15 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

e aç m gl mmm akn. kiii iliği, AKŞAM Meyva bolluğu Bu sene meyva bol olduğu görülü yor. Fiatler hakkında verilen malü- mat hakikaten bir ucuzluk bulundur Zunda şüphe bırakmıyor. Meyva ve meyvacılığı düşünürken yalnız finte ehemmiyet vermenin hiç te doğru ol- eb gözönünde tutmak lâzım” m on beş - yirmi kuruşa kayı * satılıyor diye memnun olabilmek için bu satılan kayısınm ayni zaman. da nefis olmasına da lüzum vardır. Halbuki itiraf etmeliyiz ki bizde pek lezzetli ve son derece nefis meyvalar bulunduğu : halde çarşıda pazarda bunların hakikaten nefis olmalarmı bulmak hemen hemen imkânsızdır, Kayısıyı on beş, yirmi kuruşa alırsir niz; fakat iyi bir İstanbul kayısısı yemek istediğiniz zaman elli, — kuruş vereceksiniz. Bursa şeftalilerinin nefasetini met hetmeğe lüzum var mı? Fakat Bursa şeftalisini aldınız mı, o kadar hamdır ki odun parçasına benzer. O derece- de ki olgun, lezzetli ve nefis şeftali nin nasıl olması unutmuş gibiyiz. Avrupaya gidip te derisini elimizle soyarak suları şakır şakır dökülerek bir şeftali yediğimiz zaman hayretler içinde kalıyoruz. Ankara armudu dünyanın en nefis Armut cinsleri arasında gösterilebilir. Fakat bunu sokaktan aldınız m, yamrı yumru ve kayış gibidir. Sulu ve tam olgun bir Ankara armudu na» dir tesadüf eder bir saadettir. Meyvalarımızı çok ham koparıyo- ruz. Çünkü nakliye zorluğuna başka türlü dayanmıyor. Kayısıya gelince, Anadoluda mebzul kayısının cinsi fe“ hadır, Bunlarda kayısı kokusu yok» tur, Böyle tükenmez bir hazine halin- de yemiş yetiştiren bu tabiate karşı bizim de bir borcumuz vardır; Cinsle- Ti ıslah etmek. İstanbulda tesis edilen fidanlığın a2 bir vakit içinde ne büyük bir te- rakki ve mükemmeliyet eseri göster» diği göze çarpıyor. İşte bu midanlık- lar icab eden taraflarda kurulmalı ve Çoğaltılmalı, mevcut meyva cinsleri» ag ıslahı gayesine doğru yürünme- Meşhur Şam kayısılarının hoşafma hasret kaldık, Bunların tazesi yen- mez bir haldedir; fakat kurusuna da doyum olmaz, Bu cinsin Türkiyede ürememesi kabil midir? İklimimiz her meyvayı yetiştirmeğe müsaiddir, An- cak kabiliyetli olan noktalarda mey- Ya fidanlıkları, istasyonları kurularak halka en nefis cinsleri tavsiye etmek, teşviklerde bulunmak icab eder, Akşamcı a Altın kordonu koparıp kaçan üş aya mahküm oldu Nişantaşında bir apartımanda otu» Tan bayan Aysel adında bir kadın #» partımanın kapısının yanında, durur. ken oradan geçen Şükrü adında biri birdenbire kadının üzerine atılarak , boynunda takılı olan altın kordonu koparıp almış ve kaçmıştır. Bayan Ayselin bağırması üzerine polisler ye tişmişler ve biraz sonra Şükrü yaka» lanarak adliyeye teslim edilmiştir. Dün asliye dördüncü ceza mahke- mesinde yapılan muhakemede Şükrü bu vakayi katiyen inkâr etmişse de zabıta tahkikatı ve dinlenen şahidle- rin İfadelerile suçu sabit olmuştur, Şükrünün üç ay müddetle hapsine karar verilmiş ve kendisi tevkif edile» rek Tevkifhaneye gönderilmiştir. Yeni bütçe Belediye muha- sebe müdürü Ankaraya gitti Vilâyet ve belediyenin 937 senesi bütçelerle yapılacak bazı yeni işler için tahsisat konduğundan bu sene ki bütçenin mümkün olduğu kadar erken tasdik edilmesi için Dahiliye Ve- kâleti nezdinde teşebbüsatta bulun- muştur, Belediye muhasebe müdürü B. Ke- mal, bütçeyi takip etmek ve icap eden izahatı vermek üzere Ankaraya git miştir, Muhasebe müdürü, perşembe günü şehrimize dönecektir. Ayni za- manda belediyenin Avrupadan getir- teceği otobüslerin gümrük resminden. muafiyeti hakkındaki kanun lâyihası Ya Yol vergisinin tahsiline başlanıyor Belediye, yol vergisinin bu sene er- kenden tahakkuk ettirilerek vakit geç- meden taksitlerin tahsil edilmesin! şu- belere emretmişti. Şubelerden gelen rapora göre vi- lâyetin her yerinde 937 senesi yol ven gisi tahakkukları bitmiştir. Bunun için yol parası taksitlerinin