25 Mayıs 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

25 Mayıs 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

Hanedanlık Hakkından Ferağat Eden Prensler İstokhbolm — Arupa kral- larının duvayyeni olan İsveç kralı Sa Mojeste Püotov bu son sene içinde hanedana mensup üç prensin kalp ve hayat yoldaşlarını damarla- rında kral kanı taşımıyan burjuva sınıfından kadınlar arasından seçtiklerini gör- müştür. İki defasında ihtiyar kral (hayır) demiş. Fakat sonra dan mücrimleri affetmekte de gecikmemişlir. Fakat bu defa derhal ve açıkca (evel) Demiştir. Feci bir kazaya kurban giden Be'çika Kealiçesi Ast ridin kardeşi genç Prens Şarl amcasından sevdiği ka dınla. evlenmesi için müsaa- de istediği zaman Kral hiç düşünmeden izin vermiştir. Pazar sabahı Sa Majeste Püston 26 yaşında yeğeni Şarldan bir mektup almış. tur *Kalbimi, hislerimi iyice yokladıktan sonra üzerinde uzun uzun düşündüğüm ve benim için çok büyük ehe- mmniyeti haz olan bir me- sele hakkında zatı haşmeta- nelerine müracaat ediyorum. Uzun zamandanberi Kon- tes E'sa Von Roseni derin bir. aşkla seviyorum. Ve onun da beni sevdiğine eminim., Bundan sonra Prens am- casına yazdığı bu mektupta, bütün hukukunu ve İsveç tacını kaybedeceğini pek âlâ | bildiğini, fakat Kontese ka: rpt olan derin aşkı. için bu kadının nazarında hiç bir ehemmiyeti — olamıyacağını da ilâve etmektedir. Zavallı işçi. Prens Şarl bugün İsveç Hanedanının en fakir azası: dır. Babası muazzam serve tinin yarısını da meşhur Kranger sahtekârlığında kay betmiştir. Prensin annesi — ki mü- teveffa Belçika Kraliçesi As- tridin de annesidir — İsve- çin müstakbel İsveç Krali- çesidir. Kendisi işlerini ya- ya veyahut ya kiralık bir otomobille yapmakta ve ai le İstokholmun en ucuz ma gazalarından almaktadır, Prens Şarl çok azimkâr bir. delikanlıdır. — Ailesinin bütün servetini kaybettiğini gördüğü zaman bizzat çalı- şarak hayatını. kazanmağa karar vermiştir. İstokholm sosyetesinin de rin hayreti kargşınında Prens basit bir memur olan sigor. ta şirketlerinden birinde ça- lışmağa başlamıştır. Prensin arkadaşları bu hâ- dise karşısında çok gülmüş, onun sabahın saat dokuzun dan başlayıp akşamın beşi ne kadar çalışabileceğine bir türlü akıl erdirememişlerdi. Fakat aradan çok geçmeden fikirlerinde yanıldıklarını an- lamışlardır. Kumpanyanın iki ay evvel: — Fevkalâde mükemmel çalışıyor. En iyi satıcımız dır. Nereye gitse arkasında derin bir itimat birakmak:- tadır, Üçüncü Leopolddun en .yll dostu birkaç sene evvel direktörü Prens enerjisini ve karakte rini selâbetini acı bir fırsat- la isbat etmiştir. Kız kardeşi Belçika Kra- liçesi Astrid: Otomobil ka- zasında feci bir ölümle ha yata gözlerini kapadığı za man genç prens bu acıları ni kalbinin derinliklerine gömerek Kral Leopoldu te selliyle meşgul olmuştur. İşbu acı ve feci günlerde Prensle Belçika arasında sa rsilmaz bir. sevgi doğmuş- tur Birkaç sene genç prensin Holanda veliahtı ve prense sile yani Narsai muazzam Oramten serveltinin varisi ile evleneceği şaylası dolaşmıştır. lerin Gayet mevsuk