü —üç #ayda | tuğumuzdan şimdiden büyük bir mecburiyet yok- | sa tamamen kaldırılmaz ve sütten başka bir gıda ilâve- #i lâzımdır. Dördüncü üç ay da çocuğa ait hususi gıda larla beraber meme sütü de verilir. Arzu edilirse ana sütü hiç verilmez Beşinci üç ayda valide sütü lüzum suzdur. Her zaman tekrar ettiğimiz gibi çocuğun sağlığı nı koruyacak hazım bo rusunun güzel çalışmasıdır. Bu da memede intizam ile kabildir. Meme alması sıralı olmıyan çocukların aptestleri bozuk tur Uzun uzadıya aptestleri * bozuk kalan çocukların re nkleri soluk, etleri porsuk, kemikleri yumuşak ve has talıklara karşı mukavemet- leri azdır Memeden kesme — böyle zaif bağırsakları bozuk çocuklarda daha ziyade mü himdir. Böyle — çocukların evvelâ bağırsakları tedavi edilmeli - sonradan — doktor nezaretinde memeden kesil - mesi temin edilmelidir. Memeden kesilme ilk gü nlerde annenin meme yara ları dolayisile mecburiyet altında vaki olur. Bu hal çocuk — için en fena âkübetleri hazırlıyacak - bir kesilmedir. Bunun — önüne geçmek için Fenni yolları bı- rakmamak lâzımdır. Meme den kesilme fuzuli olarak üç dört aylık, gıdası tabii kont- role tâbi olmiyan, sağdan soldan alınan tavsiyelerle te gaddi edilen çocuklarda va- kidir. Anne, memesinde süt olmadığı düşöncesile hariç ten gıda vermeğe başlar. Bu suüretle memeden süt çekilir. | Hariçten verilen gıdanın zi yadeleştirilmesi mecburiyeti hasıl olur Bu suretle çocuk me meden kesilmiştir. Bu sırada en ziyade intihap edilen gıda süttür. İntizamsız meme alan çocuğun bozuk bağırsakları birdenbire verilen sütün ha- terir Derhal amel başlar. Bunların en her zaman için çocuğun gı dasını tıibbi istişare ile ter- tip etmektir. Çocuğun normal meme den kesilme vakti bir. yaşı nı doldurduğu zamandır. Bu sırada bağırsakları — hozuk olan çocuklar gıda değişme- #sinden müteessir olarak ame: le tutulurlar. Çocuk amelle ri herkesin bildiği gibi ya zın sieak gün'erinde fazla dır. Bunun için memeden kesme İşini yazın sıcak gün lerine bırakmamalı bu mev- mühim çaresi | COCUK MÜTEHASSISI Dr. Memduh Özçam simde yapmalıdır. İşte bu tavsiyenin bu aylarda çocuk annelerini İrşat için orlaya atılması sıralı oluyor. Meme- den kesilme zamanı gelmiş çocuklar bir defa çocuk dok toruna muayene ettirilerek bağırsak bozukluğu gibi bir hal varsa tedavi edildikten sonra memeden kesilmesinin hemen temini, sıcaklar gel meden evvel mecburidir. Sı cak mevsimde çocuklarını memeden keverek üt veren anneleri amelli çocuklarile karşımızda görmekten kork” bu yolları göstermek mecburl- yetini bissediyoruz. — Yaşını doldurmuş çocukları meme den kesmek Üüzere Çocuk Bakımevi muayenehanesine getirmelerini çocuk anne- lurlnden ister ve lıckleılz Mııknvı - hluı kanalı Moskova — Volga kanalı başmühendisi S. Juk, bu ka- nal hakkında ,Pravda, ga- zetesinde neşrettiği bir ma- kalede şu malümatı vermek: tedir: Moskova Volga kanalı nin İnşaatı bitti ve Volga dan gelen ilk vapurlar Mos- kovaya vardı Bu iş, hiç te kolay bir iş olmamıştır. İnşaat esnasında karşımıza çıkan zorlukların büyük ekseriyeti, her şey den evvel, işin azametinden ileri gelmiştir. Mikyas itiba- riyle, Volga - Moskova ka nalı garbi Avrupanın en bü yük