15 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Diyarıbekir -Cizre hattı hazırlıkları ileriliyor 65 kilometrelik kısmın etüdü müteahhide ihale edildi Diyarıbekir (Akşam) —
 Başvekil hükümetin harici ve dahili siyasetini izah ederek itimad aldı Tuncelinde jandarma ve hükümet kuvveti tamamen teessüs
 Ankara 14 (Teleton) — Meclis bugün B. Abdülhalik Rendanın başkanHığında toplandı. Başvekilin beklenen nutkunu söyliyeceği...
 ” Bağdad - seyahati Hariciye ve iktisad vekille: cuma günü gidiyorlar Ankara 14 (Telefon) — Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü
 İnönü vapuru yandı Yolcular Bodrum sahillerine çıkarıldılar Ankara 14 (Telefon) — İktisad V& Kâletine gelen malümata göre,
 Tayyare - fabrikaları Divrikte yakında bir fabrika kurulacak Sıvas 14 (Huzıuıı munahırlmııden) — B.Nuri Demirağ, Divrikte bir

16 sahife Sene 19 — No, 6702 — Piati her yerde S-kuruş SALI 15 Haşiran 1937 —— —— Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) Başvekil hükümetin harici ve dahili siyasetini izah ederek itimad aldı Tuncelinde jandarma ve hükümet kuvveti tamamen teessüs etmiştir « Henüz aklı başı nda olmıyan reislerin biran evvel hükümetin kudretli olduğu kadar adaletli kucağında selâmet araması yegâne çıkar yoldur,, BAŞVEKİLİN BEYANATINDAN: Vergi ıslahında imkân bulduğumuz her mevzuda indirme siyasetine şaş- madan devam edeceğiz Ankara 14 (A.A) — Büyük Millet Meclisinin bugünkü toplantısında ruz- nameye dahil maddelerin müzakere ve kabulünden sonra sürekli alkışlar arasında kürsüye gelen başvekti İsmet İnönü aşağıdaki beyanatta bulunmuş- tur: Muhterem arkadaşlar, Çok feyizli çalışmanıza ara vermek Üzere bulunduğunuz bugünde, hükü- metin dahili ve harci siyaseti hakkın- da yüksek huzurunuzda ufak bir hü- lâsa yapmağı vazife sayarım. Bu hülâsadan sonra eğer, yüksek tasvib ve teşvikinize bizi lâyik görür- #eniz sizden itimad reyi istiyeceğim (Sürekli alkışlar) harici -siyaset “üzerinde “bü- tün münasöbetlerimizi mümkün ol- Guğu kadar açık yürekle ve hiç bir noktasını saklamıyarak olduğu gibi Söylemeye çalışacağım Harici münâ- | miz üzerinde komışularımızla | batımızı birer birer saydıktan | Sonra, umumi siyaset esaslarımız! İ- zah edeceğim. Sovyet Rusya ile münasebatımız | dostanedir Sovyel itlihadı ile münasebalimız do ve samimanedir. Hatta son | zamanlarda bu dostluk yeni bir sami- | Miyetle canlarımıştır. (Bravo sesleri al-! Yişlar) son zamanlarda So lerle a- rTamızda bilâkis soğukluk bulunduğu- nu düşünenler ve farzedenler için bu- kadar açık bir surette söylemem bek ki hayreti maucib olacaktır. Bu'sefer | gerek B. Litvinofla yakından konuşu- $umda ve ge yeni Sivyet büyük ek | Şisinin Ankaraya gelişinde temasla: rımız iki memleket arasındaki dostluk rabıtalarının her iki törafen hakiki i ile tekdir edilmekte olduğunu azarımızda bir kat daha tecelli et- tirmiştir. (Bravo sesleri, alkışlar) Arkadaşlar aramızad soğukluk geç- tiğini farzedenler, şimdiye kadar olan tecrübele'e kâfi derecede dikkat et. Memiş olanlardır. ve bizim siyaseti- mizin hususiyetini olanlardır. Pol Yasi ve coğrafi vaziyetimizin hususi- yelleri bize kendimize mahsus bir ta- kım faaliyetler göstermektedir ve da- ima gösterecektir. Bu hususiyet bizim taahhüdlerimizle, müesses dostlukla: rımızla ve -ilk' gündenberi. yakın bir dostlukla biribirimizi takdir ettiğimiz Sovyetlerle münasebatımızla