16 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Li a ge ARE. Hariciye ve iktisad vekilleri Bağdada gidiyorlar Iktisad vekili Bağdaddan dönüşte maden sahalarında tedkikat yapacak Bu akşam Başvekille beraber, An- karaya dönecek olan Hariciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras, yanında İktisat vekili B. Celâl Bayar bulunduğu hal- de, cuma günü akşamı Toros eks presile Bağdada hareket edecektir. Sabah gazetelerine göre, iki vekile Riyaseticumhur başyaveri Celâl, Sü- mer Bank umum müdürü, maden ens- titüsü müdürü B. Reşid, Hariciye ve- kâleti kalemi mahsus müdürü B. Re- fik Âmir refakat edeceklerdir. Irak bâşvekilinin mektep arkadaşı ve şahsi dostu olan Kırklareli mebu- $u B; Şakir Kesebirin hevetle beraber gitmesi düşünülmüş ise de Ziraatve- killiğine tayini dolayısile seyahati ge- ri kalmıştır. Hariciye vekilimiz, Bağdadda üç gün kalacak, sonra Irak hariciye nâ- rile beraber 'Tahrana gidecektir. Şark mişakının Tahranda imzalan- ması kuvvetle muhtemeldir. Hariciye vekilinin Bağdaddan hare- ketinden sonra İktisat Vekili de döne- cek ve maiyetindeki mütehessıslarla beraber, Şark vilâyetlerinde maden sahalarında tetkikat yapacaktır. An- karadaki Irak ve İran elçileri de Hari- tiye ve İktisat vekillerile beraber hs- reket edeceklerdir. Bilbaoda sokak muhare. beleri başlamak üzere Asiler son müdafaa hattını, geçtiler, şehrin kenarındaki tepelerde harbediyorlar Valencin 15 (A.A) - tarihin kaydettiği en zalimane bom- bardımanlara maruz bırakılarak iki aydanberi devam eden taarruzlar neti- cesinde düşman Bilbaoya yaklaşmağa muvaffak olarak istihkâm çemberi- nin birkaç noktasını yarıp-şehre ya- kın. tepeleri işgal etmiştir. Yalnız meşru hükümeti mutazarrır eden ademi müdabale paktı komedi- sing. rağmen. düşman son. aylar zar- fında teyyarekuvvetlerini,dört mis- dine çikarrmş ve gerek Portekiz hrudu- dundan gerekse müfsidlerin elinde bu- lunan limanlardan tayyare, top ve Otomatik silâhlar tedarik etmiştir. Şiddetli muharebe Bilbao 15 (A.A.) — Bilbao civarın- Gaki muharebeler, şiddetle devam et- mektedir. Baskler de büyük bir faa- Diyete geçmişlerdir. Bask topçuları asi Müda- | mevzilerini şiddetle bombardıman et- faa Nezareti tebliğ ediyor: Sivil ahali, | mektedirler. Sivil ahali sükünetni mu- hafaza etmekider. Bütün şehir mü- dafas hazırlığlle meşguldür. Dün saat 22 de bombardıman tekrar başlamış- tır. Bask hükümeti reisi Aguirra, Bil- bao halkını müstevlilerle mücadeleye devam elmöğe teşvik etmekle, fakat kadınlarla çocukların ve ihtiyarların şehri tahliye etmeleri lâzım geldiğini de tasrih eylemekiedir, Paris 15 — Bilbao cephesinde mu- harebe şiddetle:devam ediyor. Asilerin Atatürk iŞehir dahilinde bir gezinti yaptılar, Deniz köşküne de gittiler Büyük Önder Atatürk dün refa- katinde Başvekilimiz İsmet İnönü ol duğu halde şehir dahilinde bir gezinti yapmış, bilâhare Florya deniz köşkü- ne gitmiştir. Burada bir müddet isti- rahat eden Atatürk saat 16,15 de be- raberinde İşmet İnönü ve Dahiliye ve- kili Şükrü Kaya olduğu halde Yeşil- köy tayyare istasyonuna giderek Es- kişehire dönmekte olan kahraman kadın tâyyarecimiz Sabiha Gökçeni uğurlamışlardır. 