seyrisefalne salıh ka- nallarını geçmekte ve Pan” ama ve Süveyş kanalların dan bir farkı varsa o da tek niğinin daha muaddal olu gundadir Filhakike, Volga - Mosko: va kanalı, yalnız seyrisefa in meselesini — halletmekle kalmamış, fakat aynı zama- nda Moskova şehrinin içile cek su ihtiyacını da karşı lamış ve aynı zamanda Mos kova nehri ile bunun ayak- larının su - seviyesini daha | yükseğe çıkarmıştır. Mecranın topoğrafik şera Hi de kanal inşaastını daha ziyade güçleştirmiştir. Muh- telif araştırmalar bir sene den fazla zaman almıştır Beşbin kilametre murabba ından geniş bir arazi üzerin de topoğrafi ameliyesi ya- | pıldığı gibi üç bin kilometre | | pervaneli tulumbalar vardır murabbandan geniş bir sa- ha içinde de Jeolojik ve ahid rolojik raştırmalarda — bulu nulmuştur. En rasyonel teknik sureti hallerin elde edilmesi için, bir çok hususi lâboratuvar lar vücuda getirilmiştir. Je oteknik laboratuvar da ka - bal trasesi üzerindeki muh telif toprakların hassaları tetkik edi'miş. hidrotoknik lâboratuvarlarda ise projeye İlerle işlemeğe şeraili tecrü be olunmuştur Tabii güçlükler arasında, | | ye mikâbı beton konmuştur. hiç te müsait olmıyan j-0 lojik şeraiti de saymak l& zım gelir. Kanalın iaşasında, yerli toprağın inşa melzemesi ola- İngilizler, bu | Sovyetler Birliğinde şimdiye |aniştir. | dir. Bu tulumbaların perva | aktan dahil bütün eserlerin mode | Ingılız Kralı lıanusııı öğreniyor. İngiltere kralı altıncı Cor cun taç geymesi — do'ayısile rütbe ve ünvanlarla — taltif ettiği tanmınmış şahsiyetlerin başında, kralı, çocukluğun danberi ârız olmuş bir ke- kemelikten kurtaran müte- hassıs Layonel Log gelmek: tedir. Log, kralın; kekemeliğini tedavi için müracaal ettiği adamların sonuncusu — idi. Bütün ümit ondaydı. Ken- disi Avusturya'ıdır. Doktor dur. Fakat doktorluğu bira karak, bilhassa — konuşma bozukluklarını tedavi husu sunda ihtisas peyda etmeğe çalışmıştır. Kendisi İngiltere kralına da, en basit sesler: den başlıyarak konuşmayi yeni baştan öğretmiştir. Tahta çıktığındanberi ! kral, günde bir iki saat bu | mütehassısla başbaşa kalı- yor vemütehassısz Log, ken disine ârızasız. -konuşma usulünü öğretiyordu ( Daily Exprass ) h — | l İyi havaya karşı sigorlal Malüm ya, Avrupa — ve Amerikada mahsulâtı kötü havaya, fırtına ve doluya, kuraklığa karşı sigorta etti- rirler ve bu müşkül sigorta çok güzel bir tedbirdir. Fa- kat İngilterede Ruayal si görta şirketi rekolte — ve ağaçları iyi havaya - yanlış yazılmamıştır. - teyit ederiz ki iyi havaya sigorla etmek tedir Bu tedbiri hiç (de boş ve garip görmeyiniz Ve bizce bu tedbir çok — yerindedir. Havalar iyi olduğu zaman, şehir halkı ' kırlera ve bah çelere çıkarlar, bu yüzden de mahsulât ve — ağaçlı pek çok zararlar - verirler Çok pratik — insanlar olan | zarara karşı | bir sigorta ihdas etmişler- dir rak istimali prensibi. geniş mikyasta, tatbik olunmuş- tur. Birçok parajlar, yerli toprak ile yapılmıştır. Hattâ L kilometre uzunluğunda bir set, turb istimali ile vü: cuda getirilmiştir. Kanalın fevkalâde büyük lüğü, mühendisleri, inşaatta, kadar pratik sahada kulla nılmış birçok w akanizmaları vücuda getirmeğe sevketmiş: Kanalın su ile