4 Temmuz 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

4 Temmuz 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 2

SAYFA: 2 TürkiyeyeGirecekNakil Vasıtaları.. Muvakkaton girecek vasıtalardan gümrük ve sair resimler teminat karşılığı alınacak kabul edilecek Talimatnameye göre mem- lekefimize muvakkat muaf- lık yolile girecek nakil va- sıtaları arasında kara ve ha- va seyyahlarına ve yolcula- rına ait olanlardan gümrük ve sair resimler — teminat karşılığı alınacak para ve banka mektubu yerine, ta nınmiş beynelmilel otomobil klüpleri ve beynelmilel tu- rizm birliklerine — mensup Türkiye Turing Klübünün ve bu klübün kefalet ettiği talimatnamede isimleri yazı- h Turing klüplerinin. hava seyyahları içinde uluslara- rası hava klüplerinin — ve Türk Hava Kurumunun ve- recekleri triptik ve gümrük geçiş karneleri kabul nacaktır. Bu muaflıktan — istifada ececekler - Türkiyeye mu- vakkat bir zaman için se- yahat veya #sair bir. mak- satla gelen ecnebilerle asıl ikametgâhı encebi bir mem lekette olup muvakkat bir zaman için Türkiyeye dönen Türklerdir. Türkiyeye nakli hane süretile gelen — ecne- bilerle kati olarak Türkiye- ye dönen Türkler (talebe, memur, tüccar) bu muaf- hktan ve usülden — İstifade edemiyeceklerdir. Muaflık vevlünden istifade edecek nakil vasıtaları ve eşyalar şunlardır: Otomabiller, — bisikletler, motosikletler, U risikler, otobüsler, sayıtkar, otokarlar, romorklar, rulot İar, tayyare ve diğer hava nakil motörlü ile birlikte getirilen yük ve tecdit par- gaları, nakil vasıtasına bağlı bulunan alıcı radyo cihaz ları, seyyahların yolda kul- lanmalarına mahsus olarak nakil — vasıtalarının — içinde getirdikleri mutfak ve yatak eşyası ve kamping, av ka- yak vesair spor alât ve ede- vatı. Triptik veya gümrük ge- çiş karnesi ile getirilecek nakil vasıtalarının — triptik veya geçiş karnesinde adı yazılı şahular veya bunla- rın usulü dairesinde mezuni yet verdikleri üçüncü şahıs- lar tarafından getirilmiş bu- lanması şart olacaktır. Trip: tik ve geçiş karnesinde ya- zıli nakil — vasıtalarının, sa hiplerinin yurdumuza — gel. melerinden evvel veya son- ra, kara veya deniz yolile getirilmesi mümkün olacak- tır. Nakil vasıtaları Türkiye hududundan içeri - girdiğin den itibaren bir sene içinde yuürt dışına — çıkarılacaktır. Hastalık veya nakil vasta sının sakatlanması gibi ka- çınılması elde olmiyan - se beplerden dolayı bir sene içinde yurt dışına çıkarılmı- olu- yan nakil vasıtalarının müd. | detlerinin — uzatılması Turing | klübü veya tayyare kuru munun müracaatı üzerine para yerine geçiş karneleri lebilecektir. Çalınan nakil vasıtalarının gümrük resimle- ri aranılmıyacak, yalnız mey- dana çıktığı takdirde bunların' bir sene içinde yurt dışına çıkarılması veya gümrüğü- nün verilmesi şart olacaktır Bir sene içinde yurt dışına çıkarılmıyan veya gümrüğü verilmiyen nakil vasıtaları gümrüklerce — satılacak ve paraları irat kaydolunacak- tır. Çalınan nakil — vasıtala rının — çalındığı en büyük mülkiye âmirinden alınacak vesika ile lsbat olunacaktır