5 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

5 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Rapidin en tehlikeli oyuncuları Smistik, Pesser ve orta akıncı Binder'dir Yarın Fenerbahçe stadında yıldö“ nümü münasebetile Fenerbahçe takı- mile karşılaşacak olan Rapidin birkaç sene evvel Büyük Britanyaya yaptığı seyahatte bilhassa İskoçya şampiyonu Glaskow Rangers'le oynadığı maçta çok iyi tesir bıraktığını dün yazmıştık. O zamanki ingilizce gazeteler en faz- la merkez muavin Smistik, sol açık Pesser, o zaman sol iç oynuyan şimdis ki merkez muhacim Binder isimleri üstünde durmaktadırlar, Bu gazeteler, 2-0 Viyanalıların galibiyetile netice- lenen Rapid - Celtik maçında dâ Pes- serin güzel bir ortalayışı esnasında Binderin harikulâde bir kafa vuruşile yaptlığı ilk gölden hayranlıkla bahset- mişlerdir. Bir gazetede Rapid hakkın- da yazdığı yazının başlığında «Onla- rın oynadıkları futbolün hakiki İskoç tarzı» olduğu tebarüz ettirmiştir. Dün yazdığımız gibi bu sene 30 mayısta Rapidin Avusturya şampiyonu Admi- ra ile 3-3 beraberliğinde dö gene bu üç oyuncunun mühim, rolleri olduğu- na göre Fenerbahçe müdafaasınm bil- hassa Pesser ile Bindere karşı gözünü açmasını tavsiye etmeği faydalı bulu- yoruz. Bu iki muhacimi işaret etmek- 1 diğerlerinin serbes bırakılmasında bir mahzur olmadığını söylemek iste- mediğimizi de ilâve etmeliyiz. Yalnız iyilerin yanında en iyileri göstermeği lüzumlu görüyoruz. Fenerbahçelilere yıldönümlerini teb- | rik eder, Rapid karşısında my: atfakı.. yetler dileriz, Bu geceki güreş On gündenberi şehrimizde bulü- nan, fakat İstanbulda henüz güreş yapmeğa fırsat bulamıyan «Ameri- kan boğasıs diye tanmmış güreşçi ni- Rapid - Glaskow Rangers maçında takım kaptanı Smistik hakemin hayet bu gece saat yirmide. Taksim önünde İ 1 elini sı stadında ilk maçını yapmağa muvaf- fak olacaktır, Bulkomarın bu ilk maçını kiminle yapacağı henüz belli değildir, Yaptığır mız tahkikata göre maçın organizatör- Jeri Amerikalının hasmını “aile ta yin etmeğe karar vermişlerdir. Gene söylendiğine göre Bulkomarın hasım- ları Mülâyim ile Tekirdağlı Hüseyin- dir, Şu halde Amerikalıya karşı kur'a» nın Mülâyim ile Hüseyin arasında çö kileceği anlaşılmaktadır. Acaba bü kur'ada piyanko kime vuracak?. İçimizden gelen bir his bize bu kur'- anın daha fazla Mülâyime isabet et mesi ihtimali olduğunu söylemektedir. Çünkü böyle güreş kur'alarında talih umumiyetle ilk maçlarda gider de dar ha zayıf görünen güreşçiyi bulur. Bununla beraber Amerikalı güreşçi ile, Tekirdağlı Hüseyinden evvel Mülâ» yimin Karşılaşması da, bir bakımdan, elbette daha hayırlı ve isabetlidir. Çünkü Türkiye başpehlivanı Ameri- katının hakiki kıymetini anlamış ola- cağı gibi biz de o güreşçi hakkında az çok bir fikir edinmek fırsatını bulmuş olacağız. e e ve ğe det ei Austrians Win by Twol it delimi” aç ie Kai Grit Goals to Nothing. ; yi * a 6, Saray-Ankaragücül Yarın Taksim stadında karşılaşacaklar | Evvelki gün haber verdiğimiz veçhile bu hafta milli küme maçı olarak yalnız Galatasaray - An- karagücü maçı yapılacaktır. Ga- latasaray Ankara seyahatinde An- karagücünü ancak bir sayı farkla ji | 4-8 mağlüp etmişti. Galatasaray kendi sahasında daha talihli olar bilecek midir? Bunu sahada an- lıyacağız. Biz şimdilik İki takımın vaziyetini hülâsa ediyoruz: Galatasaray sekiz maç yapmış, beşinci kazanmış, üçünde bere bere kalmıştır. Ankara gücünü bu sefer de yenerse vaziyetini bir kat daha takviye etmiş olacaktır. 