5 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

gelen 100 model k örbalarım gelip görünüz. ŞARK - PAZARI Bazar dü Levan. Toptan ve perakende Satış Beyoğu, İstiklâl caddesi 314 AKŞA —— -— mam —— > Sene 19 — No, 6692 -— Flati her yerde 5 kuruş Atatürk dün Ankaradan Istanbula hareket etti “Halk Büyük Önderi coşkun tezahüratla Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 andan — 20113 (Kilşe) Ispanyol asileri heyecan içinde General Molanın ölümü Burgosda büyük bir teessür uyandırdı Tayyarenin neden düştüğü anlaşılamadı suikasd ihtimalinden bahsediliyor CUMARTESİ 5 "Haziran 1037 istikbal için hazırlanıyor Bütün şehir sabah h erkenden donandı, binlerce halk Haydarpaşa, Sarayburnu ve Şemsipaşada Bİ Atatürk bugün Istanbulu , şereflen- dde, Dün de yazdığımız gibi, Ha- tay davasının muvaffakiyetle netice- lenmesi münasebetile Atatürk bugün bütün şehir halkının coşkun tezahü- ratile karşılanacaktır. Bunun için halk daha dünden hazırlık yapmağa başlamıştır. Bugün sabahtan itiba- ren resmi ve hususi daireler, mücsses6- ler; mektepler donatılmıştır. Bu gece de şehrin her tarafı elektriklerle do- natılacaktır. Atatürk buğün saat 15 de şehrimizi şeveflendirecektir. Atatürkü karşıla mak için Haydarpaşaya büyük bir te- hacüm olduğundan Köprüden kal kan 13,15 ve 13,55 mutad ve Büyük Öndi Hayriyeye aid olmak üzere beş vapur daha hareket ettirilmesi kararlaşlirıle mıştır Bu vapurlardan 14 de hareket eden vapura. üniformalı ve merasim kıya- fetli zevat binecektir. Diğer dört ve- purla istikbal merasimine iştirak ede- cek Olanlar hareket edeceklerdir. Halk vapurları saat 13,5 de Köprüden ayrılscaktır, Resmi zevata aid vapur, Haydarpaşa İskelesine (yanaşacak, diğer vapurlar yolcularını Haydarpa- Şaya çıkarmıyarak Haydarpaşa önün- de demirliyeceklerdir. Reisicumhur Atatürk trenden in- sonra rıhtımda omotöre bine- Polis ve Ziraat bankası | Büyük Önder bir seyahat esnasında vagonun penceresinde cekler, bü sabah Haydarpaşa ile Dol- mabehçe önünde demirliyen donan- mamizi teftiş edeceklerdir. Atatürk trenden inip de motöre bindikleri 8i- rada şehrin muhtelif - mevkilerinden toplar atılmak suretile Reisicumhu- rumuz selâmlanacak, ayni zamanda limanda bulunan büyük, küçük ve- salt düdük çalacaklardır. Atatürkün bindikleri molör, Hay- darpaşa önünden hareket ettiği sıra” teşkilât kanunları Meclis, bu iki kanundan başka orman umum müdürlüğü teşkilât kanununu da kabul etti Ankara 4 (Telefon) — Büyük Mik let Meclisi bugün toplandı, Polis teş- “reddedildi. Barı mebuslar kanunun heyeti kilât kanununun encümenden gelen | umumiyesi - üzerinde söz aldılar've maddeleri müzakere edildi ve kanunun heyeti umumiyesi kabul edildi Bundan sonra Ziraat bankası ka- nununun ikinci müzakeresine geçildi. 55 inci madde Üzerinde söz alan Gü- müşhane mebusu B. Hasan Fehmi Ataç ajanlarla kaza merkezlerindeki sandıkların asgari mükellefiyet ver- gisinden istisna edilmelerini istiyen bir takrir verdi B. Mustafa Şeref Özkanın-izaha- tından sonra takrir reye kondu ve ziraat vekili B, Muhlis mebusların mütalealarına cevab verdi, Kanunun heyeti umumiyesi Üzerinde geçen bu müzakereden sonra maddelere geçilk di ve kanun aynen kabul edildi. Meclisin bugünkü toplantısında ha- i va yolları idaresinin 1937 yılı bütçesi ile orman müdüriyeti umumiyesi teş- kilâı kanunu müzakere ve kabul edilmiştir. Meclis pazarlesi günü toplanacak- tır. Hariciye vekilimiz Bay Rüştü Aras 7 Hazira- na kadar Bükreşte kalacak Budapeşle 4 (A.A.) — Dün akşam buraya gelen Türkiye Dış işleri ba- kanı doktor Tevfik Rüştü Aras istas- yonda, Dış bakanı B, Kanya nâmına siyasi müsteşar Oroa elçi B. Gabriel Aporsla, Türkiye elçisi ve elçilik er- kânı ve Yunanistan orta elçisi tara- fından karşılanmıştır. Bükreş 6 (A.A.) — Türkiye harici- ye vekili doktor Tevfik Rüştü Aras, yarın, Budapeşteden buraya muva- Salat edecek ve burada 7 hazirana kadar kalacaktır. Doktor Tevfik Rüş- til Aras buradan Türkiyeye hareket edevektir. Hava meydanları Yeni tesisat için mühim tahsisat ayrıldı Ankara 4 (Akşam) — İzmir ve A- dana hava meydanlarında yapılacak telsiz tesisatı ve istasyon binaları İn- şaatı-için