5 Haziran 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

5 Haziran 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

5 HAZİRAN 937 Elektrikle Uyutma Genç Sovyet profesörle rinden G. Kalendarov, ha- len, — elektrikle uyutma “elektronarkoz, — enteresan Meselesinin halli ile meşgul olmakta ve bunu halle ça- lışmaktadır. Profesör, ilk tecrübelerini 1934 senesinde yapmış, ve kurbağanın — kafası ile bel kemiğinin ucuna elektrodlar koymak ve bu suretle bü- tün yücuttan bir elektrik tereyanı geçirmek sayesinde hayvanı trik — cereyanının Müddetince hayvanda her türlü hastasiyet ılyluılımı.. ve — cereyanın kesilmesi üzerine kurbağa Nin hassasiyeti avdet etmiş- tir. Bilal , aynı tecrübe ler, köpekler ve tavşanlar Üzerinde de yepilmiş, - ve bunun üzerine — Profesör, tecrübelerini hayvanlardan İsanlara intikal ettirmiştir. Profesör, ilk defa, kendisini “elektronarkoz, a tabi — tüt Muştur uyutmuştur. Elek- devamı tamamen Bu tecrübenin ne Ücelerine göre, baş'angıçta İnsan, alomnda hafif bir ağrı hissetmekte, gözleri bulamık Rörmeğe başlamakta ve hassa- *İyet yavaş yavaş azaltmakta- it. Nihayet, gözleri tamamiyle| kapanmakta ve isan “elek İtik uykusu., na baş'amak- ladır. Elektrik cereyanının tsilmesi üzerine, insan pek Sabuk açılmakta ve, en mü n cihet de şurası ki, ken disini gayet iyi hissetmek- lr, ş Profesör Kalendarov, elek- Tonarkoz meseleleri — üze- Tiha 28 ilmi tetkik eseri Yözmıştır “Soyuztekfilm,, teknik si- Aema tröstü de, son zaman l.d.' elektrik uykusu hak Mhda ilmi bir. filim çevir :* ve bu uykunun başlan 'Sindan nihayetine kadar n safahatını bu film ile İt etmiştir. pratikte > İmağa başlanmıştır Elek k“.mhmıulıoı. Sovyotlerde Gazete ve Kitap Sovyetler Birliğindeki neş- riyet hakkındaki son istatis- tiklere göre, bütün memle kette neşredilen gazetelerin mikdarı, inkılâptan beri on mislinden fazlaya çıkmıştır. Halen, Sovyetler Birliğinde, 69 dilde 9.250 gazete çık- maktadır. Bunların tiraji, 38 milyon nüshadır. Bu gaze- telerden 1.974ü doğrudan doğruya fabrika ve kombi nalarda 2 142 gi sovkhozlar” da ve tratör istasyonlarında ve 239 u da yüksek mektep ler dahilinde neşredilmek tedir. 1913 — şenesinde eden kitapların umumi tira ji 87 milyon nüsbha idi; ge- çen sene Sovyetler Birliğin. de ise bu mikdar 571 yon nüshayi — bulmuştur. Birlik dahilinde kitab neş riyatı 89 dil üzerinde ya pıilmaktadır. Geçen sene Birliğin muhtelif milli dil lerinde” Rusça hariç., 133 milyon nüsha kitap çımıştır. intişar 1936 senesinde Sovyetler Birliğinde intişar eden tek- nik kitaplar, 1913 te çıka- rlanlardan adet itibariyle on defa tiraj itibariyle de 33 defa fazladır. Aynı su retle tiraj kilaplar adet iti bariyle 4,5 ve tiraj itibariy- le 10 defa yüksektir. Tabil ilimler hakkındaki kitaplar ise adet itibariyle 5 ve ti raj itibariyle 60 defa yük sektir. Dünya edebiyatı klasik kitapları da Sovyetler Bir liğinde büyük tirajlarla ba- sılmaktadır. Son sene içinde Romain Rolland'ın eserleri 1,5 milyon, Darwin'in eser leri 181 bin, Hegel,in ever leri 140 bin nüsha olarak basılmış ve — satılmıştır. Di gerleri de böyledir. Rus edebiyatı da bütün halkın malı haline gelmiştir. Yirmi sene içinde Gorki'nin eserleri 32 milyon, Puşki- ninkiler 19 milyon ve Tols toy'unkiler de 14 milyon nüsha olarak basılmıştır “TÜRKDİLİNİN MİLLİ'ROMANI No: 2 likü vi ikükısmın hülâsası: İlgj "'?Caııhnıc! Nakla po- Torly Üddetumumiliğe —me- Veti la yapılan — bir etna- "oıub" veriyor 'ğlıı.,. öldürülen kadının li dün ancak birkaç he Ü Tade alabiliyor. Müd Tet y derhal — işe vazl Tu gitTek hükâmel dokto- Kadriyi arıyor: M Ayır ola, Mi?, Hani haba yavrum. *haba doktorcuğum. Yine bir bıktım Gözel ha- istifa usandım vallahi tırın olmasa çoktan edeceğim.. Bu seferki mühim dok torcuğum, — Hangisi mühim değil di —a ki gözüm Şurada bir misafirimle ağız tadile kahve içeyim dedim. Ne var Karacaahmette mi?. Güpegündüz !! . Evet.. Evet Katil yakalandı miı?. — Hayır. Fakat Kadın ifadesinde bir Lise Riyazi ye öğretmeninden bahsemiş- Edremit Kaymakamlı- ğgından: 1 — Eksiltmeye konulan iş: Edremit cıvarındaki Boz- tancı ilıca binasının yeniden inşası. Keşif bedeli: Keşif bedeli 9973 lira 50 kuruştur. — Bu işe aid şartnameler ve evrak — Eksiltme şartnamesi — Mukavele projesi — Fenni şartnama — Hususi şartnama — Metraj ve hülâsai keşif cetveli, projeler Istiyenler bu şartname ve diğer evrakı Edremit kaymakamlığında görebilirler 4 — Eksiltme 28 6 937 pazartesi günü saat 15 de Ed- remrit kaymakamlık dairesinde yapı ktır. 5 Eksiltme kapalı zarf usuliledir. 6 Eksiltmeye girebilmek için isteklilerin 748 lira muvakkat teminat vermesi ve bundan başka aşağıdaki vesikaları hamil olup göstermesi lazımdır. A — Ticaret odasına kayıtlı bulunduğuna dair vesika B Bu gibi inşaatı yapabilecek fenni iktidar bulun- duğuna veya bu evsafı haiz gösterecekler inşaat usta ba şının nafiadan veya sair fen heyetlerinden aldığı ehliyet vesikaları. 7 — Teklif mektupları yukarda 3 ncü maddede yazılı saatten bir saat evveline kadar Edremit kaymakamlığı dairesine getirilecek eksiltme komisyonu - relisliğine mak- buz mukabilinde verilecektir Posta ile gönderilecek mektupların nihayet 3 ncü mad- dede yazılı saate kadar gelmiş olması ve dış zarfların mühür mumu ile iyice kapatılmış olması lâzımdır. Posta- da olacak gecikmeler kabul edilmez. 203-1 3 Spor Bölgesi Başkanlığından: Stadyom içindeki spor Bölgesi binasının yıkılmağa me yletmiş bir durumda olduğu belediye fen heyetince bit edilmiş olduğundan her türlü ankazı yıkana ait olmak üzere açık arttırmağa konmuştur. 1) — İhale (1 6. 937) günü saat (18) de Halkevin de Bölge heyetinde yapılacaktır. 2) — Yıkıpta ankazı alacak olan bedelini peşinen ve recek ihale tarihinden itibaren on gün içinde binayi yıkıp ankazı kaldıracak ve toprakları attıracaktır. 3) Arttırmağa konan kısım Bölge binasının iki ka- tli olan kısmıdır. Saat kulesi bundan hariçtir 4) İlân bedeli vesair masraf mütaehhide aittir. Bandırma icra D Fayıp mühür "muıhımmm-_ | Fatma adlı tasdikli mühü | rümü kaybettim. Yenisini belediyesine | yaptıracağımdan — eskisinin borçlu Bandırmanın İhsani i hükmü olmadığını ilân ede- ye mahallesinden eski sahil | rim. Balıkesir Hacıishak ma- hallesinden merhum Nail Bandırma sıhbiye memuru Hüseyin na mina yazılan ödeme — emri üzerine ikametgâhı meçhul | — karısı Fatma olduğundan tebliğat yapıla | içinde bir diyeceği — varsa madığı mubaşirin tasdikin: | icraya bildirmesi — ve aksi den anlaşılmış olmakla ilân | halde tebliğat yapılmış ad tarihinden itibaren on gün dolunacağı ilân olunur. — Anlıyamadım — ama, kulaklarıma, Lise, Öğretmen gibi kelimeler geldi.. Evet. Cinayetle alâka dar, daha doğrusu fatl, olan bir muallim — varmış . Gali ba.. Bu söz, dimağımda yıldı- rımlaştı. Birden — sarsılarak bütün benliğim yandı san- dim.. Muallim ve cinayet Dünya kuruluşundan, batı şına kadar yan yana gele- miyecek iki kelime... Elim de olmadan, masaya şiddet Hi bir yumruk vurdum: — Yalan. Bir kahpe if- Ura atmıştır. Dedim. Her tarafım, titriyordu . Doktor, bu meslek hakkın da ne derece titiz. olduğu- mu bildiği için, o, anda ma- sasını - kırarcasına yaptığım hareketi, kültüre karşı, son suz saygıma — bağışlıyarak omuzuma hafif, dokundu: — Süküt. Çünki ortada kadın mevcut.... Dedi.. Bir- an göz göze, sessiz bakış tık.. Yaşlı doktor, manâlı U Ki .