asla ta- Arruz etmemiş -ve taarruz etmiyecek- tir. (Brova sesleri alkışlar) rak, iran ve Afganistan en yakın dostlarımızdır Arkadaşım Dr. Aras yüksek teveccüh ve itimadınızla bugün ehliyet ve se- Mâhiyet, ve selâhiyeti bir kat dahâ te- barüz etmiş olarak yakında Bağdadı, İ hi bu memleket de İ | habbet hislerile karşılamıştır ve kar- | anlatan Başvekil İsmet İnönü Irakla münasebetlerimiz, samimi- yet ve dostluk mahiyetinde gösterdi- ği iyi tecelliyi her fırsatta bu memle- ketin efkârı umumiyes! tebarüz ettir. miştir. Irakın inkişafi ve terakkisi ve bi- zimle iyi münasebetler beslemek husu- sundaki âzim ve dirayetini bu mem- leket kemalile takdir etmekledir ve daima da edecektir. İranla, esaslı, köklü bir surette mev- cud dostluk münasebetlerimiz ve em- niyetli hislerimiz meclisi âlide son günlerde tasdik olunan ehemmiyetli muahedelerle bir kat daha sağlamlık peyda etmiştir. İranın terakki yolun- da attığı büyük adımlar, Türkiye hal- kının hayranlığını ve takdirini dat- ma mucib olduğu gibi İran - Türki- ve münasebetlerinin ve yakın kardeş- k rabıtaları hissiyatı içinde inkişafı- ktır, (Alkışlar Arkadaşım Dr. Arasın bu seyahati esnasında Kâbile kadar gitmesini ve bizim sorada da dostluk hislerimizi | yakından ifade - etmesini isterdim. Maddi imkânsızlık bu sefer onun se- yahatinin Kâbile kadar uzamasına imkân bırakmıyor. : Fakat bu sözlerim büyük meclisin Afgan milletine karşı olan dostane hissiyatını tebarüz ettirmek içini iyi bir vesisle oldu ise bahtiyarım.- (Al | kışlar) Şüphe yoktur ki, Hariciye vekilimiz Kâbilde Afganlı dostlarımızı ziyaret etmek için eline geçecek ilk fırsattan | istifade edecektir, İngiltere ile münasebatımız inkişaf ediyor İngiltere ile münasebetlerimizin ha- kiki bir dostluk ve emniyet hislerine | müstenid olduğunu söylemek benim için bahtiyarlıktır. İngilterede bulun- duğum zaman da İngiliz milletinin eri | salâhiyettar ricalinde - -memleketin hakkında samimi dostluk hisleri mü- şahade ettim ve en salâhiyettar rical İngilterenin Türkiye hakkında besle Tahranı ve Moskovayi ziyaret edecek- fır. (Alkıslar). diği samimi ve ciddi dostluk hissiyatı- nı memleketime getirmemden mem- BAŞVEKİLİN BEYANATINDAN: Hatay için yapılan anlaş- manın behemhal ve hulüs ile tatbik edilmesi için kâfi müeyyideler mevcuttur nun olacaklarını bana izhar etmişler- dir. (Alkışlar) Yalnız resmi omahfillerde (değil, husui mahafillerde de memleketimiz. hakkında itimad ve sempati gösteril- mektedir. Sulh davasında İngiltere- nin takib ettiği hattı hareketi, zihni- yetimize uygun bulmaktayız. Memle- ketlerimiz arasındaki, itimad hisleri aradaki münasebetlerin inkişafı için xe beynelmilel sulh davasında ve em- niyet havasında kıymetli bir âmil ola- rak müessir olmak için çok faydalı olacaktır, İtalya ile aramız çok iyidir İtalya ile siyasi münasebetlerimiz çok iyi haldedir. İktisadi münasebet- lerimizin en iyi halde bulunması bi- zim ciddi emelimizdir, Akdenizde bü- tün devletler arasında suitefehhüm- lerin izale edilmesi, ihtilâf sebebleri- nin ortadan kalkması ve Akdenizde (Devamı 12 nci sahifede) > Bağdad seyahati Hariciye ve iktisad vekilleri cuma günü gidiyorlar Ankara 14 (Telefon) — Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Arasın Bağ- dad seyahati cumaya tehir edilmiştir. Hariciye Vekili perşembe günü İs- tanbuldan buraya dönecek ve cuma günü