5 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM Polis Hasan Basrinin katillerinin muhakemesi Dün şahidler dinlendi celbi için muhakeme Çemberlitaş civarında Piyerloti cad- desinde polis Hasan Basrinin evine hırsızlık maksadile girerek Hastin Bas- riyi öldüren ve üç bekçi ile diğer bir polis memurunu da yaralıyan Nazım- Ja arkadaşı Salimin muhakemelerine dün Ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. Dünkü celsede suç âleti mahkemeye getirilen büyük bir demir pergel ile sap tarafında bez sarılı bir kunruracı bıçağı suçlu Nazıma göste- rilmiş, Nazım, evin penceresini bu pergel ile açtığını ve ti de bu Bundan: 80: nasında boğuştuğu Hasan övey oğlu Ridvanla gene yakalanma- ı esnasında Nazım tarafından yara- lanmış olan bir polis ve üç bekçi şa- hid olarak dinlenmişlerdir. Bunlar- dan polis Nevzad vakayı şöyle anlat- mıştar: — Gece devriye geziyordum. Piyer- loti caddesinde, «hırsız var, imdadı diye sesler duydum ve koştum. Polis Hasan Basrinin kapısı önünde Nazım» la bekçilerin boğuşmakta olduklarını gördüm, Ben de aralarına girdim. N sırada iki defa bıçağını bana Ju. Birinci defasında ka- putumun kolunu yırttı, ikinci defasın- da da sol kolumdan yaraladı, Nİ eraber zorlukla Nazımı ş ellerini bağladık. O sırada , yetiş, beni kurtar; u. Bu bağırmaya karşı Nazıma böy- Je fena muamele etmeyiniz, sonra me- Sul olursunuz» diye ses duyduk. Fakat bunu söyleyini göremedik. Bir aralık polis Hasan Basri de evden çi- k, «Ben vuruldum; dedi ve tek- | seriye girdi. Sonra biz Nazımı kâ- rTakola götürdük. sından, , Gelmiyen şahidlerin başka güne bırakıldı Devriye gezerken 18 numaralı ev- den imdad sesleri duydum. Hasan Bas- rinin kapısına koştum. Kapı önünde- ki iki basaraaklı merdivenin birinci basamağına çıktığım sırada evden Na- zım çıktı ve bana, siçeride karı, koca kavgası var. Gir de yakala.» dedi. Fa- kat ben bu adamın vaziyetinden şüp- helendiğim için evvelâ kendisini ya- kalamak istedim, O zaman Nazım elin- deki bıçakla beni sol kolumdan yara- ! ladı. Bu esnada diğer bekçiler ve po- lis de yetişti. Zorlukla Nazını yaka- ladık, Nazım tarafından burnu kesilen bekçi Hasanla sol elinden yaralanan bekçi Şükrü de vakayı ayni şekilde | anlatmışlardır. Evin içnide katil Nazımla polis Ha- san Basrinin boğuşmalarına karışan Hasan Basrinin övey oğlu Ridvan de- miştir ki Evde alt kattaki odada olurur- ken yukarı odadan tıkırtılar duyduk, övey babam Hasan Basri derhal yu- karıya çıktı. Biraz sonra yukarıda gü- rültü çoğaldı. Bunun üzerine ben de çıktım. Odaya girdiğim zaman biraz karanlıktı. Dikkat edince Nazımın babamı boğazından yakalıyarak kar- yalanın Üzerine yatırmış ve kendisi de üzerine çullanmış olduğunu gör- düm. Deri tup çektim tuldu ve yastığın altından taban aldı. Nazım iki elini havaya kaldi rak babamın karşısında sofaya kadar çıktı. O zaman babam imdad istemek üzere havaya bir el slâh attı, Tam o esnada Nazım birdenbire Obabammn Üzerine atıldı ve bıçağını gırtlağına saplayıp merdivenlerden Kaçtı. Son- ra nasıl yakaladıklarını bilmiyorum. Melek adında bir şahid daha din- O zaman bab Katil hırsızın yakalanması sırasin- da sol kolundan yaralanan