hemen tahsiline başlanmasına emir verilmiş” tir. Bu emre göre yal parasının ilk tak» siti 15 hazirandan itibaren tahsil edi- lecektir. Memurlar, yol parası taksiti. ni ağustos maaşlarından verecekler- dir. Carih kız Kendisine yüz vermiyen kunduracıyı yaraladı Evvelki gün akşam üzeri Büyüka- dada bir yaralanma hâdisesi olmuş- tur: Niko isminde bir kunduracı, akşam serinliğinde çarşıda dolaşırken eski- den münasebette bulunduğu Hrisu- la ismindeki rum kızına rast gelmiş, onunla e A yürüyüp geçmek Me bu suretle başlıyan dü münazaası büyümüş, bir aralık Niko, şaka olsun diye, kunduracı bıçağını Hrisulaya vermiş: — Çok kabadayılık ediyorsun, al da hale etmiş, carih Kızı yakalamış, Ni koyu da tedavi altına uldırmıştır. Polis mektebine rağbet Polis mektebinin umumi imtihan- larına başlanmıştır. Bu ayın nihaye- tinde imtihanlar bitecek ve mektep- ten çıkan talebe staj için inzibat mın- takalarına verilecektir. Mektebin yeni tahsil devresi eylülün on beşinde baş- luyacaktır, Büyük Millet Meclisinden bu kere çıkan Emniyet Teşkilâtı kanunu mu- cibince polislerin maaşları arttırıldı. ğından polis mektebine girmek isti yenler bulundukları vilâyetlere müra- caatla muamelelerini ikmal ettirme- ğe başlamışlardır. Orta ve lise tahsili görmüş kimselerin de istikbali temin edilen bu mesleğe fazla talip olduklar rı haber alınmaktadır. ŞEHİR HABERLERİ Adalar arasında Halicin 6 numaralı vapuru ay başında sefere başlıyacak Belediye idaresi Haliç vapurların- dan 6 numaralıyı Akayın emrine ve- recektir, Dün kızağa çekilen bu ver pur beyaza boyanacak ve ay başından itibaren Adalarla Karal, Maltepe a- rasında Akayın aktarmalı yolcularını nakledecektir. Bu vapur ayni zamanda muhtelif Adalar yolcularını iskelelerden aldık- tan sonra Yörükali plAjına taşıyacak- tr. Köprünün eski Kadıköy iskelesin- den çikan dubalar bugün Adaya nak- ledilecek ve Yörükali plâjı önünde bu dubalar iskele olarak kullanılacaktır. Marmaraân arasıra olan şiddetli 'deniz'er de gözönünde bulundurula» rak 6 numaralı vapurun alt birinci ve ikinci smıf yolcular salonunun pen- cereleri çivilenecek ve açılamıyacaktır. El çabukluğu Büyük parayı gösterip yerine küçük parayı veriyorlar Zabıta memurları yeni usul bir do- landırıcıhk faillerini yakalamışlar. dır. Bu işi sabıkallar; bir gümüş Urayı, her hangibirşey salın ala- cağıbir esnafa, ellerinde esnafın göreceği bir şekilde tutarak alaca» ğını almakta ve parayı verirken lira- yı vereceği yerde onun arkasında bu- lundurduğu eski bir 25 liği el çabuk- Tuğu ile uzatmaktadırlar. Parayı alan adam da, evvelce lira- Bu işi yapan sabıkalılar, bu el ça- bukluğu şeklini, diğer her türlü pa- ralardada istbik etmekte, büyük kıymetli para göstererek, afkasından onun ebadında ve ona benziyen kü- çük kıymetli paraları sürmektedirler. Şimdiki halde bu işi yapmakla Suçlu olarak Nuri ve İsmaili isim- lerinde iki kişi tululmuş ve hakların- da takibata başlanmıştır. Iş kanunu Bugünden itibaren tatbi- kine başlanıyör müfettişler taksim edildikleri mıntâ» kalarda faaliyete geçerek kanuna ta- bi iş yerlerini siki bir kontrol altın da bulunduracaklardır. Sıhhi tertibatı olmıyan, işçileri mu» tad yevmiyelerile mesai saati hari- cinde çalıştıran, geceleri müsaadesiz kadınlara ve çocuklara iş veren mü- essestler derhal tesbit edilip şiddet- le cezalandırılacaklardır. Dün, iş dairesinin şehrimizdeki üçüncü mıntaka âmirliğinde bir top- lantı yapılmış, kanunun tatbikatı et- rafında görüşülmüştür. Toplantıda bütün müfettişler bulunmuşlardır, Otomobiller Resim ve harç vaziyeti de tedkik edilecek Otomobillerin senelik musyeneleri ne bugünden itibaren başlanacaktır. Bu muayene, yalnız ehliyet, makine ki- sımiları bakımından değil, ayni zaman» da senelik resim ve harçları verip ver vermedikleri noktasından da yapıla” caktır. Bu itibarle plâka resminden belediyeye borcu olan taksi şoförleri