23 Ekim 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

23 Ekim 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 3

23 BİRİNCİ TEŞRİN 937 Uzak Şarktaki Menfaaflar Japonya, Paktı, İhlâl Edecek Bir Harekette Bu- lunmadığını Söylemekle Beraber Dokuz Devlet Muahedesinden Derhal Çekilmeğe Âmadedir. | Akdi mevzuu bahis do kuz devlet konferansı hak kında Macar matbuatı ye di muahedelerin ameli kıy Metine arlık Yüksek diplomasinin şimdi tıki ve unutulmuş muahede Vesikalarına müracaat Mekte olduğunu, vakıa bu eıki muahedelerin meriyeti kati olarak sabit değilse de bunların yine müessir bir hareket imkânını haiz bu lunduklarını — kaydederek #mdi uzak şarkta devam tden harbe karşı alınacak Vaziyelte esas ittihaz edil Mek istenen dokuz devlet Muahedesi hakkında şu ma Mülatı vermektedir. “Dokuz devlet muahedesi - 1921-22 kiş mevsiminde Vaşington- da yapılmış olan silâhları takma konferansında vü: Sud bulmuştur. O vakit ora- da İngiltere Birleşik Ameri * Fransa - Japonya - İtal Ya . Belçika arasında akte Ülen altı devlet muahedesi € de Almanların terk et- et- Ükleri deniz aşırı kabloların Tülkiyet ve tasarruf vazi- Yetleri tanzim — olunmuştu, Sihayet altı devlet mushe inanmayan | | Şimdi buna rağmen Uzak şarka aid bütün mu- ahedelerin heyeti yesi bir. vahdet teşkil eden kül halinde telâkki edilecek ve bir muahedenin meriye tten ihracı diğerlerini de is: kat edebilecekti. Fakat Va- şington deniz muahedesi de- nilen dört devlet muahede si bu aralık Londra deniz muahedesi ile meriyetten çı karılmış, gerek İtalya ve ge rekse Japonya bu muahe- deden sıyrilip . çıkmışlardır. dokuz muahedesinin hâlâ meri olup olmadığı — suali varid olmaktadır. Vakıa bu muahede 1932 de Çinin Mançuriyi terk ve Japonya nın da Mançükoda koloni tesis etmesiyle esasen bo zulmuştu., Bu malümatı sonra Macar basını şimdi dokuz devlet muahedesi esa umumi devlet verdikten arpışıyor. JaponyanınTaarruzu Ye- niden takbih Edilecekmi? sına binaen bir koönferansın davet — edilmesine İtalya ve Japonyanın muha içtiman | lefet etmelerinin böyle for mel sebeplere istinıd etme- diğini kaydederek diyor ki: | *İtalya daha ziyade böyle tini imzalıyan devletlerle | Çin Hollanda-Portekiz ara: Hada akdolunan dokuz dev B Hashedesi ile de Çinde 'vık kapı politikası Vaşing İsna delege olarak kimin Rönderileceği — meselesidir “ünkü Bonnetnin maliye ne #tine getirildiğindenberi | bir konferansı toplama te şebbüsünün Milletler Cemi yetinden — sadır. olduğunu, dokuz detlet muahedesi akid yani Ja- ponya ile Birleşik Amerika: Milletler — Cemiyetine mensup olmadıklarını ileri lerinden ikisinin nın | sürmektedir. Milletler Cemi fansanın orada dip omatik | Messili yoktur. Söylendi tne göre Blum Fransavın Ümessili olarak konferansa Scektir B'll(u—.