6 Ekim 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

6 Ekim 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

6 BİRİNCİ TEŞRİN 937 SAYFA: 3 Hükümet Köylüye Nüfus Başına| Fransada |Parti Mücadeleleri Ve AraziTeminEdecek.. Susuz Olan Arazinin Sulanması, Köylüye iyi Ve Hastalıksız Tohum Verilmesi, Süt İşinin Halli Başlıca Mühim İşlerden Bulunmaktadır. (Baştarafı birinci sayfada) Tübeli kimselersiniz. Bu iş lerin kolay — olmiyacağını takdir. edersiniz. Zamana, bazan da fazla paraya, ni hayet çalışacak kola dalma ihtiyaç gösterecek olan bü- tün bu işlerde sabırlı olma- #a mecburuz Şimdiye kadar bin köyü Araştırdık Bunlar arasında ancak elliraltmışını ele ala tak çalışmak kabil olacak- tir Burada ilk tecrübe senesi Reçince bu SÜ0 - 60 adedini ©00 ze hattâ 1000 € çıkar" Mmağa çalışacağız Memleketin hayatı üzerin de her sene 500 T00U köy tlr alınır da davalar halle dilirse bu suretle (1 sene içinde bütün köyleri birer birer elden geçirmiş ve mü: Mkün o an ihtiyaçları karşı- ı'lrııı' olacağız Mese'â sizin mıntakaları Dizi ele alınca görüyorum kı, bu köylerin bazıları top- Tak azlığından bahseder: Es- 'ten köye ayrılan hudud dahilinde ekilebilir. yerler, Meralar muayyendir. Bazıla Tında susuzluktan, bazısında Batıklıklardan, bazısında iç Te suyunun — olmamasından halier vukua gelmekte Ür.. Bu, hem köyün sıhha İlni bozuyor, hem de istifa- | * imkânını ortadan — kaldı: "iyor Bazi köylerde içme UYu yoktur veya yaz ayla Tinda susuz kalmaktadır. Hülâsa, her köyün ayrı tdi. toplu ve — müşterek ttleri vardır. Bunları gön- | diğimiz heyetler imkân | Risbetinde tetkik ettiler. Bu Arada bir de sizleri buraya Avet ettik, Asıl ele aldığı !? yayla mintakasının ilk 'çası olmak Üüzere bu Ylerde alınacak - tedbirler kkında sizin şahsi tecrü- lerinizi dinlemeyi faydalı tördüm. Hepııııı kendi muhit ve Nizde tecrübe sahibisiniz. ş: tecrübeler çok — kıymet '."’ Çifiçilik bilgi ve tec benin yeri olan — bir iştir. _ı:'n için — fikirleriniz. hizi kalandırır. Hiç tereddüt Meden mevzuumuz hak "':dı sizlerden dinliyeceğim İrlerin ehemmiyetli oldu: —'" düşünerek fikirlerinizi Yeceğim İlk yapılacak işler U mıctakalarda ilk yap Üt düşündüğümüz — İşler 'lece hülâsa edilebilir: tiliç Ç Köylerde biraz bağ kurmak istiyorum. Ba- Timızın köyünde — bağ İ Hâtta ocaklarına çe- | bağcılık | ,ı.ı! ekseriyetle 5 Bmıyor. Oralara biraz Ve meyva ağacı yetiş- imkânlarını vermek N* Köylerde nüfüs ba dönüm sulanır arazi | müsteşarları su varsa onlardan istifade ederek, yoksa kuru dereleri Açlınp gölekler yaparak ve kuyu açarak sulamayı temi ne çalışacağız nüfus başına lök sulanabilir. arazi temin adeceğiz. Bu yerde ne eki lemiyeceğini biz tayin ede ceğiz. Bunu serbesi bırakır sak bir Işe yaramaz. Çünkü bu sahada: buğday ekmek buna Bu — güretle birer dönüm arpa, isterlerse biz mâni olacağız. Bizim me teşkilâtımız lerle uğraşacaktır mur ve bu iş 3 Tohum — meselesini ele alacağız Görüyorum ki bu mıntakada sürme hasta- hğı pek fazladır. Bazı yer lerde yüzde 50-70 derece | sinde tahribatı varmış Yüz de 10-20 tahribat ise he men ekserisinde vardır. Bu nun Önüne geçilecek çare ler mevcuttur. Bunları ilâç hyarak bu işi yapacağız 4 Ankarada süt mese lesini daha muntazam bir şekle sokmağa hazırlanıyo ruz. İlk hazırlığa 4 - 5 yüz inekle başlıyacağız. Fakat, asıl maksat bu ineklerin sü tü ile Ankaranın ihtiyacını karşılamak değil, süt işlerin de köylüyü bu