4 Ankaragücü on bir maç yapmış öl ) üçünü kazanmış, ikisinde berabe- re kalmış, altısını kaybetmiştir. & gym maesa e nal 3 ide bilme sa Smile to the a a İn Ye in mir ira Güneşliler Deniz mevsimlerini açıyorlar Güneş klübü denizcileri, klübün de- niz filosuna bu sene yeniden iltihak edecek şarpi ve skiflerin denize indi- rilmesi vesilesile bir tören hazırlamış- lardır. Bu tören bugün sas$ on yedide klübün İstinyedeki Boğaziçi deniz böl- gesinde başlanacaktır. Öğrendiğimize göre bu Spor günün programı şudur: 1 — İstiklâl marşı 2 — Birkaç söz 3 — Geçen yıl şampiyonluk ve bi- rincilik kazananlara Güneş madalya» si tevzi, 4 — Sarpi ve skiflerin denize indi. rlime töreni; 5 — Geçen yıl iki çifte şampiyonas- nı kaznan «Baki» skifine yildiz kon- ma merasimi, 8 — Geçid resmi. 7 — Ateş-Güneş müsabakası (klü- bün İstanbul ve Boğaziçi bölgeleri aran sında). 8 — Klüp vesaitile Boğazda tenez- güh. 9 — Gece soğuk büfe ve dans, Fenerbahçenin 29 uncu yıldönümü, Fenerbahçe Spor Klübü Dbaşkanlı- ğından: 6 haziran 937 pazar günü 29 uncu yıldönümümüzü, Fenerbahçe stadın. da kutlulıyacağız. Bu münasebetle Vi. yananın bütün dünyaca tanınmış ta kımlarından Rapid Spor klüb futbol- cüleri memleketimize davet edilmiştir, Bu takım 5 haziran 937 Cumartesi günü saat 10 da Sirkeci İstasyonunda karşılanacaktır, Arkadaşların söyleni» len santte istasyonda hazır bulunma, larını rita ederim. 1 — Maç sant 16,30 dadır. vi 2 — Hakem Şazi Tezcandır. 3 — Stad gişeleri tam saat i2de açılacaktır. 4 — Kapalı tribünler 100, açık tri. bünler 50, pist üzerindeki nümerote yerler 150 kuruştur. İstiyenler bilet lerini şimdiden Mit Spor Zeki Riza mağazasından todarik edebilirler, 5 — Kutlulama merasmine tanı sa» at 14,30 da başlanacaktır, v SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Tefrika No, 893 Osmanlı ihtilâl fırkası namına bir beyanname müşpediilyar Müessif hakikat meydanda idil Türk vatanperverleri karşılarında ecdadının eserini muhafaza endi- Şesile hareket eden bir hükümdar yoktu! Dünyayı aldatmak siyasetini takib ederek makamını muhafaza et- mek arzusile hülâsa edilebilen bir ih- tiras içinde yuvarlanan bir tacidar ile uğraşmak lâzımgeliyordu. Bu hükümdar zayıf ve dermansız ellerile devleti çaresi bulunmaz bir harabiye sevkediyordu. Kurtarmak için ne yampalı idi? Murad bey bu noktada tek başına çalışmaktan İse cemiyeti hatırlamış olacak ki bu hususta cemiyete men- sub beş kişi ile müzakerede bulun- du. (1) Murad beyin fransızca (Yildiz sa- rayı ve Babıjli) risalesinde verdiği izahata göre: Murad bey Boğaziçindeki evinde bu beş kişi ile birtikte devlet ve mil- let için selâmet yolunu araştırdılar. Buna vâsıl olmak için en büyük en- gelin hükümdarın şahsı olduğunda ittifak ettiler. Abdülhamidi bu felâketli siyaset- ten menetmek lâzımdı. Bunun için nasıl bir tabiye kul- Tanılmaliydı? Orduyu işe karıştırmağa kalkışmak teklikeli idi. Memleketin muhtelif unsurlarının gösterdikleri temayüller serbes bir cereyan alırsa bu da zaten pek karı- şık olan durumu büsbütün teşviş ey- Miyecekti, Mürad bey fedailer bulunsa bile Abdülhamide suikasd (teşebbüsüne muarızdı. Abdülâzisin hal'inde hasıl olan tesirler ve netice meydanda idi. Acaba hall hazırın hakiki çareleri gösterilmek suretile efkârı umumiye üzerine tesir yapılarak Avrupanın yardımı temin edilemez miydi? Bu san şekil müzakerede hazır bulu- nanlardan ekseriyetin reyine en mü- vafık göründü ve bu vazife Murad beye tevdi edildi. Bu vazifenin memleket dahilinde kalmak suretile ifasına imkân yoktu. Murad bey harice çıkmağa karar verdi. Bu fikrini yalnız emniyet ettiği bir kaç Kişiye açarak yolculuk tedarik» lerine başladı. İstanbuldan — Sivastopola gitmek üzere Rus şirketinin (Kostantin) vas puru süvarisile anlaştı. ADin ve devlete müteallik bir mas- lahat için bir müddet İstanbuldan uzaklaşmak lâzimgeldiği Obeyanile Düyunuumumiye ( komiserliğinden istifa ettiğine dair yazdığı 7 teşrini- Sani 1311 - 19 ikinci teşrin 1895 ta- rihli istifanameyi Maliye Nazınna verilmek üzere bir zarf içinde Düyu- nuumumiye komiserlik kalemi baş- kâtibi Zeki beye gönderdi. Kendisi