buradan İktisad Vekili B, Ce- Ml Bayarla birlikte Toros. ekpresile Bağdada gidecektir. İnönü vapuru yandı Yolcular Bodrum sahillerine çıkarıldılar Ankara 14 (Telefon) — İktisad Ve- Kâletine gelen malümeta göre, An- falyaya gitmekte olan İnönü vapu- runda yangın çıkmıştır. Alevler bir- denbire vapuru sarmış ve söndürüle- memiştir. Vapur bu vaziyet karşı- sında başlankara ettirilmiş ve yol- cular Bodrum sahillerine boşaltıl- Tığlar. Yangının ambardan çıktığı tesbit eğilmiş ise de sebebi öğrenilememiş- tir. Nüfusça zaylat yoktur. Tayyare fabrikaları Divrikte yakında bir fabrika kurulacak Srbas 14 (Hususi muhabirimiz den) — B.Nuri Demirağ, Divrikte bir tayyare fabrikası kurmağa karar vertaiştir, B. Nuri Demiağ bu husus- taki tedkiklerini bitirmek — üzeredir, Ankara 14 (Telefon) — Meclis bu- gün B. Abdülhalik Rendanin başkan- lığında toplandı. Başvekilin beklenen: nutkunu söyliyeceği :daha evvelden malüm olduğu için samiin ve kordip- lomatik locaları tamamen dolmuş bu- Tunuyordu. Denizyolları işletme nizamnamesi- nin bazı maddelerini tadile dair olan kanun lâyihasının ikinci müzakeresi yapılıp kabul edildikten sonra 1871 sayılı kanunun tadili hakkındaki 2442 saylı kanuna müzeyyel kanun Hâyihası, Türkiye - Mısır hükümetleri arasında akdolunan ikamet muahe- deleri hakındaki kanun lâyihası, Di- yarıbokir istasyonundan Irak ve İran hududlarına kadar yapılacak demir- yolları hakındaki kanun İâyihası, petrol ve benzinden alınacak verginin indirilmesi hakkındaki kanun lâyiha- larının birinci müzakereleri yapıla- Tâk kabul edildi. Petrol ve benzin kanunu neşri tarihinden muteber olacak Pertol ve benzin kanunu müzakeresi sırasında münakaşalar oldu. B. Hüsnü Kitapcının, kanunun 15 tenmuzdân değil neşri tarihinden itibaren meriye- Diyarbekir o (Akşam) — Bağ- dada kadar uzatılacak olan Diyaribe- kir - Cizre demiryolunun istikşaf ve etüdleri hazırlıklarına başlanmıştır. Diyarbekir - Cizre hattının Diya- nbekirden itibaren 65 inci kilomet- reye kadar etüdünün yapılması An- karada müteahhidine İhale edilmiş- tir. Etüdlere pek yakında başlana- caktır. Bu hattın ray döşemesi Ciz- reye vardığı zaman, Iraktan uzatı- İ lacak hat t& bitmiş olacağından ay- | nizamanda iki hat yekdiğerine rapte- - Mecliste müzakereler Hariciye vekilimiz dün mühim beyanatta bulundu Hatayın istiklâline ait muahedenin tasdikine dair kanun lâyihası ittifakla ve alkışlarla kabul edildi Meclis yaz tatiline başladı, petrol ve benzin resim- lerini indiren kanun neşri tarihinden muteber olacak | — Orta zamanlarda ticaret şekli nasıldı”... B. Tevfik Rüştü Aras te konulması hakkındaki teklifi kabul edildi. Hatayın istiklâli Ruznamenin en son maddesi Hata- yan istikliâline ve Türkiye - Suriye (Devamı 4 üncü sahifede) Diyarıbekir - Cizre hattı hazırlıkları ileriliyor 65 kilometrelik kısmın etüdü müteahhide ihale edildi dilecektir. Demiryollar inşaat o başmüdürü mühendis bay Abbas Demir, Ankara- dan buraya gelmiştir. e Diyarıbekir. den Cizre ve Vana uzatılacak de miryolü güzergâhlarının istikşaf ve etüdlerini yapmağa memur edilmiş olduğundan . burasını merkez ittihaz ederek bu işlerin bir an evvel başa- rılması için hazırlıklara başlamıştır. B. Abbas, güzergâhı bir defa daha gezerek demiryolunun geçeceği mın- takaları tedkik edecektir. — Pek iptidai idil... Herkes. peşin. para ile alış veriş ederdil.., “ zman ant > Se