17 Haziran 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Haziran 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, ANDIMIZ HER YERDE LUS : KURUŞ PERŞEMBE 17 Haziran 18 inci Yıl DIR No, 5706 Tel: Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd, 1062 Sabiha Gökçen'in ha - reketinde hazır bulun — duklarını yazmıştık. Bu sütunlarda Bayan Gök- çen'in Atatürk'e ve İ. İnönü'ne tazimle- rini arzederken görü — yorsunuz. Gündelik Petrol ve Benzin Kemal ÜNAL yük Millet Meclisinin her içtima devresinde, birkaç mühim malj mesele- nin halledildiğini görürüz. Meclis bu defa da, yaz tatiline girmeden — önce, vergilere taallük eden bazı esaslı ka. Bunların bir kısmı kısmı da mali kolaylaştır. nunlar kabul etti. vergileri indirmekte, bil mükellefiyetin tatbikini maktadır. Bu devrede başlıbaşına inen vergi; petrol ve benzinden alınmakta olan is. tihlâk ve gümrük resimleridir. Mali kanunların müzakeresinde sırası düş- tükçe bazı mükellefiyetler de oldukça hafifletilmiştir. Kazanç kanununun tat. bikini kolaylaştıracak yeni bir kanuna giren bir madde ile (60) kuruşa kadar olan işçi gündeliklerinin tamamının ve (220) kuruşa kadar olan işçi gündelik- lerinin de (60) kuruşunun kazanç ver. gisinden istisna edilmesi, sırası geldik. çe yapılan indirmelerin bariz bir misa. lidir. Muamele vergisinin tatbikini ko- laylaştıracak yeni kanunda da müstah. sil buğdaylarını vergisiz üğütecek, de- ğirmenlerin kuruluş şartları genişleti. letek bir vergi hafifliği daha temin e. dilmiş olacaktır. Atatürk bu devre başındaki açış nu- tuklarında, Büyük Millet Meclisinin “bu sene hem ilk ihtiyaçlardan, hem de esaslı kuvvet vasıtalarından olan pet. rol ve müştakları üzerindeki resimler- den geniş mikyasta indirme yapmağa muvaffak olması” arzusunu — izhar et. mişlerdi. Bütün bir milletin şuurunda, selim bir mantık içinde doğan ve yaşı. yan ihtiyaçları daima zamanında bütün vuzuhiyle gören ve gösteren Atatürk; yeni devrenin işleri arasına giren bir mevzuun hal çaresini de vermiş bulu. nuyorlardı. Petrol ve benzinden her yıl on bu- çuk milyon lira vergi. alınmakta idi. Meclis ve hükümet; istihlâk şartlarını, halkı tatmin edici bir fiatın bütün un. surlarını inceledi ve yukarıki mikdarın yarısını aşan bir rakamla “geniş mik- yasta bir indirme yapmağa muvaffak,, oldu. Yekünu geçen yıla göre hayli yüksek olan bir büdce yapılırken pet- rol ve benzin üzerinden alınan vetgi. nin 5,$ milyon lirasindan sarfrnazar e. dilmesini, Kemalist rejimin — milli re- fahta temin ettiği ilerilikle mümkün olmuştur. Milyonlarca yurddaş; daha bol bir ışıkta çalışırlar ve yaşarlarken, petrolu biraz daha ucuz almalarında, milli sây ve tasarrufa dayanan milli refahın âmil olduğunu düşünecekler. dir. Bu düşüncenin onlarda yarattığı yeni enerji ise, onlara ışığın daha iyi- sini ve daha elverişlisini temin edecek. tir. Benzin, tatbiki çok kolaylaşmış ve yayılmeş bir kuvvet kaynağı olduğuna göre memlekette yaratacağı hareket ve kudretin hacmi hayli geniş olacaktır, (Sonu $ inci sayfada) Büyük Önderimiz A t atürk'ün yanlarında Başbakanımız İ, İnönü olduğu halde Filorya'ya