Seyyar Mükelleflerin Vergileri Seyyar mükelleflerin ver giye tâbi tutulmazdan evvel vaziyetlerinin iyice — tetkik edilerek fuzuli mükellefiyet tesisi gibi hallere meydan ! verilmemesi hakkında Ma- | liye Vekâletinden vilâyete I bir tamim gönderilmiştir Bu | tamimde deniliyor ki: Bazı yerler varidat idare lerince gündelik gayri safi kazanç üzerinden vergiye | tâbi tutulmasını icap ettire- cek işleri olmıyanların da: Meşguliyet vaziyetleri lâyıkı veçhile tetkik ve tahkik edil memesi yüzünden fuzulen kazanç vergisine tâbi tutul- dukları anlaşılmıştır.. Gün- | delik gayri safi tilzam eden işler, 2395 numaralı kanu nun 20 nci maddesinde sa | ten yazılıdır. Varidat ! rince bu madde hük- müne göre herhangi bir şa | his namına vergi - tarhından evvel o şahsın kanunun bu maddesinde zikredilen umur ve teşebbüslerle iştigal olup olmadığının alâkadar me- murlar tarafından bizzat ve etraflıca tetkik ve tahkikine itina olunması İâzımdır. Bundan böyle, herhangi bir. kimsenin vergiye tâbi bir meşgalesi olmadığı hal- de, gündelik gayri safi ka zanç üzerinden vergiye tâbi tutulduğu görüldüğü taktir | de müsehbbipleri şiddetle ce zalandırılacaklardır Kıymetli guraklar n şekilde satılacak 2459 numaralı kanunun beşinci maddesinde yazılı kı- ynetli evrakın, kiymetinden fazla bedel mukabilinde sa. tılamıyacağı Maliye Vekâle tinden vilâyetlere bildirilmiş- tir. Kanunun beşinci madde sinde zikredilen kıymetli ev- rakın bazı bayiler tarafından kıymetlerinden fazla bedeli- le satılmakta olduğu anla- şılmıştır. Bayilerin, bunları kanuünen muayyan kıiymetten | Fazla bedelle satmaları hem vatandaşların kanuni miktar dan fazla resim, ödemele rini, hem de bayilerin bu vasıta ile kendilerine gayri- bir menfa: | hazırla, | kuruş olarak | olan tezkere harçları | âza | indirilmiştir . TÜRKDİLİ VEREEGER İ DN AMARA DA MADT KTCOMEE K KON GAT - (İLİMiZDEN HABERLER Birlik ne ÜTİıIin uıldı bön B Gümesi birincisi Gö- men yeni Doğanspor kulübü ile A gümesi biricisi olan şehrimiz — İdmanbirliği dün General Ali Hikmet sta ın da Ahmet Ademin hakem liğinde saat 16 da karşılaş mışlardır. Birçok seyircinin hazır bu lunduğu maçı Birlik güzel bir oyunla O - 11 kazanmış tır. Gönen Yeni Doğanspor kulübü — oyuna hiç bâkim olamamış, daima kendilerini müdafaa etmek mecburiye tinde kalmışlardır. Bugün Birlikle C gümesi birincisi Edremit İdmanyurdu saat 16 da karşılaşacaklar dır. Finans bakanlığı avcılık hakkındaki kanunun tatbik şeklini gösterir bir izahname ştır. Bulzahnameye göre kaza merkezleri 100, vilâyet merkezleri 200, ve İstanbul — vilâyeti için 400 tayin edilmiş yeni kanunla Türkiyenin her ta- rafında avcı cemiyetlerinde olanlar için | liraya, âza olmıyanlar için 2 liraya Yeni kanunla köylerde tezkeresi almağa mecbur olacaklara yalnız bu tezkereler harçtan istisna edilecektir. Sürek avı gibi toplu av ruhsat | cılıklarda asıl avcılara yar dim için bulunacaklardan | tezkere aranmıyacaktır. Evi- ne bitişik olan kendi arazi sinde avlanmak istiyenler de ruhsat tezkeresi almağa | (Çorum) nahiyesine