de Sirkeciden Tophaneye geçecekmiş gibi bindiği bir kayık Üe Rus vapuru- na geçti. Bırıma gitti. Oradanda Viyana ya, sonra Parise kadar uzandı. Murad beyin Avrupaya firarı Jön türklerde cüreti arttırmıştı. Hariçte de neşriyat çoğalıyor, ecnebi poslar larile dahile sevkolunuyordu. Dahilde de bir hareket uyandın. mağa çalışıldığı (Osmanlı ihtilâl fır kası) namına dağıtılan bir beyanna-. meden anlaşlıyor. Böyle bir fırka hakikaten teşekkül etmiş miydi? Bunu zannetmiyorum. Çünkü bu fırka (7) bu beyannamesi- le ihtlâl teşebbüsünü kendi Azasından değil, başkalarından bekliyor, başkalarını bu harekete cewk ve teşci etmek istiyor. Bente bu Avrupadaki Jön türk- lerle münasebette bulunan İstanbul ahrarından bir kaç kişi Abdilhami- di tedhişişin tertip ve tevzi eylemiş *olacaklardır. (2) Kırmızı mürekkeple taş basması yarım formalık küçük bir risale şek- linde bulunan ve tarihi olmiyan bu beyannamenin altnda şöyle bir mühür vardır; O günlerde ihtilâl edebiyatından nümune olarak bu uzun beyanname- nin bazı fıkralarını biraz sadeleşti- rerek nakledeceğiz: (Osmanlılar! Yirmi senedenberi talihsiz başımız- da zulüm ve gadir odeğirmenlerini döndüren, ellerimizdeki parayı ye dikten ve damarlarımızdaki kanı em- dikten başka; şimdi de kanlı elini tâ kalbimize sokmağna hazırlanan zalim ve gaddar Abdülhamidin hükümeti devrindeki melânet ve mefsedetin derecesini tayin etmekten âciziz. Nerede bir hanüman sönse, nere de ehali zulümlere düçar edilse, ne- rede İki valandaş biribirinin kanı- na girmeğe çalışsa hepsinin de Ab- dülhamidin kanlı parmaklarile ya Ppıldığını artık öğrenmiyeri kalmadı. Tebaâsına zulüm ve gadir eden hükümdarlar görülmüş ise de ba şına geçesi tacını kellelerle, kanlarla muhafaza etmek've şu deni dünya- da muvakkat bir zevk sürmek için vatanını ve tebaasını bile, bile Mos- kola vermekte olan Abdülhamid gi- bi din ve millete ihanet eden bir hükümdar hiç işitilmemiştir; bu de- rece denaet hiç bir ferdde görülme- miştir. İstihsaline muvaffak olduğu kir nunu esasi uğruna şehid olan Mitat paşa Taifte iplerle boğduruldu; bin- lerce talebei ülüm ile nice nice ah- rTar Yıldız işkencehanelerinde aylar- ca zincirlere vurulduktan sonra ni- hayet Marmara denizinde öldürül dü; hadsiz, hesabpsız ümmet fazıl- lan asilsiz bahanelerle İstanbuldan uzak yerlere sürdürüldü; Yıldız do- nilen menhiüs saray mazlüm tebaa sına tâslit edilen katiller, hırsızlar, namussuzlaria dolduruldu; milletin işini adalet ve hakkaniyete göre şer'an tesviye etmek vazifesile mmü- kellef yüksek makamlara cellâd Ab- dülhamidin müstebidane fikirlerine ve kanlı emirlerine âlet olan alçak- lar: getirildi; valilerden tâ zaptiye neferins varıncaya kadar vilâyef memurlarının çoğu: Yıldız mahmi- leri en alçak katillerden,en edep- siz mürtekiplerden seçilerek ilaat- te, zülme tahammülde emsalsiz, kuzu gibi Osmanlıların sülük gibi karlarını emmeğe gönderildi. Bir vakit yanardağ gibi vardığı yerleri titreten şanlı, canlı askeri- miz :şimdi Girid, Makedonya, Hav- ran eşkıyası gibi derme, çatmalara gerçekten o dayanamıyacak kadar acıklı hallere getirildi; cihana veive- 18 salmış dehşetli ve kuvvetli do- nanmamız şimdi Tersanedo çürütül- dü, namı bile ortadan kaldırıldı. İş- te bütün bunları yapan nâhak yere halife diye takdis ettiğimiz alçak Abdüilhamiddir. Hasılı şu hainin yirmi senede kas- den vatana vurduğu inkıraz ve tah- rip darbesi kalemle tarif olunamaz. (Arkası var) (i) Bu beş kişi kimler idi? Murad bey bu hususta sakit olduğu gibi bun başka taraftan da öğrenmek kabil ola madı, (2) Bu beyannamenin bir nüshası Ta lim ve terbiye heyeti reisi B. İhsan nez dindedir. Bunun bir sureti umum Mat buat müdüriyetinde memleket dahili masası şefi B. Server İskit tarafindan ba Şan, gönderilmiştir. Her ikisine teşekkür ler ederim,