5 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL sa ile imza- Fran Alman hariciye nazırının seyahati /anan muahedeler İspanyadaki ecnebi büyük devletle- rin deniz kuvvetlerini işe. karıştıran son hâdiseler ve Avrupanın ve bahu- sus ortasında ve şarkındaki ahvalin Didişi Almanya ile İlalyayı araların- daki siyasi birli; sanüdü müş- terek askeri takviye etme- ği kettiğinden Romada Almanya Müdajaa Nazırı Mareşal Blomberg ile İtalya Müdafaa Nazırı B. Mussolini arasında mühim müzakereler ocere- yan etmektedir. Iki devlet müşterek o politikalarını yürütmek için ordu, donanma ve hâ- va kuvvetlerini birükte ndsl sevk ve idarş edeceklerini tesbit edeceklerdir. Bu suretle İtalya te Almanya yalnız siyasi cihetten değil ayni zamanda a3- keri cihetten de birleşmiş olacaklar- dir. Romada başlıyan bü askeri müza- kerelerin yapıldığı sirada Almanya Orta Avrupada ve Balkanlarda geniş mikyasta polilika ve diplomasi saha- larda faaliyete girişmiş bulunuyor. Ak manya Hariciye Nazırı Baron Von 0 : Linç kanunu Missisipi civarmda, Vinana şehrin- de bir bakkalı öldürüyorlar. Zabıta cani diye 26 yaşlarında iki zenciyi tev- kif ediyor, Bunlardan birinin adı Tov- nel, birin adı da Daniel, Gençler cinayeti inkâr ediyorlar. Son sorguda istintak hakimi de genç- lerin günahsız olduklarına kanaat ge- tiriyor. Maznunları bir otomobile bindiriyorlar, yine tevkifhaneye sevk- ediyorlar. Fakat otomobilin peşine kırk,otomoöbil daha takılıyor. Cinaye- tin işlendiği yere beş yüz kişi biriki- yor. Maznunların otomobili; nok- tada durduruyorlar. Kodın erkek yüz- a kişi hücum ediyo: saznunları pol in elinden alıyor — Cinayeti itiraf ediniz! diyorlar. Gençler haykırıyor: — Masumuz! İkisini de bir ağaca bağlıyorlar, Bi- ri Danlelin gömleğin! yırtıyor, başka biri göğsünü yakmağa başlıyor. Dani- «i bağırıyor ve yine masum olduğunu söylüyor. Yine kizgın demirle göğsü- nü dağlıyorla, Nihayet adamcağız her sorulana «Evet» diye cevap veri- yor, katl olduğunu itirsf ediyor. Bu- nun üzerine bir kaç el silâh patlıyor, Daniel yöre seriliyor, ölüyor. Tovne- lin üstüne gaz döküp diridiri yakı- yorlar. Vinana polis müdürü vaka hakkında verdiği raporda: «Herşey çabucak, büyük bir sü- küt ve nizam altında olup bitiyor; bu işi kimlerin yaptığını görmedik dedi, Para yağmuru Yeryüzünün en usta yankesicileri * İngilterededir. Geçen hafta Oksford . caddesinde gökten bozuk para yağma- ga başladı. Bu paraların yolda nereden düştüğünü anlıysmadılar. Halk para- nun yağdığı yere birikti ve paraları kapışmağa başladı. Paralar kapışıl- dıktan sonra yoldan geçen biri, cüz- danının aşırıldığını anladı. Cüzda- nında 10 İngiliz lirası vardı. Ertesi gün Holbom sokağında da Para yağdı. Oradan geçen hsikda para yağan yere toplandı, paraları ka» pıştı, oradan geçen biri de cüzdanı- nın aşırıldığını farketti, Cüzdunında 8 İngiliz lirası vardı... Zabıta havadan bozuk para yağdı- ran kuvveti aramakla meşgul... Neurath birkaç güne kadar Orta Av- rupdda ve Balkanlarda resmi seyahat İ yapacaktır. Bu seyahat esnasinda Mâ | caristanın, Yugoslavyanın ve Bulgü- | ristanın poyılahtlarını ziyaret ederek | mühim temaslarda bulunacaktır. Ak manya anangvi münasebatı bulundu- | ğu Macaristan ve Bulgaristan ve ahi- | ren