mecbur olacaklardır. Ruhsat tezkereleri vilâyet- lerde valiler, kazalarda kay- direktörler tarafından veri lecektir Yalnız tezkere harçlarının malsandıklarınca — alınması lâzım geldiğine göre avcılık için izin istiyen şahısların verecekleri — istidalar — vali, kaymakam veya nahiye mü dürleri tarafından icabeden tetkikat ve tahkikat yapıla rak tezkere itatına müsaade edildiği takdirde, mal me- murluklarına havale edile- cek ve mal memurlarınca da av tezkeresinden bir ta- ——— — melerini intaç edeceğinden hiçbir suretle tecviz edileme- yeceği ve bu gibi hareketler- de bulunan bayiler hakkında - Türk ceza kanununun muad - del 526 ıncı maddesine tev fikan takibatta bulunulacağı bildirilmiştir. Bu bayilet hak kında birer zabit varakası tutulacak ve evrak, cumhu: riyet müddelumumiliğine ve- jOrmanIardan Ne Şe- kilde İstifede Edilecek Ve 1t Tet msl Knyl&nuiı kereste İhtiyacının temini ile müteahhitlerin or- man İşletme şekli tesbit edildi (Avcılık Kanununun Tatbikı Şekli Aacı kulübüne dahil olanlar | lira, olmıyanlar 2 lira tezkere — harcı — vereceklerdir. ( Baştarafı | inci sayfada ) man idarelerine bildirecek- lerdir Beyanname bildirilen ihtiyaçlardan mübalağalı gö rülmiyenler için derhal izin verilecektir. İhtiyaçlarından fazla ke- restelik ağaç istiyenlerin bu istedikleri en çok bir ay zarfında intaç edilecektir İzin kâğıtları toplu bir halde köy ihtiyar heyetine | verileceği gibi ilgililer lste- dikleri takdirde mahalle ma- halle ve ya grup halinde nesi usulâ dairesinde doldu rularak harç alımıp makbuz kesildikten ve alınan harç miktarı ayni zamanda tez kerenin buna mahsus ma- halline yazılarak resmi mü- hürletemhir v mahallin en büyük mal memuru tarafın- dan imza edildikten sonra tezkere sahibine — verilerek temhir ve imza ettirilmek üzere vali, kaymakam veya nahiye müdürüne sevkedi- | lecektir. Bu memurlarda tezkere- | nin pu'u üzerine mühür ve imza koyacaklardır. de verilecektir. Bu iş için ayrılan or man köy ihtiyar heyetine teslim edilecek ve kaiyata başlatılacaktır. Köylüler ihtiyaç olarak gösterdikleri miktarın dört te bir tarife bedelini vere ceklerdir Köylü mamulâtını ha zırladıktan sonra - verilecek nakliyetezkereleri le ormandan çıkarak köyü- ne getirecek ve evini, ahır ve samanlığını yapacak ve ya tamir ettirecektir. — Ötedenberi kereste yapıp bunları kendi vasıta- 'a satmakla geçinen — köyler halkına bu ihtiyaçlarını te- min edecek vüsatte orman orman ayırarak kendi ara- larında küçük partiler halin- de arttırmaya konulacaktır Fırtınadan devrilmiş ağaç- | lar da köylüler arasında sa, tışa çıkarılaçatır. — Köylü alıcılar bunun parasını” İlki peşin olmak üzere üç taksitte ödeyecek- lerdir. C — Şimdiye! kadar ya- pildiği gibi kisa - müddetli mukaveleli serbest satışlara devam olunacaktır. Bütün vilâyetlerin orman müdürlüklerine tamim sure- tiyle verilen bu emir, uma- rız ki, çok yakında kereste sıkıntısını ortadan kati ola: rak kaldıracaktır. 