18 Haziran 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

18 Haziran 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

| » T SAYFA: 2 Radyo Salgını Sine - macılığı öldürüyor Mu? “Petit Parislen, gazetesit ne yazılıvor: — Son neşredilen resmi istatistiklere nazaran Ame rikada — yirmi dört milyon alile — bir veya müteaddit radyoya sah'ptir. Aynl istatistikler her aile- de dört kişinin radyo din- lediğini nazarı itibare ala- rak Birleşik Amerika hükü- metlerinde günde (98) mil- yon İnsanın radyo dinledi- ğini meydana çıkarmıştır. Bu memlekette 130 milyon Insanın yaşadığına göre, nü- fusun aşağı yukarı dörtte üçü radyo neşriyatını mun- tazam dinliyememektedir. Diğer tarrftan — otomobil. lere de radyo yerleştirmek modası - ki çok tehlikeli bir modadır. - alabildiğine ilerlemektedir. (Radior Betailing) mec- muası bu yılın başında Ame- rikada otomobillere konulan radyoların sayısını 4,350,000 olarak göstermektedir. Yalnız başına kalmanın bir Amerikalı için en büyük endişe olduğu düşünülecek olursa Amerikadaki bu rad- yo bolluğu kolaylıkla anla: şılır. Bunun - içindir ki, şimdi sinema yıldızları gibi radyo artistleri de bu memlekette büyük bir ehemmiyet ka- zanmakta ve mühim birer şahsiyet. olmaktadı Eskiden radyo artistleri azami yirmi beş hafta için angaja edilirlerdi. Şimdi ise, istasyonların rekabeti yüzün- den bir radyo artisti hiç olmazsa altı ay için angaja ediliyor. Daha geçenlerde çok popüler bir komik olan Jak Benny bir radyo istar- yonu ile üç senelik muka- vele imza etti . Hem de se nede bir milyon dolar al mak — şartiyle . (1,300,000 Türk Urası). Bundan başka meşhur komik Eddi Cantor da daha bir kaç gün evvel altı senelik bir mukavele imza etmiştir. Bu artist ise haftada 25000 dolar — (aşağı yukarı otuz bin Türk lirası yapar) iste- miş ve dileği kabul edilmiş- tir. Mamafi radyo — artistleri - nin kazandıkları bu paranın tamamile kendilerine kaldı ğinı zannetmek — doğru de- ğildir. Bir çok marifetleri var- dır. Meselâ bulacakları por- tönni, müzisyen, caz ve sa- ireyi kendileri ödemek mec- buriyetindedirler. Bundan başka mesaileride pek kolay bir iş değildir. Radyoda yapılacak bir çey- reklik bir neşriyat — için sa- atlerce eksersiz. yapmaları icap etmektedir. En klâsik kıymet ve ma- haretler, bilhasıa müzik sa- hasında, Amerika radyo is- tasyonlar tarafından — istis- mar ediliyor. Bunun içindir- ki, Amerika radyo istasyon larının senfonik - orketraları çok meşhurdur. İyi bir radyo orkestrasın da çalışan bir müzisyen es kiden yalnız kışın çalışmak san dolar aldığı halde şimdi bütün sene için angaja edil- | mek suüretiyle haftada yüz | elli dolarden aşağı — alma- maktadır. ikoak $ Amerika daima eğ'lendi rilmek isteniyot. Fakat hal kın zevkleri de”çok çeşidli dir. Meselâ bazıları kilise şar kıları dinlemek ister. Edvard Mac Hugh yüz binlerce din leyiciyi kilise şarkısı söyle- mekle kendisine !