menbalar- dan öğrenildiğine göre Prens Jülyanadın ailesi ve prensin dostları bu izdivacın haki- katen kalb olması için çok çalışmışlardır. Fakat diğer taraftan bizzat prens de ba na iki sene evel kral aile sinde bir prensesle evlenmek | biç de işine gelmiyeceğini | söylemişti Samimi dostları preonsin bu söz erinin mana sını pek iyi biliyorlardı. Genç prensi bir gün İsve çin en güz:i, en hoş kadı nına Kontes Von Rosese rast gelmişti. Ffont.s General Göringin birini karısının ya kın akrabası ve ozaman avu- katla evli (di Konter Elsa İstkoholm ki- bar mahafilinin güzel ve en zeki kadını o'makla şöh: | ret bulmuştu Kendisi prens- ten yedi yaş büyük olmak- la beraber ancak yirmi ya- şında görünmektedir. Eğer sahneye bir Ayelson | Johson adında bir meşhur | Berga şatosunun sahibi bir milyarder çıkmamış olsaydı bu aşk romanının güzel bir sonla bitmesine imkân bu- | lunmayacaktı. Bu bekâr ve oldukça yaş: h milyarder prens Şarl karşı baba muhabbeti besle: mektedir. Genç prens kendisine sır- rını söylediği ve aşkını iti- raf ettiği zaman iyi yüzekli milyarder bir an bile tered- düt etmemiş, hülümet — ve saray üzerindeki büyük nü- fuzunu derhal kullanmıştır. Bugün mevkli iktidarda bulunan sosyalist fakat ay- nı zamanda en kuvvetli Su: vayyalist bir hükümet olan kabine geçen pazar- tesi günü yaptığı fevkalâde içtimada reis yani kral Güs- tavla mutabık kalmış ve genç prense Kontesle evlen mesi için istediği izin ver- miştir. Berga şatosunun ihtiyar | sahibi m'lyarder Johnson genç prense karşı olan sev- gisini yalmız bu suretle ha reket etmekle isbat etmiş | değildir. O bu sevgiyi daha maddi — binaenaleyh daha kuvvtli bir suretle isbat et- miştir. Vasiyetnamesinde öldük ten sonra bürün servelini prense birakmaktadır. Evvelâ prens, sonra me mur ve şimdi de dük. | dırma Doğanspor 0 - £ iLİMiZDEN HABERLER Kazanç |(Balya PanayırıÇok Vergisinde bazı değişiklik- İer yapılıyor. Kazanç vergisinin tatbikat şekillerini kolaylaştırmak için hazırlanan kanun lâyihası Millet Meclisine verilmiştir Yeni kanunun başlıca hu- suziyeti işçi vesaire gibi kü- çük iratlı mükellefleri ver gilerden bazı hafifletmeler yapmasıdıu. Bundan başka bugün muhtelif vergiler için muhtelif zamanlarda tanzim edilen bordro vesairelerin tevhidi de temin edilmekte- dir. Muamele vergisini tadil ed en bir lâyiha da Maliye ve İktisat Vekâletlerinin müşte- reken yapmakta oldukları tetkiklerle hazırlanıyor. Bu lâyiha — sanayicileri - tataiin etmekle beraber verginin f şeklini de esasından değiştir miyecek formüller konul. maktadır Pazar Günkü Bisiklet Yarışları Pazar günkü bisiklet ko şuları Edremit yolu üzerin de (70) kilometrelik bir me | gafe dahilinde yapılmıştır. Koşulara saat (10) da baş | Ianmıştır. Üç kişinin iştirâk Veftiği yarışlar şöylece neti celenmiştir: Birinci Bandırma Doğan spordan Necati, ikinci Bir- likten Seyfi gelmişlerdir. Baııdı—r;ıa Ve Gönen | Maçları Bandırma Doğanspor kulü bü ile Gönen Yenidoğanspor kulübü arasında Yurttan İr fanın idaresinde Bandırma- da yapılan lik maçını Ban- ka- | zanmışlır. | Yine ayni günde Bandır | ma İdmanyurdu ile Gönen ldmanyurdu arasında Gö.