gittiklerini ve orada Eskişehir'e giden Kahra - manı tayyarecimiz ÂAtatürk Kızı Atatürkün seyahatinden sonra Trabzondaki heyecan şiddetle devam ediyor Halkevinde bu vesile ile candan gösteriler yapıldı Trabzon, 16 (A.A ) — Atatürkün Trabzonu teşrifleri münasebeti- le büyük bir sevinç heyecanı içinde dalgalanan trabzonlular, Büyük Önderin buradan ayrılmalarından sonra dahi günlerce heyecanları- nın hızını bir türlü zaptedememişlerdir. Dün, bu vesile ile halkevinde taşkın tezahürler yapıldı. Halkevi, merdivenlerine varıncaya kadar dolup taşmıştı. Her sınıf halk ken- :i duygusu ile haykırmak istiyor- u. 'Törene halkevi namımma söylenen bir nutuk ile başlandı. Minimini mekteb yavrularının ve mektebli gençlerin A. tatürk'ün gençliğe olan hitabelerini de- rin ve yüksek bir heyecan İle tekrar etmeleri hazır bulunanlar üzerinde bü- yük bir tesir bırakmıştır. Trabson kadınları namımma söz alan Trabzonlu bir hatib bayan, bütün din. leyicileri coşturan bir nutuk — söyledi. Bunu Atatürk için yazılmış şiirler, hi. tabeler takib etti. Bundan sonra üçüncü umum! mü- fettiş B. Tahsin Uzer hitabet yerine ge- çerek halkın derin şevk ve heyecanını ve Trabzon halkının bu rejime ve onun kahraman büyük önderine bağlrlığının - kuüvvet ve kıymetini kendine hâs — bir telâkatla anlatırken Atatürkün bu te- miz sahil halkına olan sevgilerini izah ettiler. Tahsin Uzerin sözleri sık sık alkış- larla kesiliyor, salondaki şevk ve heye. (Sonu $ inci sayfada) Frank gene sağlamlastı Komünistler de son dakikada hükümet lehine rey verdiler Fransada halk cepl'ıesının vazıyeh | ""ğ'";.î.':.':.’î,?.::'" l Parlamento Blum kabinesine istediği salahiyetleri verdi Paris, 16 (A.A.) — Parlamento finans komııyonu hükümete ma- K ıçler hakkında hususi salâhiyetler veren kanun pm]esmı kabul et- miş, bundan sonra parlamento umumi heyeti projeyi konuşmaya başla- mıştır. verrerLLALLELLRLRAA İ. İnönü bugün geliyorlar Başbakanımızla birlikte İç İşler Bakanımız ve Dr. Aras da gelmektedir Istanbul, 16 (Telefonla) — Baş- bakan İsmet İnönü bu akşam yanın- da İç işler bakanı ve C. H. P. Genel BSekreteri B Şükrü Kaya ve Dış işler bakanı B. Tevfik Rüştü Aras oldu- gu halde Ankara'ya hareket etti. Başbakanımız bugün öğleye ka- dar Dolmabahçe sarayında meşgul oldular. Öğleden sonra — otomobille Filorya'ya giderek bir deniz banyo- su aldılar ve İstanbul valisiyle Fi- lorya'daki inşaatı gözden geçirdiler. Lsmet İnönü akşam saat 18 de tekrar Dolmabahçe sarayına — dön - düler. Atatürk, Başbakanımız, İç ve Diş bakanları saat tam 19 da Sakar- ya motörüne binerek Haydarpaşa'ya geçtiler. Cümhur Reisimiz, Başba « kan ve bakanlarımızı uğurladıktan sonra gene aynı motörle saraya av- det buyurdular. Hususi tren saat 19,30 da hare- ket etti. Uğurlamada oörgeneral Ali Said, Fahrettin, General Cemil Ca- hid, İhsan, Vali ve muavini ile bir- çok zatlar bulundular. Dr. Aras ve B. Celâl Bayar Bağdada gidiyorlar, Dış işler Bakanımız Ankara'da bir gün kaldıktan sonra Ekonomi Bakanımız B. Celâl Bayar, Maden 'Tetkik ve Arama Enstitüsü Müdürü B. Reşid Gencer, ve Sümer Bank Umum Müdürü B. Nurullah Sümer- le birlikte Bağdad'a hareket edecek- tir. 