bekçi Mus- tafa da şunları anlatmıştır: lendikten sonra gelmiyen şahidlerin ihzaren celplerine karar verilerek mu- hakeme başka güne bırakılmıştır. Şişman çayı üzerinde beton köprü Yeni yapilan altı gözlü betonarme köprüsü Malatya (Akşam) — Malatya - Elâziz şosesi arasında bulunan ve senenin bir çok aylarında taşarak gidiş gelişi güçleştiren ve Şişman çayı denilen bir mevki vardr. Buraya Mlatye nafıası senelerce emek ve para sarfetiği halde kati bir netice elde edememişti. Bu kerre bu çayın üzerine yapılan btonarme köprü bitmiştir. Köprü 24 bin liraya mal olmuştur, Altı gözlüdür. latya bu dertten kurtulmuştur. Beher gözün arası on metredir. Ma- —————— Sigala yi ihracati İzmir (Akşam) — İzmir Ticaret ve Sanayi odası, memleketimize mühim miktarda —para getirmesi mümkün olan Sigala yağı ihracatı hakkında bir rapor hazırlamış, İktisat vekâletine göndermiştir. Muğla havalisinde, bil- hassa Fethiye ve Marmaris civarında mühim miktarda günlük ağacı var- dır. Bunlardan istihsal edilen ve Si- gala yağı denilen yağlar, Rados ada- sına gönderilerek tasfiye edildikten" sonra Fransaya ihrac edilmektedir, Halbuki tasfiye işi, memleketimiz- de pek âlâ yapılab Bu yağın ihra- cı sayesinde hariçten memleketimize yüz bin ilralık döviz girebilir. Yalniz günlük ağaçları, dayanıklı olduğu için köylüler tarafından kesilmekte, damların inşasında direk olarak kul- lanılmaktadır. Ticaret odası, bu mü- €ssif vakanın önüne geçmekle bera- ber bu ağaçların üretilmesine çalı şılmasını tavsiye etmektedir. Doktorsuz bir kaza Vezirköprü (Akşam) — Aşağı yu- karı kasaba ve köylerile 50,000 nü- fusu bulunan Kasabamızın doktor. süz kalması, halkı müşkül bir vaziye. te sokmaktadır. Kasabamızda ağırce- za mahkemesi olduğuna göre bu İi- zum bir kat daha artmaktadır. Hükü- met doktoruna şiddetle ihtiyaç var- dır. mam Açık teşekkür Yakacıkta vefat eden sevgili aile reisi- miz (Hulüsi Net) in cenaze merasimine gerek bizzat iştirak eden gerek telgraf ve mektupla taziyette bulunan bütün dost- larımıza ve bilhassa © acı günümüzde kacık halkına ayrı ayrı teşekküre teesşü- rümüz mani olduğundan bu şükran bor- cumuzun muhterem gazetenizle iblâğını dileriz. Oğlu Kardeşi Eşi Hilmi Net Zebra Akten Şükriye Net Atatürk (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu gece Akay, Şi purları da donanac Dolmabahçede, meydan verilecek, bu konserlere koro bandoları iştirak edeceklerdir eti Hayriye va- k Üsküdarda, konserleri Halkevleri Vali İzmite gitti Atatürkü vilâyet hududunda' karşı- lamak üzere vali ve belediye reisi Bay Muhiddin Üstündağ dün akşamki trenle İzmite hareket etmiştir. Ankaradan hareket Ankara 4 (A.A) — Reislcumhur Atatürk bugün saat 13,45 de hususi trenle İstanbula hareket buyurmuş- lar ve istasyonda B. M. Meclisi reisi B. Abdülhalik Renda, Başvekil İsmet İnönü, vekiller, mebuslar, sivil ve askeri erkân tarafından selâmlanmış | ve uğurlanmıştır. Başvekil, Nafıü kili A Gazi istasyonuna, Ankar iye reisi "Tandoğan da Cumhur Reisine etinkaya, a vali ve be- Polatlıya refakat et- Dahiliye Vekili ve Parti genel sek- reteri Şükrü Kayada Reisicumhur Atatürkün maiyetlerinde bulunmak- tadır. Eskişehirliler