ı kimlerin müza Stelere iştirak edeceği bu malüm değildir. taki büyük men ıuııı nazarı itibara alab iöek için bu konferansa 15 devletin iştirak etme- Muhtemeldir. Fransa ve tilterenin Rusyayı da İşti: hş, , Httirmek istedikleri söy iğine nazaran — bunun Ya ve diğer Sovyet düş Ad devletlerle — nasıl telif 'bllecqı de bir mese ,_ı' Birleşik Amerika dev: "İnln bu konferansda ilk '*ı tlarak tekrar aktif bir İde beynelmilel bir işin Akeresine iştirak etme *2! konlerans hususi bir . Söseveltin son nutkun- #onra bu könferansa V I" dünya büyük bir alâ Xa * bakmaktadır. Ve Çi- ı—ı: vakitki ülkesi üze &' haiz olduğu idari hâ- l. *t garanti olunmuştu. dönt muahede bazı tek- Aşi“laşmalar ile birlikte 6 1922 de imzaladıktan Miyet iktisap edecek- | k bunlar arasında bir | M * münasebet dahi edil, İmişti, göyle ki: yeti nizamnamesine ve ce* miyetin tanıdığı beynelmilel muahedelerle olan münase- betine göre vakın bu sebep hukukan kıymetsizdir. Fa kat İtalya ve Japonyanın Cenevre ile uzak “yakın alâ- kası olan bütün aksiyonlara karşı ihtirazi kaydlar ileri sürdüğü filen vakidir. Ja ponya. paktı ihlâl edecek bir harekette bulunmadığını söylemekle beraber dokuz devlet muahedesinden der- hal çekilmeğe de âmededir. Fakat şurası muhakkaktır ki Japonya kendisi için yal nız zarar beklediği yani Çi ne vaki taarruzunun yeni- den takbih edileceği bir kon: feransa iştirak etmiyecektir. Diğer taraftan Paris Lond ra - Vaşington arasında mü zakereler inkilasız. devam etmektedir. Konferansın akid yeri'ya Londra yahud Va- şington olacaktır. Vaşington üzerinde Fransız hükümeti için orta |ya bir mesele çıkacaktır ki o da politikasından — vazgeçildiği nin resmen ilânına katiyen ihtimal verilmiyeceğini, bi- baenaleyh İtalyan — cevabi notası İngiliz ve Frasız mat karar — verilirse buatını her ne kadar mem nun etmemişse de yine İn giltere ve Fransanın müza- kare imkânlarını elden ka çırmamağa dikkat aııelşıi | kukuna mani olarak komis TÜRKDİLİ lâzımgeldiğini ve faşist hü kümetinin esas itibariyle İs- panya problemini — tasfiya etmek hususundaki arzusun- mündemiç olduğunu, fakat bundan son ra ne şekilde bir temas ya- henüz belli ol madığını çünkü Romanın Londradaki mühale komisyonunu merci olarak gösterilmesinin İngiltere ve Fransada tereddüt ve em niyetsizlik uyandıracağını yazıyor. Âvuslurya matbua- tına göre bu komisyonun gönüllüler meselesini halle- demiyeceği daha birkaç ay evvel anlaşılmıştı. Gönüllü- ler geri çağırıldıktan sonra İspanyadaki her Iki tarafa muharip hukuku tanımak hususunu ihtiva eden İngiliz plânı etrafında o vakit ko pan şiddetle fikir ihtilâfları komisyonu tamamen parça lamak tehlikesini göstermiş ti Ancak müddetsiz. bir talik bu tahak- da bu imkânın pilacağının ademi tehlikenin yonun mevcudiyetini muha fazaya yardım etti Şimdi aynı işiln Londradaki ko- misyona tekrar havale edil diği takdirde aynı sahnenin tekrar etmiyeceğini kimse garanti edemez Bu mülâ haza gösteriyor ki İspanya meselesinin halli işinde en küçük bir terakki elde edi Bu iş böyle ol- İtalyanın ver- lememiştir makla beraber İngiltere ve Fransaya diği cevabi nota Avuslurya matbuatına — göre Avrupa politikasında — bir. dönüm noktası teşkil — etmektedir Çünkü İtalya bu notasında üç devlet arasında bir kon- reddedişini “Alman hükümetinin davet edilmediği yahut iştirâk ey lemediği konferanslara İtal ya — iştirak Cümlesiyle sebeplendirmiş- tir. Delâlet ettiği şümülü çok mühim ve hu dutsuz olan