28 Aralık 1937 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

28 Aralık 1937 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKDİLİ : Büyük Millet Meclisi Denizbank Kai nununu Kabul Etti. Banka, İkincikâ- nunun Başında Faaliyete Geçecek 28 nınıNcı KANUN SALI 1937 B.M.Meclisi Denizbank Kanununu Kabul Etti.. ikinci kânunun haşında faaliyete geçecek olan banka- nın 50 milyon sermayesi olacak Büyük Millet Ankara, 27 (A.A.| — Bü- yük Millet Meclisinin bu- günkü toplantısında Deniz- bank kanun İâyihası müza kere ve kabul edilmiştir Banka, ikincikânun başın- da faaliyete geçecektir. Ankara, 27 yük Millet Bü- Vekiller heyeti lı—ş;k_ilîeı tiyase tin toplandı. Apkara, 27 |A A | le ra Vekilleri heyeti dün Baş vekil Celâl Bayarın reisli- ğginde toplanmış, devlete ait bazı meseleler — etrafında müzakereler yapmış ve icab- eden kararları ittihaz eyle Meclisi Deniz- | kârla elde Meelisi içtiima halinde teşkili - hakkındaki kanun lâyihasının müzake- resine başlamıştır. — Birinci maddedeki “Denizbank, ke İlmesine edilmiş ve mümesseseye “Deniz banka- bankın itiraz sı, denilmesi istenmiştir. Bu madde encü mene verilmiştir. nun üzerine Kanun lâyihasının heyeti amümiyesi Üzerinde cere yan eden müzakereler esna sında Berç Türker ve Ah İhsan — bazı tenkidler de bulunmuşlardır. - İktisat Vekili Şakir Kesebir. bu mütalealara cevap vermiş, met müessesenib ilibari 5S0 milyon 1lira ol serma yesinin duğunu, bunun 27 milyon İirasının mevcut bulunduğu nu, geri kalânın tedricen edileceğini söy | lemiştir. Bir Leh Askerı Heyetı Romayabidecek.. Anti komünist anlaşması üzerinde Almanya - Lehistan- italya arasında görüşmeler yapılacak Son gelen — Pravda İzvestin — gazeteleri — baş hyan yeni intiha bat ve bu intihabatın verdi- ği neticeler hakkında uzun neşriyatta bulunmaktadırlar. Sovyet matbuatı son zaman larda bu hususta fazla ehem miyet verdiklerinden İspan ya hâdisatı, Çin Japon harbi, Delbosun Bükreş ve Belgrad seyabatleri — ve Fransadaki sulkasd şebekesi hakkında ancak umumi aj ans haberlerini neşretmekle itktifa etmektedirler. 12 İlkkânun tarihli İzves Ha gazetesi, bir Leh askeri heyetinin Romayı ziyaret edeceği hakkında şöyle bir yazı neşretmektedir: ve Romadaki ecnebi. meha filin teyid ettiğine göre, Mevcud Leh "ordusunun - iki genarilin riyaseti altında bü- lâcılarla yük bir Leh askeri bir kaç gün sonra heyeti İtalyayı ziyaret edecektir. Bu ziya- retin resmiyet ciheti Roma meydanlarından birine Pil sudkinin bir. heykelini rekz | etmek teşkil ediyorsada ha- kiki mahiyeti tamamiyle baş ka olduğuna şüphe edilme melidir Ecnebi gazeteciler meha filinde, Varşovayı üç taraf h anti komünist anlaşması esasları üzerinde hafi suret te iş birliğine celbetmeklik le olâkadar hafi Leh İtalyan ve Leh - Alman görüşmeleri yapılacağı hakkında şiddet li şaylalar deveran tedir. Yukarıda mehafilde; Lebistanın etmek bahsi geçen Yeti bu gibi hafi işbir | liği Leh diplomasisinin çok hoşlandığı ve son — yıllarda ( Sonu ikinci sayfada ) ! GUNDELİK_ SİY.A.SAL GAZETE Hariciye * Vekilimiz Kâbile Gidecek B. Tevfik Rüşlü Aras Ankara, 27 Hariciye Vekili Dr. Aras martın üçün cü haftasında Mısır, Bağdat ve Tahran yolu ile Küâbile gidecektir. Aynı tarihte İran ve İrak hariciye nazırları da Kâbilde bulunacaklardır Afganistan hükümet mer kezinde dört devlet nazırı Sağdabat misakı mevzuu üzerinde görüşecek ve son ayların siyasi bâdiseleri et rafında noktainazar - teati sinde bulumcıklııdıı Amerika- JaponyaGer-; <ç ON İKİNCİ YIL SAYI: 3743 Gazıantebın Kurtuluş Yıldönümünde Atat rkün Yüksek Ihtisasları.. “Eğer, bir gün millet vaten ve Gumhuriyetin yüksek menfaatları icabettirirse 'o çevre kahramanlarının geçmişte olduğundan daha yüksek kahramanlıklar göster- meğe âmade bulunduklarına da şüphem olmadığı bilinmelidir.., Gazlantebin nun — İĞ nac münasebelile Alatürk, Ga zfanteplilerin — çekliği tel grafa — aşağıdaki — cevabı vermişlerdir.. Dün gazcte miz çıkmadığı iİçin ehem miyeline — binaen — Büyük Şefin, bu çok diğerli ihti saslarını aynen yazıyoruz; Ankara, 26 ( ALA, ) Gazlantebin 16 ncı yıldö- bümü münasebetile bu gece Halkevinde Antepli gençler toplantı — yaptılar. — Şiirler okudular ve milli oyunlar oynadılar. Bu arada bir genç Atatürke tazim telgrafı çe- kilmesini teklif —etti. Teklif alkışlarla kabul edildi Büyük Kurtarıcı Atatürk ANKARA Gaziantep — kurtuluşunun |6 ncı yıldönümünü kullu kurluluşu- yıldönümü ginliği Sona Erdi.. Japonya, İngiltereye de Aynı Şekilde Tatmin Edici Bir Cevap Verecek.. Nevyork, 27 ( ALA, ) Birleşik Amerikabın Japon yaya verdiği ikinci bir no- tadan sonra Amerika - Ja- ponya — gerginliği sona er miştir. Japanyanın, Londraya da aynı suretle tarziye vereceği zannedildiği bildirilmek tedir. Vaşinton, 27 |A.A.)— Bah riye Nazırı Svanson Panay topçekeri kumandamı Hu- guesten aldığı raporu bugün neşretmiştir. Bu rapora göre Pooay topçekerine — Japon tayyareleri tarafından atılan 24 bomba isabet etmiştir Diğer tarsftan tahlisiye sandalları sahile — yaklaştık- ları sırada bunlardan ikisi Japon mllrılybılerlnın ate- şine maruz kalmıştır. Tokyo, 27 (Radyo) Ja ponya parlâmentosu, yarın İmparatorun bir nutkuyle açılacaktır İııpırılorıın nutku, — Japonyanın - siyasi veçhesini gösterecek ve Çin hâdiselerinden — bahis ola caktır Siyasal mehafil, impara: torun nutkunu merakla bek lemektedir —— Ankara — Mühteliti — ikinci maçta Romenleri yendi Ankara, 27 (AA ) Bükreş muhteliti ile Anka ra mühteliti arasında pazar günü yapılan ikinci futbol maçını muühtelitimiz 3 - 5S kazanmıştır. Dünya Üzerine Çoken Büyük Tehhke.. Amarikanın hareketa geçmemesi, Japonyaya daha büyük menfaatler gözetmek İmkânını veracektir. Eko dö Pari Pertinaks ez I etmeleri için Amerikalıların | çok zamana ihtiyaçları ola caktır. Fakat Amerika uzun | cümle diyor ki: “Amerikanın — kendisine karşı harekete geçmemesi Japonyanın büyük menfaati iktizasındandır. Gerçi mu azzam menbalarını teferber müddetli