16 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

16 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Tuncelinde kararlaştırılan ıslahat mutlaka yapılacaktır Dersimde son hadiseler nasıl başladı: Sabiha Gökçenin kahramanlığı
 Başvekilimizin nutku Muhterem Başvekilimiz İsmet İnÖnü, akıllı ve tedbirli faaliyet ile dolu bir mesal devresi neticesinde
 Dün iş kanununun tatbirkine başlandı Müfettişlerden biri sanayicilere yeniden izahat verecek İş kanununun tatbikine dün...

Dünden itibaren her tarafta iş kanununun tatbikine başlandı. Madrid kumandanı sivil ahalinin çıkma- sına karar verdi. — mam Sene 19 No. 6703 — Fiati her yerde 5 kuruş Kahraman tayyareci Sabiha Gökçen dün Eskişehire hareket etmiş, Atatürk ve İsmet İnönü taraflarından uğurlanmıştır. Yukarıda Sabiha Gökçenin uğurlanmasına ait üç enstantane görünüyor Tuncelinde kararlaştırılan ıslahat mutlaka yapılacaktır Dersimde son hadiseler nasıl başladı? Sabiha Gökçenin kahramanlığı Başvekil Ismet Inönü bu akşam Ankaraya gidiyor. Oradan Şarka hareket edecek Başvekilimizin Muhterem Başvekilimiz İsmet İn- | Önü, akıllı ve tedbirli faaliyet ile dolu bir mesa! devresi neticesinde Büyük Millet Meclisinde devletin harici ve dahili siyaseti hakkında mutad bü- yük nutuklarından: birini muvaffa» kiyetle irad etti. İsmet İnönü ekdiği- Nİ bilmiş ve arkasında bıraktığı ça- ışma hazinesine mukabil aldığı mah- pek haklı - bir meiinuniyet en olgun bir siyasi manzarasi yordu. lin duyduğu bu pek yerin mnuniyet ve itimada bütün yetle iştirik etmektedir. Görüyoruz ki memleketin mu ratını elinde tutan hükümet, icap elliği zaman lif vesilelerle mesuisinin bilân- millete arzetmeğe müsaraat gösteriyor ve “her defasında kalble- rimizi iftihar rürla kabarta- cak, vatanın istikbali hakkın- | da derin bir kanaat verecek maddi ve bâriz delillerle karşımıza çıkıyor. İsmet İnönü iptida harici siyase- timizi gözden * geçirdi. Onun lari açık, veciz konuşmaktır. > Hitabet sevmez, Fakat sözl traş edilmiş bir pırlanta gibi bir parlayışı vardır. Bunlar.ona özlerinin dolgunluğundan ileri geli- yor, elde edilen semerenin canlı ve mebzül olmasından neşet. ediyor. Onun için - ımuhtorsın Başvekilin nu- tukları lâ sonuna kadr gittikçe ar- tan bir alâka ile takip edilir İsmet İnönü harici * siyasetimizde bilhassa Türkiye - Sovyetler miinase- batı üzerinde-durdu.-Sovyet Rusya dostluğu tâ ilk günlerden beri mili 'Türk hükümetinin en esaslı, en sadık hattı hareket kaidelerinden birini teş- kil etmiştir. Zaman zaman çıkan de- dikodulara rağmen bu dostluk hiç sarsılmadan devam ediyor. İsmet İn- önü sathi “düşünenlerin arasıra ka- pıldıkları bu mütalâaların hikmetini pek güzel izah etti. Bu, Türkiye siya- setindeki hususiyeti iyice kavrıyamı- yan kimselerin birer yanlış zehapla- rından ibarettir. Türk politikasının hiç bir zaman feda edemediği bir is- tiklâl vardır. Siyasi ve coğrafi vazi. yetimiz bize bir takım hususiyetler (Devamı 4 üncü sahifede) | tedbir 'Tunçelindeki hârekât hakkında ge- len haberlere göre âsiler cenuplan geçtiği iddia edilen bazı casusların tahrikâtına kapılmışlardır. Bunlâr | kerakol, köprü, yeni mülki teşkilât yapılmamasını, silâhlarına dokunul- mamasını, pazarlıkla vergi vermele- rini istemişlerdir. Bundan sonra bir karakola hücum edilmiş, ahşap bir köprü yıkılmış ve serkeşçe bazı hare- ketler yapılmıştır. Bu vaziyet üzerine derhal icab eden tedbirler alınmış, âsilere karşı modern ğ ve müessir silâhlarla mukabele edil- miştir. Bunun üzerine bir kısım Âsi- ler teslim olmuşlardır. Hükümet icab eden tedbirleri almıştır. Askeri hare- inde âstler bir çember içine alınmışlardır. Bazı çeteler gerilere sarkarak Maz- gird, Pertek ve Harçik köprülerini tahrib etmek istemişlerse de bu teşeb- büs akamete uğramıştır. Bunun üze- rine âsiler Töjük dağlarına ilticaya başlamışlardır. . “Âsiler 5,000 Okadar tahmin ediliyor. Kendilerine beyan- nameler atılarak hükümetin şefkati bildirilmiştir. Bir müddet sonra bir çok âsiler teslim