16 Haziran 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16 Haziran 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Atatürk kabul buyurdular Istanbal, 15 (Telefonla) — Baş- bakan İsmet İnönü ve Dış işler Ba. kanı Dr. Aras, bu sabah 9,40 da hu- susi trenle Ankara'dan şehrimize gelmişlerdir. İç işler Bakanı ve C, H. P. Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya, Cumhur Roişliği Genel Sekreteri ve Başya - veri, İstanbul Valisi Üstündağ, Or- du müfettişlerinden General Ali Said, Kargeneral Ali Fuad ve öteki generaller, vilâyet ve belediye mu- j Sinleri, emniyot direktörü, başba- Gündelik, I. İnönünün Nutku Kemal UNAL Büyük Millet Meclisinin sürekli te- zahürlerle dinlediği nutuk; dündenberi yürekleri en geniş emniyet ve iftihar yle doldurarak, yurd - ufuklarına ktadır. Başbakanın dünkü söz- leri ulaştığı her yurddaş kalbine yeni ve ferah bir kuvvet verecek, her düşü- nene de milli şuurdaki isabetin yüksek derecesini gösterecektir. Türkiye halkı, nutkun satırları için- de bir daha göreceklerdir ki, Ulu Ön- der'in eşsir dehasiyle açtığı yolda çok ve bem pek çok ilerlemiş -bulunuyo- ruz. aşbakan ; eriştiğimiz yüce merha- lelerin diş ve içteki farık v kür ve vazıh üslübu iç; ti : “Politikamızın vasfımızın yle vermişleri i siyasi ve coğrafi tleri; bize, kendimize mahsus m faaliyetler göstermektedir. ecektir.,, larındaki asil kandan şubede olduğu istikameti de yeni devlet beri ufak bir inhina hissi bile vermekten şiddetle gekinmiştir. Onun mukavemeti, mani- aların çetinliği nisbetinde sert ve hat- tiklâlimizin, tikadaki in kuruluşundan Kibi, tâ haşin olmuştur. Bir hakikattir ki yeni saran sami t ve saygı muhiti yıl biraz daha genişlemiştir ve genişle- mektedir. Sayım İnönü, 1937 haziranı- nın on dördünde, Kemalist Türkiyenin dostlarını ve karşılıklı haysiyet ve şe- ref hissine dayanan dostluklarını an- latırken yakın üç kıtadaki devletlerin çoğunu sevgiyle anmış oldu. Başbakan nutuklarında muvaffak türk politikasının esaslarını vermişler- dir. Kemalist Türkiyenin dünya işleri- ni görüş ve düşünüş tarzını izah eden bu esaslar her zaman mihrakımı Büyük Millet Meclisinin yekpare itimadında bulan milli Türkiyeyi her politikamızın istiklâliy- Başbakan hü- Si ve coğrafl vaziyetimizin yetlerinden gelen faaliyetlerin te- ahhüdlerimizle mücsses dostluklarımız- la asla tearuz etmediğini ve tearuz ct- miyeceğini,, anlatırken bu esasa daya- nan Sovyet dostluğunu bariz bir misal olarak verdiler. Nutuklarında ahenkli bir teselsül içinde yer alan diğer dost- luklar da bünyelerinde bu esası — taşı- maktadırlar ve hepsinin geniş kaynağı ise Başbakanm “siyasi zihniyetimiz ©- larak anlaşılmasını,, istedikleri şu ana fikirde toplanmaktadır, Bir sulh davasında bakiki ve sami- ml bir hâdim vaziyetindeyiz, Kendi ve. saitimizin faaliyet sahamızın dahilin. de beynelmilel sulbun muhafazasına ça- Jışırız ve Türkiyenin hayır ve menfaa. tini