16 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Diplomatların seyahatleri Seyahatin, hele keyifli, konforlu bir seyahatin çok sevilecek bir şey olduğu şüphesizdir, Seyahate çıkan dostlarımızı gıpta ile teşyi ederiz. Dünyada böyle bir seyahatten hoş- İanmıyacak kimse tasavvur olunmaz diyebiliriz. Fakat bana öyle geliyor ki Avrupa diplomatları artık seyahat- ten bıkmışlar, nefret etmişlerdir. Bu onlar için bir angariye, tahammül edilmez bir işkence halini almıştır. Çocukluğumuzda bir bilmece söy- erlerdi: Çat burada çat kapı arkasın- da, nedir o bil, derlerdi. Eğer bu bil- meceyi biraz değiştirerek çat burada Çat otel salonunda şekline sokarsak, muhakkak verilecek cevap: «Diple- mat» olur. Bu ne baş döndürücü bir faaliyet, Memleketler kabine reislerini, bilhas- $a Hariciye nazırlarını görmeğe has- Tet çekiyorlar gibi, Çünkü onlar dai- ma dışarı diyarlarda dolaşıp duruyor- lar. Gittikleri yerlerde ikram gördük- leri, rahat ettikleri şüphesizdir. Fa- kat durup dinlenmek bilmiyen bu yolculuklar, bu resmi kabuller, ziya- fetler, nutuklar ve bilhassa mülâkat bekliyen, resim çeken gazeteciler ni- hayet artık tahammül edilmez bir derd halini alırlar. Bu bir moda, görenek yahut göste- Tİş değil, Şimdi diplomasi de bir inkı- lâb geçiriyor. Bundan sonra yerlerin- den kımıldamıyan Hariciye nazırları artık görülmiyecektir. Onlâr son se- nelerde tarihe karıştılar. Şimdi dina- mik diplomatlar şimşek süratile, hiç durmadan Avrupanın dört köşesini dolaşıyorlar. Eskiden, nakil vasıtaları mahdud olduğu zamanları bir düşününüz. Se- firler için en süratli nakil vasıtaları dilijans arabaları, Telgraf icad edil memiş. Sefir gittiği memlekette her meseleyi kendi kendisine halletmek mecburiyetinde; Vakıi merkezden İs- tizan etmek kabil ve zaruri ama bu İstizanın cevabı çok uzıyacağı için bir çok ahvalde kendiliklerinden iş Börmek ıztırarında kalırlardı. Bu gibi eski zamanlarda diplomasi daha ziyade sefirlerin omuzuna yük- lenirdi. Şimdiki bin türlü kolaylık se- firlerin rolünü ikinci dereceye indiri- Yor. Henüz böyle yapmadı ise bile te- kâmülün gidişi budur. Şimdi doğru- dan doğruya Hariciye nazırları mese- leleri kendi aralarında hallediyorlar. | Bu tekâmülün seyri bir arızaya uğra- Mazsa beş on sene sonra sefirlerin Sa- dece bir teşrifat o vazifesile mükellef olacakları, belki bunun bile ortadan kalkacağı beklenebilir. Akşamcı mİ Türkkuşu talebesinin imtihanları bitti Şehrimizdeki Türkkuşu talebesinin İmtihanları dün bitmiştir, İmtihanda Muvaffak olanlar, temmuz başında | İnönü kampına gönderileceklerdir. | Kazananların isimleri bugünlerde bel- | MH olacaktır. İ Sebze ile et bir arada satılamıyacak | Belediyece, sebze ve kasap dükkânlar rında sebze ile etin bir arada satılma- $ında gerek intizam, gerek sıhhat ba- kunından mahzur görülmüştür. Be- lediyece verilen bir emre göre hem sebze, hem et satan dükkânlarda seb- 2e ile etin ayrılması için dükkânların ortasında demirden bir bölme bulu- nacak ve sebze satan işçilerle, et ke- senler ayrılacaktır. Bu karar, hemen tatbik edilecektir. | daha devam edecek ve başmüdüre | ya dönecektir. Sıcaklar hafifledi Dün termometre 27 dereceden yukarı çıkmadı Evvelki günkü boğucu sıcaklan son- ra dün hava değişmiş, ortalık biraz gerinlemiştir. Evvelki gün termomet- re 