4 Başvekil Kastamonuyu ziyaret edecek Kasiamolu 15 — Başvekil “İsmet İnönünü Kastamonuyu * ziyârete das vet için Ankaraya gilen heyet-dön- müştür. Başvekil İsmet İnönü ağus- tosta Kastamonuyu ziyeret ederek bir hafta kadar kalacaklarını vaadet- mişlerdir. Tarih kongresi Kongreye bütün tarih hocaları iştirak edecek Ankara 15 (Telefon) — Maarif Ve- kâleti, reayıs ayı içinde İstanbulda toplanacak olan büyük tarih kon- gresine bütün tarih hocalarının iş- tlrik etmelerine kârlar vermiştir. Kongreye iştirik edecek hocaların harcırah muameleleri şimdiden y&- pılmaktadır. Iş teşkilâtı şehrin kenarına kadar geldiklerini ve İleket 14 mıntakaya ayrıldı bazı evlere Frankonun bayrağını çek- tiklerini bildirmişlerdir. Fakat bu ha- ber henüz doğru değildir. Asiler şeh- re yakın tepelerde çarpışıyorlar. Hükümet kuvvetlerinin şehri tahli- ye için asilerle müzakereye giriştiği hakkında çikan haberlerin aslı olma- dığı anlaşılmıştır. Mlisler şehri sonu- na kadar müdafaa edeceklerdir. Çadırcılar çarşısında büyük bir yangın Bir mobilya fabrikası tamamen altı mağaza da kısmen yandı Beyazıtta Çadırcılar çarşısında 27 numaralı mobilya fabrikasında dün akşam #aat on sularında yagın çık- muşlır, Ateş birdenbire büyümüş ve çok kısa bir müddet içinde fabrika tamamen alevler içinde kalmıştır. Ateş bu mağazanın bitişiğindeki diğer mağazalara sirayet etmiş ve altı mağaza da alevler içinde kaldıktan sonra ateş yangın kulesinden görül- dükten sonra itfaiyeye haber veril miştir, İstanbul grupu derhal yangın ye- Tine gitmiş ve yangının ehemmiyeti karşısında Beyoğlu itfaiyesinden de yardım istenmiştir. Her iki itfaiyenin gayreti sayesinde yangın söndürül- müştür. Mobilya mağazası tamamen, diğer mağazalar da kismen yanmıştır. Yangın çıkan mobilya mağazası B. Abdulvehaba aiddir. Tahkikata de- Yam ediliyor, Ankarada bir antropoloji kursu açılacak Ankara 15 (Telefon) — Burada bir antropoloji kursu açılacak ve kursa Maarif Vekâletinde çalışan doktor- lar iştirâk edeceklerdir. Kursu biti- ren doktorlar memleket dahilinde seyahate çıkacaklar, uğruyacaklar Türk - Alman | ticaret anlaşması | Heyetimiz ayın yirmi beşine doğu Berline gidecek Ankara 15 (Telefon) — Almanya ile akdedeceğimiz yeni ticaret laşması müzskerelerine iştirik etmek üzere Berline gidecek olan hyetimiz bu ayın yirmi beşine doğru Ankara- dan hareket edecektir. Heyetimiz, İktisad Vekâleti müs- teşarı B. Kurdoğlu Faülğin riyasetin- de hariciye, Türkofis ve Merkez ban- kası müemessilerinden mürekkeptir. Müzekerelere oOBerlindeki ticaret ataşemiz de iştirâk edecektir. Müza- kerelere 3 temmuzda başlanacaklır. Hamidiye Dubrovinkte Ziyaretler yapıldı, zabitlere bir ziyafet verildi Belgrad 15 (A.A.) — Türk harp ge- misi Hamidiye Yugoslavya donanma- sını ziyaret etmek Üzere pezar günü Dubrovnik'e gelmiştir. Hamidiyenin süvarisi, Belgrad sefa» reti müsteşarı le Dubrovnik deniz mektebi kumandanı, merkez kuman- Ankara 15 (Telefon) — 1 temmuz tarihinden itbaren faaliyete geçe cek olan yeni iş teşkilâtına ait kad- | rolar tasdik edilmek üzere Vekiller heyetine