işe teşvik et | mektedir Süt işinde iyi bakım esas Bu, biraz da alışkanlık Sütlerin toplu surette tir işldir sevki lâzımdır. Müteferrik iş, | kâr etmiyeceği için işi teş kilâtlandıracağız — Bunların yanında balli lâzımgelen di ğer birçok işler de yer ala caktır Maksadım bu işlerin nasıl cağı hakkında fikrini Başka istek- leriniz varsa onları da dinli ya zi öğrenmektir yeceğim ve çaresini bulmak isteyeceğim. Bu toplantı, bazılarımız iç ia zahmetli oldu. Kısa zam an için uzaklardan gelmek faydalı değil gibi görünür. Halbuki bunlar, pek faydalı: dır. İleride zaman tekrarlamoğa çalışacağız Bu götüşmelerden köy iş lerinin başlangıcını kurmuş Cumhuriyet bükü meti, bütün memleketi tanı yacak ve uyrı ayrı her köyü bilecek, ona göre alacağı tedbirler daha isabetli caktır. Hepinize hoşgeldiniz. de zahıan oluyoruz. ola- rim, Birazdan yapacağımız top lantıda mütalea ve fikirleri Ayrı ayrı veya toplu olarak karşılamağa hazırım Kongrode çalışmalar Toplantının gayesini an latan bu konuşmadan sonra, kongreye reis olarak Exski- şehir mebusu Emin Sadık seçilmiş ve Ziraat Vekâleti Tabsin Çoşka, Ali Riza Ertem, ve — idari | müsteşarı Naki, umum mü | dürler ve kombinalar kuru- mu azası hazır olduğu hal de görüşmelere başlanmış | masına ne dereceye Mevzuunu — köylümüzün içinde bulunduğu şartların düzeltilmesi ve kalkınması için gerekli tedbirler teşkil etmiştir. Bu arada bilhassa tohum ıstlahına ehemmiyet rek her verile dağ ve ova kısımlarında iklim şart: larına, kuraklık ve hastalı ğa dayanıklı tohumlar elde edilmesi islâh hareketlerinin genişletilmesi ve faaliyetin arttırılması ie- tenmiştir. Köylere parasız dağıtmak, bu mintakalar için büyük fidanlıklar ku rulması, bilhassa kavakların çoğaltılması bulunmuştur Zırnat âletleri bugünkü satış fiatlarının — köylünün alış imkânlarından yüksek olması dolayısiyle daha ucuz vilâyetin tecrübe ve fidan temennisinde satışın temini iştenmiş, tamir atelyelerinin bulundurulması ve yedek parçaların kolay laştırılması temenni edilmiş tir. Köylünün işinde en esas'ı şart olarak, kazancım arttırmak için ana istihsal maddesi bazı mıntakaların yegâne mah buğdayın Ziraat fıyatının izhar kalkınması olan sulü olan bankasınca yükeeltilmesi edilmiştir alış Arzusu Yaylalarda köylü serveti lan bayvanı nin temeli o himaye al ve bu arada ğın daha geniş tına alınması çiftçilere çalılıkların mene dilmeme-i, bu mıntakalarda saşım — vergisinde ucuzluk yaptırılması, hububatın nak liye ücretinin ucuzlatılması, makineler için mazot fiya tının tenzili üzerinde görüş meler olmuş, devletin köylü menfaati işin bütün çarele rini meseleler hakkında a'ınmak- ta olan tedbirler kendilerine anlatılımıştır. Ziraat vekillenizin Türk köşlüsünün Bugünkü toplantı kalkınması için alacağı bü yük geniş ve kökten tedbir lerin, tatbik kabiliyeti taşı kadar ehemmiyet verildiğini anla- tan çok güzel bir. misaldir. Bu toplantının Orman çift liği gibi asri bir tablate kar gı şebrin en güzel parçala rından birinin ifadesi olan bir mevkide olması da ay rıca bir hususiyet teşkil et mektedir. Gelâl Bayar kongrede Kongrenin sonunda, baş vekil vekili Celâl Bayar da faaliyeti malümat almış gelerek, konrenin hakkında ve hazır bulunan Zziraatçi- lerle görüşmüştür Kongre büyük bir miyet havası içinde sihaye kongrede bu lunanlar neticeden memnun sami te ermiş ve V olarak ayrılmışlardır. | | Starthı eli Ş | kalamış, gözönünde tuttuğubu | i i Beyaz