28 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

28 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

9 Y'rmi yedinci yıl No. 7393 Salı 28 —Klnunuıvol 937 —— Hergün sabahları (İzmir) de çıkar, siyasal gazetedir L e İ Büyük Şefin, Ankaraya ayak bastıkları mesud gün Dün, Ankarada tezahürat yapılmış, milletimizin, Atatürke olan minnet ve şükran hisleri bir kere daha gösterilmiştir Atatürk, bu hafta ıçınde ıtanbulu teşrıf edecek. ö0 Ankara, dün hakiki bayramlarımızdan birini daha kutluladı Ankara, 27 (Husutf —muhabiri. mizden) — Atatürkün Ankaraya ilk defa ayak basışının . 18 inci yıldö. nümü, bu gün Aokarada Ulus mey. danında yapılan büyük törenle kut- lulanmıştar. mektebliler, muzıkamın da iştirakile İstiklâl marşını söylemişlerdir. Atar Tayı ilk — teşrifleri le © tarihte doğan ve şimdi hukuka devam eden Salâhed. din, Ankaralılar narmına birer nutak irad etmişlerdir. Da metakları, B. Behçet Kemalin bir söyleri takib etmiştir. Ankara Halkevi atletleri, Ata: törküa Ankarayı teşriflerinde şebri gördükleri yerden şehre kadar geç tiği sahada bir kır koşasa yapmış- lardır. Ba koşu da birinci, üçüncü gelenlere B. Yahya Galib Kargı tarafından mükâlatlar — verik miştir. Saat 18 de radyoda o güne «id batıralar canlandırılmış, gece Hal- kevinde büyük merasim ve toplantı yapılmış, nutuklar söylenmiş ve Bü- yük Şetim; çok sevdiği ve onu kur: farmak için en karanlık — günler başına geçerek ona rehberlik ettiği Törk milletinin, Atatürk sayesinde kazandığı büyük — muvaf fakıyetler birer birer gösterilmiş, Büyük Şefe ikinci ve * Koro 'daka gösee Ankara, ba gün sönşli bay: ramlarndan birini yaşamıştır. Gece- Teyin, her Yarafta — tezahörat yapıl: miş (eneralayları tertib olunmuştur. İ tsabul, 27 (Basasi) — Ata- yöünle maebakeilerinde. Celâl Bayarla bazı Başsekil l Vekiller olduk. ları halde bu. haf ta içinde İstanbu- ha teşrif edeceklerdir. İstanbul halkı Büyük Şefe ka- vaşacağından dolayı aavinç içindedir. Bartın geldi, Dumlupmar bu. gün geliyor Kış bastı, Akdenizde şid- detli fırtınalar var.. Belediye beş kuruşa kömür sattıracaktır. Izmirde de karlı havalar başladı Yakm çark solarına ve İklimine birdenbire kar fırtımaları ve soğuklar karıştı. Sahilleriminde ve memleket içinde, hiç hir sene eşine - rasgelme. diğimiz bu —hava çartları, ne - yamık ki, bize çok feci, çok ağır çarılara mal oldu, Vapurlar battı, yolcular boğuluu, denizde yolculuk “akaadı, soğuktan insanlar dondu. Kömür pahaya bindi, bazı yollar da kapandı.. Meğer, ura İsmizin imiş. Dün, kış, birdenbize — hastırdı ve bir kaç günlük kararsız havadan sonra, öğle vakti, civar dağlardan — başlıyarak şehire de kar düşmeğe — başladı. Aa- gak, her gündelik kar - gibi, o da tutmadı. Maamafih, kar yağışı, İz mirde cok az vaki olduğu için, epeyı €e alâka da uyandırdı. Şu satırları karaladığımız maatler. de, geco epeyce güktür, — ve tekrar mühtemeldir. ve civar dağları da baştaı yazlar giymiş balacaksınız. Mazmaf ih, İzmirin havası, kararazdır, geç