sıla rabıta ve alâkalar tesis eyle- | diği Yugoslavya le iş birliğini geniş- | letmeğe büyük ehemmiyet verdiğini | bu seyahat isbat ediyor. Almanya ile İtalya şimdiye kadar siyasi ve iktisadi menfaatlerinin çar- pıştığı Orta Avrupadaki ve civarında- Ki siyasi ve iktisadi mevkilerini tayin ederek anlaştıklarından Almanya Ha- riciye Nazırının Budapeşte, Belgrad ve Sofya seyahati İtalya tarafından hoş görülecektir. İtalya askeri ve siyd- si menfaat ve işlerinin sıklet merke- zini Akdenize nakletmiş olduğundan arkasındaki sahada Almanyanın siya” si mevkiinin sağlamlaşmasını kendi- sinin emniyeti için de faileli saymak- tadır. Feyzullah Kazan | Rekor hümması Rekor merakı! Tabil aklınıza der- hal Amerika gelecektir. Dans thuka- vemet rekorunu kırdıktan, yalan söy- lemek rekorunu okuzunmak için bir çok müsabakalar tertib ettikten s0n- ra şimdi de Amerikalının biri vaaz vermek rekorunu kırmak için faaliye- te girişmiştir. Kâliforniyalı Mistr Lee 60 saat hiç durmadan vaaz vereceğini söylemek- tedir. Son 30 saattenberi elân daha konuşmakta imiş. Yemek ve su içmek için kürsüden ayrıldığı Zaman bile mikrofonula vaazına devam etmiştir. Mister Lee bu rekoru halkı kiliseye celbetmek ve onlara din aşkını aşıla- mak için kırmağa teşebbüs ettiğini söylemekte ise de bunun meşhur A- merikan rekor kırma hastalığından başka birşey olmadığını tahmin edi- yoruz. Mikrofon önünde dayak Kanadada bir mektepte öğrelmen- lerden biri, en eski bir terbiye vasıta- sını en modern bir cihazın önünde tatbik etti. Yaramazlık eden çocuklardan biri- ni, mikrofonun önünde dövdü, Çocu gun feryadını bütün inekteb duydu. Çünkü çocuğun ağlamaları oparlör- le bütün mektebe yayıldı. Çocuğun anasite babası bunu har ber aldıkları zaman bu teknik tecrü- beye fena halde hiddet etmişler ve öğ” retmenin cozalandırılmasımı istemiş” lerdir. Maymunlara karşi Seylânda Hindistan cevizi orman- larında çalışan yerliler grev yaptılar. | Maymunlar savulmadıkça işe başlı- yamıyacaklarını söylüyorlar. Son zamanlarda orman sahibleri, Hindistan cevizi toplatmak için may» munlardan istifadeye başlamışlardır. Maymunlar hem çabucak topluyor, | hem de daha ucuza çalışıyorlar. Fakat ne de olsa insan işçilerden müstağni kalamıyacak olan orman sahipleri, maymunların işlerine niha- yet vermek mecburiyetinde kalacak- lardır. BABALARA TAVSİYE..... Çocuklarınızın tatil günlerinde boş kalmamalarını isterseniz onar BERLİTZ MEK T E B İ N E kayıt ettiriniz ECNEBI BİR LİSAN ÖĞRENİRLER Mektep bütün yaz açıktır. ANKARA - Saylavlar caddesi KANSIZLIK benizsizlik fcin yeğine dera kanl ihya eden En muntahip elibba tarafından tertip cilmiştir. İstanbul - 373 İstiklâl caddesi Nörasteni, zafiyet ve Chlorose SIROP DESCHJENS, PARS Yakında Büyük Millet Meclisi tarafından tasdik edilecek ti Siyasi Müsteşarı B. Numan Menemencioğlu, Atatür- kün buzün şehrimizi şereflendirecek- leri haberi üzerine Ankaraya hareke- tini tehir etmiştir. Menemencioğlu, bu- gün ve yahud yarın Ankaraya gide- cektir. B. Numan Menenencloğlunun Hatay davamızın halli etrafında dünkü nüs- hamızda neşrettiğimiz beyanatı sıra» sında Türkiye ile Fransa arasında ba» zı muâhedeler ve protokoller imz& edildiğini söylemişti. Yakında Büyük Millet Meğlisi