kaü-ı&na—reıi Yapan bir şebeke yakalandı la ile 28 güzellik kraliçeşi, Fransanın Niıs şebrinden Korsika ada sına kaçırılmaktayken zabı ta tarafından beyaz kadın arasında altı tacirlerinin elinden alınmış- tir Korsikada bar işleten Je an Starth isimli bir erkek ve Seuve isimli bir kadın, ” ayarlıp — kaçırt ma, suçuyla tevkif edilmiş lerdir Bir müddettenberi zabıta, Starthın barına sık sik ge len güzel kızlardan şüpheye düşerek bu adamın izini ta kip etmekteydi Yapılan tahkikat netice- sinde kızlardan bir çoğunun Rivetera sahillerinde yapılan gözellik — müsabakalarına namzet olarak giren ve son ra Korsikada bir terzi sala nu için kendilerine manken lik teklif edilen kızlar oldu ğu adam anlaşılmıştır. Bunünla beraber, kızlar adaya gel dikleri ellerindeki mukavelenamelerin muteber olmadığı kendilerine söylen mekte ve barlarda çalışma ga mecbur edilmekteydiler, Birçoğu da sonradan harice göndetrilmekteydi Dirkaç gün evvel zabıta kanda yakala mak için bir tuzak kurmuş ve Rivierada bir. güzellik müsabakası yapıldığı sırada, hakem arasına bir po'is ha fiyesi oturmuştu Polis hafiyesi Siarthın en güzel kızı seçtiğini ve son radan bu kızlardan ölti ta nesine Madame Seuven mü essesesinde çalışmak — üzere iş teklif ettiğini öğrenmiştir. Nihayet bundan üç gün evvel, altı güzel kız, kendi lerini angaje edenlerle bir- likte, Korsikaya gitmek üze- re vapur İskelesinde buluş muşlar ve kendilerini gözli | yen polis derhal baskın ve rerek Starth ile Sevuvel ya- iğfal edilen gözel Fransız kızları bu — süretle ni, beyaz kadın tacirle elinden kurtarmıştır Bir köyün teşekkörü Köyümüzün tapu işlerini pek kısa bir zaman - içinde bitiren ve bize bu hususta büyük kolaylık ve yardım lar gösteren kazamız tapu | memuru Bedri Özkana kö- | yümüz adına açık teşekkür | Jerimizi sunarız Danişment köyü muhtarı Mebmet Ünal PrraeERaNAARAS EREMEENMU, * MUSTAFA NİYAZİ İLK EKar a KATAR FERLEARK" Yüzde Yüz Realist, Telif VeYerli Küçük Hikâyeler ; Çıkıyor. SERÜARARAREN N SE V GERREE SN ER , | edilen kanaat Yugoslavya.. Bugünkü Mir gazetesinde *Yugoslavya yol çatırığında bulunmaktadır , başlık'ı bir başmakale vardır. Bu yazı, Rulgar gözü ile Yugoslavya- ya bir bakış olduğu için ay nen alıyoruz! 5 Mayız 1935 mücadele- lerinde Gospodin Yeftiçe karşı galip gelenler arasın da senelerdenberi devam ed en görüşmeler, nihayet bir anlaşma ile neticelendi Bu- günkü neticeye varmak ç- in geçilmesi icap eden yol, muhtelif ve müteaddit en gellerle dolu Idi Bir yandan Dr. Maçekle müteveffa Sv tozar Pribiçeviç. köy dem okrat kovalisyonu liderleri sıfatiyle devletin federatif bir tarzda kuruluşu prensi- binden fedakârlıkta bulun mıyor, diğer yandan Sırp- lar arasındaki aşağı partiz anlık, en çok faydayı ken disine temin etmek maksa- diyle uğraşan partilerin eli nde had bir devreye girmiş ve tamamiyle inhilâl etmiş bulunuyordu Belgraddaki muhalefetle Zağreb arasında sürüp giden sonsuz müzakerelerden elde mevcut”Sırp partileriyle köy demokrat kovalisyonu arasında kuv vetli bir blok meydana ge lebileceği merkezinde değ- ildi. Mobalif partiler arasın daki müzakerelerde müşa- hade edilen atalet ise valnız Dr. Milan Stoyadinoviçin ri yaszet ettiği Yugoslavya ra dikal beraberliğinin — Zaed vilza meydana gelmesine se bep olmakla kalmadı. Faz- la olarek bu siyasi teşekkü lün, ümit ve tahminlerin fe vkinde bir hayata mazhar olmasında âmil oldu Dok- tor Stoyadinoviçin elindeki