bir teşebbüse gi rişmek kabiliyetine maliktir. İşte Uzak Şark — hâdiseleri | ( Sonu üçüncü sayfada ) lamak için bugün Halkevin- de salonları doldurup taşan binlerce — halk — toplandı. Milli tarihimizin Anafarta, Sakarya gibi şanlı sayfala: rından biri olan ve geçen seneki yıldönümünde cihan değer takdir ve iltifatınızla en, büyük mükâfatı kazanan ve gene siz Büyük Kurtarıcıdan alınan küvvetle — başarılan Gazlantep müdafaasına dair kahramanlıklar anıldı. Tari himize bu şanlı kahraman- lik misali gibi bir çok şeref destanları kazandıran ve her günümüzü bir kurtuluş bay- ramı haline getiren Büyük Kurtarıcıya minnet ve ta- zimlerini sunmıya beni me mur eden Gazlanteplilerin ve toplantıdaki bütün hal kın duygularına tercüman olmakla kendimi dünyanın en bahtiyar insamı addeder, sonsuz saygılarla ellerinizden öperim Büyüğüm ALİ KILIÇ Ati n Cevabi telgrafını göndermişlerdir: Ankara Halkevinde Gazi- antep saylavı B. Kılıca: Gazlantebin inkılâp tari- himizde silinmez ve unutulmaz sayfa — teş- kil eden yüksek kahraman lıklarının 16 ncı yıldönümü- nün kutlulanmakta olduğu- nu müjdeliyen telgrafımı al. dım. Bundan duyduğum sonsuz | Sonu ikinci sayfade | Fransa Yeni vergiler ihdas ediyor Paris, 27 (Radyo) — Ây- an meclisi; pozar olmasına rağmen yarın toplanacak ve bütçe müzakerelerine ba- şlıyacaktır. Açığın kapanması için lâ- zım olan on milyar franga mukabil altı milyar için ye- ni vergiler Ihdas edilmekte olduğundan — müzakerelerin Atatürk, aşağıdaki cevap | çetin olacağı zannediliyor. İtalya, Milletler Cemiye tinden Nıçın Ayrıldı?.. italyanın - çekilmesinin sebebi; devletlerin habeş me- selesindeki kararlarını Genevrenin talbika çalışmasıdır İtalyan matbuatı, İtalyanın Milletler Cemtyetinden çekil - mesi işi ile meşgul olmaktadır- İtalyanın Milletler Cemi yetinden çekilmesi münase- betile Mussolininin Venedik Sarayı balkonundan irad et- tiği ajans tarafından aynen alınmıştır. Gazeteler bu ka- rar hakkında uzun mütalâ alar yürütmektedirler. Mus- solininin şahsi gazetesi olan “İl Popolo d'İtalia, bu hu- susta dikkate değer bir baş- makale neşretmektedir. Ay- nen naklediyoruz: “İtalya, bir büyük müsa- maha eseri olarak Japonya ve Almanya Milletler Cemi yetinden çıktıktan tonra, or- ada kalmıştı. Halbuki bu iki devlet Cenevrenin Fransa- İnıllhıe hlokunı hlımet ct tiğinden dolayı buradan uz- aklaşmışlardır. İtalya kati bir surette alâkasını kesmek istememiş ve Versay mua- hedesinden müstefit olan bu devletleri hegemonya iddla- sından vaz geçirerek mua- hedelerin tadili yoluna sev- ketmeğe çalışmıştı. Cemiyetin —asamblesinde olsun, Avrupa ve cihana ta- allük eden siyasal, ekono- mik ve süel konferanslarda olsun, cemiyetin reformu ve silâhsızlanma meselelerinde olsun barış lehine olarak ih- lâfların bal ve tesviyesine gayret sarfederek, İtalya Mil. letlerin hissiyatının inkişafı için çalışıyordu. Fakat buna mukabil Habeşistan meselesi esnasında İtalyaya karşı ada ( Sonu üçüncü sayfada)