- nende Güçten Şuürinin ida- resinde yapılan lik maçını da Bandıram İdmanyurdu kazan- miştir Prens Şarlın kendisi - için çalışan diğer bir dostu da- ha vardır. İsveç kabpunlarına göre prens bir hanedan ailesine mensup olimıyan bir kadınla evlendiği için bütün hakla rını ve ünvanını kaybetmek tedir İzdivacı müteakip *adı sa dece bay Bernadot olacak tır. Fakat birkaç hafta sonra kendisi Dük ve karısı da | düşes olmakta — gecikimniye- ceklerdir. Çünkü Belçika kra- h Leopola zavallı ve sevgili karısının kardeşi ve sevgili dostu prensi Şarla - izdivac hediyesi olarak Dük ünva nını verecektir. Prensle fontos Elsanın dü- günleri de Brükselde yapı lacak ve birinci şahil kral Leopola olacaktır Veden Balya panayiri sayın “mülünde ve şevklendirilme- | yor. Ve Güçlüler de gol çı- | karamıyorlar. | difavüller yapmağa başlad'. Rağbet Gördü.. 15 Binile 20 Bin Lira Arasında Ha yvan Satışı Yapıldı. Balya,(Seyyar muhabirimiz | den)- 20 Mayısa kadar devam valimizin uğurlu ellerile 17 mayıs günü açılmıştı. Balyanın iktisadi bünye: sindeki hareketsizliği iş hac: mindeki durgunluğu canlı bir harekete kalbeden pa- nayir memlekette ve muhit ihtiyacının canlı bir karşılığı haline gelmiştir. Civar kaza ve köylerden gelen binlerce halkın alâka ve ııuıılıı için: de açılan pınıylr üç gün Fasılasız bir canlılık içinde geçti, on beşbin ile 20 bin lira arasında hayvan satışı ya pıldi Balyanın en belli başlı ihraç ve yetiştirme mahsu lâ olan hayvancılığın tekâ- sinde de büyük âmil sayı- labilecek olan panayır ilk tesis yılı olmasına — rağ- men ümdin üstünde bir mu- vaffakiyet kazanmış oldu Pu muvaffakiyet önünde Valimizin ve Meclisi Umu: minin bu İşteki tedbirlerini bu — kararı başarıcı — bir sonuca götüren Kay makan B. Hakkı Öneylere ve Balya belediyesine de Balyalılar müteşekkirdir karar ve alkışlarken Spor ve gençlik bayramı töreni de pek canlı bir şe kilde geçti. Sporcuların ve mekteplilerin — dinamik ve cazip spor hareketleri içinde Balya, Millet — Büyüğünün bağışladığı günü içten gelen coşkunlukla tesit etti. Şehrimizdeki Zelzele Pazar günü saat 13 çe 5 kala şebrimizde şiddetli zel- zele hissedilmiştir. Sarsıntının tosirile birçok kimseler bulundukları yer- lerden heyecanla dışarı fir Tamışlardır Zelzele bir zarar yapma- Gazetemizin 12 Inci ına girmesi dolayisi- e tebrik etmek lütfün $ $ de bulunarn İstanbulda $ ve diğer - vilâyellerde $ çıkan arkadaşlarımızla : : : * $ :meklup!u, telgrafla bu $ | : sevince İşlirâk — eden $ okuyucularımıza sami- $ ' mi teşekkürlerimizi su. $ 3 narız HİİLİ Kınlıııı zakıta — memurü yerine koymuş Gümüşhane — vilâyetinin Özcan mahallesinden Musta — fa oğlu Rıfkı serhoş olarak ıenel evlerden birine gide- rek kendisine orada zabıtaâ memuru süsü verdiği anla” şıldığından — tahkikata lanmıştır. Eşyaları zaptetmiş Ulus öoteli müsteciri Hü seyin oğlu Himmet ; ulaca ğına mukabil Ayvalıklı Ab dinin eşyalarını zaptetti 4 şikâyet olunduğundan tab' kikata bıılımıııhı Yurt Takımı Gücü 2 - 3 Yendi. (Baştarafı