ııllıııııolııı Rober Ripley ise milyon- larca insa tarafından (İnanı nız buna, yahudda inanma:- yınız) adlı. bir seri komik hikâyeleri için aranmakta - dır. Philipe Lasda gelince, bu | gün Amerika radyosunun en meşhur simalarından bi risi olan bu artist şöhretini radyoda Gangster maceralasını anlatmakla ka- Aıııırlh radyosunun en çok rağbet gören numarâsı ise bir amatör tarafından bulunmuştur. Bir. amatöre göre her insanın her sabah nikbin bir surette kalkmağa muvaffak olabilselerdi. Dün- ya derin bir huzur ve sükün içinde yaşamağa muvaffak olurdu. Ve yine bu radyo amatörünün fikrine nazaran kuş sesi kadar bir insana nikbinlik ilham edecek hiç bir şey yoktur. Bunun için şimdiye kadar hüviyetini ve adını hiç bir suretle bildir mek — istememiş — olan bu amatör her s#abah milyon- larca dirleyicisine, muhtelif kuş seslerintdlen konser vermektedir. mürekkep | | ine Mehmet ve çeyrek saatlik güzel bir | vlğyet; Sasptne - BtadmeL. ve bütün | TÜRKDİLİ !İ (iLiİMİZDEN HABERLER || £ Tarih Kongresi ve öğretmenler Bu yıl İstanbulda toplana- cak olan Tarih kongresine lise tarih öğretmenlerinin de iştirâk ettirilmesi kararlaştı rılmıştır. Parti İlyönkurul toplantısı C. H. Partisi İl yönkurulu dün başkan B. Ethem Ay kutun başkanlığında — topla- narak Parti işleri üzerinde görüşmüştür. Halkı İğfale Çalışan Bir Ufü“rukçu İ Köy Koy Dolaşarak Ufürükçu- Sındırgı köylerinde üfü rükçülük yapmak — suretile : halkı. aldatan bir. — yobaz | yakalanmıştır. | Aslen Tavşanlı kazasının : Filhakika böyle ametör | proğramları dünyanın her tarafındanda en fazla rağ bet gören proğramlar olu yor Fakat en büyük muvaf- fakiyete mazhar olanı hiç | şüphe yokki Edvad Boves dir. Bu amatör okadar rağ: bet görmüştür. ki, nihayet bir ticaret kumpanyası ken- dtsini haftada 25,000 - dolar mukabilinde angaja etmiştir. Bütün bu radyo artistleri kendi jarneleri içinde halkın zevklerini derin bir - sezişle keşfetmektedirler. Bunun için de ekseriya muhabere usulünden — istifa - de edilmektedir. Meselâ La Natlonal Broa deasting Combasy geçen se- ne dinleyicilerden beş mil yon mektup almışlır. Ma- mafi — dinleyici ile radyo kumpanyaları arasındaki bu temas son derece teşci olu nuyor. Adı yukarıda geçen kumpanya kapılarını dinle yicilerine açlığı salonlarında bir”'sene içinde 800 bin kişi toplamıştır. Halkın bu — toplantılara gösterdiği rağbet — bilhassa hergün dinlemekte oldukla rı artistleri bizzat görmek ve dinlemek teşebbüsünden ileri gelmektedir Elhasıl radyo Amerikanın yeni yeni Allahı namzet- tir. Onun otoritesi belki si- nemanınkiai de azami suret- te kıraa tur. | D oğlu Aliyi fena halde döğ- Hacıhüseyin mahallesinden Alâetttin adında biri olan bu yobazın köyleri bir bir dolaşarak çocuk doğurtmak ve düşürmek, sancıları kes mek ve her türlü bastalıkları yok etmek için muka yazdı dığı, halkın safiyetinden istif Acaba Zorla mı Gönül Rizasile mi? Bakacak köyünden Hatip Hasanın kızı Rahime ayni köyden Veli oğlu Mehmede koçmıştır. Babasının yaptığı kız. yakalanarak verilmiştir adliyeye Yaşı henüz evlenme ça- kendisi- zorla kaçırılmadığını söylemektedir. ğında olmıyan kız Oldüresiye Döğmüş.. Bürhaniyenin — Karaağaç koyünden Hasan oğlu KA zim ayni köyden — Ahmet Mmüştür Ali aldığı yaralarının te sirile ölüm derecesinde bay gin döşmüştür. Vakanın sebebi — henüz belli değildir Tahkikat de rinleştirilmektedir — —— Koza fiatları Bursada dünkü koza fi atları satışı G0 73 80 kuruş arasında olmuştur. Sandalyeyi kadının başına almış Yenice mahallesinden Zi- ya oğlu Fethi ile kardeşi Fe ridin karısı Firdevi ında çıkan kavga sonunda Firdevs sandalye ile başından ya ralanmıştır. Şikâyet üzerine eye verilmiştir. de ederek soyduğu — haber alınarak takip edilmeğe baş- Tanmıştır Nihayet bir gün önce mıt- kacı Alâattin — Sındırgının Emendere köyünde bu işler- le uğrapırken cürmümeşhut | halinde yakalanmıştır. Üzerinde bir tabanca, kur- şun ve mukacılığa ait kâğıt- lar, muşambalar, ve diğer bazı eşya bulunan yobaz yakalanarak adliyeye teslim edilmiştir. ŞosalarınTahribine Mani Olmak İçin Alı- nacak T edbirler.. Nafa Vekâleti şasaların korunması ve- kazaların önü alınması için bir seyrisefer talimatnamesi vücuda getirdi Nafın Vekâleti — şehirler arasında işliyen kamyonlar hakkında vilâyetlere şu ta: mimi göndermiştir: Vilâyetlerin hemen hep- sinde işliyen yük kamyonla- rından bir. buçuk — tonluk olanlarına bile üç, dört tona kadar yük yükletilmekte olduğu gibi şasilerin üzerine konulan karoserlerin de iki | buçuk metre genişliğe ka- dar çıkarılmakta ve bu ha lin esasen beş metre arzın- da olan şosalar — üzerinde karşılaşan kamyonları şosa banketlerinden geçmek za- rüretinde bırakarak bunların ve fazla sıklet dolayısile de şosa satıhlarının tahribine se bebiyet vermekte vaki müracaatlardan anla- şılmaktadır. Bu hal birçok kazalara da sebebiyet vere- bilecek mahiyettedir. Yeni yapılmakta olan seyrüsefer talimatnamesinde bu gibi tahribatın önüne ge- çilmesi için — hükümler ko sulmuş ise de bu talimatna- me tatbik mevkiine geçinciye kadar yollarda yukarıda sözü geçen şekilde vukua geti rilecek tahribatın önüne ge çilmesi için tedbir. almağa 1580 sayılı belediye kanunu müsatt bulunmuş ve mez- kür kanunun 15 inci mad desinin ( 9 ) uncu fıkrası- nın sonlarında: — “Beldeler veya beldelerle köyler ara> sında seyrüseler eden yük ve binek araba ve hayvan- ları ile öotomobil, otobüs ve olduğu | lük Yapan BirAdam Yakalandı.! | yiri Tarla Yüzünden kan döküldü. Balyanın Bengi köyünden avcı Mustafa oğlu Mehmet ile ayni köyden Mehmet oğ- lu Raşit arasında bir tarla meselesi yüzünden kavga çıkmıştır. Kavgada Raşit bı-i çakla Mehmedi sol böğrü I nün iki yerinden ağır suret- te yaralamıştır. Suçlu yakalanmıştır. —— .—— | Gelenler Gidenler: Hususi muhasebe müdürü B Raşit Sekendiz dün An- karaya gitmiştir. $ Ankaraya giden ziraat müdürü B. Hüdai şehrimize dönmü'lür “Firemit Halkavi Anadolu sayahalı tertip etti, Haber aldığımıza — göre Edremit Halkevi üyeleri tem- muz içinde Anadolu seyaha- tına çıkacaklardır. On beş gün devam edecek olan bu seyahatta trenle birçok vi- lâyet merkezlerine uğrana- caktır. kamyonların — sağlamlığına, temizliğine dikkat — ederek bunların azami haddi istia- bisini ve tahammül derece- lerini tesbit ve , ... Bu vesait