verilmiştir. Yeni teşkilâtla memleket bu sene için 14 iş bölge- sine ayrılmıştır. Bu bölgelerin mer- kezleri şunlardır: Ankara. Zongul dak, İstanbul, İzmir, Edirne, Kütah- ya, Aydın, Antalya, Adana, Malat- ya, Kayseri, Samsun, Trabzon ve Di- yanbekirdir. Her bölgeye üçer, dörder vilâyet bağlı olacaktır. İş kanunu hükümle- 300 binden fazla olarak tahmin edil mektedir. Romanya - Gekoslovakya münasebatı İki devlet reisi dün iki saat görüştüler Bükreş 15 (A A.) — B. Hodzave Tataresko, bugün iki saat görüşmüş- lerdir. İki devlet adamı, bu görüşme- leri esnasında, Çekoslovakya ve Ro- manyayı doğrudan doğruya alâkadar eden meseleleri ve ezcümle Romanya- nın Çekoslovakyadan sipariş ettiği harb levazımının finansmanı mesele» sini mevzuu bahis etmişlerdir. İki Başvekil, ayni zamanda, bütün siyasi meselelere de kısa bir göz atmışlar- dır. B. Hodza, bilâhare Kral Karol tarafından kabul olunmuştur. Yogoslav elçisi dün Ankaradan ayrıldı Ankara 15 (Telefon) — Hariciye siyasi müsteşarı B. Numan Mene- mencloğlu bugün Orman çifliğinde Yugoslav elçisi şerefine bir veda 3zi- yafeti vermiştir. Ziyafette kordip- lomatiye mensup bazı zevat bulun- “| kararnameler isdar etmek tçin mezumi- Kadrolar hazırlandı mem- Yunan Başvekili mühim bir nutuk söyledi “Yunanistan için kurtuluş harbleri bitti vaktile kendilerine karşı harbettiklerimiz bugün en iyi dostlarımızdır,, diyor Atina 15 — Yunan Başvekili B. Metaksas dün Yanyada bir nutuk Söyliyerek. Yunanistanın 1936 dan evvelki vaziyetini izah etmiş ve de- miştir ki: «— Biz sulhperver bir milletiz. Harp ve #ütuhat sevdasında değiliz. Hudutlarımız dahilinde vaziyetimiz- den menunuz. Fakat bize ait olan şeyi son nefesimize kadar müdafaa | etmek vazifemizdir. Hattâ malik ol- | dukları şeyleri ilelebed muhafaza et- meleri iin Balkan yarım adasındaki | dosllarımıza icabında yardımda bu- lunmak ta vazifemizdir.» Bundan sonra gençliği selâmlıyan Yunan Başvekili: «Yunanistan için kurtuluş harp- leri sona ermiştir. Vaktile kendile- rine Karşı harp ettiklerimiz bugün, en iyi dostlarımızdır ve daima onlar- la birlikte ilerliyeceğiz.» demiş, bü- tün davetliler, talebe, Era Baş- vekili ayakta oldukla alde dakika- Jarca slkışlanuşlardır. Fransız meclisi, Blüme geniş salâhiyet verdi Hükümet mali vaziyete karşı koymak için istediği şekilde hareket edecek Paris 16 — Fransız meclisi, saba- ; ba kadar süren beyecanlı bir içtima- | dan sonra B. Blumün mali vaziyete İ Karşı koymak için istediği tam ve ge- niş salâhiyeti 247 reye karşı 346 rey ile kabul ve tasvib etmiştir. Komü- nistler, hükümete geniş salâhiyet ve- rilmesi aleyhinde rey vermişlerdir. Paris 15 (A.A) — Havas ajansının Ööğrehdiğine göre“B. Vincent Auriol, mebusan meclisinden; frangı ve umu- mi krediyi müdafaayr istihdaf eden yet isteyecektir. Maamafih kambiyo» Jar hiçbir veçhile kontrol edilmiyecek- tir, zira hükümet, Fransanın mal si- yasetinin esasını teşkil eden İngiliz « Fransız - Amerikan para itilâfına sa- dık kalmağa azmetmiştir. Gene öğrenildiğine göreğ, Maliye Ns- zırı, Fransız sermayelerinin spekülâs- yon maksadile harice çıkmasına mâni olmak için banka