saat. lerde rözgür ve şartlar değişebilir. Böütün düşüncemiz şuradadır: Kömür ve bilhamsa fakir halkın akıntınl. - Çünkü we kömür dayan. mak bilir, ne de kömürcü Vilâyet vebelediyenin todbirleri e kıştırmaları icab ediyor. Fakat bi hasıa, çok fakir, çoluk çocaklu sile. lere bedava veya çok ucuza kömür dağıtmanın imkânımı bulmak gerektir. Bartın- vapuru Aradaki iakelelere uğrıyarak İse tânbuldun dün İzmire gelen Bartın vapuru teabhursuz İimanımıza muva- salat etmiştir. Vapurda bulunanlar Ege denizinde müthiş bir fırtınamın devam ettiğini — söylemişlerdir. De- mizcilerin tabiri veçbile yolcalar ve vapar mürettebatı — (azla hava yemiş lecdir, — Sonu 70 uncu sahifede — Telefon: 2776 |B. Tataresko iı-tı'faya | karar verdi Bükreş, 27 (Radyo) — B. Teta. | resko, iktidar mevkiinden çekilmeğe | karar vermiş ve bu kararını krala | hııdu.ııuı Kral, bunun üzerine bu | gün köşkünden buraya gelmiştir. Siyasal mehafilde — söylendiğine y göre, bir temerküz kabinesi teşekkül | edemiyecek olursa parlâmento feshe- dilecektir. İtalyan Vapurunun süvarisi tevkif edildi İstanbul, 27 (Hususi) — Ça- nakkalede . İspanya vapuriyle çarpışan İlılyın vâpurunun sü- varisi, bugün tevkif edilmiş ve kefalet mukabilinde mahkemece serbest - bırakılmıştır. T Vila iyet büdc?ıı ve Kaymakamla Köy kalkınma işleri için dün öğleden sonra vilâyet makamın- da vali B. Fazlı Gülecin reisliği altında bir toplantı olmuştur. Bu toplantıda bütün kazalar kaymakamları ve merkeze bağlı | nahiyelerin müdürleri hazır bu- hünmüşlardır. Müzakere, dört Haat kadar sürmüş ve toplantı- dan sonra vali B. Fazlı Güleç | gâzetemize şu beyanatta bulun- muştur — Toplantı köylerde, bilhas- sa dağ köylerinde hem köylüyü ikdar, hem de' iharaç edilecek taze meyve ve üzüm yetiştirmek için teşvik iş'eri üzerinde konu- şuldu. Esasen kanunlarla muaf olan vergilere zamimeten mey- veli ağaç yetiştireceklere işine göre prim verilmek ve bundan maada aralarında müsabakalar | —Denizbank Ş Kanun lâyihası, Meclisin dünkü i çtimaında müza- kere ve kabul edilmiştir Türkiye-.-Suriye münasebatı İki memleket arasında yeni bir devir açılıyor Suriye Başvekilinin hududdan ge“-< çerken Başvekilimize çektiği telgraf Ankara, 26 (A.A,) — Suriye Baş- vekili Cemil Mardam Bey huduttav geçerken aşağıdaki iki telgrafı gön- dermiştir: Ekselâne B. Celâl Bayar Başvokil Ankara Türk topraklarından — ayrılırken Ekselânalarına ve cumhuriyet hükü- metisin mümtar azasına bana rilmiş olan hararetli kabulden kö y kalkınma işleri r, dün vilâyette toplandılar İstihsalât işleri görüşüldü. Kolkınma işleri için yeni ve mühim kararlar verildi — —. —— dereceli teşvik — mıntakalarını tesbit edip vilâyete bildirecek- lerdir. Z raât müdürlüğü de bun- ların ikramiye ve mükâfatlara istihkakları esaslarını — muhtev. projeyi ihzar edip umumi mec- lise yetişt. ncı:klıı. .. Vilâyet Umumi Meclisine ve- rilecek vilâyetin 938 yılı büdce projesi üzerinde daimi encümen müzakerele başlamak üzeredir. Vilâyet