doldurül ması için çok orijinal siste mde tulumba istasyonları ku- rulmuştur. Bu istasyonlarda | ve bunların her biri saniye de 25 metre mikâbı suyu 13 metre irtifan yükseltmekte- nelerinin şekli, bir çok tec rübelerden sonra en çok ras yonal hale getirilmiştir. Mümkün olduğu kadar her yerde, kanal makinele rinin otomatik işe başlaması ve durması için hususl terti bat konmuş ve bunlarınuz: idaresi esas olarak mmıştır. Kanalın inşaatı . için, 200 milyon metre mikâbı toprak kaldırılmış ve 3 milyon met: En sos sistem ile iş görül mesi, bir. çok işlerin mali yet fiatını pek ziyade azalt: mıştır. î (| İLİMİZDE Korucuya Ateş Eden Bir Suçlu Suçlu hakkında müddelumumilik - iddianamesini okudu, Va suçlunun teeziyesini istedi.. İki ay kadar evvel Ko rucunun Mallıca koyünde korucu İsmalli öldürmek ka- stile tabanca ile yaralamak tan suçlu mevkuf Besuni oğ: hu Mansurun ağır cezada de vam eden duruşmatsında suç: lunun vaka gönü korucu İsmai- lin önüne çıkarak hâdiseden bir gün evvel kendisine tokat- la vurduğundan dolayi ogün | tabancasını çekip üç el ateş etmiş ve kurşunlardan birisi | İsmailin koluna isabet etti ği anlaşılmıştır. Bu hâdisede öldürmek kasti mevcut bu- launduğundan Müddelumumi B. Necmettin Yeşil bu dava hakkındaki iddiasını serde- 10 Yaşındaki Çocuğa Taarruz Anafartalar mahallesinden | Kâmil oğlu Kâzım, Dinkçi- ler mahallesinden ,10 yaşla- rında Yaşar adında bir ço cuğu lekelemeğe suçlu vakalanmış adliyeye verilmiştir Şnaliğlülee Bi suçlunun muhakemesi Bir kaç adam öldürmek- ten suçlu bulunan Bandır manın Edincik nahiyesine bağlı Çepni köyünden Nu man oğlu Kara muhakemesine ağır cezada devam edilmiştir. Bandırma mahkemesinden sorulan ba- zı noktalara henüz cevap gelmediğinden, muhakeme bir hağiran saat 14 de bırakıl: mıştır ilk tedrisat müfettişleri Kültür Bakanlığı ilk ted- risat ispekterlerini — idarel hususiye bütçelerinden ala rak muvazenci ulnumiyeye nakletmeğe karar verinişti. Muvazenei umumiyeden maaş alan kültür direktör: lükleri kâtipleri de — idarei husustiyeye devredebilecek lerdir. Bakanlık uzun müddet: tenberi tetkik etmekte ol duğu bu işi tamamlamış ve projeyi hazırlamıştır. Haziran başından itibaren tatbık edilmeğe başlanacak tır, Prejeye göre birer kıdem zamı verilecek ve ispekter Bakanlıkta bir büroya bağ lanacaktır. Büzo evvelâ bölgeler ispekterlere ait kuracak, bu | bölgeler - vasıtasile ispekter” ler idare edilecek ve — icap ettiği takdirde muhtelif na killer yapılacaktır. teşebbüs | | ettiği şikâyet olunduğundan | derek suçlunun ceza kanu nunun 82 nci maddesi de- lâletile 448 nci maddesine tevfikan — cezalandırılmasını istemiştir. 448 inci madde 21 seneden 18 seneye kadar ağır hapis ten bahsetmektedir. 