18 Haziran 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18 Haziran 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR Ismet İnönü dün geldiler ve Elâzize hareket ettiler Başbakan İsmet İnönü refakatlerin- de İç Bakanı ve C. H. P. Genel Sekre- teri B. Şükrü Kaya, Dış Bakanı B. Tev« fik Rüştü Aras olduğu halde dün sabah saat 10.40 da hususl trenle şehrimize gelmiştir. Başbakanımız istasyonda Ka- mutay Başkanı B. Abdülhalik Renda, şehrimizdeki bakanlar, mebuslar, mevki ve merkez kumandanları, Emniyet di- rektörü, bakanlıklar ileri gelenleri ve kalabalık bir halk tarafından karşılan- mışlardır. Bakanlar Heyeti toplandı Bakanlar heyeti, Başbakanımızın şehrimize dönüşünden sonra Başbakan- lıkta toplanmış ve toplartı. aat 15 şe kadar sürmüştür. Bu toplantıda bakan- lıkları ilgilendiren türlü işler görüşül- müş ve bu işler etrafında kararlar alım- mıştır. Başbakanımız Elâzize hareket ettiler Başbakan İsmet İnönü refakatinde Sıhat ve İçtimat Muavenet Vekili Re- fik Saydam, Millt Müdafaa Vekili ge- neral Kâzım Özalp, Jandarma Umum Kumandanı general Naci Tınaz olduğu halde El gitmek üzete dün akşam saat yirmide hususi trenle şehrimizden ayrılmışlardır. Başbakan istasyonda Kamutay Baş- kanı Abdülhalik Renda, İç İşler Baka- nı ve Parti Genel Sekreteri Şükrü Ka- Gündelik Güzel Sanatleri Teşvik için Geçen martta, Ulus'a, modern türk tiyatrosu hakkındaki görüşle- rini anlatmış olan Prof. Karl Ey- ber, bizim bu işte en güç, fakat en doğru yolu seçmiş olduğumuzdan bahsederken Arjantinde, yirmibeş senedenberi yabancı trupların ge- tirtilerek seyredilmesile iktifa e- dilmiş olduğu için orada bir tiyat- ro edebiyatının kurulamamış ve tiyatro sanatkârı yetişememiş ol- duğundan haklı olarak şikâyet e- diyordu. Komedi, operet veya opera ol- sun, bir memlekette tiyatronun yerleşeblimesi için, ilk önce, ona sanatkârını yetiştirecek olan kon- servatuvarın tesisi lâzım geldiği- ne ve sonra, — profesörün de işa- ret ettiği gibi — gerek sanatkârı ve gerek temaşacısı bakımından tiyatronun ilerlemesi için, yabancı trupların ve yabancı sanatkârların getirtilmesi cihetinin düşünülme- sine nasıl itiraz olunabilir? Memleketimizde tiyatro sana- tını ayakta tutan İstanbul Şehir ti- yatrosundan, halkevlerinin temsil şubelerinden, tulüat kumpanyala- rından ve sinemalardan burada bahsedecek değiliz; çünkü tiyatro ihtiyacını şiddetle hisseden Türkiye bu ihtiyacın tatminini ciddi şekil- de mümkün kılacak tek - vasıtayı kurmuş bulunuyor: tiyatro mekte- bimizden yetişecek olan gençler bizde tiyatro sanatının ilk pionie- leri olarak onun gelişiminde üzer- lerine düşen vazifeyi yapacaklar dır. Bu, muhakkak ki uzun bir za- man meselesidir. Fakat gaye bilin- dikten ve bizi o gayeye götürecek doğru yol kararlaştıktan sonra za- manı sabrımız yenecektir. Tiyatro mektebinde çalışan gençler için örnek olacak ve yük - sek temaşa zevkini tenmiye ede- cek olan yabancı trupların ve ya- (Sant $ inci sayfada) B. Şü Kaya ve Dr. Aras dün gelmişlerdir Başbakanımız ve Bakanlarımız Ankara garında kendilerini karşılayanlar arasında ya ve diğer bakanlar, Sovyet Büyük el- çisi Karski, mebuslar, vekâletler