olmuşlardır. Harekât her tarafta muvaffakıyet- le inkişaf etmiştir. Kâğan “âsller 500 senedenberi âsilerin ilticagâhi olan Kutu derösile Sultanbaba dağlarına Sığınmışlardır. Buraları 8000. metre | irtifada, sarp kayalıktır. Buralarda sığındıkları mağaraların tahribi için ınmuştır Sabiha Gökçen tayyaresile muvaf- fakıyetli uçuşlar yapmıştır. Relisler- den Rızanin evini muvatfakıyetli şe- kilde bombardıman etmiştir. * Kutu deresile Sultanbaba dağlarındaki âsi- ler tamamen muhasâra edilmişlerdir. Âsiler ötedenberi çapulculuk yapan grup ve çeteleridir. Bunlar da bugün- lerde tenkil edileceklerdir. 'Tunçli adı. verilen. Dersim asırlar. danberi hükümet nüfuzu teessüs et- memiş, pek iptidai bir yerdi. Hükü- met burada medeni tesisat yapmağa kalkınca bu iptida iyi karşılanmış, son. râ bazı telkinat üzerine bir kısım Tels- ler halki ayaklandırmışlardır. Fakat hükümet çizdiği programda devam etmiştir. Yakında bu havalide tam bir sükün teessüs edecek ve hükümet kararlaştırdığı ıslahata başlıyacaktır. Başvekil şehrimizde Dün sabah şehrimize geldiğini yaz- dığımız Başvkil İsmet İnönü ve Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras, Dolmabahçe sarayına gitmiş- İer, Ataürk tarafından kabul edik mişlerdir. İsmet İbönü Ereoköyüne giderek Başvekil İsmet İnönü nutkunu söylerken bir müddet eniştesinin evinde istira- hat etmiş, sonra İstanbul tarafına geçmiş, otomobille Floryaya kadar bir gezinti yapmıştır. Başvekilin bu akşamki trenle Ankaraya dönmesi ve Toros > ekspresile şark yilâyetlerine seyahate çıkması muhtemeldir. Kurun refikimize göre Başvekile Şark söyahatinde Dahiliye Vekili ve Parti umumi sekreteri B. Şükrü Ka- yanın da refakat etmesi mühtemel- dir, Başvekilin o Tunçelindeki ıslahat programına dair Mecliste vukubulan beyanatı -her tarafta büyük mem- nuniyet uyandırmıştır. İcrası karar- laştırılan ıslahatın yakında tama- men tatbik edileceği ve burasının da refaha kavuşacağı muhakkak sayıl- maktadır. İ Dünkü nutkun eksikleri Ankara 15 (A.A;) — Anadolu ajan- sı aceleye mebni başvekil İnönünün, beyanatını kendi notlarile neşretmiş- ti. Meclis zabıtlarına göre eksik oldu- ğu görülen kısımları ilâve olarak neş- rediyoruz: (Devamı 4 üncü sahifede) İş kanununun tatbikine dün sabah- tan itibaren başlanmıştır. İş yerle rinin çoklukla bulunduğu şehrimiz- de, iş dairesi üçüncü mıntaka âmirli- gi müfettişleri dün sabahtan itibaren kanuna tâbi iş yerlerini teftiş ve kon- İrola başlamışlardır. Bu teftiş ve kon- trollar gündüz ve gece devam edecek- tir. : Diğer taraftan kanuna tâbi iş yer- anlıyamalmışlar ve yahud da anlama- aja, sivil ahaliye Madridin derhal neral bütün siyasi teşekküllerle ame- dım etmeğe davet etmiştir. Paris 15 — Madridde büyük mü- dafaa hazırlıkları yapılıyor. * Bilbao düşerse asilerin Madride kati hü- cumlara başlıyacakları tahmin edil. lerinden birçoğu-iş kanununu ya henüz tahliye edilmesini emretmiştir. Ge- | Dün iş kanununun tatbikine başlandı Müfettişlerden biri sanayicilere yeniden izahat verecek mış görünmektedir. Kanunun ehem- miyeti aşikâr olduğundan kulaktan kulağa duyulan yalan, yanlış haberler bile patronları alâkadar dairelere sev- ketmektedir. 48 saatlik mesai zamanı etrafında bir gazete tarafından yapi lan yanlış neşriyat da dün birçok pat- ronların iş dairesini doldurmalarına sebep olmuştur. Bu arada bir kısım sanayiciler de sanayi birliğine müracaat ederek ken- (Devamı 4 üncü sahifede) Madriddeki bütün sivil ahali çıkarılıyor Bilbao düşerse Madride kat'i hücumlar yapılacağı anlaşılıyor Madrid 15 (A.A.) — General Mi- | mektedir. Hükümet bu ihtimali dü- şünerek tedbir almaktadır. Yeni muharebeler Madrid 15 (A.A.) — Casa del Cam- le teşekküllerini, tahliye işlerine yar- | po mıntakasında milisler, Casade Labor ile Torrecilla ve Casa del Guar- dayı kuvvetli bir topçu ateşi hazırlı- ğından sonra, işgal etmişlerdir. Hü- kümetçilerin tankları, tanklara karşı (Devamı 4 üncü sahifede) — Müjde çocuklar, bizim dayı Göztepede köşk tutmuşl...