62 in ci madde ile bu — ceza altıda birden üçte bire ka dar tenzil olunmaktadır. Müddeiumuminin iddiasın- dan sonra suçlunun müda- fi avukat B. Niyazi Akyü rek yazılı müdafaasını ha- zırlamak için mahkemeden mühleat istemiştir. Mahkeme bu talebi yerinde bularak duruşmayi 20 mayıs 14 detehir etmiştir. | Kapıdaki | Mühürü | Bozınuş Dinkçiler — mahallesinden Möbmet Emvin “kızı 48 yeş larındaki Hasibenine vi fuhuş tan' dolayi komisyon kara rile iki ay müddetle kapa:- tılmıştir. Fakat kadın kapı | min mühürünü bozarak içeri girdiğinden hakkında tahki- | kata başlanmıştır. Köylü hükümete olan bar- Ogunu Ü3 senede. ödivecek Hükümet Büyük — Millet Meclisine çok mühim — bir lâyiha vermiştir. Lâyihaya göre 1337 - 1341 senele- rinde iktisat, maliye ve zi- raat vekâletleri bütçelerine konan tahsisattan istilâ gö renlerle çiftçilere — nakden verilen paralardan ve aynen dağıtılan tohümlük, — çift hayvanları ve ziraat âletleri bedellerinden doğan devlet alacakları faizsiz olarak 15 i taksite bağlanacak tır. Birinci taksit teşrinlev vel 1937 tarihinde diğerleri de bu tarihten — birer sene sonra tahsil edilecektir. Büramayaner Bürhaniyede Pılıliıııı—ıîıı_şleıi çok alâkalı oldu. Bürhaniyede İdmanyurdu menfaatine pehlivan güreş leri yapılmış ve çok alâkalı olmuştur Birçok pehlivanların işti- Fâk ettiği ve Kara Alinin hakemliği güreşlerde — seyirci olarak üç binden fazla halk bu- lunmuştur. Galip gelen pehlivanlara ikramiye ve hediyeler dağı tılmıştır. bir Güm Belediye fen memuru B. Cemal — Aydınlıoğlu pazar gecesi kalp sektesinden ve fat etmiştir. Merhumun ce- .i saat | a'tında yapılan | N HABERLER || * —J Balya I'ınııîri dün açıldı Üç gün devam edecek olan Balya panayiri dün açılmıştır. Panayirin açılışın- da Vali C. H Partisi. baş kanı B. Ethem Aykut da bu- lunmuşlardır. Panayıra şehrimizden, civar kaza ve nahiyelerden bir çok alıcı ve satıcılar iş tirak etmişlerdir. Burada bil- hassa Balyanın Boz cins ır- kına mensup sığır hayvanatı satılmaktadır. Panayirde dışarıdan ge lenlerin her türlü istirahatl temin edilmiş hattâ elektrik tesisatı da yapılmışlır. Velimiz geldi Pazar günü Balyaya giden Vali ve C. H. Partisi başka- P. Ethem Aykut dün şehri mize düııınüımr | Muhtar İ İntihabı - yözünden — çıkan kavganın muhakemesi 935 Mayısının 7inci gü nünde Büyük Bostancı kö* yünde muhtar intihabı yü zünden köylüler arasında'bir kavga olmuş ve bazı köy- lüler bu yüzden kayga ede rek biribirlerini yaralamış' lardır. Bu — hâdiseye dairf muhakemece yapılmaktâ olan tahkikat bitmiştir. Da- vanıan ağır cezada devadi eden muhakemesinde Müd” detumumilik — iddianamesin! hazırlamak üzere dava ev rakının verilmesini istemit” tir. Bunun üzerine muhake” me bugün saat 14 de bıra kılmıştır. —— *resetise eee —| Bölge Lik Maçları (Baş tarafı ikinci ııyfıdl' Kâmilin idaresinde yapıla” maç alâkalı olmuştur . Stadyumda divar ve trl bıın inşaatı devam etmesif” rağme, kalabalık bir seyif ci kütlesi bulunuyordu. M* çı Birlik sıfıra kı bir # yı ile kazanımı; B Gümesi Yurddan İrfan!! idaresinde Ayvalıkla Edre arasında Bürhamiyede Y" pılmış ve 2 2 beraberlikle *? DA ermiştir t C Gümesi; Bıudırf_ İdmanyurdu, Doğanspor #" | sında şehrimiz — İdmanyt” | dundan İrfanın hakemliği! | de Bandırmada — yapıl Yurdlular 05 ile galip mişlerdir. | Yine ayni günde bu ’ meye dahil Gönen Idtf yurdü ile Yeni Doğal | Kulübü arasında ldmasff cünden Şuürinin ldırel*'“' ) Gönende yapılan maç da Boraberlik'e “beticelenmitli Gönen İdmanyurdu bu Mtf üç oyuncu eksik olnık? mıştır. nazesi Belediye memu'" ve birçok tanıdıkları tari dan kuldırılmıştır. Allıd' radına başsağlığı diler: larını paylaşırız. ş ü KA