müs- teşarları tarafından uğurlanmışlardır. Milli Müdafaa Bakanı general Kâ- zım Özalp Başbakana Kayseriye kadar refakat edecek ve oradan ayrılacaktır. Başbakan İsmet İnönü bu seyahat. kerini Sıvas ve birkaç gün evel iltisak peyda etmiş olan Çetinkaya - Yolaçatı battı üzerinden yapmaktadırlar, Adliye Bakanımızın sözleri Dersimde yakalanan şakiler derhal mahkemeye sevkediliyor Istanbul, 17 (Telefonla) — Adliye bakanı B. Şükrü Saraçoğlu bu- gün Ankaradan İstanbula geldi. Adliye bakanımızın bu ziyareti tama- men hususi mahiyettedir. Burada oğlu Aydın'ı ameliyat ettirecektir. Adliye bakanımız çok çocuklu adliye mensuplarına verilecek ikrami ye ve adliye işleri üzerinde kendisile görüşen bir muharririmize şu i- zahları vermiştir: “— İkramiyelerin — verileceği tarih, Mecliste kabul edilen kanu- nuna göre, Adliye ve Maliye vekil- leri tarafından tayin edilecektir. Bu iş için faaliyete girişilmiştir. İkramiyeden istifade edecek olan- lar hâkim ve müddei umumi sını- fına dahil olan adliye mensupları- dır. Bunlara verilecek ikramiye şu şekilde tesbit edilecektir. İkramiyelerin tesbit tarzı Hâkim ve müddeij umumilerin ma- aşlarından yüzde yarım tevkifat yapı- lacak, terfi zamlarının iki aylık farkı ile istisnasız olarak bütün adliye me- murlarından senede birer lira kesilecek ve münhallerin ikişer aylığı bu işe tah- sis edilecektir. Toplanan para çok Ço- cuklu hâkim ve müddei umumilere ikra- miye olarak verileçektir. Adliyede yeni terfiler var mı? — Adliyede yeni tetfiler var mı ? — Bu hususta pek yakında bir ter- fi Tistesi çıkarılacaktır. Adliye memur. lart bu listeye göre birer derece terfi ettirileceklerdir. — Kan güdme davası meselesi üzerin- de neler düşünüyorsunuz ? — Vekâlet bütün müddei umumile- re birer tamim göndererek bulundukla- rı mıntakalarda kan güdme ihtilaflari- le mücadele kanununun tatbiki lâzım gelip gelmediğini sormuş, izahat — iste- miştir. Her müddei umumi buna ald ra- poru hazırlıyarak vekâlete — verecektir. Gelecek raporlar vekiller heyetince gö- rüşülecek ve kananun hangi mıntaka- larda tatbikinin icab ettiği kararlaştırı- (Sonu 5 inci sayfada) Üsküdar ve HER YERDE KURUŞ CUMA 18 Haziran 1937 “ Tel; Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 18 inci Yıl No, 5707 îadıköy su şirketi satın alındı Şirket tesisatını temmuzda belediyeye devredecektir İmtiyazı 1889 senesinde verilmiş olan ve müddeti 1962 senesinde bitecek olan Üsküdar ve Kadıköy su şirketinin bütün — su tesisatı ile imtiyazdan doğan hak ve menfaatlerinin satın alınması hakkında bir seneye yakın bir zamandanberi devam eden müzakereler neticelenmiş ve tanzim olunan mukavelename dün Bayındırlık bakanlığında imza w teati olunmuştur. Bu suretle tesisatı mukaveleler- le tayin edilmiş raşa müddetinden iki sene ve imtiyaz müddetinden 25 sene evel satın alınmıştır. Mu- kaveleyi Bayındırlık bakanı B. A- K Çetinkaya ile İstanbul belediye- si adına belediye sular müdürü B. Ziya Erden, şirket adına da şirket idare meclisi reisi B. İsmail Hakkı Elden imzalamışlar, ve imza me- ünde Bayındırlık bakanlığı ileri gelenleri de hazır bulunmuş- tur. Tesisat 1 