33 dereceye kadar çıktığı halde dün 21 dereceden yukarı çıkmamıştır. Ak- şama doğru 22 dereceye, gece de 17- 18 dereceye inmiştir. Civarda birçok yerlere, ezcümle Trakyaya bol yağmur yağmıştır. İs- tanbulda da dün akşam hava kapan- mıştar. Gümrük ve İnhisarlar müsteşarının tedkikleri Şehrimizde bulunan Gümrük ve in- hisarlar vekâleti müsteşarı B. Âdil dünden itibaren gümrük işleri etra- fında tedkikata başlamıştır. Müsteşar önce gümrükler başmüdürü B. Mus- tafa Kadriden izahat almış ve dün $a- bah başmüdürle birlikte gümrük iş- lerini gözden geçirmişlerdir. Bu arada bir moförle limanda ge | zinti yapılmış, muhtelif yerlerde güm- | Tük memurlarının çalışma tarzı, eşya anirepolarının vaziyetleri tetkik edil- miştir. Müsteşar tetkikatına bir iki gün icabeden direktifleri vererek Ankara- Tramvaya atlıyanlar | 15 günde 300 kişi para | cezası ile cezalandırıldı Alınan tedbirlere rağmen tramvay» ların seyir halinde inip binenlerin ö- nüne kati surette geçilememektedir. Ay başından dün akşama kadar tram- vaya atlamak yüzünden para cezasi- le tecziye edilenlerin miktarı 300 ü bulmuştur. Tramvayların kapılarının da, arâ- balar yürürken kapalı bulunması hakkındaki emirlerin de tamamile tat- bik edilmediği görülmüştür. Bu hu- sus hakkında son bir tedbir olmak üze- re kapılarını kapamıyan kondüktör- lerin 350 şer kuruş para cezasile tec- ziye edilmeleri alâkadarlara bildiril. miştir. Yalnız ön arbaların ön Sa- hanlık kapılarından vatmanlar mesul | tutulacaklardır, | a mehtap âlemi £ Halk partisi Kocamus- | Cu İ tafapaşa semt ocağı 26 haziran gecesi Samatyada Narlikapı gazihosunda | bir mehtab âlemi tertip edecek, eğlen- celer gece sabaha kadar devam ede | cektir, i — - - İ Kadıköy su şirketi memurları | Kadıköy su şirketinin 1 temmuzda belediyeye geçeceği halde memurla- rına 18 gün evvel yol vermesi üzerine slâkadarlarca yapılan tedkikler neti- celenmektedir. Bu arada iş dairesi üçüncü mıntaka âmirliği tahkikatını bitirerek neticeyi bir raporla Ankara- ya bildirmiştir. İşittiğimize göre şirket haksız gö- rülmekledir. Bu münasebetle işçilerin hakkı olan ikramiyenin kendilerine ödenmesine çalışılacaktır. Diğer ta- raftan şirketle anlaşarak ay sonuna Kadar ücretle çalışacaklardır. AKŞAM ŞEHİR HABERLERİ Hâlin idaresinde mühim değişiklik yapılacak Kabzımalların vaziyeti hakkında | yeni kararlar verilecek Belediye yeni hâli açtığı zaman bir tecrübe devri geçirdikten sonra alına- cak neticelere göre yeni bir idare tar- Za kurmağa karar vermişti. Yapılan tecrübeler, kâfi görüldüğünden bele- diye hâl idaresini ıslaha karar vermiş- tir. Bunun için bir de kanun lâyihası projesi hazırlıyacaktır. Bu lâyihada müstahsille kabzımalların; belediye ile müstahsil ve kabzımalların karşılıklı münazebetleri yeni baştan tanzim edi- İ lecek, asırlardanberi ayni sistemde devam eden kabzımallık usulü tama- mile değiştirilecek, bilhassa müstah- silin hakkı müstehlikin, yani şehir halkının menfaatleri göz önüne alına- caktır. Belediye İktisad müdürlüğü, kanu- nun tatbikinde ileride güçlüğe tesa- düf edilmemesi için tedkikler yapma- ğa başlamıştır. Kanun lâyihası teşri- | nisaniye kadar tamamlanarak hükü- raete verilecek ve Millet Meclisinin kış devresinde müzakeresi temin edi- lecektir. Diğer taraftan Trakya mahsulünün | İstanbul hâlindeki fazla ücret ve masraflardan mütessir olduğu hak- | kında Trakya müstahsillerinin şikâ- | yetleri üzerine belediye tedkikler yap- | maktadır. Bu maksadla Trakyadan ge | len bir heyet de belediyeye şifahen şi- | kâyetlerini bildirmiştir. Belediye bu | heyetten bazı malümat sormuştur. Ge- lecek cevaptan sonra resimlerin ve ücretlerin ne nisbette İndirileceğine ve gösterilecek kolaylıklara dair karar verilecektir. Türkofisle Ticaret odasının İ tedkikleri Sebze hâlinde kabzımalların mey- va veya sebze cinsi gözetmeksizin kü- fe başına komisyon almaları üzerine baş gösteren şikâyet ve müracaatlar alâkadarlarca ehemmiyetle nazarı dik. Fate alınmıştır. Türkofis İstanbul şu- besile Ticaret odası bu hususta ayrı ayrı tedkikat yapıyorlar. Türkofis Ticaret odasından bu mev- | zu etrafında bazı sualler sormuştur. Odanın tedkikat şubesi bir taraftan bu sualleri hazırlamakta, diğer taraf- tan da hâdisenin gerek müstahsil, ge- rek müstehlik aleyhine neticeler do- ğurduğu iddialarına karşı tedkikatını | derinleştirmektedir. Feci bir kaza Karpit parçası bir çocuğun gözünü kör etti Dün Kasımpaşada fecibir kaza olmuş ve bir çocuk tecrübesizliği yü- zünden bir gözünü kaybetmiştir. Va- Ka şöyle olmuştur: Kasımpaşada Tahtakadı mahalle- sinde oturan Kemal ismindeki çocuk diğer arkadaşlarile beraber «ellerine geçirdikleri bir karpit parçasnı, kon- serve kutusuna koyarak patlatıp eğ- lenmek istemişlerdir. Bu niyetle elin- deki karpite ateş veren Kemal, şid- detli bir sademeye uğramış ve ateşli bir karpit parçası gözüne isabet ede- rek kör etmiştir. Vaka tahkikatına zabıta memurla- ri el koymuşlar, yaralı çocuğu hasta- İ neye kaldırmışlar, diğer arkadaşlarını da sorguya çekmişlerdir, Eski davanm nakzen görülmesine başlandı İki sene kadar evvel Sarıyerde Ham- dipaşa korusunda İbrahim adında bir genç nişanlısı ve doktor Nuri Canba- kanın kızı Belkisin tabanca ile ölü- müne sebebiyet vermek suçundan ikinci ceza mahkemesinde muhake- me edilmiş ve İbrahim hakkında be- ract kararı verilmişti. | Temyiz mahkemesi, mevcud delille- | rin red sebepleri etraflıca gösterilme- miş olması noktasından beraat kararı- ni bozmuş ve evrakı Ikinci ceza mah- kemesine iade etmiştir, Yakında ikinci ceza mahkemesinde bu davanın nakzen görülmesine baş- lanacaktır. Bay Amcaya göre... — Hayatta mücadele etmek ve ba- Şarıklı olmak için insan küçükten alışlarılmış ölmalı bay Arca... . Meselâ ben!... Kırk yaşımı aş tum, elime çekiç alıp da bir çivi çak» | masını beceremem! ... Amma neden?... | .. Çünkü efendim, çocukluktan alıştırılmamışım!... Aman elini in- citirsin, aman bilmem me!,, İşte s0- | munda böyle olur tabiii... .)5 Hafta tatili Ruhsatname almıyanlar cürmümeşhud mahke- mesine veriliyorlar Mali sene başlamasına rağmen haf- ta tatilinden istisna edilen bir çok müesseselerin hâlâ pazar ruhsatiyesi almadıkları görülmüştür. Belediye tarafından verilen emir üzerine ruh- satiye almadan pazar günü çalışan müesseselerin sahib ve mümessilleri cürmümeşhut mahkemelerine veril meğe başlanmıştır. Geçen pazar yapılan taftişlerde bu suretle kanuna aykırı olarak hareket edenler hakkında derhal kanuni mua- meleye başlanmıştır. Bunlar bu hafta içinde de ruhsatiye almazlarsa mü- esseseleri"15 gün müddetle kapatıla- | caktır. Bu