("ıîışlıî YAZAN: Halil Bedi Fırat tir. Lise Riyaziye öğret- meni mi?. Allah.. Allah, bir yanlışlık olmasın?! — Ben de öyle temenni ediyorum. Ama kati ifade bu Peki, Şimdi rum. Doktor, telefondan ayrıl mış. Yüzüme hayretle bakı geliyo- Ne var. Ne olmuş?.?.. Hiç. Bir Cinayet.. - Pek mühim galiba?.. — Hayır. Pek tuhaf., Vilâyet Daimi Encümeninden: Muhammen Bedeli Teminatı !No: Lira K 45 340 45 45 340 340 | — İdarei Hususiye akaratından yuk Cinsi Mevkii 716 Mağaza Umurbey ma- hallesinde T1-7 » . - TI.8 - 5 25 70 Tarlaİzmirler ma - hallesinde gaz- hane civarında ıida — muham- Arsa men bedeli cins ve mevkli yazılı mağaza ve tarlanın bir senelik icarları 21 - 5 - 937 tarihinden itibaren on beş gün müddetle açık arttırmaya konulmuştur. 2 İhale şembe günü saat yapılacaktır. $ ü 15 de 10 - Haziran - Vilâyet Daimi Arttırmaya iştirak edebilmek için 937 tarihine rastlıyan per Encümeninde muhammen bedelin yüzde yedi buçuk nisbetinde muvakkat teminatı malsandığına yatırdıklarına dair makbuz veya banka mek- tubu ibraz etmek lâzımdır. 4-1-187 Balıkesir Tapu Sicil Muhafızlığından: Köyü Mevkit yanı Hudut ve bulunduğu yer mı 1310 senesinde Yeniköylü oğlu Ali Cinsi Büyük bostancı Cami şerifin Ev Hududu Sağ tarafı Süley- man oğlu Abdül- kadir. durmazın yağhane havlusu sol tarafı - koca İbrahim oğlu Ra- şit karısı Güllizar ve evlâtları Ali ve Ramazan ve Hasan ve Hanife ve deli İbrahim oğlu Halil gelini Havva ve torun- larından Şerafet - tin ve Kurbanın hane ve avluları arkası Zeynel oğullarından Sü- leyman oğlu Ce- milin hane avlu- su ve ahırı önü yol yukarıda yazılı evin tama- kızı Havva ile mubadeleten Halil oğullarından Süleyman oğlu Abdülka dir Durmazın temellükünde iken mezkür hanenin sokak kapısı hizasına fevkani ve tahtani birer oda ilâve etmiş olduğundan bahsile namına tesçil“Çedilmesini istediğinden tahkikat yapmak için 13 6 - 1937 pazar günü mahalli ne memur gönderilecektir. Bu yer hakkında bundan baş ka tasarruf veya sair bir suretle hak iddlasında bulunan lar varsa bu günvler içinde yazı ile tapulslcil — mubafızlı- ğına veyahut mahalline gidecek memura müracaatları lü- zumu ilân olunur manâlı, başını bir iki defa salladıktan sonra: - Şimdi bana müsaade Müddelumumiyi de — fazla bekletmiyelim dedi.. Ayağa kalkınıştım. Fakat, bir arzu, o dakika, içimi kemirdi: Doktor . Na var? .. Ben de seninle gelece- ğgim Olmaz. — Neden?. — Zaten sinirlisin. Âsa bin büsbütün bozulur.... — Zabıtaca bir mahzur yok ya?. Hayır, ama?.. .. Merak — etme- Hisleri- me hâkim olurum Hem sizi uzaktan takip ederim - Karışmam. Biliyorsun ya. Bir ölü yüzünden birkaç gece uykusuz kalmıştın .. — Çok arzu ediyorum Doktorcuğum.. Peki sen bilirsin... Son ra ilâve ediyor: — Tesadüf bu. Belki sa- na yeni bir roman mevzuu olur diyor... Yine — müddelumuminin odası , Doktoru bekliyor.. Te lefon, vızır, vızir işliyor.. — Alo. Burası Üsküdar tekele merkezi. Müddeiumu- mi cevap veriyor: — Meseleyi tahkik etti- niz mi7.. — Evet. Bizim — tarafta, Tarif edilen şekilde ve bo yada otomobil yoktur. - Nasıl olur? !. Listede böyle bir taksi görünmüyor. Yalvız bir tane var."O da hususldir . Kimin? Yağcı Şevket Sezerin Fakat o da dün Ankaraya gitmiş Peki. Teşekkür ede- rim . Saat bir buçuk. lefon daha . — Alo, alo. Buyurun — Kadıköy merkezi. — SÜRÜYOR — Bir te-