en kuvvetli koz, muhalif partilerin bir proğrama ma lik bulunmadıkları ve bul- unmıyacakları ve — binaena leyh, memleket idaresini el- ine alacak bir idare kombi nezonu yaratmak kabiliye tinde olamıyacakları ciheti idi. Uzun müddettenberi sab ırsızlıkla beklenen ve bugün hemen bütün Yugoslavlar tarafından büyük larla karşılanan hâdise, ni hayet ayın 15 inci günü ta- hakkuk etmiş bulunuyor, Sırp partileriyle Lüba Davi doviçin demokral, Stanoev için radıkal ve Yotza İvano viçin çiftçi partileri arasın da tam bir anlaşma — hasıl olmuş ve bu, yalnız bu par iş beraberliği noktasına değil, köy dem okrat koalisyoniyle kardeşçe anlaşmak esaslarına da İsti- nat ettirilmiştir. heyecan tilerin siyasi Bu kardeşçe anlaşma ve kardeşçe çalışma ise Hırvat meselesinin dürüst! bir suret te halli demektir. Çünkü; Hırvat meselesi, Yugoslav yanın inkişafı, — siyaseten mevcut bulunması ve muv affakiye;le yaşaması lesidir. Teferrüâatı benüz malüm olmıyan bu anlaşma bugün bütün Yugoslavyada derin bir sürür uyandırmış bulun maktadır. Horkes pekâlâ bi- liyor ki bu anlaşma, bugün geniş bir demokrat kitlesine mese- millet meclisinin tesisine ma tüf bulunmaktadır. Sırp, Hi rvat ve Slovenlerden müte- şekkil olacak olan ve içinde | serbest müzakereler yapıla cak bulunan bu büyük mec ( lis, Yugoslavyanın muvaffa- kiyeti ve dahili — kuruluşu 4 için çalışacaktır. Yugoslavya yol çatırığın da bulunmaktadır. Yugos lavyayı tam ve emniyetli bir vahdede götürecek olan dahili poletika hayatına bu veçheyi vermek cihetini ter cih edip etmemek saali çal miş bulünüyor Tuhal—hît— dül Peşte civarında Dövon ka sabasında bir bahçıvan, he nüz on yaşında iken ve bun dan yetmiş sene evel bir ağaç dikmiştir 70 Senedenberi iyi bakı- larak mükemmel surette bü yüyen bu ağaçta bir kaç gün evvel ihtiyar bahçıvan asılı olarak bulunmuşlur. tahkikatta bu ihtiyarı düşmanlarından iki kişinin kendi yetiştirdiği a ğ- aca astığı anlaşılmıştır adam- Yapılan Ne garip tesadüf cağız kendisinin — asılması mukadder ağaca tam yetmiş senc emek vermiştir | Yüksekten ıeîm_ çekmenin Çaresİ Amerikada bir hâdise: Yükseklere — çıkıp istiyen bir fotoğraf bunun için dahi- fikir. buluyor: | olan — garip resim almak meraklısı yane (!) bir Evvelâ uzun bir ip - alıyor. Beline sarıyor. Bir ucunu da yere bağlıyor. Sonra eli ne fotoğraf makinesini alı yor ve sırtına 17 çük ba'on bağlıyor Balonların yukarı yüksel mesi ile, adam yerden kal kıyor ve havalanıyor. İpin müsaade — ettiği — nisbette yuükselecek ve oradan resim- lerini alarak yerdekiler ipi çektiği zafnan cektir Fakat ip denbire kopuyor ve - fotoğ- raflı adam gökyüzünde mü temadiyen yükselmeğe baş- hyor. Felâketi anlayınca ne tane kü Aşağıya ine- bu sırada bir yapacağımı şaşırıyor ve elin deki Fotoğraf — makinesini aşağı atıyor Bunun üzerine, hafifleyin ce daha fazla yükseliyor. Yerdekiler de hâdiseyi gör müşler ve telâşa düşmüş lerdir. Otomobillere - bini yorlar ve gökyüzünde uçan adamı yerden takibe başlı yorlar Fotoğraflı adam böyle bir müddet " yüksele — yüksele uçuyor ve köyden köye gi diyor. Nihayet üzerinde bu: lunduğu köyün abalisinden akıllı birisi çıkıyor, tüfeğini kaptığı gibi balonlara doğru ateş ediyor. İyi bir tesadüf eseri ola rak, kurşunlar adama gel miyor, yalnız balon'lardan bir kaçını patlatıyor. Bunun üzerine — balonlarla — uçan adam da vavaş yavaş âlçal mağa başlıyor ve bir koru | lukta ağaçların üzerine ini- z