bu Manifesta- tionda Avsturya matbuatı son Hitler - Mussolini mülâ katının neticesini görmekten, feransın akdini etmiyecektir , manâ ve İtalya cevabi notasının Lon:- draya — verilmezden — önce Berlinden geçtiği hakkında La voced İtalia gazetesinin verdiği malümatı dabi Avvs turya basını bu noktayı te yid eder mahiyette göster mekte ve mihver politika -| sının takviyesi muhakkak olduğunu tebarüz ettirmekte ve bu itibarla faşist hükü- | metinin, Almanyanın iştirak etmediği İspanya müzakere | lerini reddetmekle kalmayıp aynı zamanda uzak - şark ihtilâflarını mevzuu bahset. | mek üzere davet edilecek | olan dokuz ılevlet konferan- sından da uzak kalacağını yazmaktadır. Çünkü Al- | manya dokuz — devlet pıh_ı I y Fransada hir mağarada bulunan ceset Fransada bir köyün civar | ındaki mağarada vücudunun garip bulunmuş birçok yerleri yanık, bir insen cesedi tur. Yapılan muayenede bu adamın bundan en aşağı on sene evvel ölmüş olduğu an laşılmıştır Mağarada, yanı başında bulunan şeyler her- kesi daha fazla hayrete dü- şürmüştür. Bunlar cesedin arasında gazeteler, kıiymetli bir iki kitap, Tolstoyun bir romanı, üç şapka ve bir alay anah tar, maymuncuk, pense, ker- peten, bıçak vessire . Bulunan bu eşyanın bazı- ları ve cesedin - üzerindeki yanıklar kendisinin bir yan- gından kaçarak buraya Si ğındığını ve orada, yaraları TÜRKDİLİ Pazartesinden başka her gün çıkar Siyasal gazete, Yıllığı — 800 Kuruş Altı Aylığı:400 ; Sayısı 3 Günü geçmiş sayılar 2 kuruştur. ADRES: BALIKESİR TÜRKDİLİ cerrccrLLCCALCCCECCCE şarak kaçmış ve saklandığı meğarada ölmüştür. G00T00000000TATATETECDESAK Bötün bu şüpheleri kuv: vetlendirecek deliller de va- rdır. O civarda, bundan on sene evvel böyle bir vaka olduğunu henüz kimse unu- tamamıştır: Hakikaten, 1927 senesinde o civarda arka ar kaya bir çok evler ve büyük fabrikalar tutuşturulmuş, fa kat bu kundakçıların falli bulunamamıştı nın ağır olması neticesinde öldüğü ihtimalini varid gös termektedir. Fakat, anahtar, maymun- cuk, bıçak gibi âletler de onun bir haydut olmasına ihtimal verdiriyor: Bu hay dut, belki bir evi ateşledik- ten sonra, kendisi de tutu akidleri arrsında — bulunma dığından bu konferansa ça ğırılmıyacaktır. Ayvusturya matbuatı yeni mibver proğramının daha ileri giderek Akdenizde İn- giltere ile İtalya arasında doğrudan doğruya bir muva zene tesisinin Almanya iş tirak ettrilmedikce mümkün olmıyacağını ve diğer taraf- tan da koloni —meselesinde İngiltere ile Almanya ara sında bir anlaşmanın İtalya iştirak ettirilmedikçe kabili tasavvur olmadığını ihtiva | eylediğini yazıyor ve bunun la taahhüdler için — yeni — bir. - kiymet yaratılmış olduğunu, faşist nasyonal sosyalist hükümet- lerinin kendi aralarındaki Rtifakı, diğer bütün (ulâf lara tekaddüm karar vermiş barüz ettiriyor. beynelmilel Emvali gayri men kule no: 18 19 20 29 30 34 53 56.57 65 68 15 76 92 181 6 9-10 ı7? 