teftiş önümüzdeki pazar günü de yapılacaktır. İlk mekteplerde son sınıf tale besinin karneleri dağıtıldı İlk mekteplerin son sınıf imtihan- larıma aid karneler dün talebeye da- gıtılmıştır, İkmal imtihanlarına pa- zartesi günü başlanacaktır. Mezunla- rın diplomaları bilâhare dağıtılacak- tır, İkmal imtihanlarının arkası alın- dıktan sonra ilk mektep mezunların miktarı belli olacaktır. Adada kiralanacak köşk y Vali ve belediye relsi B. Muhiddin Üstündağ dün Büyükadaya giderek bazı köşkleri gezmiştir. Bunlardan bi- risinin bir yabancı misafir için tutu- lacağı söyleniyor. Bazı gazeteler bu misafirin Dük dö Vindsor olacağını yoktur, .. Binaenaleyh, fikrimce, çocuklar daha mektep sıralarında iken hayal» la mücadeleye alıştırılmalı!... Sahife » İSTANBUL HAYATI: Bunlarda eğlendiler Beyaz keten elbiseli, yakası açık gömlekli bay sekiz yaşlarındaki oğlu- nun elinden tutmuş on beş adım İle- ride yürüyor. Bayan hercai gibi allı morlu bir rop giymiş, başına eski gra- mofon borularını andıran bir şapka geçirmiş, koltuklarının altına paket ler sıkıştırmış, iki eline de iki çocuk yapışmış, kocasının ardmdan yetişe- bilmek için yuvarlanır gibi koşmağa çabalıyor. Çocuğun biri tozun, topra- Ein içine yuvarlanıyor, kadın onu kal- dırıp temizlerken öteki çocuk duva- rım kenarındaki kediyi kovalamağa kalkışıyor ve o da bir toprak yığınının ortasına düşüyor. Bayın bunlarla hiç - alâkası yok. Arasıra geriye dönüp hid- detle bağırıyor: — Biraz hızlı yürüsene yahu. Gazi- noda yer bulamıyacağız. Biraz yak- laşınca bay gene adımlarını sıklaştı- rarak aradaki mesleyi açıyor. Koşu- şarak, kovalaşarak gazinoya vardılar. Bay kalabalık arasında gördüğü bir ahbabını selâmlıyarak yanına sokul- du ve lâfa daldı. Zavallı bayancağız kocasını kaybetti, koltuklarında pa- ketler ve yamnda iki yumurcakla mahşer gibi kalabalık arasında şaşı- rıp kaldı, Çocuklardan biri avaz avaz haykırıyor: — Beybaanaa... Garson kızıyor. değil, Nihayet bayın konuşması bitti, kaş- larını çatarak karısının yanına geldi: — Bir daha sizi sokağa çıkarmama- fa yemin edeceğim. Yolda bir türlü yürüyemiyorsunuz.. Homurdana homurdana masaya ceye kadar süt dökmüs kedi gibi bek- ledi ve nihayet kalkıp gittiler. Sözüm ona bunlar da eğlendiler —C.R. Otomobillerin senelik muayene- lerine başlandı Otomobillerin senelik muayeneleri dün Sultanahmedde toplanan bir fen İ heyeti huzurunda yapılmağa başlan- İ mıştır. Hergün ancak 50 otomobilin ruuayonesi yapılacaktır. Otomobillerin muayenesinden evvel kelediyeye rüsum ve harç borcu olan- lar borçlarını ödemeden muayeneye iştirak edemiyeceklerinden dün plâ- ka resmini ödemiyenler muayeneye kabul edilmemişlerdir. Bunlardan ço- ğu taksi şoförleridir. Üniversitede ara imtihanları bitti Üniversitede yapılan ara imtihanlar rı dün bitmiştir. Bundan sonra fakül- te mezuniyet imithanlarına devam &- dilâcektir. 17 hazirandan yabancı diller mek- tebinde umuma mahsus olarak serbog lisan dersleri açılacaktır. Lisan ders- lerine herkes iştirak edebilecek ve bü- tün yaz tatili müddetince devam edi- lecektir. Yabancı lisandaki bilgilerini yazmışlarsa da bu hususta malümat (« sağlamlaştırmak isteyenler bu dersle- re iştirak edebileceklerdir, B. A, — Evet, sık sık tramvaylara bindirilmeli, vapur gişelerinden bilet aldırılmalı!.