Devlet hava yolları işletme idaresinin yeni bütçesine 69,000 lira tahsisat konulmuştur. Bundan başka İdarenin yeni büt- çesinde Konya ve Eskişehirde kurula- cak mütevassıt telsiz binaları için 3,500, Adana ve Bursa Yenişehir meydanlarının istimlâkl için 20,000; Ankara istasyonu ve müdiriyet binası için 70,000, esas meydanlarla erinis yet meydanlarının istimlâki için de 20,009 liralık tahsisat ayrılmıştır. i da Haydarpaşa önünde demiri! bu- lunan gemiler Büyük Önderin motö- rünü takib edeceklerdir. Büyük Önderi alkışlamak için bü- tün hat boyu istasyonlarında, Hay- darpaşa, Sarayburnu, Şemsipaşada binlerce halk toplanmıştır. Deniz va- sıtaları Haydarpaşa ve Dolmabahçe önünde Atatürkü salâmlamağa ha- zırlânıyor. (Devamı 4 üncü sahifede) Ankarada çok şiddetli yağmurlar Seller yarı insan boyunu aştı, bir kâç duvar yıkıldı Ankara 4 (Telefon) — Bugün öğ- leden sonra yarım saat süren çok şid- detli yağmur yağdı. Ankara caddeleri geçilemiyecek hale geldi. Bir çok yer- leri Su bastı. Bazı yerlerde seller yarı insan boyunu geçti, Emniyet abidesi civarında otomobiller suların akıntı- Sına kapılıyor ve işliyemiyordu. Zarar belli değildir, Bir kaç yerde duvar yı- kılmış ise de insanca zayiat olmamış- tır, Belediye memurları su basan yer- leri temizledi ve bir saat sonra hali tabil avdet etti, Dil kurumu merkez bürosunun İstanbula nakline başlandı Ankara 4 (Telefon) — Dİ kurumu Merkez bürosunun bugünden itiba- ren İstanbula nakline başlanmıştır. B. Numan Menemencioğlu Ankara 4 (Telefon) — Harleye ve- kâleti siyasi müsteşarı B. Numan Menemencioğlu pazartesi günü İstan- buldan buraya gelecektir. Karabükte posta ve telgraf merkezi açıldı Ankara 4 (Akşam) Karabükte bir posta ve telgraf merkezi açılmış- tır, Yeni kâğıd paralar Ankara $ (Akşam) — Cumhuriyet Merkez bankasınca Londrada bastırıl- makta olan yeri kâğıd paraların bas- tırılmasi işlerine bakmak üzere iptal komisyonu âzasından B. Haşim Rifat | Londraya gönderilmiştir. Vitoria 4 (A.A.) Havas ajansı bildi- riyor: Bilbao istikametinde Franko ordu- sunun harekğtını idarg etmekte olan general Mola, dün sabah bir tayyare kazası neticesinde ölmüştür. Genera- lin bindiği ta il metinde gitmekte iken Ba zı altından çıkarılan general Mola» nın cesedi tanınmuyucak bir hale gel- miştir. İspanyanın en muktedir ge- nerallerinden biri olan Mola, ünifor- masından teşhis edilmiştir. Generalle beraber tayyarede bulu- nan iki erkânıhatb zabiti ile bir pi- Tot ve bir makinist te ölmüşlerdir. Ka- ği zanın sebebi, henüz esrarını muhafa- za etmektedir. Salamanka 4 (A.A) — General Mo- Janın ölmesine sebeb olan tayyare ka zası hakkında alınan mütemmim mâ» Iümata göre, tayyarede bulunan ye- di kişi de ölmüştür, Bunlar general Moladan başka, muavini, pilotu ve erkânı harbiyesinden dört zabittir. Ceneza merasimi bugün Buryosta yapılacaktır. Kazanın sebebi anlaşılamadı Paris 4 — Bir tayyarş kazası neti- cesinde ölen general Mola, İspanyol asilerinin kumandanlarının en. muk- tediri ve general Frankonun sağ ko- lu idi. Ölüm haberi Burgosda, asiler arasında heyecan uyandırmıştır, Ka- zanın sebebi malüm değildir. Bir su- ikasdden da bahsediliyor. Bask cephesinin yeni kumandanı Salamanca 4 (A.A.) — Franko, ge- neral Davllayı Bask cephesindeki or- dunun kumandanlığına ve general Soligueti de Castile ve Aragon ordu- su kumandanlığına tayin etmiştir. MU radyonun bildirdiğine göre, kaza vukubulduğu zaman miralay Pazasa ile iki zabit general Molanın Telakatinde Valladolide gitmekte i- diler, General Mola : Bilbao madenleri Âsiler ingiltereye teminat vermişler Londra 4 (A.A) — Daily Telegraph gazetesinin İspanya nıuhabiri Saint- sebastienden gazetesine, İngilterenin Bask meleketindeki ekonomik menfa- âtleri hakkında tafsilâtlıbir etüd göndermiştir. Muhabir, Bilbao etvarındaki demir madenlerinin münhasıran İngillizle- rin elinde olduğunu kaydettikten sonra, selâhiyetlar mahfellerin, İngik terenin eski hükümetle akdettiği muahedelere general Franko tarafın- dan riayet edileceğini kendisne te min etmiş olduklarını bildirmktedir, Sofyadaki tıbbi hadise münasebetile; — Acaba annesi mi, babası mı?...