tarafından tedkik ve müzakere edilecek bu muahedelerle protokoller şunlardır: Sancağın tamamiyeti mülkiyesinin garantisi hakkında "Türkiye - Fransa muahedesi; Türkiye - Suriye hududu- nun gayrikabili tecavüz hale konul- masına mütedair Türkiye - Fransa - Suriye garanti muahedesi; Suriye ve Lübnanın tamamiyeti mülkiyesinin tanınmasına ve bu iki memleketin c8- miyeti Akvama duhulünü teshile sid Türkiye - Fransa protokolü; Türkiye ile Fransa arasında mevcud münas&- batın bir kat daha dostane şekilde in- İdişafını temin için lâzım gelen mü- kavelâtın derpiş ve ekdedileceğine | dair protokol, Türkiyeden Suriye le- hine ve Suriyeden Türkiye lehine hak- Kı hiyarlerini kullanmış olanların va- Ziyetlerini tesbite müteollik bir mek- tup. Bütün bu muahedeler ve prlotokoller, Türkiye namma Hariciye Vekili Dok- or Rüştü Aras, Hariciye siyast müste- şarı Menemencioğlu, Riyaseticümhur kâtibi umümisi Hasan Riza Soyak, Fransa tarafından da Hariciye Nazırı Delbos, Fransa Hariciye müsteşarı Vienot, Fransanın Ankara sefiri Pon- sot tarafından imza edilmiştir. Izmirde iki fab- rika kurulacak Erganide de göztaşı fabrişası kurulacak İzmir V (Akşam) — Hükümet, İz- mir havalisinde iki mühim fabrika, Ergani havalinde de bir fabrika kur- duracaktır, Bunlardan birisi nikotin, diğeri çamaşır sodası fabrikasıdır. Fabrikaların kurulacağı yerler için tedkikler yaptırılmaktadır. Her sene tütün depolarında kalan ve kullanı. mağa elverişli olmıyan mühim mik- darda tütün, şehirlerden dışarı gölü rülerek yakılmaktadır. Halbuki bu tütünlerden, ziraat mücadele işlerinde istifade edilebilir. Ziraat vekâleti, bu sene içinde bu fabrikayı kuracak ve nilkotin istihsaline başlıyacaktır. Adi kalite tütünlerin de nikotin istihsaline elverişli oldukları anlaşılmıştır. Fazla, istihsal edilecek nikotin, dış memle- ketlere de ihraç olunacaktır. Hükümetin, İzmirde yaptıracağı fab- rikalardan ikincisi çamaşır sodası İs- tihsali için olacaktır, Çamaşır sodası, tuzdan istihsal edilir, tuz üzerine har muzı karbon sevkedilince çamaşır 50- | dası vucuda gelir, Tuzun, kilo itibarile maliyeti 25 santim, çamaşır sodasının satışı ise 5-10 kuruştur. Bu fabrika» nın Çamaltı tuzlası civarında kurul- ması çok muhtemeldir. Çünkü istih- sal edilen ve stok kalan tuzlar, derhal çamaşır sodası haline Kalbedilerek iyi fiatle satılabilecektir. Her sene bağlarımıza lâzım olan göztaşı için dış memleketlere giden paramız, yüksek bir yekün tutmakta» dır, Bakır ile hamızı kibrit muamele edilince (göztaşı) hasıl olur. Bu mad- de yüzünden paramızın harlce gitme sine mani olmak için İktisad vekâleti göztaşı fabrikasını Ergani bakır ma» deninin bulunduğu mıntakada kur duracaktır. Akay idaresi, üç vapurun süratini arttıracak Akay idaresi, Kınalında, Maltepe, Pendik vapurlarının süratini 14 mile çıkarmağa karar vermiştir. Yakında bu vapurlar kızağa çekilecek ve ka» zanları değiştirilecektir. ŞA Pa | | ! İ Bursada yeni koza mahsulü piyasaya gelmeğe başladı Satış muamelesi iyi gidiyor, bu seneki rekolte daha yüksek olacak “a ! Bursada Koza hanı Bursa 2 (Akşam) — Yeni koza mah- sulü tek tük olmakla beraber piyasa» ya gelmeğe başladı. Bir iki ay evvel, bazı kaynaklardan çıkan haberler, köylü ve müstahsil üzerinde