Atatürkü coşkun tezahüratla karşıladılar Eskişehir 4 (Telefon) — Atatürkün Ankaradan hareket ettiklerini haber alan Eskişehir halkı bugün saat 17 den itibaren istasyonda toplanmağa başladı. İstasyonun dış tarafı az bir zaman içinde kalabalık -halk küt. Tesi ile doldu. Atatürkün freni saat tam 20,40 da istasyona girdi. Bu sırada halk; — Yaşa Atatürk Diye haykırıyor. çınlatıyordu. Atatürk dan inerek ken- dilerini karşılamağa gelenlerin ayrı ayri ellerini sıktıktan sonra tekrar vagonlarına çıktılar. Büyük Önder, vali B. Kadriyi, Belediye reisi B. Kâ- mlli, Kolordu © kumandanını, tay- yare alay kumandan vekili Hüsnü ve kahraman kadın rarecimiz bayan Sabiha Gökçeni vagonlarında kabul Alkış istasyonu | ederek kendilerile bir inüddet görüş- tüler, Atatürkün hususi katarı saat 20, 55 de halkın coşkun tezühüratı ara- sında İstanbula hereket etti, — Doğan Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede) edebilir? Gerçi hepimiz öleceğimizi biliriz; kabul ederiz, ikide bir «Bugün variz, yarın yoğuz» deriz. Fakat sade. ce dilimizle söyleyip kalbimizle tas. dik etmediğimiz hakikatlerdendir, Gönlümüz, o, daima bir mucize bek- ler... İnsanların bu dünyadan sonra ölümsüz bir dütya, daima yaşıyan bir ruhi, birtakim hortlaklar tasay. Yur etmiş olmaları belki hep bündan, ölmek içlerini bir türlü kandırama. yışlarındandır. «Onlara yalnız sade düşünceli adamlar İnanır» mi diye. ceksiniz? Ya şairlerin, filosofların, âlimlerin, bütün büyük adamların namı birakmak, kendileri göçtükten sonra da eserleri ile anılmak arzuları nedir? NI — Asrımız ferdin kıymetini in. kâr ediyor, her iyiliği topluluklardan bekliyor. Fakat tek başına kötü bir s€s çıkaran bir kemanın, kendisi gibi Kırk kemanla birleşince hoş bir seş çıkarmasına imkân var mıdır?. Toplu- luğun gerçekten iyi bir iş görebilmesi için ayrı ayrı her ferdin iyi yetişmesi Yizımdır, bunun için de ferde kiyme- tn kendisinden başladığını öğretmek icab eder. İnsanları mütemadiyen bir arada çalışmağa değil, her işi mümkün olduğu kadar tek başlarına başarmağa teşvik etmelidir. Topluluğu takdise davet etmek ferdlere fedakârlığı öğretirmiş... Hiç de öyle olmüyor; bilâkis ferdle- rin çoğu kendi mensub olduk- ları topluluklara hizmet bahanesile sade kendi menfaatlerine çalışıyor- lar. Dikkat ederseniz farkedersiniz ki dünyada merhamet günden güne aza- liyor, hattâ ekseriya gülünç bir şey telâkki ediliyor. Elbette; merhamet ferdi terbiyenin mahsulüdür. A Nurullah Ataç meydana çıkarıldı? Avangilos, hapishaneden çıktık- tan sonra adım adım takip edildi e Heroin fabrikası nasıl | İ | Tarabya eviarında yeni bir heroin fabrikası meydana çıkarıldığını yaz- mıştık, Bu zehir fabrikasının meyda- na çıkarılması şöyle olmuştur: Bun- dan üç sene evvel Avangilos adında bir adam kaçakçılık suçundan yake- lanarak hapse mahküm olmuştu. O madiyen heroln ve morfin kaçakçılığı İ mahkümlarile konuştuğu tesbit edii- | miş ve nihayet Avangilos mahkümi- yet müddetini ikmal ederek hapisha- neden çıkmıştır. Zabıta, vaziyetini Şüpheli gördüğü bu adamı takibe de- vam etmiştir. Son günlerde Avangilosun Tarabya- Maslak şosesi üzerinde üç