sulhta bularak onun daima muha. faza edilmesi temennisindeyiz. ( Sonu 4. ünctü sayfada ) ULUS ADIMIZ, İnönünü kanımızı istasyonda karşılamışlar - dır. Başbakanımız validesini ziyarete gitmiş, B. Aras da Porapalas oteline inmiştir. Bundan sonra Atatürk baş- bakanla dış işler bakanını kabul bu- yurmuşlardır. Başbakanımız Filor - ya'ya gitmiş, biraz sonra Atatürk de Filorya'ya gelmişlerdir. Atatürk be- raberlerinde İsmet İnönü de olduğu halde Yoşilköye giderek Eskişehire hareket eden kadın tayyareci Sabi- ha Gökçen'i uğurladıktan — sonra dönmüşlerdir. *—1010100010.01010101010: ---0 eee eee .. aas0100010616616161010166 ANDIMIZ B. Metaksas Yanya'da mühim bir nutuk vererek 4 ağustos 1936 dan beri Yuna- nistan'da başarılan işleri — anlatmıştır. Tafsilât 4. üncü sayıfamızdadır. Ispanyada harb şiddetlendi Madrid boşaltılacak Âsiler hükümet merkezine karşı büyük bir taarruz hazırladılar Âsiler Bilbao'nun ilk evlerine girdiler 'adrid'de bir hava bombardımanı esnasında bir erddenin hali Asi tayyareler Madrid üzerinde uçup şehrin ı'ııır.inı bıyınııızfn_ılu ata rak büyük bir taarruz hazırladıklarını bildirmişlerdir. General Miaja şehrin boşaltılmasını emretmiştir. Bask cephı Şehirdeki kadınlar, çocuklar ve ihtiyari tolu Bask hükümeti şeşhri sonuna kadar müdafaaya karar — vermiştir. esindeki âsi tazyiki çok fazlalaşmıştır. lar Santander'e naklolunmaktadır. İspanya hâdiseleri hakkındaki tafsilât üçüncü sayfamızdadır. Ismet Inönünün |Bigada köylüler kendi çalışmalari!> büyük bir bataklığı kuruttular Nutkunda bazı Düzeltmeler Ankâara, 15 (A.A.) — Anadolu Ajan- S1 aceleye mebni Başvekil İnönünün be- yanatını kendi notlariyle neşretmişti. Meclis zabıtlarına göre eksik olduğu görülen kısımları ilâve olarak neşredi- yoruz. Soövyet ittihadı ile olan münaseba-. tımız hakkındaki beyanatın son cümle. si olan “bu bususiyet bizim taahhüdle. rimizle, müesses dostluklarımızla ve ilk gündenberi yakın bir dostlukla, biri birimizi takdir ettiğimiz — Sovyetlerle münasebatımızla asla taarruz ctmemiş ve asla taarruz etmiyecektir.,, cümle- sinden sonra aşağıdaki fıkra ilâve edile- cektir : “M. ofla mutabık olarak mü. şahede ettik ki, türk sovyet dostluğu ber iki memleketin siyasetinde devamlı unsur olarak payidar kalacaktır.,, Afganistan hakkındaki beyanatın son cümlesi olan “şüphe yoktur ki, hariciye wekilimiz Kâbilde afganlı dostlarımızı ziyaret etmek için eline geçecek ilk fır. sattan istifade edecektir.,, den sonra (Sonu 4, üncü sayfada) 5 No, 5708 DIR KURUŞ 'HERYERDE ÇARŞAMBA—I 16 Haz an 1937 Tel: Başmuharrir 1063 Yazı İşleri Müd. 1062 18 inci Yıl GÜNÜN MESELELERINDEN Ucuz petrol ve ucuz benzin Taksi fiyatlerinde de ucuzluk temin edilebilecek mi ? Kamutay son toplantısında; bütün memlekette derin bir sevinç ve şükran uyandıran petrolun ve benzinin ucuzlaması kanun projesini ka- bul etmişti. Kanunun 15 temmuz yerine neşri tarihinden yürürlüğe girme- si kabul edilmiş olduğundan mem- lekette ucuz benzin ve petrol satı- şı; hafta içinde başlamış olacaktır. 