endişe uyandıracak şeklilerde idi. Bu sene kozanın para etmiyeceğinden, fiatle- rin kırık olacağından bahsediliyordu. Bunların ne kadar uydurma ve husu- sl maksadlarla ortaya sürülmüş oldu- ğu, daha koza gelmeğe başlar başla- maz anlaşıldı. Zalen, o vakit uyduru- lan bu kötü haberlerin mânasızlığını, Ticaret odasi gibi alâkadar daireler, derhal tavzih etmişlerdi, laşılmaktadır. Koza borsası köylüler için yeni bazı teşebbüslere girişmiş, koza, bakımına aid broşürler baslırmağa ve duvar levhaları tabına başlamıştır, Bunlar- dan başka, köylünün ayağına kadar gidilerek bakım şekilleri izah edilmek» te ve kendilerine broşür, termometre gibi hediyeler verilmektedir. Köylü, gördüğü bu yakın alâkadan çok mem- nun oluyor. Gerek borsanın, gerekse Ticaret odas si ve İpekçilik enstitüsünün yaptığı bu. faydalı teşebbüsler yüzündendir ki, Bursa ve havalisinde bir iki yıl için- Bügün yaş koza piyasası henüz ta- | de bakım usulleri pek farklı bir şekil- mamile olmakla beraber, de değişmiştr. Eskiden bakım cehaleti gelen kozanın gördüğü satış muame- | yüzünden paket başına ancak 30-40 lesi; bu seneki fiatlerin, çıkarılan ha- | kilo koza alınırken, şimdi bu miktar berler hilâfına pek iyi olduğunu isba- | 80-85 kilo gibi, cidden şaşılacak ve çok ta yetecek mahiyettedir. Koza vaziyeti üzerinde yaptığım ted- Yiklere göre, bu yıl havaların iyi git- mesi, yaprak ve dutlarda donukluk ve kuraklık gibi arızalar olmayışı, yeni mahsül hakkında çok Iyi ümidler bes- lememize yardım etmektedir, Tohum kilo arasında daimi bir artış gösler- mektedir. Bu vaziyete göre bu seneki reköltenin, geçen senekinden yüksek olacağı muhakkak sayılıyor. Fiatlere gelince: Yaş kozanın şim- sevinilecek derecede yükselmiştir. Bil- hassa, enstitünün tohum ayırmak ve bakım cihetinden yardım etmek su- retile pek mühim faydaları olmuştur. Bu netice karşısında teşvik ve irşad işlerine her yıl daha ziyade ehemmi- yet verilmektedir. Bursanın her seneki varidat fazla sı Ticaret odasına verilir. Bu paralar- la güzel bir borsa binası yaptırmağa karar vermiştir. Bunun için eski İpek hani intihap edildi. Burası, gerek bor- sö binası, gerekse tüccar yazıhaneleri diye kadar gördüğü muamele 60 ile 80 | inşaası için pek müsaid bir yerdir. kuruş arasındadır ki bu flat -aşağı | Şimdiki Koza hanının tam karşısın- yukarı- Avrupa piyasasile ayni dere- | dadır. Oda bu iş için yirmi iki bin lira- cededir, Kuru koza üzerindeki satış | lık bir para ayırmıştır. Pek yakında bi. muamelesi ise, daha hararetlidir. Za- naya başlanacak ve inşaat bittikten ten mühim bir kuru koza stoku olma- | sonra burası, Avrupa borsaları gibi te- dığından, eldeki malın, yaş koza dö- | miz ve güzel bir manzara arzedecek- kümüne kadar tamamile satılacağı an-| tir. Trabzonda fakir mekteplilere yardım Soğuksu mesiresine gezintiye götürülen 535 fakir yavru “ Trabzon (Akşam) — Vali vekili B, Yahya Sezal Özer ve kültür direklörü B. Rifat Necdet ve Çocuk esirgeme kurumu başkanı B. Lütfi Polathaneli ve emekli albay Zühtünün çok ciddi himmetleri eseri olarak Trabzon mektep- lerinde okuyan (535 fakir yavru, her gün yedirilmekle ve giyimleri temin edilmektedir. Geçenlerde bu 535 yavru Soğuksuya götürülmüş ve akşama kadar eğlendirilmiştir.