10 Ağustos 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

10 Ağustos 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

ünün Tesadüfleri:. £ U günlerde Mukaddermiş! B Dü bir arkadaşla üç yıl- K hasretten sonra Nez şaşırdık. — Dillerimgiz | Ulmuş içli içli birbirimize K lik. Neden sonra akıl S7 başımıza geldi, Konuş ün geçen hâtıralarına kaptırdık mütemadi Uşüyoruz . İstasyona gel- İmizin bile farkında de Suğ tarafımızdan ihtiyar, p, Sözlüklü bir bayan , Oğ- hasretini içtiğim arka- t YA seslendi. Oda diği tarafa başını çevirip lduhca temiz ve üstün Yanın elinde ma K Ünü yazdırmak için tatlı " dille arkadaşa Trica edi* Eskişehire — kalkacak Dliktan sonra yine anla- Or, yürüyorduk. Aksi tesadüf bu seler vi 4 * beş senedir birbirimiz- D ayrı kalan, fakat Ö yıl g, “ÜmMianın tahta sıraların- ü Taberce dirsek çürüt Tümüz bir arkadaş.. 4, “ninda kendi şaşaasına ğ Muş bir. kaç a sokuluyorum miyor gibi gözlerini dikiyor, acalp acatp Yor, daha sonra giyini- * görünüşümün dehşet- lde bir donukluk dö he istiyor sunuz . De 4.. Bu sefer ilk arka raslayışımda tutuldu- 'N beş misli daha iki yutgunduktan son BÜÇ dyebildim. Tonıya- MNiz sandımda Mma devam ederken. ik tesadüf ettiğim çocuk- Ostüma kafamı yerin- BBT batıralarım - — Arkamdan bir İ “*>> . Döndüm baktım k, m“muum MİLLİ ROMANI No; 57 h": Subayın — gönül sızıla- Ç Olu o uykusuz gece- '5 İf ulusun yeni hayalı tarihini ve devrimi- A S Hebal doğru diz çökmüş, a * inan dolu bir var- ü İleriliyen erlerin ardın SÖz yaşı döküyor.. Ve yalvarıp yalvarıp Almanyahın Yiyeck Maddeleri Üzerine Koyduğu Kontrol Etrafın- da İngiliz GazetelerininYazdıkları Bu haftaki İngiliz gazete leri muhtelif meseleler üze- rinde durarak türlü mütale- alar dermeyan ediyorlar. Bunlar meyanında Daily He- rald gazetesi İngiliz parlâ mentosunun yaz için tatil yapması üzerine hükümetin iceraatında daha büyük bir serbestiye kavuşmuş olma sından şikâyet ediyor. Her yonlış hareketi gören tenkit- çi muhalefetin parlâmento sıralarında bulunduğu müd- det içinde hükümetin her istediğini yapmaktan bittabi içtinap edeceğini, halbuki bugün hükümetin daha cür. etkârane harekete geçliğini kaydettikten sonra hüküme: te bu kontrolsüzlükten e- tıfade ederek yakında Fran- co hükümetini tanıması teh likesi olduğundan efkârı um umiyeyi ikraz ediyor, esasen ademi müdahale komitesinin son içtimaında İspanyadaki gönüllülerin esaslı bir suret te İspanyol topraklarında çı karılması şartiyle muharip bu . Gözleri dolmuş koca caddenin sağına sapar yo lunda beni kucaklıyor, şa: pur şupur öpüyordu. Büsbütün şaşırdım. kaç dakika evvelki bu anı düşündüm. Derine dalmama yol aç- madan be kardeş dedi. Çeh ren sarı, gözlerin sönük.. Hal akla bayret tanıyama dım. Seni böyle göreceğimi de düşünemezdim bile Diyerek yine boynuma atıldı . Düne gönül bıraktım Gö- müldüğüm bu yolun ne acı Bir hal ile sıkıntılarla dolu o'uşunu göz lerimden sinema şeridi gibi * geçirip durdum . Hayatın ne acı cilveleri | tık boşa gilttiğini, bundan varmış