daimi encümeni, bu gün- den itibaren geceleri vilâyette toplantılarına — başlıyacak — ve Umumi Meclise verilecek büd- ceyi hazırlıyacaktır. aa — İstanbul maçları Ltanbul, 27 (Radyo) — Dün- kü maçlarda Beşiktaş Velayı 4-2, hmeıbahç- İstanbulsporu 5-0, Beyköz Topkapıyı 3 1, Galatasaray Eyâbü 11-2; Güneş Süleymaniyeyi 3-0 yendiler. tert p edilerek en iyi cinsleri ve bakımlı şekilde yetiştireceklere mükâlatlar dağıtmak esası üze- rinde mutabakat hasıl oldu. Bu proje yakında toplancak olan umumi meclise teklif edilecektir. Esaslar şunlardır: Kirizmeli bahçeler ve bağlar birinci derecede — ikramiyeye müstahak olacaklardır. Arazinin, işlenmesi müşkülâtına göre ki- rizmeli ve kirizmesiz. bağ ve | bahçelerin derecesi tayin edile- cektir, | Yetiştirilmesi — teklif edilecek meyveler gerek yabani ağaçlar- dan aşılama ve gerek yetiştirme suretile zeytin, çekirdeksizden başka yaş olarak ihrâcata elve- rişli üzümler, iyi cinsten badem- ler, ceviz, Gazianteb - fıstığı, kayısı ve kurutmağa — elverişli cinslerden erik, Malta eriği ve şeftalidir. Bu cinsler, umumiyetle ara. zisi dar ve geçinme şartları ol- dukça müşkül olan dağ köyle- rinde en ileri derecede teşvike tâbi tutalacaktır. Bundan maâda şimdiye kadar pamuk cinsleri üzerinde — yapılan — teşviklere katgı olarak Soya fasulyesi de teşvik olunacak ve bunun to- bumu getirtilerek çiftçilere tavi- zen ve faizsiz tevzi edilecektir. Kazalarda kaymakam arkadaş- lar kendi ziraat memurlarile | her meyve için tayin edilecek | E Suriye Başvelili Bay Cemil Mardam Memleketime kargılıklı — anlaşışı. miz sayesinde müstakbel — devrenin iki memleketimiz aramada kardeşlik münasebetlerine — dayanacağı — ümldi ile dönüyorum. Büyük Türk — camhuriyetine - ve onun Büyük Şefi Ekselâne Atatürke bütün kalbimle yöksek bir saadet ve ebedi itilâ dilerim, Cemil Mardam Ekseelâne B. Rüşdü Aras Haoriciye Vekili Ankara Ankarada —ikametim esnanıda gösterilen dostlük ve sempati hisler zinden çok ziyade mütehasıjş olarak Ekselânslarına ea hararetli - teşekkür lerimi arzederim. Büyük Şef Ekselâne Cumhur Başkanı Atatürk tarafından söylenen e büyük Türk milleti ve onun Şefi hakkında di ideiz bir hayı liyen — Suriye — milletinin doğruya kalbine varacaktır. Cemil Mardam — Sonu 10 uncu sahifede — Nasıl işgal edildi? Yakın tarihin, herkesçe bilinmesi lâzım, şayanı dikkat hatıraları.. Kara günlere tekaddüm eden İzmirden manzaralar, - vali er, matbuat gürültüleri, hıyanetler, şehzadeler, âlçı, İttihadçı iliseler, papazlar, Türkocağı, münevver- gürültüleri, alçaklıklar, ler, milli heyecanlar, felâketin yaklaşıtğı saatler, ve işgal vuku bulduktan sonra.. Bu günlerde Anadoluda okuyacaksınız! KIZIL AKREB N Karilerimize Sürpriz gibi Hazırladığımız Büyük zabıta Romanı.. Bütün dünyayı dehşetete dü- şüren, İngiliz, Fransız polisini şaşırtan KIZIL AKREBİ.. İşe dilber bir kadın kan- şıyor. Bu kadin, KİZİL AK. REBin nesidir? Cinayet er na- sıl oluyor? Bu işık nedir? Bu yeşil gözler neler biliyor?