odalı bir gü tesbit edilmiştir. Mütiyadinin ku- sie SiEaR e yecek şekilde bütün şüphelnerek kıyalet değ mek suretile kulübenin yakınlarina kâdar sokulup gözetlemeğe başlamış- lardır. Avangilosla Miltiyadinin arası- ra maruf heroin kaçakçısı Aram a- dında bir adamla da görüştükleri an- Yaşılmıştır. Yapılan takip neticesinde Mimarlar cemiyeti kongresi dün toplandı yeni idare ” heyeti seçildi Türk mimarlar cemiyeti senelik köngresi dün mim bay Kemalin başkanlığında toplanmıştır. Toplantı- da Türk mimarlığının yükselmesi için temennilerde bulunmuş Türk ve ecnebi mimarlarının iştirak ettikleri Galata yolcu salonu projesi etrafında hararetli münakaşalar olmuştur. Bundan sonra yeni heyeti idare in- tihabıma geçilmiş eski başkan mimar Seyfi cemiyet relsliğine F'aruk, Zeki, Adaman ve Arif Hikmet de âzalıklara seçilmişlerdir. Kongre münasebetile dün Atatür. | ke, Başvekil İsmet İnönü ile dahiliye ve nafıa vekillerine tazim telgrafları çekilmiştir. Teşekkür Henüz 19 yaşının ilkbaharında hayata gözlerini kapayan kiymetli yavrumuz Salâhaddin Nasırın cenazesine bizzat iş- tirak edenlerle mektup, telgraf ve tele- fonla taziyette bulunan zevatı muhtere- melerin her birerine ayrı ayrı teşekküre tavassutunu rica ederiz. Rıdvan Nasır o Fethullah Nasır Abdülhadi Nasır evde oturan ve çifçilik yapan Miltiya- | di adında bir adamla sık sık görüştü- | zaman bu adamın hapishanede müte- | Tarabya civarında heroin fabrikası haline sokulan kulübe ve yakalanan heroinciler | vi r gün Avangi, liye ve Ar ya civarındaki kulübe tikleri görülmüş ve memurlar dijeriri takip eti erdir. Memurların tarassudlarile nihayet bu adamların kulübe içinde heroin yaptıkları tes» İ bit edilmiş ve kaçakçıların gece çalı | | şarak yaptıkları heroinleri de yol ke- narında kuruttukları anlaşılmıştır. Evvelki gün akşam üzeri gene € (arassud eden memurlar kulübe içi. de Aramin makinelerle uğraşrak he- roin yapmakta olduğunu görmü ve alınan tertibatla derhal eve gir de Aramia kulübenin sa Miltiyadi heroin yaparlarken cürmümeşhud halinde yakalanmı: dır. Miltiyadi yakalanınca suçunu iti- raf ederek < Ben, za bu bo bir gün ba aletlerle 14 Kilo yapılmış hero! Tunmuştur. leri sonra da Avangilos arın daha başka unduğu ve geniş bir çalıştıkları anlaşıldı. tilmiştir, Tenis müsabakaları T.S. K. İstanbul bölgesi tenis âjan- lığından: 13 haziran 1937 tarihinde başlamak üzere Türk Dağcılik klübü kortlarında Tenis federasyonu Teşvik müsabakları tertip edilmiştir. 1 — Müsabakalar: Tek Kadın, ka- dın erkek, tek erkek, çift erkek. Birin- cilere kupa ve ikincilere madalya v&- rilecektir, 2 — Müsabakaya duhuliye bir lira- dır, her fazla müsabakaya iştirak için ayrıca yarım liradır. 3 — Seyirciler için her yer yarım liradır. 4 — Müsabaklara iştirak Için kayıt Taksimde, Dağcılık klübü binasında tenis ajanlığına saat 18-20 arası pa- zardan başka her gün müracaat edile- bilinir. Kayıt 11 Haziran, 1997 öaat 20 de kapanacaktır. ŞİLE PLAJLARI Gazino ve Lokantası Yeşil Şilenin meşhur 'plâjmin ga- zino ve lokantası yeniden tanzim ve inşa olunarak iki veya üç seneli- ği kiraya verilecektir. | İsteklilerin Şile Belediyesine müracaatları.