diyerek yine boyun büküp sustum. M, Al! Kayman Henüz büyük ve önemli bir ameliyattan çıkan hasta bakıcı odasına girmişti. ki masasının üstünde bir mektup buldu. — Yazıyı - tanımıştı. Kimbilir. Zehra yine neler yazmıştı. Ellerini kolonya ile yıkadıktan sonra porta- tif karyolasına uzandı.. Mek- tubu okumağa başladı: “Şefikacığım; “Bu ikinci mektubum . Herhalde cevap vereceksin değil mi?.. İzmirin alınması- na ve savaşın muvaffakıyet- le sona ermesine o — kadar “haklarının tanınmasının âsi | lara sahip olanları da tanı | vcut olması İâzımdır. | başlamış olan harbin bir an baklarının tanınacağı bhak- , kında vaadlerin verilmiş ol. duğunu hatırlatıyor, maama fih ademi müdahale plânı: nın ya tamemen suya düşe ceğini veyahut sonu gelmi- yen müzakereler ve müna kaşalar şeklinde uzayıp gi deceğini muhtemel — gören gazete bu vaziyet karşısında | pek çok kimselerin Cham- | berlaline ve edene muharip hukukunun tanınmasının çok iyi bir hareket olacağı gibi İngiliz donanmı n ühde sindeki vazifeyi bir - hayli | kolaştıracağını ve hadiselerin yaratlığı tehlikeleri de azal tacağı şeklinde tavsiyelerde bulunacaklarını ve muharip hükümeti tanımak manasına gelmiyeceğini ileri sürecek lerini kaydediyor ve diyor ki: “Halbukt herkes bilir. ki muharip hakları bir bosluğa verilemez. Eğer bu hakların mevcudiyeti tanıyorsa bun- yoruz demektir. Pek tabii olarak bu haklara sahip ol- mak için orlada birinin me- Bir hükümetin mevcudiyetini ta- nımak ise onun her törlü kanuni hukukunu tanımak demektir. Binaenaleyh gör: ülüyor ki İngiliz parlâmen- tosunun işbaşında bulonma dığı sırada yavaş yavaş bazı | adımlar atılmaktadır. Bunun önüne çeçmek için daimi | bir teyakkuz lâzımdır; ve bu teyakkuz parlâmentonun içinden olduğu kadar dışın dan da gösterilmelidir. Milli işçiler konseyi İngiliz mille tini bu tayakkuza davet ed- iyor , Çindeki harpten bahseden Manchester Guardian gaze tesi şimali Çinde harbin ön: | Öne geçilmesi ümitlerin ar - sonra beslenecek ümitlerin, evvel nihayele ermesi yek- — ..—ınmş;ây Hü * Y .Jl AA YAZAN: Halil Bedi Fırat sevindim ki.. Seninle kavu- şacağımız günler yaklaştı.. Bu mektubu kısa yazıyorum Artık en ufak bir üzüntüye bile tahammülüm kalmadı.. Kendime malik değilim Şe fika.. Geçen mektuplarımda yazdığım gibi, hiç ümit et- mediğim bir felâketle kar- şılaştım.. Kendi gözlerimden bile kıskandığım bir sevgili bana en büyük Fenalığı yap - tı. Bana piç dedi.. Kahpe dedi.. En ömitsiz. ve en te sellisiz bir zamanda — beni, tıpkı bir paçavra gibi soka- linde olabileceğini, Pekin ci- varında yapılan kanlı çar pıştmalara, B00 kişilik bir Çin kıtaasının Japon bombaları altında toprağa göçmesine Japonya ile Çin arasında vukua gelen bir harp adın dan başka birşey verileme- yeceğini kaydettikten sonra vaziyetin bu şekli alıncaya kadar başlangıçıan beri ge- çirdiği safhaları izah ediyor ve eğer Hirota Japonların dostluk arzuları hakkında Çinlilere teminat vermek is- tiyorsa yapacağı ilk işin Ja- pon ordularını Çin toprak- larından geri çekmek - oldu- ğunu, eğer Prens Konoe şark kültörünü inkişaf eltirmek istiyorsa bunu Çin şehirleri ni bombardıman etmekten daha münasip yollarla temin edebileceğini halbuki Japon- yanın hakiki emelinin 80 milyon nüfusa malik olan şimali Yinin beş eyaletini kendi kontrolu altına almak olduğunu ve bu işi Nankin hükümeti kuvvetlenmeden evvel başarmak — arzusunda olduğunu, Eğer iki memle ket arasında geniş mikyasta bir harp başlıyacak — olursa asıl sebebin bu yüzden doğ duğuna katiyetle bakılması | gerektiğini, çünkü — şimdiye kadar hiçbir milletin bir di- ğerini dostluk ve teşriki me | gal İçin istilâya kadar hiçbir milletin bir diğerini dostluk ve teşriki mesai için istilâya kalkışmadığını, vakıa Çinin benüz pek - aldığını, fakat bundaki kabahatin Çinde olmadığını bildiriyor ve di yor ki: *“Japonlar fazla geç kal madan öğrenmelidirler ki Çin halkı Pekinde yeni bir müs | teviyle kolay kolay taham- D mül edemiyeceklerdir. Jap onya Uzak Şarktaki hâkim vaziyetini nazarı itibare al malı ve komşusu ile ivi ge çinmenin kendisine temin edeceği refahı gözden ka- çırmamalıdır ğa fırlatıp attı.. Sana ye- min ederim ki ben masu- müm — Şefika.. Bir iftiraya, bir haksızlığa kurban gittiği: mi anlıyorum . Fakat, hey hat.. İş işten çoktan geçti. Hatırlıyor musun Şefikacı ğım.. Hani okulda nöbetçi olduğun bir gündü.. Yemek- lere büber katarak Bayram Ustayı düşürdüğüm gün acı acı inlerken: “Dilerim Zehra. Sen de en çok sevdiğinden bulasın .. Demişti . Buldum.. — Şefika, ben de en çok sevdiğimden buldum. Uzun yazamıya- cağım.. Artık Fikret de şimdi bir hayâl.. Herşey acı bir hâtırayla sona erdi.. Şimdi bir köşkte bulunu yorum.. Birkaç zengin ço cüuğuna ders vererek para ka zanmağa çalışıyorum . Mek tepten koğulduğumu biliyor- sun . Dün köşke bir liste getir: diler. Yaralılar ve şehitler ara- Hiç şüphesiz | —a ———————— — — ..I _—=— ! Japanyanın büyük bir pres- tiği ve münakaşa götürmez askeri kuüdreti vardır. Bun- unla beraber en — hararetli Japon militaristleri dahi Çini istilâ etmenin Japonya için doğru bir hareket olmadığı na kanidirler. Yine Japon ekonomistleri harbin Japon: ya için ne kadar ağır bir yük olacağını her zaman ilân ediyorlar. Eğer bugün * Japonya, hiçbir manevi ve kanuni sebebe istinad etme- den, birşey kazanamıyacağı ve pek çok şey kaybedebi: leceği bu harbe devam ede- cek olursa herhalde bütün dünyanın nefretini celbetmiş olacaktır.,, Almanyada hasad ve yi- yecek meselelerinden bahse den Dalily Telgraph gazete- si Almanya hükümetinin memleket içinde bu seneki buğday mahsulüne henüz tarlada iken vaziyet etmek kararını vermiş olduğunu, hükümetin bu suretle son aylar zartında tatbik etmek- te olduğu yiyecek maddele- ri üzerindeki kontrol siste- mini tamamlamış olacağını, bu hususta birgün evvel neşredilen kanunnamenin kıs Daimt Vilâyet TÜRKDİLİ Pazartesinden başka her gün çıkar. Siyasal gazete.. Yıllığı: 800 Kuruş Altı Aylığı:400 . Sayısı: 3 k j | Günü geçmiş sayılar 25 | kuruştur. ADRES: BALIKESİR TÜRKDİLİ Kayıp Şahadetnam 