'eccrcreLLLLELARLALLRAKARALLAAA Gece işleri vrcrLALLLLLLLAALAAALALRAALAALARAELA. #eerLELAAAALLALAELERACAEALAASACELE Geceleyin çalışan küçük işçilerin vaziyeti ne olacak? İktısad Vekâleti İş Dairesi Reisli- ğinden verilen resmi tebliğdir: İş kanununun 3 Üncü maddesi mu- gibince sanayiden sayılan işlerde öte. denberi geceleyin çalıştırılmakta bulu- man 17-18 yaşlarındaki kız ve erkek ço- cuklar ile her yaştaki kadın işçilerin şimdilik bir sene müddetle eskisi gibi gece işlerinde çalıştırılmalarına ellin. (Sonu 5$ inci sayfada) ve0d0CCECALACCALAR AA C ACAC LAOLAO SAA ASA SKK AAA AAASSS ASA LA SAA RA KA * * * , * * * * * * * * * 4 * * M : : : * : * : * : : : * : Finans bakanı B. Venson Oriol söz alarak hükümetin muhtelif ta- rihlerde umumi kredi aleyhinde aynı hücumlara uğramış olduğunu ve 50 milyardan fazla bir servetin memleket dışına gitmiş olduğunu hatırlatmış, hükümetin kalkınma hareketini başarmak için parla- mentonun itimadını istediğini söy- lemiştir. B. Flanden'in tenkidleri Bundan sonra kürsüye çıkan B. Flanden, eskiden aynı vaziyet karşt- sında kalan Kayyo, Dumerg ve Puan. kare'ye de tam salâhiyet — verilmemiş olduğunu ve vaktiyle bunu istiyenlere sosyalistlerin muhalefet ettiğini hatar- latmış, hükümetin vergileri ve tütün ve kibrit fiatlarını arttırmak — isteme- sinden dolayı kaygılarını bildirmiştir. B. Pol Reynonun tenkidleri Müuhaliflerden B. Pol Reyno, hükü. metin mali politikasının muvaffakıyet. sizlikle neticelendiğini söylemiş ve 7 milyardan fazla olan son istikraza rağ- men hükümetin karşılaştığı devamlı e. kıntıları saymıştır. B. Blumun nukta Bundan sonra kürsüye gelen Başba. (Sonu 5 inci sayfada) Fon Noyrat Londraya Gidiyor Londra, 16 (A.A.) — Alman Dış Ba. kanı Fon Noyrat'ın yakında Londra'ya yapacağı ziyaretten bahseden gazeteler, görüşmeler esnasında bilhassa İspanya metclesiyle yeni bir batı paktının bahis mevzuu olacağını yazmaktadırlar. Tay- miş, geçenlerde kontrol işi hakkında dört devlet arasında yapılan anlaşmadan sonra vaziyetin daha iyileştiğini kayde » derek, bu ziyaretin, mutad ve hormal temaslar çerçevesine dahil olduğunu ya- zıyor ve ingiliz politikasında bir değişik lik olmıyacağı neticesine varıyor: — zira B. Noyrat teklifler getirmiyecek ve Lon- dra'da bir müzakere programı bulmrya- caktır. Deyli Telegraf bu ziyaretten fransız hükümetinin baberdar edildiğini bildiri- yor. Morning Post, ziyaret esnasında 'Tuna ve Avusturya'nın istiklâli mesele- lerinin de görüşmelere mevzu teşkil e - deceğini yazıyor. Deyli Helarid'da, bu ziyaretten, kısa olmasına rağmen ehemi- yetli neticeler bekleneceğini söylüyor. Pres Asosyeyşin'e göre, B. Eden Fon Noyrat'la temasa pek az fırsat bulduğu için bu ziyaret iyi karsılanacaktır. Fransız gazetelerine göre Paristen bildiriliyor; Övr gazetesine göre Fon Noyrat son anlaşmadan istifa- de ederek batı paktı hakkında da husu- «i bir mukavele yapılmasını temine çalı- şacaktır. Eko dö Pari de, İngilterenin yaptığı davetin Almanyanın arzusuna uygun olduğunu, zira Almanyanın Ce - nevrede hazır bulunmadığını söylüye «