tekrar belediyeye müracaat ederek plâka borçlarının taksite bağlanması» nı rica etmişlerdir. Belediye, bir kısım taksi şoförleri aleyhinde kanuni takibata girişerek hacız muamelesi yaptırdığından bu gi- biler hakkında başka bir YE imkân aleyhlerinde kanun! takibat mii yan taksi şoförlerinin bu son müra€ür atlarının kabul edilip edilmiyeceği re- islik makamının vereceği karardan sonra anlaşılacaktır. Bundan başka İzmit, Çatalca gibi yerlerde kayıdlı oldukları halde sa- hipleri İstanbulda bulunan ve daha siyade İstanbulda işleyen otomobiller vardır. Belediye, bu otomobillerin plör .kalarını almağa ve bunların şehir için- Demiryolu anlaşması Hafta sonunda tarife © kararlaşacak den evvel bir toplantı daha yapılmış ve tenzilâtlı tarifeye son şekli veril. miştir. Türk ve Bulgar murahhasları bur günden itibaren iki toplantı daha ya Tükenmez Halka temiz su içirmek için bazı ye ni tedbirler alınmış. Perakende su sa» tanlar, iyi memba sularını aldıkları depolardan birer vesika istiyecekler miş. Bunlardan su içenler: — Bu iyi su mu?.. dedikleri zaman sucu duvardaki vesikasını gösterecek? — İşte vesikam!. diyecekmiş. Bis de bardağın kenarı dudaklarımızın arasında, gözlerimiz bu vesikada, ra- hat rahat, emin emin bu memba su- yunu hikir lıkır içecekmişiz. Ne iyi değil mi?.. Belediyenin halka iyl su içirebilmek için mütemaği. © yen yehi çareler araması ve bunlara başvurması çok iyi bir şey... Fakat bu vesika usulüne dair olan bavadisi okuyunca aklıma büyük annemin yaptığı «tükenmez» geldi. ne komik içkidir o tükenmez... İsmi gibi bir tür- Ji tükenmez bitmez. Bir sırlı küpün içine muşmula, ay- va, elma, kış armudu, kayısı kurusu, hattâ dut kurusu gibi muhtelif ye- mişler atılır. Üezrine e su ilâve cdi- Tir.. bir müddet sonra tükenmez olur... Bu bereketli içkiden bir bardak içti. miz mi? Küpe hemen bir bardak ta su boşaltırdınız? İki bardak mu içtiniz? Küpe iki bardak su.. üçse üç, dörtse dört.. yani ne kadar tükenmez içer- seniz o kadar su ilâve edeceksiniz. Bu suretle tükenmez hiç eksilmez. di. Aradan aylar, hattâ mevsimler ge- çerdl. Tükenmez küpü olduğu gibi, sanki bugün dolmuş gibi, ağzma ka- Aklıma bu dünyanın en bereketli içkisi gelince düşündüm. Sakın bazı sucular bu tükenmez usulüne müra- caat etmesinler, tükenmez usulile iyi su satmasınlar... Meselâ adamcağız tükenmez küpü gibi, bir iyi su küpü peydahlar. Bir miktar iyi su alır ve «bu zat iyi su almıştır.» vesikasını duvara asar.. bir müşteri geldi mibir bardak suyu küpten lp verir. sonra da İyisu küpüne bir bardak Terkos ilâve eder. 'Tükenmezin bitip tükenmediği gi- bi küpteki iyi su da bir ay, beşay, Ga A ANA a kayla Ee il Küp Allah vere de tükenmez usulü su- cularımızın aklına gelmese... EF. pacak ve noksan kelan bazı tefer. | Gazi Terbiye Enstitüsüne girecek- rüat üzerinde meşgul olacaklardır. Bulgar" murahhas önümüzdeki ler için 9 ağustosta imtihan yapılacak perşembe veya cuma günü yeni tari- Maarif vekâleli tarafından görülen fenin esaslarını Sofyaya götürecektir, Ayni gün Türk murahhasları da An- karaya giderek anlaşma etrafında vekâlete izahat vereceklerdir. Yüzde yetmişe kadar olan tenzilâtlı tarife de bilhassa kavun, karpuz için daha muş ve Deli Ahmed isminde biri, bindiği otomobile para vermek iste» mediğinden- şoförle arasında çıkan münazaada şolör Hakkıyı bıçakla ya- ralamıştı. Polisçe yakalanan Ahmed müddel- umumiliğe sevk edilmiş olup müşa- hede altına elinmâsi kararlaşmış ve tıbbı adliye naklounmuştur. Akay yaz tarifesini tatbike başlıyor Akay idaresi, 30 hazirandan itibaren yaz tarifesini tatbike başlıyacaktır. Tüzum üzerine Ankarada Gazi Terbiye Enstitüsünün tahsil müddeti arltırıl- mıştır. Resim ve elişi şubeleri gene üç sene kalmak şartile enstitünün diğer şubeleri bir buçuk seneden iki seneye çıkarılmıştır. Bu esas kabul edildikten sonra ens- titüye girme şartları da yeniden tes-