926 Senesinde Susığırlık ilk mektebinden aldığım şa> hadetnameyi kaybettim. Ye- nisini alacağımdan eskisinin hükmü kalmadığı ilân olu- nur, Susığırlık: Han mahal- lesinden Ziya oğlu İ Hakkı Engin men takip edilmekte olan siyaset ve kısmen de ahval ve şeraitin zaruretinden doğ- duğunu Almanyanın bugün ekonomi bakımından kendi- sini - haricin — yardımından müstağni kılması beklenen dört senelik bir programın tatbikine giriştiğini, bu plâ- nn muvaffakiyeti için yerli mahsülden azami istifade (Sonu var) Encümeninden 1 — Balıkesir - Sındırgı yolunun 9 uncu kilometresin- de kâin Çitnehor köprüsünün ahşap olarak müceddeden inşası 2 - 8 - 937 tarihinden ilibaren on beş gün müddetle açık eksiltmeye konulmuştur. 2 Bu işin keşif bedeli 7145 lira 3 kuruş, muvakkat teminatı 5335 lira 90 kuruştur. 3 Bu işe attt keşifname ve evrak şunlardır: A — Eksiltme şartnamesi B — Keşif cetveli C — Mukavele örneği D — Fenni şartname H — Nafia işleri şeraiti umumiyesi İstiyanler bu şartaame ve evrakı vilâyet daimi encü- meni kaleminde veya nafia müdürlüğünde görebilirler. 4 — İhale 23 - Ağustos 937 tarihine rastlıyan pazar- tesi günü saat 15 de vilâyet makamında toplanacak daimi encümende yapılacaktır. 5 — Eksilmeye bu gibi işlerle uğraştığına dair nafia müdürlüğünden İâakal sekiz gün evvel vesika alacaklar girebilir 6 — İsteklilerin yukarda yazılı gün ve saatte muvak- kat teminatlarını malsandığına yatırdıklarına datr makbuz veya banka mektuplarile vilâyet encümenine müracaatları ilân olunur sında iki Fikret vardı.. Ya- zik , Köşktekiler hakikaten çok iyi insanlar. — Fe'âketimi görünce beni öyle himaye ettiler ki . Sanki bu köşkün öz kızıyım.. Geçen gün Be dia ağzımı aradı.. Beni ağa beysine istedi. — İlkin razı olmadım.. Fakat düşündüm.. Şefikacığım.. Yapyalnız bir kızdım ayni gün Ah- met adında bir erkek de beni Bedianın annesinden — iste- miş. Artık — sevmekten © kadar yıldım ki.. Bedia ba- na üç gün mühlet vermişti. Bedianın ağabeysi Hikmetle evlenmeğe karar verdim.. Ne yapayım Şefika.. Her kız mutlaka sevdiğiyle ev- lenmez ki. Senden ne — saklıyayım.. Bu kadar acılıklara rağmen yine onu — unutamıyorum.. Uzun yazamıyacağım.. Şefi. ka.. Biraz sonra terzi gele cek.. Gulinlik elbisemi pro- va edecek.. Siyah, simsiyah 4-1- 308 yaptırıyorum.. Birkaç haft izin al.. Bari sen düğünüm- de bulun .. Biliyorsun ki Şe- fika senden başka kimsem yak.. O gece kimin boynu - na sarılarak kana kana ağ hi ğum,. Gel Şefika, mut- laka gel . Benim boynumu büktürme. Sana, onunla be- raber yaptığımız son sandal gezintisinde söylediğim bir şarkıyı yazıyorum.. Bu mek- tubu alınca — hastahanenin vesiz bir köşesinde, bir gece © güzel sesinle söyle.. Belki hastaların ve — yaralıların arasında o da vardır. Hiç olmazsa bunu dinlerken is- tirabı bir parça — hafifle: Kapı vuruldu Şefika . Ter- zi geldi. Gel emi Şefikacı- ğım.. Mutlaka gel . Yazı ’ 3 rıma — son — verir. ton tombul yanaklarından çok öper, öperim , Zehra Hastabakıcı son kı . yi bitirmişti ki kapı çalına- ÜYOR —