'Ormanda, Bir Dikkat- sizin Çıkardıgı Yangın.. Sındırgının Düvertepe bağlı | Güvendere köyünün Kirezli mevkliindeki ormanda yan gin çıkmıştır. İki kilometre murabbar sahasındaki ağaç lar yandıktan sonra yangının önü alınabilmiştir, Yapılan tahkikatta Güven İcraya Yatırılacak Paralar Adliye bakanlığı icra da irelerinin sahiplerine verilmek! üzere diğer bir icra dairesi- ne gönderdikleri paraları geç gönderdiklerini ve baz- an paranın gönderilmesinden ya aid tahriratı postaya ver diklerini yaptığı teftiş ve halkın bu husustaki şikâyet lerinden anlamıştır. Bakan- hk tera dairelerinin halkın vaki şikâyetlerini önliyecek şekilde muamele yapmaları- nı ve şimdiden sonra diğer bir icraya gönderilecek pa raların tahriratlariyle aynı günde postaya verilmesinin teminini cumhuriyet müddei dere köyünden Ramazan oğ lu Mahmet adında birisinin yangına — sebebiyet verdiği anlaşılmıştır. Mehmet ormanda arı ko ğanı yakarken, ateş ağaçlara | | le gözönünde lııılıııdi.ı ;j sirayet etmiş ve yalnız ba şına söndürmeğe de muvaf fak olamadığından ateş git tikçe büyümüştür. Köyler Birleştirilecek Duyduğu vuza göre hükü- met nüfas ve varidatı az olan köyleri birleştirmiye karar vermiştir. Bunun için bu sene bir kanun lâyihası hazırlanacak. tır. Dabiliye Vekâleti vilâ yetlere gönderdiği bir tam imde; “Başlıbaşına birer idare kurmağa ve faaliyette bu- lunmağa müsait olmıyan da- ğinik köylerle nahiyeler ci varındaki meskün yerlerin en çok kilometrelik mesafe dahilinde birer idare altına alınması hususu der- piş edilmektedir, Demekte ve bu kanunun tasdikına | nundan aşağı olan mü' 4 TEMMUZ 937 Meyva Taze meyva ve sebze ih racatı ambalajından — kulla nılmak üözere hariçten geti” rilecek kereste gümr kanununun — 14 cü desi mucibince kabulu mü vakkat usülünden — istifad* edecektir İdhal keyfiyeti 937 Yi ve 3192 numaralı um muvazene kanununun 7 maddesinin 5 inci fıktf” sında bir haziranda netff dilmiştir. Türkofis yaş meyva ve şebi ze ihracatile alökadar olat” lara tebliğ edilmek üzer? şehrimiz Ticaret Odasına k€f fiyeti blldlınlgllr Bir ııısıılınıı Baro reisi avukat TC Başarının kızı Vahdet Başt” yan ile nafla fen menu'h: rından Sadıkın nişan meft siml dün gece B Tevfikin © de yapılmıştır. Ve bu me rasimde birçok güzide 2€Y” | hazır bulunmuştur. Tarafef ne saadetler dileriz Memleketimizden Çekosi vakyaya — gidecek mali! için kolaylık Çekoslovakya hük nin aldığı bir kararla ©' leketimizden Çekorslo' ;' ya Idhal edilecek emtit tefrik — olunacak şehadetnamelerinin 'rnık”' deki Çekoslovak elçiliği ya konsolosluğu ıııılllu vize edilmesi mecburi mıştır. Kıymeti “1000, Çeklı’ gel ait menşe şahadetna vize muamelesinden tutulacaktır. Bu gibi mallara l"" kiyatın sekteye uğram için, bu cihetin ehi ması Türkofisden Ticnret Odasına blldl'ı" Ur. 3’ Yıldırım Bir Adamı öldürdü ) ( Baş tarafı birinci sayf e lerden birisi yolda l”rwı gitmekte olan bu köyl ü «“ yanına düşmüştür. h hayvan derhal âlnw nesi Şamile ile küçük ye de yıldırım .,“.Ü/ yere yuvarlanmışla! p' Bayılan ve yarala! dınla çocuk köye gÜt gl bilmişlerdir. Her iktsi memleket hastahant trllerek tedavi altına 4 mışlardır. mi — hizmetlerden