'Tuz ve şekerden sonra ucuz benzin ve eptrol tüccarın, köy şehirli- nin, çiftçinin, küçük — sanat ve bir kelime ile bütün milletin hayatı- Cumhuriyetin, sahibinin nâa tesir — yapacaktır. memleket için son senelerde aldığı ted« birlerin en değerlilerinden biri olan bu kanun karşısında alâkadarlar ne düşü- nüyor? Endüstri erbabı ne düşünüyor? Şoförler ne düşünüyor? 'Taksi fiatları ucuzlayabilir. mi?... Bunun hakkında beşinci sayfamızda güzel bir yazı bulacaksı Ucuzlaması çok - mühtemel olan Taksiletden biri Türk -Fransız ticaret anlaşmaları imzalandı Yeni anlaşmaların esasları Ankara, 15 (A.A.) Türkiye cumhuriyeti hükümeti ile Fransa cumhuriyeti hükümeti mümessilleri arasında Anluırı_dı yapılmakta olan yeni ticaret ve klering anlaşması müzakereleri taraf için de memnuniyeti mucib bir şekilde bitmiş ve Türkiye cumhuriyeti hükü- meti namına İktısad Vekâleti müsteşarı B. F. Kurdoğlu ve Fransa cum- huriyeti hükümeti namınma da B- Lescuyer tarafından dün imzalanmıştır Anlaşmanın umumi - esasları şunlardır: İki memleket arasında ticari mübadeleler iki ana yol takib ede- cektir: hususi takas ve umumi kli- ring. Fransaya ithal olunan mallar grupuna (Sonu 4. üncü sayfadı) | Yeni Çiftlik köyü ehalisi bataklığın kuru tulması dolayısiyle tören — yaparlarken Biga (Hususi) — Kazamızın yeni giftlik köy eha si, bütün köylülerimi- xze bir önrek teşkil edecek bir başarı el- de etmişlerdir. Yeni çiftlik köylüleri, köy erazisi içinde ECE gölünün yap- tığı bataklığı kurtmağa karar vermiş- ler ve hiç bir yardım görmeden ve Bırf kendi teşebbüsleri ile bataklığı kurut. muşlardır. Köylüler bataklığı kurtmak suretiyle tam 20.000 dekar erazi kazan. mışlardır. Köylülerin bu çalışmalarma lâkayıd kalmıyan kaymakamlık bu mü- nasebetle bir tören tertib etmiş ve tö. rene vali de iştirak ederek köylülerin cesaretlerini arttırmıştır. “Inönü,, Vapurunda Yangın çıktı İstanbul, 15 (Telefonla) — Deniz yolları idaresine aid “İnönü,, vapuru Bodrum açıklarında bulunduğu sırada anbarlarından birinde yangın çıkmıştır. Karaya oturan vapurun yolcuları kur. tarılmıştır. Mürettebatın gayretleri sa- yesinde yangının öteki anbarlara geç- mesinin önü alınmıştır. Yangını sön. dürmek için kükürt — buharr kul lanılmaktadır. Bu gece ateşin tamamen södürüleceği umulmaktadır, Gençlerbirliği ile Galatasaray anlaşması Ankaranın Gençlerbirliği kulübü Galatasary ile anlaşma yapmıştır. Buna göre, bu iki kulübün âzaları diğer kulüb lere geçemiyecekler, buna muhalif bir hareket olduğu takdirde oyuncunun çıktığı kulüb diğerine 1500 lira tazmi. mnat verecektir. Bu anlaşmanın, İstan. buldaki Fener « Güneş muhtelitine kar. gı bir Gâlatasaray - Gençlerbirliği yap- mak gayesini güddüğü söylenmektedir. Galatasaray bu anlaşma mukabilinde Ankaradaki Azalarının aidatını Genç. lerbirliğine terk etmektedir.