muamelelerinin kon- İrolüne müteallik bir sistem teklif ede- cektir. Diğer tedbirler, şunlardır; İrad ver- gisinin, posta ve şimendifer tarifeleri- nin arttırılmasile 5 milyar kadar mun- zam bir varidat temin edileceği tah- Von Neurathın Londrayu ziyareti Ingiliz hükümetinin daveti üzerine Löndraya gidiyor Berlin 16 — D. N. B. ajansının bir tebliğine göre Alman Hariciye nazırı Von Neurath İngiltere hükümetinin daveti üzerine 23 haziranda Londra- ya gidecektir. Bu ziyaret münasebe- tile iki hükümet arasında müzakere- ler olmıyacak, yalnız fikir teati edi- lecektir. 936 varidatı min olunmaktadır. Dün ittihaz edilmiş olan kararlar, bu sabah reisicümhurun riyaseti ak tında toplanacak olan nazırlar lisinde İasdik edildikten sonra B. Leon Blum, kanun lâyikasını mebusan meöe lisine tevdi edecektir. Amerikadaki şayialar Vaşington 15 (A.A.) — B. Bastid'in, Fransanın üç taraflı para : ililâlını. terketmek mecburiyetinde kalabilecerisi gine ima suretinde tefsir edilen beya- 4 matı hakkında söz.söyliyen. B, Morgenta: bau, bu beyanatın kendisine bildirik memiş olduğunu söylemiştir. B. Morgenthau, üç taraf itilâfın. Amerika noktai nazarından mera niyete şayan bir surette işlemekte ok duğunu ilâve etmiştir. Bir tekzip Paris 15 (A.A.) — Başvekâlet bir teb» liğ neşrederek hükümetin Eranaz bankasından 10 milyarlık bir avans istemeği tasavvur ettiğ, ve gazolin, şe- ker ve kahve gibi maddelere konan vergileri arttıracağı hakkında dole- şan şayiaları tekzip etmiştir. Alman erkânıharbiye reisi Pariste Sergiyi ziyaret için Parise gidecek Berlin 16 (AA) Öğrenildiğine göre, Almanya büyük erkânı harbiye reisi general Beck, beynelmilel sergi- yi ziyaret maksadile yakında Parise gidecektir. Bu seyahat, tamamile hu- susi mahiyettedir. Meamafih, gene- ral Beckin bu münasebetle Fransa büyük erkânı harbiye reisi general Gameline bir nezaket ziyaretinde bu- lunması pek muhtemeldir. Ziraat işleri 1935 varidatından 25 mil-| Yeni vekil dün müdürlere yon 872,625 lira fazladır Ankara 15 — Maliye Vekâleti 1936 mali yılının 12 aylık tahsllâtını tet- kik etmiştir. 1936 mali yılının 12 aylık tahsilât, 228,640 ,156 lirası haliye ve 12,865,764 Mirası sabıka olmka üzere 245,505,920 Hiradır, 1935 yılı muhammenalına na- zaran fazlalık 25,872,625 liradır. Çocuk ıslahhanelerinden biri Karamürselde kurulacak Ankara 15 (Telefon) — Adliye Ve- kâleti, kurulacak çocuk ıslahhane- leri etrafındaki tedkikatını bitirmiş. tir, Bu sene Iki ıslahhane yapılma. si düşünülüyor. Bunlardan birinin Karamürselde olması muhtemeldir, mühim direktifler verdi Ankara 15 (Telefon) — Yeni Zk raat Vekili B. Şakir Kesebirin b yaseti alımda Ziraat Vekâleti mü- dürleri bir içtima akdetmişlerdir. BU içtimada B. Şakir Kesebir Vekâletin takip edeceği çalışma programı heke kında müdürlere inühim direktifler vermiştir. Adliyede yeniden tahvil, tayin ve becayişler yapılacak Ankara 15 (Telefon) — Adliye Vekâleti, hâkim ve müddelumumi- ler arasında yeniden tayin, tahvil ve becayişler yapacaktır. Buna alt ka ramame hazırlanıyor. Hâkimlerin terfi cedvelini hazırlıyan komisyon da vazifesini bitirmek üzeredir. vok