Temmuz , 1937 tarihinde şirket tarafından belediyeye devir ve teslim edilecektir. Satın alma bedeli 400000 liradır. Bü para on gene müd- detle ve faizsiz olarak her sene 40.000 lira verilmek suretiyle ödenecek ve ilk taksit 1938 Haziranının soonunda ve- rilecektir. Şirketin geliri bu taksitleri kolayca karşılayabilecek ve — tesisatın tamir ve islâhına yetebilecek mikdar. dadır, Bu suretle kurulduğu gündenberi hizmetinde bulunduğu halkı hiç bir veçhile memnun edemiyerek şikâyet ve hoşnudsuzluğu celbetmiş tesisat ve şe- bekesini de fennin bir âmme hizmeti. nin icabına uydurmıyarak her zaman ihmal etmiş olan saltanat zamanindan kalma köhne bir şirket daha Cümhuri- yet hükümeti zamanında Bayındırlık Bakanımın uğurlu eliyle milleteve şeh. re mal edilmiş bulunmaktadır. Yakın zamanda bütün eksiklerinin yavaş yavaş ortadan kaldırılarak tamir islâh ve genişlemesine çalışılmak sure- tiyle Üsküdar Kadıköy ve Boğaziçi ha. valisi, halkının temiz ve bol suya ka- vuşabileceğini ümid ve tebşir ederiz. Ziraat bankasının son bir yılı Küçük çiftciye 4 kooperatiflere 5 milyonluk yardım yapıldı Ziraat bankasınım yeni kanunu yürürlüğe girmiş bulunmaktadır: Türkiye cumhuriyeti Ziraat bankası 100 milyon itibari sermayeli muhtar bir devlet müessesesi olarak, şerefli olduğu kadar da güç ve mesuliyetli vazifesine başlamış bulunuyor. Sümer Bank ekonomik kalkın- manın, İş bankası tasarruf terbi yesinin ve iş hayatının belkemiği- dirler. Emlâk bankası, memleket bayındırlaşmasındaki yapıcı rolü- nü başarmak yolundadır. Devlet Ziraat bankasma, yeni kanunile bütün bu kalkınma hamlelerinin temposunu hızlatmak vazifesini vermiştir: Ziraat bankasının faali- yd mevzuu 12 milyonluk türk ve çiftçisidir. Ziral krediler ve kooperatifler için bir intibak ve istihale devresi olan 3i- raat bankasının son bir yıllık faaliyeti- ni; en büyük memleket davalarının hal- U müjdelerini veren hadisöler olarak, 6. imer sayfamızda zevkle okuyacaksı- nız, Zirsat banaksı genel direktörü B. Kemal Zaim Sunel Bayındırlık bakanı B, Ali Çetinkaya Atatürkle kral altıncı forj arasında İngiltere Kıralı Majeste VL. Goot ge'un doğum gününün tesidi münase- betiyle Reisi Cumhurumuz tarafından çekilen telgrafla gelen cevab suretleri aşağıdadır. Majeste George VE - Londra - Majestelerinin doğumunun yıl- dönümü münasebetile, kendilerine nin saadeti için beslediğim samimi temennileri arzetmekle bilhassa bahtiyarım. K. Atatürk Türkiye Reisicumhuru Ekselans K. Atatürk Ankara Doğum günümün tesidi münasebe- tiyle vukubulan tebriklerinden dolayı Ekselanslarına çok samiml surette te- şekkür eder ve mukabeleten - haranetdli temennilerimi arzederim, GEORGE VI, (4A4.) Ki üçâkîn—tant başbakanlarının toplantısı Fon Noyrat'ın Belgrad ve Solyaya yaptığı son ziyaretlerden sonra Çekos- lovakya Başbakanı B. Hodza da Bükre- şe gelerek Romen devlet adamlariyle konuşmuştur. B. Hodza bundan sonra Romen Başbakanı B. Tataresko ile bire likte Tuna üzerinde B. Stoyadinowviç'le görüşmüş ve üç devlet adamr küçük antantın vaziyeti hakkında görüş teati- sinde bulunmuşlardır. (Bu husustaki tafsilât 3 üncü sayfa- mızdadır.) Yarın Hraka sayfa