53 ylo 118 120 ızı 125 127 128 129 Yukarıda mevki, A dü dükkân tarla ettirmeğe | Dükkân Dükkân Kiremithane Dükkân sebze bahçesi arçşa arsa bağ yeri dükkân ve ev han arsası numarı rında gösterilen bedeli muhamminlerile temliken çarşamba günü saat 16 da yapılacaktır. İstekli olanların yüzde yedi buçuk teminat akçalarile birlikte Vıkı'flır müdür'üğünde müteşekkil komisyona ıılı_ıcçı, y LECAER ĞA Mağarada bulunan eşya arasındaki bu | yangınlar hakkında yazılar da vardır. Bunlar. haydudun, ateşe verdiği evler hakkın- daki tahkikatın ne şekilde öğrenmek — için | mağarasında, kimbilir. han gi vasıta ile bulduğu gazete- leri okuduğunu gösteriyor. gazetelerde olduğunu Cinsi Tarla Mevkii bostancı dere arası Hudut ve bulunduğu yer intikalen ve taksimen 40 50 sı den Yüzbaşı Ömer karısı ve veddetin senetsiz ve nizasız ve fasılasız. hüsnüniyetle SAYFA: 3 İngilterede okadde savketlilen beygirler himayediliyor. Bir beygirin çalışma müd- deti ne kadar Bugün iki yüzden fazla harp görmüş yaralı İngiliz beygi- ri, Belçikalı köylülerin elin- de hâlâ çalışıyorlar İngilteredeki “dilsiz dost- larımızın cemiyeti, adını ta: şıyan ve dili. olmadığı - için sürmelidir? bize dertlerini anlatamıyan hayvanlara dostluk etmek gayesile kurulmuş teşekkü- lün mensupları son zaman- lardan bir kısınını meşakkat- ten kurtarabilmiştir. Ve satın alınan altmiş ih- tiyar beygirden dördü müs- tesna olmak üzere diğerleri- nin hepsi vurulmuştur. Bey- girlerin en genci yirmi üç yaşını bulmuştu. Aralarında kırk yaşım geçmiş bitap be- ygirler de bulunuyordu Şimdi eski İngiliz zabitle- ri, yeniden aralarında para topliyarak, — diğer — ihtiyar beygirleri de, esaretten kur. | tarmağa çalışıyorlar. Balıkesir Tapu Sicil Muhafızlığından: Hudu lu Doğu: Halalcalı pomak Meh- met, batısı Lâz Ali, poyrazı Atanaslı arkı ve kısmen po- mak Mehmet, cenuben dere. yukarıda yazılı tarla atadan enedenberi martlı mahallesin. hacı İsmatl kızı Fatma Mü- ta- sarruf ve ziraatında iken mart 932 tarihinde ölmesile ev- Köyü Küçük — Arkla lâtları General Kemal Balıke: dinden önce ölen kızı Hikmetin evlâtları Yözbapı sir ve Şehver Bilâl ile ken- Musta: fa Rifat ve Sabit ve Süreyya ve Galip ve Şevket ve Ha- sibeye kaldığından bahisle namlarına tesçil edilmesi nildiğinden tahkikat yapmak iste- için 31-10-937 pazar günü mahalline memur gönderilecektir. Bu yer hakkında bun: Mevkiü Cami çeşme sokağı Sülüklü çeşme Hükümet caddesi Yeşilli çıkmazı Biğadıç caddesi İstasyon civarı Subacıkarda Hayvan pazarında Emin ağa cami Boyacı sokağı rsa İstasyon anbarı cıvarı İstasyon ecivarı Peynircilerde Çona sokağı Ayazmada Şamlı caddesi Eskicilerde Şadırvan meydanı Paşaköy çayır » Keklik tepesi Paşaköy Aşçıderesi » Taş altı » Tahir çeşmesi » Ulu mezar Orhaniye Aşçı kkân | lardan başka bir hak iddiasında bulunanlar varsa bu gün- oldukları te | ler içinde yazı ile Tapu sicil muhafızlığına ve yahut ma- balline gelecek memura müracaatları lüzumu ilân olunur. Balıkesir Evkaf Müdürlüğünden: Nevi Muhammen bedeli Lira Kuruş 100 00 2007 00 4000 — 00 1000 — 00 400 — 00 250 00 500 00 s00 — 00 1000 — V0 1000 00 s00 — 00 400 00 1800 00 500 00 20 00 560 3000 500 200 200 700 15 150 500 deresi 200 50 00 00 00 00 00 09 00 00 00 00 00 rı ve nevilerl yazılan ııııvıll gayri menkulebin hizala tılığa çıkarılmıştır. İhalesi 3 11-937 muvakkat