sahiplerinin — daimi ikametgâhlarının mensup olduğu kaza belediye idare- sine aittir, denilmekle ka- myonların azami haddi is- tabiisini ve tahammül dere celerini tesbite belediyeleri salâhiyettar kılmış olduğun dan marülarz tahribatın önü ne geçilebilmesi için vilâyet ve kaza belediye idarelerin- ce buna göre tertibat alın- masının temini kabul edil miştir Manya"s Panayiri kapndı değirmen bağazı panayiri açıldı Cumartesi — günü açılan Manyas Panayiri ka panmıştır. Panayirde gerek hayvan satışı ve gerek diğer mallar üzerinde alış — verjş eyi gitmiştir. Bugün de Ma- nyasın İDarıca — nahiyesine bağlı Değirmenboğazı pana- açılacak ve üç — gün devam edecektir. ——— Kâdını düğmüş Dinkçiler — mahallesinden İsmail oğlu Basri Oruçgazi mahallesinden Ali kızı Emi- neyi sopa ile döğdüğü şikâ yet olunduğundan adliyeye verilmiştir. — — Ai — —e ——— ——— ——— ——— e 18 HAZİRAN 937? Eden ganya işine Iııl çarasi bulahilecek mi?. Pâris, 17 (A.A.) İs. panyada Bilbao ve Madrid cephelerinde muharebeler de” vamdadır Hükümetçilerin arazi iti* barile muvaffakiyetler ka- zandıkları ve esir, mitralyöf ele geçirdikleri bildirilmek tedir. Bilbao şiddetli bir muka vemet göstermektedir. Bilbaoyu elli bin kişi mü” dafaa etmektedir. Bilbao, İ7(A.A ) — Bask dahiliye nezareti tarafındat neşredilen bir tebliğde Bil- baoda bulunan iki bin kâ dın, çocuk ve ihtiyarın San” tandere nakledildiğini — bil- dirmektedir. Mülteciler kâ” radan kamyonlarla ve deniz den balıkçı ve yük gemileri mayn tarak dubaları vesai re gibi muhtelif gemilerde? mürekkep büyük — bir file sevkedilmektedir Bazk başvekili tarafında? Edene gönderilen — notadâ şöyle denilmektedir: Bask hükümeti düşmani? kuvvetli topçu bataryalar! ve çok miktarda tayyarelef vasıtasile Bilbao 'şehrini tah rip etmek istediğini öğret” mek istemiştir. — İspanyad& dahili harbin — insanileştiril” mesi — hareketinin başt bulunmuş olmanız dola sizden ahalinin muharip mıyan kismi şehri tabliyt edinciye kadar — Bilbaont? tahribini elinizdeki — bütüf dip'omatik vesaiti kullanar* mani olmanızı rica ediyor"?” -öD0 - Fransız Parlâmentostu (Baş tarafı birinci 'sayf te toplanmış ve yeni lâyihayi kabul etmiştir. yiha, sabahlayın saat da 247 muhalife karşı rayle kabul edilmiştir Parls, 17(A.A.)— Parli mento 247 reye karşı 346 5 reyle hükümete hususi M" salâhiyet veren kanun layi” hasını kabul etmiştir. Lüyi ha Reynaut ve Elendini '7 nkitlerine cevap — veret Blum - farafından söyle ve kömünistleri halk hesi siyasetini takip etmei' davet eden — müheyyif nutuktan sonra kabul edil” Iıoı#, miştir. Lâyiha reye biraz evel komünistler hareketlerini d.ıı.ur’“" ve hükümet Iınfıudl' lif edilen projeyi kal mişlerdir. Paris, I7(A A) — 9""“ Leon Blum dün akşam ’. 23 te sol cenah aık:“ munun huzurunda tin mali projeleri hM izahat vermiştir Parlâmentonun malif” cümeni hükümete but! li salâhiyet veren "wy lâyihasını — kabul "'" Encümen azasından 169 vafık, 16 « m“h'l vermişler ve 6 taneti vermekten istinkâf €? Ç dir. Müstenkiflerin $ " Öp münist, | 1 Rıdlh' İ Hetir, NEBİ Lâr 6,30 5