birinci ııyfıdıî Yurt hafları ilk tehlikeyi | güzel yer tutmak'a - atlattı. * Yurtlular rüzgârın altında | oynadıklarından anlaşmayi | temin edemediler Top mü- | temadiyen ortalarda dolaşı- | Top Yurt forlarında.. Sağ | dan soldan güzel akınlara başladılar Güç müdafası çok | sıkışıyor. mütemadiyen kas Yurt akınlarını Güç yarı sa- hasına indirdi. Çok — sıkıştı rıyor fakat gol yok... Yurt sağdan güzel bir akı na geçti. Mustafa hafları atlatıp topu ortaladı. Sadi de çok güzel bir kafa vu | rüşile Yurdun ilk golünü attı | Top ortalarda, Güçlüler bir türlü anlaşamıyor Orta for | İarı top tevzil yapamıyor. Sağ ve sol açıklarıda yakaladıkları fırsatları kullanamıyor, âyu nun ilk devresi de bu suret le kapanıyor. İkinci devrede — Yurtlular rüzgârı lehlerine aldılar. İlk | akını Güçlüler yaptı. Bu akın çok güzel anlaşan haf hat | tında kırılıyor. Top ortalarda dolapırken hemen sağ — tarafa geçiyor. Mustafa yakaladığı topu tu tup hafı atlattıktan sonra çok sıkı bir şutla Yurdun ikinci golünü atıyor Top Güçlü lerde . Yaptıkları akınlardan netice alamıyorlar. Topa Yurt kalesine giderlerken favül yapılıyor. Bunu İbrahim ka: | leye yolluyor. Yurt müdafileri top dı şarı gidiyor diye aldırış et miyorlar. Bu fırsatı da ya- kalıyan Hilmi Güçlülerin ilk golünü yapıyor. Top Yurtlularda . Güçlüler çok sıkışıyor. Açık favüller yapıyorlar Hakem de bu sert liğe aldırış etmiyor Oyu nun da zevki kaçmağa baş ladı. Yurt fortları yer de ğiştiriyor. İlk defada tesiri görüyorlar Sadi — va sıtasıle bir. gol daha çıkardılarsa da hakem bu nu ofsayt verdi. Top orta larda Yurt hafları hemen to pu Güç yarı sahasına indirdi. | Sağdan akına geçen Yurt | lular Turgudun kaleciye gön derdiği topa ve kaleye bir şarj yaparak üçüncü golle- rini de kazandılar. Top ortalarda.. Yurdun orta hafı yerini boş bırak madığı vakit çok iyi mu vaffak oluyor. Yurt müda - faalarının for vuruş üzerlerine çıkışları çok mü tereddit. Oyunun bitmesi yaklaştığı sıralarda müdafi Kadri ge len topu kaleci vuruş yap- sın diye buaktı, İ Bu sırada açık bir suüret —| te ofsayt olan Niyazi de Yurtluların hatasından isti ve fade ederek ni de yaptı Oyun da biraz sonra Yurt” | luların 2 3 galibiyetil »w bitti. j ikinci göolleri | | Kasıl oynadılar — — Yurtlular — kendilerinde? beklenilen oyunu çıkaramb | dılar. Kaleci ve müdafi ler — mütereddit — oynıyof” Bilhassa — müdafilerin — v ruşları çok fena.. Haf hat gözel çalıştı. Yalnız orta yerini çok açık — bırakıyo' Nitekim ilk gölü bu yüzde" yediler. For hattı da bılıu nilen oyunu — çıkarama! bilhassa sağaçık iyi yer VW tamıyordu Güçlüler güzel — çalığ!! Yalnız Mahmuat — çok aç? ve kasdi favüller yaptı. 4 For hattı da vazifesini € duükça yaptı — Kaleci A? ikinci ve öçüncü golleri k di hatasından yedi Hakemin görüşleri geç V kararları, da mütereddit —ezmeram — Sıcaklar Arttı. Dün sıcaklar birdenbi artmıştır. Sabahleyin gö'k de hararet derecesi 26 V kadar yükselmiştir. Öğl | sonra ise 28 ze kadar * | mıştır 5 Dün ilkokullar sıcak € layısile öğleden sonra 147 edilmişlerdir : "l!“lt!!'